Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، استفاده از واسطه رایانه و مغز (BCI) خواه برای مقاصد تحقیقاتی، خواه برای احیای قابلیت‌های افراد معلول، نوید بخش است. در این میان توسعه حسگرهای کوچک میزان تأثیرگذاری این فناوری را بیشتر می‌کند.

در بسیاری از واسطه‌های مغز و رایانه فعلی الکترودها به طور مستقیم در مغز انسان ایمپلنت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فرایند به طور معمول ۲ یا چند الکترود ایمپلنت می‌شوند که هر کدام قادر هستند فعالیت الکتریکی چند صد عصب مغز را نظارت یا تحریک کنند. هرچند این دستاورد جالب به نظر می‌رسد، اما حدود ۸۶ میلیارد عصب در مغز انسان وجود دارد. بنابراین محققان به دنبال روش‌های بهتری بودند تا الکترودهایی بسازند که همزمان روی تعداد بیشتری عصب تأثیر گذارد و از سوی دیگر انبوهی از الکترودها را در مغز فرد ایمپلنت نکنند.

۴ سال قبل محققان دانشگاه براون در رود آیلند، دانشگاه بیلور تگزاس، دانشگاه کالیفرنیا و شرکت کوالکام فرایند توسعه الکترودهای ارتقا یافته را آغاز کردند. این الکترودها که به نام «نوروگرین»(neurograin) معرفی و منجر به توسعه حسگرهایی شدند که از الکترودهای قابل ایمپلنت فعلی بسیار کوچک‌تر هستند. اندازه هر نورو گرین تقریباً حدود یک دانه نمک است.

هنگامی که نورو گرین ها در مغز ایمپلنت شوند، شبکه ای از آنها به وجود می‌آید. یک وصله کوچک که روی جمجمه می چسبد می‌تواند به طور خودکار انرژی مورد نیاز نوروگرین ها را تأمین کند. وصله مذکور سیگنال‌های الکتریکی از حسگرها را دریافت می‌کند و قادر است سیگنال‌هایی به آنها نیز بفرستد. به این ترتیب نوروگرین ها قادر به تحریک اعصاب نزدیک خود می‌شوند.

در جدیدترین آزمایش این فناوری ۴۸ نورو گرین روی قشر مخ یک موش زنده نصب شد. محققان با استفاده از حسگرها توانستند ویژگی‌های سیگنال‌های عصبی مربوط به فعالیت‌های خودکار مغز را ثبت کنند و همزمان بخش‌های خاصی از کورتکس را تحریک کنند.

طبق گزارش‌ها این فناوری در وضعیت فعلی قادر به ایجاد شبکه ای با ۷۷۰ نوروگرین در مغز یک فرد است. البته محققان معتقدند در آینده می‌تواند هزاران حسگر در مغز افراد ایمپلنت کرد.

این گزارش در نشریهNature Electronics منتشر شده است.

کد خبر 5280180 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: ایمپلنت حسگر تحقیقات علمی نوآوری حاکمیت سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری فناوری فضایی گوگل فناوری نانو حکمرانی فضای مجازی تحقیقات علمی پارک علم و فناوری حمل و نقل شرکت دانش بنیان ویروس کرونا موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: استان کردستان دارای ظرفیت خوبی برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این بخش می‌تواند باعث نجات استان از عقب‌ماندگی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، میثم عابدی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست با فعالان حوزه ICT استان کردستان در شهر سنندج، اظهار کرد: استان کردستان دارای ظرفیت خوبی برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این بخش می‌تواند باعث نجات استان از عقب ماندگی شود.

وی مزیت دیگر استان کردستان را نیروی انسانی توانمند آن دانست و افزود: نیروی انسانی استان با فعالیت در حوزه ICT می‌تواند عقب‌ماندگی‌های این استان را جبران کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: وجود مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق نیز مزیت دیگر استان کردستان است که می‌تواند منجر به ارزآوری و توسعه اقتصاد دیجیتال در این استان شود.

عابدی تاکید کرد: بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال می‌تواند وضعیت بیکاری استان کردستان را کاهش دهد و شاخص‌های اقتصادی این استان را بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: طرح ایران دیجیتال سال گذشته به صورت پایلوت در ۱۰ استان کشور اجرایی شد که این طرح امسال در استان کردستان نیز اجرایی می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در شش ماهه اول سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شرکت‌های ما بود که این رقم را تا پایان سال به ۲,۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

عابدی با اشاره به تجربه راه‌اندازی نمونه‌های موفق پلتفرم‌های کسب‌وکار در کشورمان، گفت: این پلتفرم‌ها بعضاً از استان‌های کوچکی همچون قم تولید شده‌اند که سایر استان‌ها نیز می‌توانند از این تجارب استفاده کرده و حتی استان‌های مرزی همچون کردستان نیز به خارج از کشور صادر کنند.

وجود ۱۸۰ شرکت فناور در کردستان

بابک سوری، رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: پیگیر حل مسائل و مشکلات شرکت‌های حوزه ICT استان هستیم و در حد توان امکانات لازم را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۸۰ شرکت فناور تحت پوشش پارک علم و فناوری استان کردستان فعالیت دارند که بیش از ۶۰ مورد آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه نمایندگان تعدادی از شرکت‌های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعال در استان کردستان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

کد خبر 747514

دیگر خبرها

  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور
  • رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • بر باد رفته؛ ۷ ستونی که از اسرائیل فروریخت | تل‌آویو دیگر قادر به مدیریت اوضاع نیست
  • روش جدید تراشه‌ها در مغز؛ با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند!
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • تصاویر عجیب از بارش شدید تگرگ در آمریکا + ویدئو | اندازه هر دانه تگرگ را ببینید
  • ایمپلنت یک روزه جایگزین سریع بی دندانی
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است