Web Analytics Made Easy - Statcounter

با کوچ علیرضا زاکانی به شهرداری تهران، انتخاب رئیس مرکز پژوهش های مجلس به بحثی داغ میان نمایندگان مجلس تبدیل شده است.

گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی که در مناظرات انتخابات اخیر توانست اسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، موفق شد تا پس از روی کار آمدن شورای شهر ششم خود را به عنوان شهردار جدید تهران معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاکانی نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز هست و مسئولیت ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده داشته است. اما حال که او بر کرسی شهردار تهران نشسته است باید ببینیم مجلسی‌ها چه کسی را به عنوان رئیس جدید مرکز پژوهش‌ها انتخاب می‌کنند.

رکن مهم مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اوایل سال 1372 تاسیس شد. این مرکز به عنوان بازوی علمی - تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی، با انتشار چندین هزار گزارش، جایگاه پژوهشی خود را بالاتر از دیگر مؤسسات پژوهشی کشور قرار داده است.

مجالسی که چنین تکیه‌گاه‌های علمی و تحقیقاتی سازمان‌ یافته‌ای در اختیار دارند، با مجالسی که نمایندگان‌شان با اتکا به توان علمی و تجربی خود به کارشناسی و تدوین قوانین مبادرت می‌ورزند، در روش و در نتیجه قابل مقایسه نیستند. مجلس شورای اسلامی با درک این ضرورت‌، مرکز پژوهش‌های خود را بنا نهاده است.مجلس شورای اسلامی از نخستین دوره، برای کارشناسی طرح‌ها و لوایح، از مشورت موردی کارشناسان استفاده می‌کرد.

در عین حال‌، اساس کار بر فهم شخصی و توان علمی خود نمایندگان متکی بود؛ لکن از اواخر سال 1371 به دستور هیأت رئیسه  مجلس، نهادی مستقل‌، دائمی و سازمان‌یافته به نام «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» برای ارائه خدمات مستمر کارشناسی و مطالعاتی در کنار مجلس قرار گرفت.مراحل قانونی تأسیس این مرکز در پاییز سال 1374 به انجام رسید.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از مراکز تحقیقاتی مهم ایران است که اسناد و مدارک و اطلاعات عمومی سایر سازمان‌های دولتی در آن قابل دسترسی است و تصمیمات، مذاکرات و اسناد حکومتی دیگر ارگان‌های جمهوری اسلامی نیز در آن یافت می‌شود. این مرکز تنها مرکز پزوهشی حاکمیتی دارای قانون مصوب و با تاثیرگذاری مستقیم بر روی طرح‌ها و لوایح است.

مرکز پژوهش‌ها به دنبال رئیس جدید خود

مرکز پژوهش‌ها به اطلاعات عادی و محرمانه بیشتر سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها و مراکزی، چون سازمان انرژی اتمی،  وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه ایران دسترسی دارد، لیکن نتایج مطالعات کارشناسی صرفا در حوزه‌های عمومی و غیر محرمانه در وبگاه این مجموعه به آگاهی عموم می‌رسد. عمده تحقیقات مرکز پژوهش‌ها در حوزه قانون گذاری و بررسی طرح‌ها و لوایح است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران تنها رکن مجلس است که غیر از نمایندگان مجلس، اعضا و کارشناسان رسمی خارج از مجلس دارد. بر اساس قانون شرح وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس «پنج نفر از پژوهشگران که حداقل سه نفر تمام‌وقت از رشته‌های مختلف تخصصی که دارای حداقل مرتبه استادیاری با پنج سال سابقه باشند با معرفی رئیس مرکز و تصویب هیئت امنا و به مدت چهار سال با حکم ریاست مجلس» در کنار «پنج نفر از شخصیت‌های علمی، تخصصی و کارشناسی مجلس از بین نمایندگان داوطلب به انتخاب هیئت امنای مرکز» در ترکیب این مرکز حضور دارند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم با انتخاب هیئت امنا برای یک دوره ۴ ساله یعنی عمر یک دوره مجلس انتخاب می‌شود.

از ۱۱ تیر ۱۳۹۱ تا ۱۹ آبان ۱۳۹۸ کاظم جلالی، نماینده تهران، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده‌است.

پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم علیرضا زاکانی به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شد. اما حالا که او تصمیم نهایی خود را برای شهردار شدن گرفته و استعفای رسمی خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده باید منتظر بمانیم که هیئت رئیسه چه کسی را به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها انتخاب می‌کند.

گزینه‌های محتمل جانشینی زاکانی

اما حالا در نبود علیرضا زاکانی از سه گزینه اصلی به عنوان جانشین وی در مرکز پژوهش‌ها یاد می‌شود؛ احسان خاندوزی، سید محمود نبویان و الیاس نداران.

احسان خاندوزی از اعضای جوان لیست انتخاباتی اصولگرایان در یازدهمین مجلس شورای اسلامی است. سید احسان خاندوزی ، دارای مدرک دکترا از دانشگاه علوم و تحقیقات است.او هم اکنون استادیار دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه است. در گذشته مسئولیت مدیر کلی بخش اقتصادی مرکز پژوهش ­های مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. در شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما عضویت داشته و همچنین دبیر آن نیز هست. در دولت نیز حتی، جایی برای خود پیدا کرده است. او به عضویت هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصاد و دارایی درآمده است.

از دیگر سوابق او نیز می­توان به عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی و همچنین مسئولیت بسیج دانشجویی حوزه دانشگاه خود، اشاره نمود. حضور در فعالیت هایی مانند بسیج دانشجویی و مهم تر از آن مسئولیت بسیج دانشجویی آن حوزه، بخوبی نشان می ­دهد سید احسان خاندوزی تنها اهل درس و مشق نبوده و به قول معروف زندگی دانشجویی­ اش یکی وجهی و یک بعدی نبوده است و همواره در فعالیت­ های سیاسی و اجتماعی زمان خود شرکت داشته و نسبت به مسائل روز جامعه خود حساس و دغدغه­ مند بوده است.

او که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضویت داشته است، بیان می‌کند که با وجود اینکه بسیاری از احکام موجود در سیاست­ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و اما در نهادهای اجرایی، اقدامی در جهت اجرای آن ها صورت نگرفته است و اکثر این احکام و قوانین عملاً به منصه ظهور نرسیده‌اند.

الیاس نادران دیگر نماینده‌ای است که از گزینه‌های محتمل مرکز پژوهش‌ها به حساب می‌آید. وی سیاستمدار اصولگرا و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است. او نمایندهٔ دوره هفتم، دوره هشتم و دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از حوزهٔ انتخابیهٔ تهران و ری، شمیرانات و اسلامشهر از استان تهران و عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌است. او موفق به اخذ آرای کافی مردم تهران در انتخابات مجلس دهم نشد. نادران در سال ۱۹۹۶ از دانشگاه کلرمون فران فرانسه در رشته اقتصاد عمومی دکتری تخصصی گرفته‌است. او همچنین، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

سید محمود نبویان گزینه دیگر هیئت رئیسه برای مرکز پژوهش‌های مجلس است که هم اکنون نیز عضوی از این مرکز است.

او نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، عضو جبههٔ پایداری و دانشیار گروه فلسفهٔ مؤسسهٔ امام خمینی است. او نمایندهٔ تهران در دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس بوده‌است. وی در لیست وحدت قرار داشت و با مجموع آرای ۸۲۱/۲۰۳ توانست به مجلس راه یابد. نبویان از منتقدان اصلی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی است و در چند سخنرانی و مناظره، به انتقاد از این مذاکرات پرداخته‌است. نبویان از منتقدان دیدگاه‌های عبدالکریم سروش و از طرفداران اسلامی ‌سازی علم در دانشگاه‌ها است. او در چند مناظره به حمایت از علوم انسانی اسلامی پرداخته‌است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس زاکانی مجلس یازدهم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی رئیس مرکز پژوهش های مجلس رئیس مرکز پژوهش ها علیرضا زاکانی احسان خاندوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۸۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد

به گزارش جماران؛ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفت: بعضی از دستگاه مانند مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کردند که سفر از سبد خانوار حذف شده است. حتما این نادرست است و این چیزی است که دشمن می خواهد. سال گذشته سال موفقی در ایام تعطیلات داشتیم این موضوع نشان می دهد که مردم به گردشگری حساس هستند و بالاخره حال مردم خوب است که به سفر می روند.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در پایان جلسه هئیت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در شروع تعطیلات نوروز به دلیل همزمانی آن با ماه مبارک رمضان ۱۲ درصد کاهش اولیه گردشگری داشتیم که نشان می دهد خیلی از مردم ترجیح می دهند که سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی‌شان باقی بمانند. نه آنکه آن‌هایی که سفر رفتند چیزی کم داشته باشند نه این موضوع نیست، بلکه یک بخشی از جامعه تشخیص می دهد که وقت روزه گرفتن است. وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم مردم جبران کردند و حال خوب‌شان را در گردشگری نشان دادند. این آمار نسبت به سال گذشته  ۵/۱۸ درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به آنکه سال گذشته سال موفقی در ایام تعطیلات داشتیم این موضوع نشان می دهد که مردم به گردشگری حساس هستند و بالاخره حال مردم خوب است که به سفر می روند. 

وی افزود: اجازه بدهید من حرفی بزنم که ممکن است برخی رسانه‌ها تعبیر نادرستی از آن داشته باشند اما باید شجاعت به خرج داد و آن حرف‌ها را زد. یک زمانی آقای مسعود کیمیایی به من گفت وقتی فردی گریه می‌کند یعنی هنوز خیلی چیزها دارد که می‌تواند گریه کند. وقتی مردم با وجود همه مشکلاتی که دارند و من هم آن را تایید می‌کنم به سفر می‌روند یعنی یک حال خوبی در مردم وجود دارد. یک حداقل امکانی برای آنان فراهم است که به سفر می روند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: برخی از ارقام ما در نوروز رکورد شکست. بعضی از دستگاه مانند مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کردند که سفر از سبد خانوار حذف شده است. حتما این نادرست است و این چیزی است که دشمن می خواهد. اگر شما آمار امسال را بررسی کنید آمار سفر گردشگران خارجی‌ نیز افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: البته موضوع ایران هراسی بسیار شدید است. یعنی بعد از اتفاقاتی که در منطقه افتاد خیلی از کشورها به گردشگران هشدار می دهند به ایران نروید. ما در این زمینه هم در حال پیگیری و برخورد هستیم. ولی آخرین آمار ما حاکی از رشد قابل توجهی است و این نشان می دهد که دولت در انجام وظایف خود موفق نشان داده است.

ضرغامی  تاکید کرد: ۲۷ دستگاه تلاش می‌کنند بنزین یارانه‌ای و امکانات اقامتی فراهم شود. وزارت راه در فراهم آوردن امکانات جاده‌ای با همه مشکلاتی که دارد زحمت کشیده و آن را فراهم کرده اورژانس و دستگاه‌های مختلف تلاش کردند. اقامت ۶۳ میلیون نفر در هتل و اقامتگاه رسمی رقم خیلی بالایی است.

دیگر خبرها

  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم