Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بازار تبعی سهام اظهار کرد: اوراق تبعی نوعی از اوراق اختیار فروش به مدل اروپایی است که به خریداران این امکان را می‌دهد تا دارایی پایه را که در حقیقت همان سهام در بازار بورس اوراق بهادار است، با در نظر گرفتن قیمت سهام هنگام عرضه اوراق بیمه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: این نوع اوراق از نوع اختیار فروش الگوی اروپایی هستند و در اصل بدین معنا است که در موعد سر رسید قابل اعمال می‌شوند. اوراق تبعی در بازار ثانویه توانایی معامله را ندارند و فقط در زمان عرضه شدنشان توسط ناشر، برای معامله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید

شستا بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را رقم خواهد زد

کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر بر طبق قانون و مقررات موجود حتی در حالتی که درخواست اعمال اوراق تبعی را افراد به کارگزاری‌ بفرستند، در صورتی که نرخ روز سهام پایه در موعد سر رسید کمتر از قیمت اعمال آن باشد، اوراق سررسید شده افراد محسوب نخواهد شد.

او گفت: اوراق تبعی توانایی معامله مجدد را دارا نیستند، در نهایت هم سهام پایه‌ای که موضوعیت این اوراق را دارد تا زمان انتهایی معاملات، قابلیت معامله‌اش را از دست می‌دهد و بدون شک باید به این موضوع نیز توجه جدی کرد.

صفاری در پاسخ به این پرسش که، چه نهاد‌هایی این اوراق را عرضه می‌کنند؟، بیان کرد: عرضه کننده اوراق تبعی یا شرکت است که به نام ناشر هم شناخته می‌شود، یا سهام‌دار عمده، که هدف آن‌ها در اصل ایجاد یک ثبات نسبی و همین طور اطمینان برای سهام است.

او گفت: اوراق تبعی با اینکه از ریسک زیاد به همراه بازدهی مناسب و چشمگیر برخوردار است، برای سرمایه گذارانی که اهل حرکت‌های ریسکی در بازار هستند، خوب به نظر می‌آید.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در ایران برای عرضه اوراق تبعی، ابتدا باید سهام پایه یا به عبارتی سهامی را که برای آن اختیار فروش تبعی انتشار می‌شود، در اختیار داشت. 

صفاری در خصوص بیمه سهام اظهار کرد: در واقع این همان اوراق تبعی است که توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسد. این اوراق را شرکت منتشر می‌کند و متعهد می‌شود که تعداد معینی از سهام شرکت خود را با یک قیمت مشخص که در اصطلاح به آن قیمت اعمال می‌گویند در زمان مشخص از سهام‌داران بازار خریداری کند.

او بیان کرد: شرکت‌هایی که در اصل انتشار دهنده اوراقی از این دست هستند، پیش از فروش اوراق خود باید به منتشر کردن اطلاعیه عرضه برای اعلام عمومی فاکتور‌ها و خصیصه‌های آن اقدام کند. اوراق تبعی نیز این قابلیت را به صورت مجدد ندارد و فقط یکبار در موعد مقرر مورد معامله قرار می‌گیرند.

او افزود: در طرف دیگر خریدار هم این توانایی را ندارد که تعداد بیشتری از اوراق تبعی را به نسبت سهام پایه‌ای که خریده است، خریداری کند. چرا که، اوراق اختیار فروش دارای اعتبار در انتهای هر روز معاملاتی این توانایی را دارد که معادل دارایی سهام‌دار در سهم پایه باشد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص کارمزد بازار تبعی گفت: حداکثر مبلغ کارمزد براساس ارزش معامله هر قرارداد خرید و فروش به میزان ۰.۰۰۱۰۸ است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس تهران اوراق تبعی کارشناس بازار سرمایه اختیار فروش اوراق تبعی سهام پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت سایه ترس به بازار؟ هیجان حقیقی ها برای فروش/ حقوقی ها سهام را جمع کردند!

گروه اقتصاد و درآمد: با وجود محدودیت نوسان قیمت سهم ها برای سومین روز متوالی، شاخصهای بازار سهام امروز ریزش داشتند. وضعیت معاملات به گونه ای پیش رفت که 86 نماد صف خرید داشتند و 291 نماد با صف فروش مواجه بودند.

به گزارش جماران، روز گذشته با وجود حواشی زیاد همه بازارها، بورس توانست از مسیر نزولی فاصله بگیرد اما سبز پوشی بازار بیش از یک روز دوام نیاورد و امروز برخلاف روز گذشته که حقیقی ها خریداران عمده بازار بودند، هیجان فروش بر این بخش از بازار غالب بود و  در همین حال، بیشتر شاهد خرید از سوی حقوقی های بازار بودیم. گویی همچنان نااطمینانی ها و ترس مالی بر احوال اقتصادی سهام داران خرد سایه دارد و امروز شاهد ریزش شاخص ها بودیم.

شاخص کل بورس تهران امروز نسبت به روز قبل 0.23 درصد کاهش یافت و با افت 4هزار و 999 واحدی به سطح 220190836 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس هم با کاهش 2 هزار و 833 واحدی مواجه بود.

امروز تنها لیدرهای گروه فلزات به صف خرید رسیدند و نمادهای «فملی» و «فولاد» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

نمادهای «فملی» و «فولاد» رشد در شاخص بازار ایجاد کردند و نمادهای «شستا»، «فارس»، «وبملت»، «وامید» و «شبندر» هم اثر منفی بر شاخص داشتند.

       

دیگر خبرها

  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • قیمت جدید مرغ در بازار
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • بورس در پی جبران سریع
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • بازگشت سایه ترس به بازار؟ هیجان حقیقی ها برای فروش/ حقوقی ها سهام را جمع کردند!
  • راه‌های نجات سرمایه از باتلاق ریسک