Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:58:59 GMT

جنگ با سایه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۱۸۲۰

جنگ با سایه‌ها

رسانه ها امروزه بیش از پیش نقش پررنگی پیدا کرده اند، امروز رسانه ها نقش بارزی در تشکیل "ما" در جوامع دارند و نقش رسانه های مجازی در گرایش به هویت های جمعی و انسجام اجتماعی نشان از رابطه تاثیرگذار و جدی میان این ۲ است که دغدغه‌هایی را به خصوص در میان مسوولان ایجاد کرده است که باعث ارایه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی از سوی طراحان این حوزه شده که نگرانی ها و مخالفت هایی از طرف کاربران، مردم و کارشناسان‌ مربوطه بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در همین ارتباط پژوهشگر ایرنا گفت وگویی با احسان محمدی نویسنده،  فعال حوزه رسانه و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی انجام داده است که در ادامه متن گفت وگو را می خوانیم:

محمدی یکی از مهمترین نگرانی و دغدغه به حق مردم را وجود ابهام در توانایی انجام پشتیبانی و ارایه خدمات دانست و خاطرنشان کرد: تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد کارهایی که در حوزه آی تی و فضای مجازی انجام شده مثل راه‌اندازی موتور جستجوگر و پیام‌رسان های ایرانی، موفق و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نبوده و عملاً سهم قابل اعتنایی در بازار پیدا نکرده‌اند. مساله بعدی حریم خصوصی است که افراد احساس می‌کنند، ممکن است که دسترسی به اطلاعات و پیام‌های آنها بیشتر از گذشته شود و این احساس ناامنی را شخصی نمی‌تواند انکار کند.

 

دستاورد اقدامات سلبی گذشته مثل فیلتر تلگرام چه بود؟

محمدی: به نظر می‌رسد که مجریان و هواداران، این طرح همان افرادی هستند که تلگرام را فیلتر کردند. حق داریم بپرسیم که فیلتر کردن تلگرام به سود چه اشخاصی تمام شد؟ بسیاری برنده واقعی فیلتر تلگرام را فیلترفروشان می‌دانند، گردش مالی فروش فیلتر هیچ‌‍وقت روشن نشده و اینکه چه افرادی و با چه پشتوانه‌ای دارند، آزادانه این کار را می‌انجام می دهند. در فیلتر تلگرام عملاً دست فعالان داخلی کشور بسته شد و افرادی که علیه منافع ملی حرف می‌زدند و حتی هوادار جنگ و تحریم بودند در یک فضای آزاد، بی‌رقیب و بی‌فیلتر تاختند. خبرگزاری‌ها و افرادی که علیه تلگرام مطلب نوشتند و این صحنه را ترک کردند، مگر دوباره برنگشتند؟ این سیاست‌های یک بام و دو هوا همه را گیج کرده که اگر فضاهای فیلتر شده مفسده انگیز است چرا خود در آن فعالیت می‌کنند؟

به گفته این روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه، گروهی نیز عنوان کرده‌اند که معمولاً افرادی در درون سیستم هستند که برخی خدماتی را آماده می‌کنند و سپس می‌فروشند. در واقع انگار طرح‌هایی از این دست ایجاد بازار کار برای این عزیزان است. چیزی شبیه تولید خودروی داخلی و منع واردات خودروی خارجی! مشتری مجبور می‌شود از خودروی داخلی استفاده کند حتی اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد و تولیدکننده هم خیلی اوقات چون رقیبی ندارد به خودش اجازه می‌دهد، حتی قطعه بی‌کیفیت هم روی خودرو سوار کند و مشتری هیچ راهی جز استفاده ندارد. به نظر می‌رسد در مورد این طرح و خدماتی که ارایه خواهد شد از قبل هم حرف هایشان را زده‌اند و برای محصولشان بازاریابی کرده‌اند.

ما جنگ سایبری را می‌فهمیم اما از ترس مرگ خودکشی نمی‌کنیم

محمدی: دغدغه های افرادی که می‌خواهند به اسم صیانت از فضای مجازی کاری را انجام دهند، درک می‌کنم اما وقتی که توانایی دفاع از طرح خود را ندارند به طور طبیعی مورد حمله قرار می‌گیرند. در این مدت هر چه طراحان بیشتر حرف زده‌اند، نگرانی‌ها بیشتر شده است. اینکه لازم است تا پشتیبانی‌هایی در کشور داشته باشیم که اگر به هر دلیلی سیستم جهانی نت دچار اختلال شد، کاربر در داخل ایران دچار خسارت نشود، امر درستی است، الان همه از جنگ آب حرف می‌زنیم اما جنگ سایبری به صورت آشکار و پنهان وجود دارد.  اختلال هایی که گاهی ایجاد می‌شود و ما آن را بیشتر در خبرگزاری‌ها و وب‌سایت ها مشاهده می‌کنیم، ناشی از این اتفاق است.

وی با اشاره به اینکه چندی قبل کارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه امنیتی Nord VPN اعلام کردند نیوزلند، انگلیس، سنگاپور، دانمارک، ایرلند، آمریکا، نروژ، امارات متحده عربی، سوئد و ایسلند کشورهایی هستند که بارها مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند، افزود: ایران هم مورد حمله سایبری قرار گرفته و اگر من خودم را جای یک سیاستگذار قرار دهم، ممکن است که این نگرانی برایم ایجاد شود که باید یک مدیریتی برای این سیستم داشته باشم، چون حملات سایبری می‌تواند با اختلالاتی، در سیستم برق‌رسانی، مخابرات و اورژانس و آتش‌نشانی ایجاد کنند که عملاً یک شهر را بدون شلیک یک گلوله فلج کند.

وی ادامه داد: این دغدغه ها را مخاطبان درک می‌کنند اما وقتی که یک دفعه وارد موضوعی می‌شوید که مردم با آن عادت کرده‌اند، به آن وابسته شده‌اند، در اینستاگرام نفس کشیده‌اند، با تلگرام، اسکایپ و واتساپ با خانواده هایشان که صدها بلکه هزاران کیلومتر دورتر بوده اند، ارتباط برقرار کرده‌اند، چطور نظر و دغدغه آنها را نمی‌پرسید و می‌خواهید این امکانات را از آنها پس بگیرید و در مقابل آن چه چیزی می‌دهید که احساس امنیت کنند؟

اینستاگرام بومی؟ با کدام عقبه و تجربه؟

محمدی: برای مثال عنوان کردند که آنقدر سرعت و پهنای باند را در اینستاگرام  پایین خواهیم آورد که امکان استفاده از اینستاگرام جهانی نباشد و یک اینستاگرام بومی جایگزین می‌کنیم. چین اینکار را انجام داده اما آیا زیرساخت‌های ما به همان اندازه قوی است که یک اینستاگرام داخلی را کامل پوشش بدهد؟ بسیاری از کسب و کارها در فضای نت استوار است، مردم را تشویق کردیم که به سمت کسب و کارهای الکترونیک بروند و سال‌ها در دفاع از دولت الکترونیک حرف زدیم بعد یکدفعه می‌خواهیم این فرش را از زیر پای مردمی که خودشان بدون دریافت تسهیلات دولتی این کسب و کارها را در اینستاگرام خلق کرده‌اند، بیرون بکشیم. وقتی تلگرام را فیلتر کردند، اصلاً برآورد شد که چندین کسب و کار صدمه دید؟ وی با تاکید بر اینکه وقتی می‌خواهند برای میلیون‌ها انسان تصمیم‌گیری کنند، حداقل در مورد طرح شفاف‌سازی و نقاط قوت و امتیازات آن ‌را بیان کنند، افزود: مردم اگر احساس‌ کنند که به سود آنها قدمی برداشته می‌شود، حتماً حمایت می‌کنند. گفته می‌شود که ضریب نفوذی اینترنت در ایران بالای ۸۰درصد است. این اعداد و ارقام عجیب و شگفت انگیز است. بنابراین محدودیت برای این  مردمی که به وسیله فضای مجازی با جهان ارتباط برقرار کرده اند در عصر۲۰۲۱ بسیار دشوار است.

وی در ادامه گفت: بسیار بعید می‌دانم حتی اگر این طرح اجرایی شود، افراد حتی به ۱۰ درصد از اهداف خود برسند. عنوان طرح صیانت است و گفته شده مقرر شده  افراد با هویت واقعی و مشهود، نه پنهانی و با آیدی ناشناخته فعالیت کنند. کاربرانی که بصورت پنهانی ممکن است، اقداماتی علیه امنیت ملی کنند و باعث تشویش اذهان عمومی شوند، فعالیت برایشان مقدور نباشد و محدود شوند. در این خصوص احتمالاً موفقیت‌هایی برای طراحان طرح به همراه خواهد آمد اما حق نمی‌دهید که مردم احساس کنند که یک چشم بزرگ حتی در خلوت هم آن‌ها را رصد می کند؟

با سایه‌ها نجنگید

احسان محمدی با بیان اینکه تجربه نشان داده که اگر خدماتی در فضای مجازی را فیلتر کنید، راه‌های دور زدن هم خیلی سریع به بازار می‌آید، تاکید کرد:  در این هزاره جنگیدن با تکنولوژی و فضای مجازی مثل جنگیدن با سایه‌ها است. با دستور فیلتر و حرکت‌های سلبی به اهداف مناسب نمی‌رسیم و تا زمانی که مردم مشارکت نکنند، تلاش‌ها بی‌فایده است و فقط هزینه روی دست مردم می‌گذارد و بودجه کشور هدر می‌رود. وی محدودیت کسب و کارها، افزایش بیکاری، احساس ناامنی کاربران، محدود شدن فضای آزاد گفت‌وگو، تردید در توانایی و پشتیبانی از خدمات و سیستم عامل‌ها را از مهمترین چالش‌های پیش روی این طرح دانست و افزود: افکار عمومی هنوز متقاعد نشده است که طرح قرار است در این شرایط دشوار اقتصادی گره‌گشا باشد. برعکس، احساس می‌کنند که همین اندک مجال زندگی هم از آن‌ها دریغ می‌شود.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه اراده پشت این طرح برای مدیریت فضای اجتماعی را نمی‌توان انکار کرد، اظهار کرد: بارها شنیده شده که فضای مجازی دچار ولنگاری شده است و این آزادی و رهایی به کشور صدمه می‌زند. در این سال‌ها در مورد سواد رسانه‌ای و تولید محتوا زیاد صحبت شده است و تعدادی کارگاه، سمینار و نشست برگزار کرده‌اند اما آن‌چنان که باید مورد عمل قرار نگرفته است. تولید محتوا، هنر است. تولید محتوا، تولید خودکار یا پفک نیست که با افزایش کارخانه‌ها، تعداد کارگران و افزایش ساعات کار، محصول بیشتری تولید کرد. تولید محتوا نیازمند هوش و هنر است. مخاطب ایرانی مزه باکیفیت‌ترین محتواها در دنیا را چشیده است، بسیار دشوار می‌توان او را متقاعد کرد از یک محصول کم کیفیت استفاده کند و لذت هم ببرد! خیلی خوب است که به تولید محتوای داخلی توجه شود اما آیا می‌توانیم به اندازه لازم و کافی با جهان در رقابت باشیم؟

طراحان این طرح قبلاً چه دستاورد موفقی در تولید محتوا داشته‌اند؟

محمدی: من نمی‌توانم موافق طرحی باشم که عملاً نه خودم و نه بسیاری از اهالی رسانه از لایه‌های پنهانی آن اطلاعی نداریم و تبعات آن را نمی‌دانیم و حتی تصمیم‌گیران و طراحان آن را نمی‌شناسیم. طرح الان مثل قدم زدن در تاریکی است که هیچ چیزی از آن مشخص نیست. چون نتوانسته پاسخ‌های متقاعدکننده‌ای برای ایجاد انگیزه در مخاطب ارایه دهد، من طرفدار آزادی بیان، مشوق نوشتن، موافق تکثر آراء و خلق فرصت رقابت اقتصادی در فضای مجازی هستم و هنوز متقاعد نشده‌ام که این طرح راه حل است نه بن‌بست.

محمدی در پایان گفت: خیلی اوقات افرادی با نیت خیر کارهایی کردند که به کشور آسیب زده، اعتماد مردم را از بین بردند و کاری کردند که خیلی از متخصصان و افراد باسواد عطای این کشور را به لقای آن ببخشند. نگرانم این طرح هم موج جدید مهاجرت خلق کند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی توییتر تلگرام اینستاگرام فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی توییتر تلگرام مجلس شورای اسلامی توییتر تلگرام اینستاگرام فضای مجازی تولید محتوا فضای مجازی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

به گزارش «تابناک»، روزنامه اعتماد در گزارشی به موسسه خیریه میعاد مهرمهدوی که متعلق به امیرحسین رائفی‌پور، بردار علی‌اکبر رائفی‌پور است، پرداخته است.

در ادامه قسمتی از این گزارش را می‌خوانید؛

مریدان موسسه مصاف و در راس آنها، علی‌اکبر رائفی‌پور، یکی از پرچمداران دشمنی با قالیباف بودند و بخشی از مسوولیت درگیری در فضای مجازی با هواداران قالیباف را برعهده داشتند. آنها شرایطی ایجاد کرده‌اند که هر کسی از منابع مالی یا سایر مناسبات موسسه مصاف سوالی در فضای مجازی مطرح می‌کند، او را متهم به تطمیع شدن از سوی تیم قالیباف می‌کنند.

شاید این همان خطی باشد برای ناامن کردن و ارعاب افرادی که قصد دارند این موسسه و مدیر آن را به چالش بکشند، پی گرفته می‌شود.

او خود را داعیه‌دار شفافیت می‌داند و از همین‌رو پیش از انتخابات اخیر مجلس، اموال خود را منتشر کرده بود؛ او گفته که مستاجر است و هیچ پولی بابت سخنرانی‌هایش نمی‌گیرد و اگر هم کسی پولی به حساب موسسه واریز کند، ارتباطی به او ندارد!

رائفی‌پور همچنین درباره محل درآمدش برای خرج زندگی نوشته «۶۰۰ میلیون تومان پول نزد یکی از دوستانم (آهنگری) دارم که هر ماه سود آن را محاسبه کرده و پرداخت می‌کند.»

البته او حدود ۷ سال پیش گفته بود که خرج زندگی‌اش را از یک «مغازه عطاری» در «محله‌ای پایین شهر تهران یا خارج از تهران» کسب می‌کند؛ رائفی‌پور در توضیحات بیشتر گفته بود که «من سرمایه‌گذاری کرده‌ام و یکی از دوستانم آنجا کار می‌کند.» او هرگز توضیح نداده که موسسه مصاف با این حجم از فعالیت و واحدهایی که ذیل موسسه تشکیل شده، بودجه برای گرداندن موسسه را از کجا می‌آورد.

دیگر خبرها

  • توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
  • کلیپ پربیننده مهران مدیری در فضای مجازی برای مقایسه قیمت‌ها
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • آیا معلم بلاگری از لحاظ حقوقی مجاز است؟
  • سکانسی از سریال پایتخت که سوژه فضای مجازی شد + عکس