Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور ستوده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با وجود اینکه حجم آب سد اکباتان به ۱۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، پیش بینی می‌شود با شرایط موجود تنها تا مهرماه می‌توان آب شهر همدان را از این سد تامین کرد.

وی بارندگی را مهم‌ترین عامل برای کاهش ذخیره این سد بیان کرد و گفت: با کاهش بارندگی‌هایی که امسال نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد متاسفانه بارش‌های ۴۷۰ میلی‌لیتری سال ۹۹ به ۲۸۰ میلی‌لیتر رسیده است که نشان می‌دهد همدان با ۴۲ درصد کاهش بارندگی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: برای برون رفت از این وضعیت و جبران کم آبی استان و به منظور تامین آب شرب استان برخی پروژه‌های آب رسانی و انتقال آب به همدان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ذخیره فعلی سد اکباتان به عنوان مهمترین منبع تامین آب شربی شهر همدان حدود ۳۴ درصد است افزود: حجم فعلی این سد تنها ۱۱ میلیون مترمکعب آب دارد بر همین اساس به نظر می‌رسد اگر شرایط به همین شکل پیش رود باید هرچه زودتر بهره‌برداری از طرح اضطراری آبرسانی به همدان به اتمام برسد.

ستوده به میزان ذخیره آبی سایر سدهای استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سد آبشینه ۴۶ درصد ذخیره آبی دارد که این میزان در سد کلان ملایر ۹۲ درصد، سد شنجور رزن ۱۷ درصد، سد سرابی تویسرکان ۴۵ درصد، سد نعمت‌آباد ۲۳ درصد و سد شیرین سو حدود ۴۳ درصد است.

وی با بیان اینکه از ۱۳ دشت استان همدان همه جزو دشت‌های ممنوعه است افزود: برداشت بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی و دشت‌ها موجب ایجاد فروچاله در برخی مناطق استان همدان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با تاکید بر اینکه کیفیت منابع آب تحت تاثیر آبخوان است بیان کرد: برداشت آب در حوزه کشاورزی در استان همدان ۹۰ درصد بوده در حالی که در سایر نقاط دنیا ۵۰ درصد است.

ستوده با بیان اینکه برداشت بی‌رویه آب در بخش کشاورزی منابع آبی را تهدید می‌کند اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده غیر اصولی از سموم شیمیایی توسط بعضی از کشاورزان منابع آبی را تهدید می‌کند ایجاد حریم و شناسنامه برای منابع امری ضروری است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: سد اکباتان وضعیت نگران کننده آب استان همدان منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۲۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار سد در کردستان سرریز شدند

ایسنا/کردستان معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: طی دو ماه اخیر سدهای چراغ ویس، گاران، آزاد، عباس آباد، با فاصله کم، سرریز کردند.

محمد معززاده‌مردوخی امروز سه شنبه (۷ فروردین ماه) در گفت‌وگو با خبرنگاران استان، در خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سدهای استان، گفت: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۶ فروردین سالجاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری ۲۹ میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود ۸۱ میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان ۱۱ میلی‌متر بود.

وی، میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۱۱۰ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این بارش‌ها منجر به افزایش ۲۹ درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها شده است که البته این رقم نسبت به درازمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی بیان کرد: خوشبختانه این بارندگی‌ها منجر به سرریز سدهایی همچون؛ عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سدهای قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز سرریز شوند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و اظهار کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده و هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان هموطنان و هم‌استانی‌های گرامی می‌باشد و با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفعان تقاضا می شود از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی خصوصاً پائین دست سدها، اکیداً خودداری نمایند. 

معززاده مردوخی ذخیره آب سدهای استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بود.

وی افزود: هر چند به لطف پروردگار و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب، توسط این شرکت، ذخایر آب خوبی در پشت سدهای استان داریم، اما متأسفانه بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت می‌باشند؛ از عموم شهروندان، ذینفعان و خصوصاً کشاورزان عزیز استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • پایش وضعیت منابع و کیفیت آب شرب شهرستان اشنویه
  • افزایش ۱۳ درصدی بارش‌ها درهمدان
  • سنددارشدن ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی
  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • بازدید نماینده ولی‌فقیه در استان همدان از بیمارستان اکباتان
  • از افزایش ۱۵ درصدی بارش‌ها تا دوباره جان گرفتن سد اکباتان همدان
  • چهار سد در کردستان سرریز شدند
  • عیادت نماینده ولی فقیه در استان همدان از کودکان بیمارستان اکباتان
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان