Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@09:46:07 GMT

توزیع و پخش مستند، نیازمند نگاه تازه است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۰۳۲۵

توزیع و پخش مستند، نیازمند نگاه تازه است

سام کلانتری کارگردان مستند جایی برای فرشته‌ها نیست که با این فیلم توانست جوایز متعدد در جشنواره ها مختلف کسب و در اکران آنلاین هم برخی از رکوردها را جا به جا کند معتقد است تا زمانی که سرمایه بخش خصوصی به شکل واقعی وارد چرخه تولید فیلم مستند نشود، این فضا غیرحرفه ای باقی می‌ماند.

او می‌گوید: فیلم روی قدرت زنان ایرانی تاکید دارد و زنان این فیلم اصلا نالان نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با سام کلانتری به گفت و گو نشستیم تا بیشتر درباره این مستند گفت و گو کنیم که از نظر شما نیز می‌گذرد.

جایی برای فرشته ها نیست بعد از اکران موفق، در اکران آنلاین هم موفق بود. فیلم شما از نظر جذب مخاطب سینمای مستند را وارد آمارهای تازه‌ای کرد.

- ما از اول قصد داشتیم فیلمی بسازیم که مخاطب عام را با سینمای مستند آشتی بدهد. این مستند برای مخاطب نخبه ساخته نشده، آنها هم می‌توانند از تماشای جایی برای فرشته‌‎ها نیست لذت ببرند، اما فیلم برای مخاطبی ساخته شده که پیوند کمی با سینمای مستند دارد و جایش در سینمای مستند، خالی است.
چند سال است احساس می کنم دهه پیش رو، دهه سینمای مستند است. به نظرم شکل جدیدی از فیلمسازی به وجود آمده و در این شکل، فاصله بین سینمای داستانی و مستند برداشته شده است. شاید یکی از دلایل استقبال از جایی برای فرشته‌ها نیست همین باشد. تماشاگری که از سینمای داستانی کسل شده و حوصله‌اش از فیلم‌های تکراری در آن فضا سر رفته، از تماشای این فیلم لذت می‌برد. 

انتظار این میزان دیده شدن فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» را داشتید؟

- ما برای تولید و عرضه فیلم، برنامه و طرح داشتیم. من در فیلم هایی که تهیه کننده هستم یا فقط کارگردانم تمام تلاشم را می کنم تا فیلم، خوب دیده شود. بسیاری از تهیه کننده ها و پخش کننده ها در سینمای ایران، دانش و بضاعت فکری برای عرضه تولیدات را ندارند. دیده شدن یک فیلم فرایندی پیچیده است و به سادگی اتفاق نمی افتد. عوامل و عناصر مختلفی در موفقیت فیلم سهیم هستند که ثابت نیستند و درهر شرایط، معنا و تعریفی تازه پیدا می کنند.

جشنواره ها چقدر به این دیده شدن کمک می کنند؟

- به نظر من موفقیت در جشنواره ها بخشی از این مناسبات است. ممکن است شما جوایز بسیاری از یک جشنواره ببرید اما این، نمی تواند لزوما به دیده شدن فیلم بیانجامد. پازل فروش و دیده شدن یک فیلم مجهولات زیادی دارد که باید به معلومات تبدیل شود. این پارامترهای سیال، باید در کنار هم باشند، شرایط هم مناسب باشد.

در آن مقطع که «جایی برای فرشته‌ها نیست» اکران شد، مثل امروز فیلم‌های مستند متعدد اکران نشده بودند.

- اصلا هیچ مستندی همزمان با «جایی برای فرشته ها...» اکران نشده بود. از میان پارامترهای موثر مثل موضوع جذاب، تبلیغات وسیع و گسترده ای هم در اکران داشتیم.

زنانه بودن فیلم هم قطعا موثر بوده؟

- بله. فیلم روی قدرت زنان ایرانی تاکید دارد. زنان فیلم، نالان نیستند. البته تصویری که از کل جامعه ایران در فیلم می‌بینیم، تصویری جدید است. مردان و زنان مهربان، خانواده حامی و زنان پرقدرت و کوشا.

در جشن مستقل سینمای مستند ایران که اخیرا برگزار شده، فیلم شما رکورددار دریافت جایزه شد. نوار موفقیت‌های فیلم، همچنان ادامه دارد. انتظار این استقبال را داشتید؟

- دو سال بود که جشن برگزار نشده بود، تعداد زیادی فیلم در این دوره رقابت می‌کردند و تعداد فیلم‌های خوب کم نبود. انتظار این تعداد جایزه را نداشتم. 

این روزها تعداد زیادی مستند، اکران آنلاین شده و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم «اکران حقیقت» را آغاز کرده. چقدر به موفقیت این طرح امیدوار هستید؟

- در مورد فیلم جایی برای فرشته ها نیست سعی کردیم در پخش درست و حرفه‌ای حرکت کنیم. البته خطا هم داشتیم. اما توانستیم در اکران سینما و نمایش آنلاین بالاترین میزان مخاطب را جذب کنیم که امتیاز قابل توجهی است. به نظرم تا زمانی که سرمایه بخش خصوصی به شکل واقعی وارد چرخه تولید فیلم مستند نشود، این فضا غیرحرفه ای باقی می ماند و چشم مستندساز به صدا و سیما و مرکز گسترش است. در دنیای امروز سودآوری و ارزآوری زیادی از طریق سینمای مستند اتفاق می افتد. در پلتفورم های مهم دنیا تولید فیلم مستند وجود دارد و همه چیز به عرضه محدود نمی شود. اما در ایران این شکل از تولید و توزیع حرفه ای را نداریم. نمایش آنلاین و نمایش در وی او دی ها اتفاقی است که لاجرم باید در حوزه سینمای مستند بیفتد. اما در سینمای مستند بیش از هر چیز دیگر، نیازمند تغییر نگاه و ساختار در حوزه پخش و توزیع هستیم. باید رویکرد سودآوری و ارزآوری در این سینما به صورت جدی دنبال شود. اکران های سینما تکی، اکران های خاص بین‌المللی و نمایش در شبکه های تلویزیونی بخش مهمی از بازار مستند است که در ایران نادیده گرفته شده است.

جایی برای فرشته‌ها نیست در اکران خارجی به اندازه اکران داخلی موفق نبوده است؟

- فکر می‌کنم به دلیل محتوای فیلم جایی برای فرشته‌ها نیست توجه جشنواره‌های خارجی به  جلب نشد. من از پخش فیلم ناراضی نیستم. احساس می کنم موضوع و نگاهی که در این فیلم وجود دارد چندان مورد علاقه جشنواره های خارجی نیست. توهم توطئه ندارم، ولی احساس می کنم این تصویر قدرتمند از زنان ایرانی بیشتر برای مخاطب داخلی جذاب است تا جشنواره های خارجی. «جایی برای فرشته‌ها نیست» یک فیلم ملی است.

برچسب‌ها سینمای ایران مستند اکران فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران مستند اکران فیلم سینمای ایران مستند اکران فیلم جایی برای فرشته ها نیست سینمای مستند جشنواره ها دیده شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۰۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم

برنده سیمرغ بلورین فجر ۴۲ : آوینی در فرم مستند خیلی مسلط شده بود و شیوه‌ای که به کار می‌گرفت، بسیار کارآمد بود. اما هیچ بعید نبود که بعد از جنگ، سراغ سینمای داستانی برود

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- علی حامدین، در حاشیه مراسم یادبود سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی در تالار وحدت، بهروز افخمی نویسنده و کارگردان پیرامون سبک مستندسازی شهید آوینی اظهار داشت: شیوه‌ای که او پیدا کرده بود، همین روش ترکیب گفتار متن شاعرانه و داستان‌گو با تصویر مستند بود.

وی در پاسخ به سوال دانشجو در مورد علت استفاده شهید آوینی از فرم مستند خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که سید مرتضی بهترین و بیشترین مستندهای خود را ساخت، جنگ ایران و عراق برقرار بود؛ جنگی که دیگر تکرار شدنی هم نبود و این نیاز وجود داشت که در همان زمان ثبت اتفاق بیفتد. در نتیجه آن جنبه از دست رفتنی‌ای که جنگ داشت، باعث می‌شد که بروی، فیلمبرداری کنی و مستند بسازی.

افخمی ادامه داد: به همین دلیل است که من با اطمینان نمی‌توان بگویم که اگر جنگ تمام می‌شد، آوینی همچنان به ساخت مستند ادامه می‌داد. البته او در فرم مستند خیلی مسلط شده بود و شیوه‌ای که به کار می‌گرفت، بسیار کارآمد بود. اما هیچ بعید نبود که بعد از جنگ، سراغ سینمای داستانی برود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران
  • افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • رکوردشکنی تازه در سینمای ایران/«تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه
  • به سینمای تازه‌ای نیاز داریم / باید امنیت پلتفرم ها بیشتر شود
  • اکران مستندی از یک پرونده جنجالی و قضایی
  • «خوره» در تلاش برای آگاهی‌بخشی/ جذام هنوز تمام نشده است!
  • توزیع ۵۲ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند درمیان