Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش سرسام آور قیمت کربن و هشدار قرمز در مورد تهدید ناشی از تغییرات آب و هوایی به فناوری جدیدی کمک می کند که انتشار گازهای گلخانه ای را حذف می کند تا بتوان آنها را دفن کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری وورد اویل(WorldOil)، بر اساس گزارش Credit Suisse Group AG، بازار این ابزارها اگر برای کاهش آلودگی ناشی از صنایع سنگین استفاده شود، می تواند به 2 تریلیون دلار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که کربن در سال گذشته بیش از دو برابر شده و قیمت ها تا اواسط این دهه به 100 یورو (118 دلار) می رسد، سرانجام فناوری جذب به عنوان جریان اصلی در حال حرکت است زیرا دولت ها برای رسیدن به صفر خالص تلاش می کنند.

هزینه انتشار کربن در اروپا هرگز بیشتر نبوده و همچنان در حال افزایش است و نقطه عطفی را ایجاد می کند که در آن جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای به یک جایگزین اقتصادی مناسب تبدیل می شود. فناوری ضبط در حال حاضر در آمریکای شمالی و استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد و پروژه های بزرگی در انگلستان، هلند و نروژ در حال توسعه است.

رفتن به زیر زمین

سامانتا مک کالچ، سرپرست استفاده و ذخیره سازی جذب کربن در آژانس بین المللی انرژی، می گوید: قیمت گذاری کربن باعث می شود صنایع به سرعت در اتخاذ این فناوری تلاش کنند. مجموعه پروژه های CCUS در سراسر جهان برای اصلاح این فناوری ها، کاهش هزینه ها در حال افزایش است .

به گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، فناوری جذب کربن برای دهه ها وجود داشته است و در برخی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، اما هنوز گران است-هزینه تولید هر تن 120 دلار در کارخانه های تولید سیمان و تولید برق است. هزینه ها بستگی به محل پروژه و فناوری مورد استفاده دارد. این در مقایسه با هزینه فعلی مجوزهای آلودگی حدود 55 یورو در تن است.

این فرآیند دی اکسید کربن را از سوخت های فسیلی خارج می کند، آن را فشرده می کند، حمل می کند و سپس آن را در مخازن تهی نفت زیر دریا ذخیره می کند. به گفته وود مکنزی، تعداد پروژه های برنامه ریزی شده در سراسر جهان از سال 2019 شش برابر شده و به 300 رسیده است.

به گفته بانک مرکزی آمریکا، قیمت کربن می تواند تا سال 2025 به 100 یورو برسد. در این سطح، برای برخی از بخش هایی که از گاز طبیعی برای تصفیه گازهای گلخانه ای خود استفاده می کنند، درازمدت مقرون به صرفه تر است و نه برای مجوزهای انتشار آنها.

سیمون ویرلی، نایب رئیس و مسئول انرژی KPMG LLP و یکی از مقامات سابق دولت بریتانیا که مسئول جذب کربن است، می گوید: قیمت کربن 100 یورو بدیهی است که بازی را تغییر می دهد.

نروژ و هلند در اروپا پیشرو هستند و انگلیس در جستجو است. امسال دولت هلند اعلام کرد که 2.5 میلیارد دلار برای اولین پروژه CCS در مقیاس بزرگ در این قاره هزینه خواهد کرد. نروژ 1.9 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند و بریتانیا متعهد شده است 1.4 میلیارد دلار در دهه آینده برای ایجاد چهار مرکز جذب کربن ایجاد کند.

این سه کشور که در دریای شمال پراکنده شده اند، سابقه اکتشاف و تولید سوخت های فسیلی را دارند. هزینه های شرکت های نفت و گاز بریتانیا در دریای شمال در سال گذشته به پایین ترین سطح از سال 2004 رسید. فناوری جذب کربن می تواند کلیدی برای زنده نگه داشتن این صنایع-و بخشهایی که آنها تأمین می کنند-با تشدید اهداف آب و هوایی باشد.

اندرس اوپدال، مدیر اجرایی Equinor ASA، که در حال توسعه CCS در انگلستان، نروژ، آلمان و هلند است، می گوید: ما باید قیمت کربن بیشتری را برای سودآوری این پروژه ها ببینیم. آلودگی در واقع باید گرانتر از ضبط و ذخیره باشد.

بریتانیا بلندپروازانه ترین اهداف اقلیمی کشورهای G-20 را دارد که 78 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2035 در نظر گرفته است. این کشور متعهد شده است که به دو مرکز صنعتی کمک کند، جایی که صنایع سنگین و تولید برق می توانند از جذب و ذخیره کربن تا سال 2025 استفاده کنند.

هدف این است که سالانه 10 میلیون تن دی اکسید کربن از جو حذف شود. جزئیات نحوه تخصیص بودجه قبل از دسامبر اعلام می شود.

با توجه به قیمت برق امروز، بزرگترین پروژه برنامه ریزی شده انگلستان در ایستگاه زیست توده Drax Group Plc در شمال انگلستان در حال حاضر با استفاده از فناوری جذب کربن سودآور است.

ویل گاردینر، مدیرعامل در مصاحبه با رادیو بلومبرگ گفت: ما باید مطمئن باشیم که می توانیم این قیمت ها را در مدت زمان طولانی بدست آوریم ، اما در حال حاضر تقریباً نزدیک شده ایم.

پروژه دراکس در سال 2027 آغاز می شود و تا سال 2030 سالانه 8 میلیون تن دی اکسید کربن را جذب و ذخیره می کند.

در سال 2019، جهان حدود 33 گیگاتن کربن تولید کرد. به گفته وود مکنزی، پروژه های عملیاتی تنها بخشی از آن، یعنی حدود 40 میلیون تن را در اختیار دارند.

به گفته Credit Suisse، به تعداد 19 مرکز CCS در مقیاس بزرگ در حال اجرا و 32 واحد دیگر در حال توسعه است. اگر همه اینها آنلاین شوند، می توانند 100 میلیون تن ذخیره کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که این فناوری به اندازه وعده داده شده نباشد. بزرگترین پروژه جهان، در کارخانه گاز طبیعی مایع شورون در استرالیا با ارزش 54 میلیارد دلار، از هدف خود برای جذب 80 درصد از گازهای خروجی از این نیروگاه ناکام ماند و تنها 30 درصد را در مدت پنج سال دفن کرد.

اندرو گاردنر، رئیس شرکت Ineos Grangemouth Ltd، که با Royal Dutch Shell Plc در پروژه Acorn کار می کند، گفت: این فناوری هنوز برای پذیرش در مقیاس بزرگ وجود ندارد.

والبورگ لوندگارد اظهار کرد: سیستم توسعه یافته توسط اسکلت Aker Carbon Capture ASA مستقر در اسلو بین 60 تا 120 یورو برای هر تن هزینه دارد. این بدان معناست که CCS می تواند به نقطه متقاطع نزدیک شود.

قیمتها در بازار کربن اروپا، در ماه گذشته نسبت به چین که بزرگترین کشور در تولید کربن است، افزایش می یابد، زیرا اتحادیه اروپا پیچ های صنعت را محکم می کند تا آلودگی را تا سال 2030 حداقل 55 درصد از سطح 1990 کاهش دهد. اما به دلیل هزینه اولیه این فناوری، هیچ اجماعی در مورد اینکه چه قیمتی باعث می شود شرکت ها از انتشار گازهای گلخانه ای در جو جلوگیری کنند، وجود ندارد.

به گفته BNEF، جذب کربن احتمالا باید تا پایان دهه مقرون به صرفه باشد تا به میزان استقرار مورد نیاز برای کمک به کشورها برای رسیدن به صفر خالص برسد. به طور بالقوه می تواند انتشارات صنعتی را تا 46 درصد تا سال 2050 کاهش دهد.

برچسب هاآژانس بین المللی انرژی (IEA) انرژی امروز بین الملل ورد اویل

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی IEA انرژی امروز بین الملل آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو انتشار گازهای گلخانه ای فناوری جذب کربن میلیارد دلار قیمت کربن میلیون تن پروژه ها تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری بوشهر بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدخوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با انتشار پستی در ویراستی نوشت:

«طی ماموریتی یک روزه، تهران را به مقصد بوشهر ترک  تا به عنوان معین پروژه فیبر نوری استان بوشهر، آخرین وضعیت پیشرفت پروژه را مورد نظارت و بررسی قرار دهد. 

معاون وزیر ارتباطات در این سفر، علاوه بر انجام بازدیدهای میدانی، با مدیران ارشد استانی نیز دیدار خواهد داشت.»

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • EV2؛ خودروی مقرون‌به‌صرفه‌ کیا آماده رقابت با تسلا می‌شود
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری بوشهر بررسی شد
  • سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • استقبال کشاورزان فاروجی از کشت نشایی
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند