Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران با بیان "کشور به پارکینگ کامیون‌های فرسوده تبدیل شده است"گفت:عده‌ای سرمایه‌دار کامیون ۳ میلیاردی را ۶ میلیارد تومان می‌فروشند. - اخبار اقتصادی -

احمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به دلالی بخش دولتی و خصوصی در واردات کامیون‌،‌ اظهار کرد: اوایل شروع طرح نوسازی،‌عده‌ای کامیون‌های فرسوده را از بازار جمع کردند،‌ گروهی سرمایه‌دار کامیون‌های فرسوده را تحویل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامیون نو وارد می‌کنند و بازار را در اختیار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اینها کامیون را با قیمت 5 تا 6 میلیارد تومان در نمایشگاه می‌گذارند، در حالی که قیمت تمام شده کامیون‌ها 3 میلیارد تومان بیشتر نیست.

وی با تاکید بر این‌که قانون بسیار خوبی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده کشور داریم، افزود: باید جلوی دلال‌بازی در این بازار را گرفت؛ کشور در زمان حاضر به پارکینگ کامیون‌های فرسوده تبدیل شده و به همین دلیل ضرورت نوسازی برای همگان روشن شده است.

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران کشور گفت: این‌که شرکت‌های داخلی کار دلالی را انجام می‌دهند،حتی بعضا زحمت مونتاژ را نمی‌کشند و کامیون را آماده وارد می‌کنند قطعا نمی‌توانند نیاز داخلی را تامین کنند.

کریمی تاکید کرد: از سوی دیگر به فرض این‌که بتوانند، تعداد ناوگان فرسوده سنگین کشور آنقدر زیاد است که باید علاوه بر واردات ناوگان کامیون اروپایی سه سال ساخت، شرکت‌های خودروسازی نیز واردات کامیون را انجام دهند و این هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش تسنیم، احمد کریمی چند روز قبل با اشاره به برنامه نوسازی کامیون‌های فرسوده در کشور گفته بود:‌ در این زمینه  با مشکلات خیلی زیادی مواجه هستیم؛ یکی از این مشکلات  بعد از این‌که کامیون در گمرک قرار می‌گیرد، هزینه‌های مترتب به ترخیص آنقدر بالاست که قیمت کامیون وارداتی به نرخ بازار نزدیک می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید این رویه حل و فصل شود، ادامه داد: تصور خریدار این است که با 60 تا 70 هزار یورو کامیون دست دوم اروپایی را خریداری می‌کند، در صورتیکه در این سوی مرز معادل همین هزینه به قیمت تمام شده کامیون افزوده می شود.

وی افزود:‌ این یکی از مشکلات اساسی کامیون‌داران است که بخش قابل توجهی از آن به سیستم‌های مختلف دولت در نحوه محاسبات، تفسیر عوارض، مالیات،‌ خدمات پس از فروش و... برمی‌گردد. در بخش خدمات پس از فروش متاسفانه هنوز موفق نشده‌اند کشورهای خودروساز را متقاعد کنند تا 3 درصد دریافت کنند و شرکت‌ها ارقام مختلفی را برای این منظور دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلات نوسازی کامیون‌های فرسوده، شرکت‌های خودروساز هستند، اضافه کرد: شرکت‌هایی که اسم خود را خودروساز گذاشته‌اند متاسفانه دلال هستند که قواعد دلالی را نیز رعایت نمی کنند. اینها به نوعی در تلاش هستند ذهن نمایندگان مجلس و مدیران دولتی را به این سمت و سو ببرند که واردات کامیون‌های 3 سال ساخت وارداتی به بخش حمل‌ونقل و منافع ملی کشور لطمه وارد می‌کند.

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران کشور گفت:‌ این در حالی است که اینها فقط برای منافع خودشان این کار را انجام می‌دهند و ارتباطی به مباحث کارشناسی ندارد. آنها می‌خواهند بازار فروش بی‌کیفیت چینی را حفظ کنند و هر روز آنرا گران‌تر بفروشند. کما این‌که کامیونی که در زمان ارز 30 هزار تومانی  یک میلیارد  و 800 میلیون تومان بوده امروز که نرخ ارز حدود 24 هزار تومان است قیمت همان کامیون به مرز 3 میلیارد تومان افزایش یافته است.

کریمی با بیان این که متاسفانه برخی از شعار سال استفاده ابزاری می‌کنند، افزود: علی ‌رغم این‌که می‌دانند توان تولید یک پیچ کامیون را ندارند اسم خودشان را تولیدکننده گذاشته‌اند. در هر صورت مجموع عوامل باعث شده تا روند نوسازی کامیون‌های فرسوده کند شود.

وی با اشاره به نقد منتقدان از روند نوسازی ناوگان فرسوده باری، اظهار کرد: منتقدان متاسفانه دلالی در بخش دولتی و خصوصی ایجاد شده است و با این موضوع به شدت مخالفیم. در این راستا با وزارت صمت و سازمان راهداری درخواست کرده‌ایم تا دست دلال را از نوسازی کامیون‌های فرسوده کوتاه کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت راه راهداری وزارت راه راهداری نوسازی کامیون های فرسوده میلیارد تومان کامیون داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ معادله نامتوازن برای رانندگان کامیون؛ افزایش 300 درصدی هزینه ها و عدم افزایش کرایه ها

تین نیوز

رانندگان کامیون معتقدند مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد هزینه های مرتبط با تعمیر، نگهداری،  بارگیری، تخلیه کالا و ... برای فعالان این بخش بین 100 تا 300 درصد  افزایش داشته  است اما با این وجود کرایه های حمل کالا هیچ تغییر نکرده که این امر به یکی از مهمترین مشکلات رانندگان و کامیونداران تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این مورد گفت: تعمیر و نگهداری ناوگان جزو نیازهای اولیه رانندگان و کامیونداران است و بی توجهی به افزایش این هزینه ها، سهم زیادی در میزان نارضایتی آنان به عنوان سرمایه گذار اصلی در این حوزه  دارد.

وی افزود: در کنار هزینه های تعمیرات و نگهداری ناوگان، هزینه های کاذب و سرباری نیز به رانندگان کامیون تحمیل می شود که از جمله آن توقف های اجباری، کمیسیون و کارمزد نامتعارف برخی شرکت ها و موسسات حمل و نقل، مشارکت های مالی رانندگان بین شرکت حمل و نقل وصاحب کالا از جمله پرداخت سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عوارض جابجایی که صاحب کالا از طریق راننده پرداخت می کند، انعام بارگیری و تخلیه، هزینه های خدمات هوشمند راننده و ناوگان، کارت سلامت راننده، گواهی عدم اعتیاد و هزینه های خدمات نوبت دهی و پارکینگ  پایانه ها و ... است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان عنوان کرد: روند تورمی مبتلا در هزینه های  حمل و نقل که بر اساس نرخ ارز و دلار محاسبه می شود و بی انضباطی ها در اجرای قوانین و مقررات حمل و نقلی و پرداخت درآمدی که به ریال  و با تاخیر به دست سرمایه گذاران حمل و نقل یعنی رانندگان و کامیونداران  می رسد، موجب شده که فعالیت ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای کالا، بر مداری نامتوازن قرار گیرد.

بکرانی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان  راهداری وحمل ون قل جاده ای متولی اجرای مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری مبنی بر تعیین نرخ شاخص کرایه حمل بر اساس شاخص تن بر کیلومتر است، ولی عملا پالس مثبت و مناسبی از عملکرد این نهاد دولتی به عنوان متولی اصلی و حافظ منافع رانندگان و کامیونداران  به رانندگان کامیون ارسال نمی شود.

وی گفت: در نتیجه این پرسش مطرح می شود  که مشکل اصلی در عدم توازن بین هزینه های تعمیر و نگهداری  و درآمد ناوگان عمومی در حمل ونقل جاده ای چیست ؟ چرا نرخ کرایه های حمل پاسخ گوی هزینه های تحمیلی بر ناوگان نیست؟! آیا سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای توان شناسایی و آنالیز قیمت هزینه ها و درآمد ناوگان عمومی را ندارد؟! آیا تشکل های صنفی حمل و نقلی به عنوان مدافع منافع صنف از کشف  و ارسال  آنالیز قیمت هزینه ها ی تحمیلی  ناوگان کوتاهی می کنند ؟ و از همه مهمتر چرا با وجود حمایت های دولت در تخصیص برخی اقلام مصرفی ناوگان همچون لاستیک و روغن موتور امکان خرید توام با آرامش و احساس رضایت برای رانندگان و کامیونداران و سرمایه گذاران این حوزه فراهم نمی شود ؟

بکرانی تاکید کرد: در پاسخ به این سوالات باید گفت روند مدیریت بر نرخ گذاری و تعیین نرخ شاخص کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر با هماهنگی وزارتخانه راه و شهرسازی در این یکی دوسال در اختیار ستاد تنظیم بازار کشور نهاده شده که این نهاد نظارتی مدیریت و نظارت بر نیازهای اولیه ناوگان از جمله لوازم و قطعات و مایحتاج صنعتی ناوگان جهت  تعمیر ونگهداری را نیز بر عهده دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان بیان کرد: در شرایط فعلی  دستگاه های اجرایی باید به صورت هماهنگ و هم راستا با هم عمل کنند و ستاد تنظیم بازار به عنوان هماهنگ کننده نقش آفرینی کند ولی متاسفانه اهمال در نظارت بر قیمت هزینه های مصرفی ناوگان عمومی، موجب عدم توازن بین درآمد و هزینه های ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای کالا شده است.

این فعال صنفی  تاکید کرد: بنابراین می توان گفت در تعیین نرخ شاخص حمل کالا، هزینه های ثابت و متغیر و نرخ نوسان بازار و تورم اثر مستقیم دارد، به نحوی که بروزرسانی سالیانه و دوره ای و یک ساله پاسخگوی هزینه ها جهت تعمیر نگهداری ناوگان نیست.

بکرانی گفت: لذا با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار با نظارت دستگاه های اجرایی به اجبار مسئولیت تعیین نرخ شاخص کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر را بر عهده گرفته است، مسئولیت نظارت بر هزینه های تحمیلی بر ناوگان جهت رفع نیازهای اولیه و تعمیر نگهداری و لوازم و قطعات مصرفی ناوگان عمومی را نیز می بایستی برعهده بگیرد و راهکاری برای رفع عدم توازن بین درآمد ناوگان و هزینه های سربار و تحمیلی بر آن ، در ستاد تنظیم بازار اندیشیده شود.   

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • تاکسی های فرسوده همدان در انتظار نوسازی
  • ◄ معادله نامتوازن برای رانندگان کامیون؛ افزایش 300 درصدی هزینه ها و عدم افزایش کرایه ها
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • افزایش چشم گیر تردد مسافر و ناوگان باری از تمرچین پیرانشهر