Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز فلاحی‌پور در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون مجموعه تلویزیونی «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی گفت: سریال «شب دهم» از سریال‌های ماندگار و فراموش‌نشدنی ماه محرم است که در خاطر بسیاری از مردم مانده و در این سال‌ها مدام از شبکه‌های تلویزیونی بازپخش می‌شود. این مجموعه جزو کار‌های شاخصی است که برای آن زحمت زیادی کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ساخت مجموعه‌هایی با کیفیت «شب دهم» نیازمند تحقیق، پژوهش، دانش و مرارت‌های بسیار است، افزود: برای ساخت چنین سریال‌هایی هم بودجه زیاد و هم زحمت بسیار لازم است. معمولا برای ساخت سریال‌های مناسبتی در ایام محرم، ماه رمضان و ... زمان اندکی صرف پیش‌تولید کار می‌شود و همین سرعت و شتاب بالا برای ساخت مجموعه‌های تلویزیونی به کیفیت نهایی اثر لطمه می‌زند.

هرچقدر قصه و فیلمنامه اثر قوی و قابل تامل باشد، تعجیل در پیش‌تولید و تولید اثر تاثیر منفی خواهد گذاشت و به همین دلیل مجموعه‌های ماندگار در عرصه‌های تاریخی و مذهبی اندک است و آن‌چیزی که باید و شاید از آب در نمی‌آید.

بازیگر سریال «گل‌های گرمسیری» ضمن تاکید بر اهمیت ساخت مجموعه‌های مناسبتی عنوان کرد: متن «شب دهم» از ماه‌ها قبل آماده بود و تا جایی که خاطرم هست پیش‌تولید آن حدود ۳ ماه زمان برد و انتخاب بازیگران از طرف کارگردان درست و متناسب با نقش بود. به دلیل فرصت کافی در «شب دهم»، تحقیق میدانی و کتابخانه‌ای پیرامون تعزیه و مسائل دیگر برای ایفای نقش یاور دلنواز داشتم.

بهترین بازیگر مرد بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: درباره شخصیت‌های کلاه مخملی با ویژگی‌های خاص آن‌ها که مربوط به زمان‌های قبل است هم به لحاظ تاریخ و هم شخصیتی که چطور زندگی می‌کنند، در چه فرهنگی رشد می‌کردند و سمبل‌های آن‌ها چه چیز‌هایی است تحقیق کردم.

پس از آن سعی کردم به نحوی این نقش را بازی کنم که شبیه نقش‌های قبلی که دیده بودیم و مربوط به همان پایگاه اجتماعی بود، نباشد بلکه جدید و حاصل فکر و ذهن من باشد. در آن ایام با حسن فتحی و حتی از آدم‌های قدیمی که سنی از آن‌ها گذشته بود مشورت و از تجربیات آن‌ها بهره بردم.

یادم هست به سراغ آدم‌هایی در میدان خراسان و محله طیب که اسم و رسمی داشتند رفتم و به این شکل با تحلیل به نقش نزدیک شدم. وقتی مدام فیلمنامه را بخوانی و با تحلیل به نقش نزدیک شوی قطعا نتیجه کار بهتر خواهد شد.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» پیرامون این پرسش که آیا در زمینه ساخت مجموعه و فیلم‌هایی با محوریت عاشورا و محرم کم‌کاری شده بیان کرد: نمی‌شود گفت در این زمینه کم‌کاری شده، چون به هر حال هر سال دوستانی هستند که می‌نویسند، می‌سازند و برنامه‌های خاصی در این ایام تولید می‌کنند. اما کاری که همانند «شب دهم» لایق این ماه و ایام باشد کمتر داریم.

همه ایرانی‌ها با هر دیدگاه و نگاهی به ماجرای «امام حسین (ع)» و آن از خودگذشتگی‌ها، جوانمردی‌ها و امر به معروف و نهی از منکر‌ها احترام خاصی می‌گذارند. ارادت ویژه‌ای که ایرانی‌ها به سید و سالار شهیدان و یاران او و همچنین آیین این ماه دارند مثال‌زدنی و کاملا مشهود و از زمان‌های دور تاکنون همیشه این مراسمات برگزار شده و می‌شود.

وی در همین راستا بیان کرد: خود من از زمانی که خاطرم هست و از همان کودکی همراه با بزرگ‌تر‌ها به تکیه‌ها و مساجد می‌رفتیم، سیاه می‌پوشیدیم و مراسم و آیین این ایام را برگزار می‌کردیم. به همین علت اهمیت بالا و عشق و علاقه عمیق مردم نسبت به «امام حسین (ع)» و راه و مرام و مسلک ایشان باید در زمینه ساخت فیلم‌هایی در باب واقعه عاشورا حساسیت داشته باشد.

باید در طول سال به فکر ساخت چنین فیلم‌هایی بود تا با صرف زمان کافی، انتخاب‌های درست و بودجه کافی از پس ساخت اینگونه فیلم‌ها برآمد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «روشنتر از خاموشی» با بیان اینکه تعجیل در ساخت آثاری با محوریت عاشورا و ایام محرم اشتباه و نقض غرض است و به لحاظ فرهنگی، ادبی و تاریخی این دست فیلم‌ها معتبر نیستند و فراموش می‌شوند عنوان کرد: حداقل شش الی هفت ماه مانده به ایام محرم باید نویسندگان پرمایه و با دانش درامی آماده کنند و کار به کارگردان خوبی سپرده شود و بازیگران حداقل از دو ماه قبل انتخاب شوند تا فرصت کافی برای کار بروی نقش‌های خود داشته باشند.

«شب دهم» هر سال پخش می‌شود و با وجود تکرار، اما مردم می‌بینند و برای آن‌ها تکراری نیست. کار فرهنگی و هنری خوب و در شأن نیازمند زمان و آدم‌های متخصص در این حوزه است. امید دارم مدیران ما عنایت و دقت نظر بیشتری داشته باشند تا باز هم شاهد ساخت فیلم‌هایی در خور مقام والای «امام حسین (ع)» باشیم.

فلاحی‌پور در بخشی از صحبت‌های خود به خاطره‌ای ناگفته از زمان کودکی در ایام ماه محرم اشاره کرد و گفت: خاطره‌های خوبی از زمان کودکی و بعد از آن در همین ایام محرم در ذهنم ثبت و مانگار شده است. در این لحظه خاطره‌ای از زمان سیاه پوش شدنم در زمان کودکی یاد می‌آید که تاکنون نگفتم.

در زمان خردسالی بیماری‌ای گرفته بودم که با مراجعه به هر دکتری، پدر و مادرم نتیجه‌ای نمی‌گرفتند و کم کم از زنده ماندنم قطع امید شده بود و در نهایت مادرم نذر می‌کند که من سیاه‌پوش «امام حسین (ع)» باشم و زنده بمانم.

وی ادامه داد: در آن زمان پزشکان خوردن گوشت را برای من قدغن کرده بودند و من نباید به هیچ‌وجه عنوان گوشت می‌خوردم. مادرم تعریف می‌کرد نذری پلوگوشت آورده بودند و من هم با ایما و اشاره به مادرم فهمانده بودم که از آن غذا می‌خواهم.

مادرم با وجود منع پزشکان و به خاطر حس مادرانه که طاقت گریه‌های من را نداشت از آن غذا به من داد و نه تنها هیچ اتفاق بدی برای من نیفتاد بلکه برعکس بعد از دو سه روز از آن بیماری رهایی پیدا کردم و مادرم نذرش را ادا کرد. پس از آن همیشه در این ایام سیاه‌پوش «امام حسین (ع)» هستم.

فلاحی‌پور که با سریال «فرشتگان بی بال» به کارگردانی امیرحسین عنایتی در این شب‌ها به قاب تلویزیون برگشته، پیرامون حضور و نقش خود در این مجموعه بیان کرد: من اهل دروغ گفتن به‌خصوص در این ایام نیستم و صادقانه بگویم «فرشتگان بی بال» کار ضعیفی است و قصه اصلی با دو سه قصه دیگر ترکیب و ملغمه بدی ساخته شده است.

داستان هم به کادر درمان و هم به زندگی حاج فتاح و داستان‌های دیگر پرداخته و کارگردان و نویسنده به اشتباه خواسته‌اند که در یک سریال ده دوازده قسمتی همه حرف‌های دنیا را بزنند و این غلط است. داستان‌های فرعی باید به خط و تنه اصلی سریال کمک کنند، اما در این مجموعه این اتفاق نیفتاده است.

جدای از آن این مجموعه به لحاظ ساختاری، فیلمنامه، شخصیت‌پردازی و ... مشکلات زیادی دارد. متاسفانه خیلی از مجموعه‌ها از همین اشتباه ضربه خورده‌اند و دلیل ادامه این روند را متوجه نمی‌شوم. منکر زحمات کشیده شده برای این مجموعه نیستم و قدردان تمامی عوامل و دوستان هستم و امیدوارم مردم این سریال را ببینند و خودشان قضاوت کنند.

بازیگر مجموعه «ترور خاموش» پیرامون این پرسش که چرا با وجود مشکلات گفته شده در این مجموعه بازی کردید توضیح داد: از ابتدا فیلمنامه به این صورت نبود. قصه اولیه درباره حاج فتاح، معتمد محل بود که اهالی محل نذری برای «امام حسین (ع)» می‌کنند و به دلیل اعتماد به حاج فتاح این نذورات در اختیار او قرار می‌گیرد و حاج فتاح نذورات را در انباری می‌گذارد وقتی به آنجا رجوع می‌کنند متوجه می‌شوند تمامی نذورات به سرقت رفته و پس از آن حاج فتاح می‌فهمد که این سرقت توسط داماد وی انجام شده است.

این داستان اصلی بود که در ادامه داستانک‌هایی اضافه شد که نه تنها داستان اصلی را تقویت نکرد که به داستان اصلی لطمه زد. این خرده داستان‌ها پس از قرارداد من اضافه شد، هرچند که آن داستان اصلی هم چندان قدرتمند نبود، اما با صحبت‌هایی که با کارگردان و تهیه‌کننده کردم قرار شد آن داستان اصلی را تقویت کنیم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «خانه امن» با اشاره به زحمات کشیده شده برای تولید «فرشتگان بی بال» اظهار کرد: به هر حال برای این مجموعه زحمت کشیده شده و قصدم زیر سوال بردن کسی نیست.

مردم ما هم باهوشند و تفاوت سریال خوب و بد را تشخیص می‌دهند. همانطور که الان پس از گذشت سال‌ها مردم هنوز از مجموعه‌هایی، چون «روزی روزگاری»، «شب دهم»، «پس از باران»، سریال شاخص «گل‌های گرمسیری» محمدمهدی عسگرپور با سوژه دفاع مقدس و سریال‌های خوب دیگر صدا و سیما استقبال می‌کنند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه خود اثر تبلیغ‌کننده اصلی برای جذب مخاطبان بیشتر است بیان کرد: هر مجموعه و فیلم خوبی که شما ببینید راجع به آن با دوستان، خانواده و همکاران خود حرف می‌زنید و این مهم یکی از ابزار‌های مهم برای دیده‌شدن آثار است.

انتقاد من به خود کار است و اهل پنهان کردن نیستم حتی وقتی خودم هم در آن نقش داشته باشم. دوست دارم مردم مجموعه را ببینند و خودشان قضاوت و نقد کنند حتی بازی من را، من قطعا برای نظر و نگاه مردم ارزش بالایی قائلم.

پرویز فلاحی‌پور در انتها با اشاره به علاقه و حضور در مجموعه‌هایی با موضوع عاشورا خاطرنشان کرد: با کمال در مجموعه‌ای با فیلمنامه و کارگردان خوب بازی می‌کنم و باعث افتخار من است. «امام حسین (ع)» ریشه در عمیق‌ترین اعتقادات من و مردم سرزمینم دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرویز فلاحی پور ماه محرم داستان اصلی ساخت مجموعه فیلم هایی ایام محرم امام حسین فلاحی پور مجموعه ها حاج فتاح کشیده شد فیلم ها شب دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گناه فرشته یا گناه شهاب حسینی ، لادن مستوفی ، امیر آقایی و ...

عصر ایران ؛ نهال موسوی - سریال گناه فرشته به ایستگاه آخر رسید و برخلاف استقبالی که از قسمت‌های اولیه صورت گرفت، مخاطبان از شکل تمام شدن و پایان این مجموعه راضی نبودند.

در واقع از اواسط سریال این نارضایتی شکل گرفت و بیشتر هم به این دلیل بود که گره‌های داستانی و معماهایی که مدام در طول سریال مطرح می‌شد به شکل مشخصی سرانجام پیدا نمی‌کرد و آخر سر هم به شکلی بسیار ساده و دم دستی گره افکنی از اتفاقات را انجام داد.

حال نکته مهم در این نوشتار، نقد یا  تحلیل سریال گناه فرشته نیست بلکه بیشتر به افرادی مربوط می‌شود که حضور آنها باعث توجه و استقبال از یک مجموعه نمایشی می‌شود و اکثریت مخاطبان به دلیل حضور بازیگرانی مانند شهاب حسینی، امیر آقایی، لادن مستوفی، مهدی سلطانی و حتی بهروز رضوی (دوبلور باسابقه) از همان ابتدا برای دیدن این سریال می‌نشینند.

در صنعت فیلم و سریال تمام جهان از هالیوود گرفته تا بالیوود و از شرق دور تا اروپا و ... بازیگران اولین قلاب برای به دست آوردن بیننده به شمار می‌روند به عبارتی ویترین جذب مخاطب هنرپیشگانی است که در آن مجموعه نمایشی حضور دارند.

تماشاگران همواره بیشتر از هرچیز دیگری در فیلم و سریال با بازگران هستند که آن را معرفی می‌کنند برای مثال می‌گویند: «یک سریال جدید اومده که شهاب حسینی، لادن مستوفی و ... توش بازی می‌کنند» حال در مراحل بعدی از کارگردان یا پلتفرم پخش کننده آن حرف به میان می‌آید. البته به غیر از کارگردانان صاحب نامی که خود برند معروفتری از هنرپیشه‌ها هستند. مثل فرهادی و کیمیایی در ایران و یا اسکورسیزسی، فینچر، تارانتینو، وودی آلن و ... در جهان.

حال پرسش این است که آیا خود بازیگران هم خود به این نقطه اتصال آنها بین مخاطب و یک مجموعه نمایشی آگاه هستند یا خیر؟ بسیار بعید است که نقش آفرینان مهم سینمای ایران از درجه اهمیت حضور خودشان آگاه نباشند، حال که اصل را بر این آگاهی گذاشته‌ایم پس چرا حاضر به همکاریی می‌شوند که برند هنری آنها را خدشه‌دار می‌کند؟ فقط برای پول است یا خیر مناسبات دیگری در میان است؟ 

بعید است که بازیگرانی مانند شهاب حسینی یا امیر آقایی و ... فقط به دلیل دستمزد بالا حاضر به همکاری با یک مجموعه نمایشی شوند چون برای آنها انواع و اقسام پیشنهادهای مختلف در دسترس است، از تبلیغات و همکاری با برندهای تجاری گرفته تا همین بازیگری و ... 

آیا واقعا بازیگران فیلمنامه را تا آخر نخوانده‌اند؟ برخی اوقات هم در صنعت سینما و سریال سازی ایران از این اتفاقات هم رخ می‌دهد که چند قسمت ابتدایی سریال آماده است و بر اساس آن قرارداد بسته می‌شود ولی بعدتر فیلمنامه سرانجام چندان موفقی پیدا نمی‌کند اما بازگران قرارداد دارند و ناچارند تا آخر همراه سریال باشند. (البته این هم یکی از احتمالات است).

برخی اوقات هم پیش می‌آید که بازیگران به دلایل مختلف حاضر به همکاری می‌شوند مثل دوستی و رفاقت یا اعتماد کردن به شخصی که کارنامه موفقی داشته است و ...

بهرجهت هر کدام از حالت‌های فوق باشد در نتیجه تاثیری ندارد زیراکه مخاطب نه در جریان این اتفاقات است و نه برایش اهمیتی دارد، برای او محصولی که در پیش روی است و برای آن وقت و هزینه گذاشته است ملاک است.

به این دلیل بازیگران باید مراقب این اهمیت و جایگاه خود یا بهتر است بگوییم مراقب این اعتماد تماشاگران به سابقه کاری و برند هنری خودشان باشند، چه‌بسا که تکرار این موضوع باعث می‌شود که جایگاهشان در نزد نگاه مخاطبان دچار خدشه شود و برای بازگرداندان این اعتماد راه سختی در پیش است.

در جهان امروز که روزانه از هر طرف جهان چندین فیلم و سریال در معرض دید تماشاگران به ساده‌ترین شکل ممکن قرار می‌گیرد اهمیت این نکته بسیار بیش از پیش است. فرقی هم ندارد برای بازیگران، سازندگان، پلتفرم‌های نمایش خانگی و ... همگی شامل این قانون اعتماد و یا سلب اعتماد مخاطب می‌شوند که باید از آن جلوگیری کنند و تنها راه هم ارتقا کیفیت محصول است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: روایت پردیس پورعابدینی از یک سکانس جنجالی با شهاب حسینی (فیلم) توضیح مشاور حقوقی گناه فرشته درباره سکانس جنجالی سریال گناه بزرگ سازنده سریال گناه فرشته

دیگر خبرها

  • یک قصه خیالی به روایت فراری
  • شوخی همسفران «نون خ» با مسعود فراستی +فیلم
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد
  • سریال کره‌ای «قصر بی‌رحم»؛ داستانی جذاب از جنس «دونگ‌یی»
  • گناه فرشته یا گناه شهاب حسینی ، لادن مستوفی ، امیر آقایی و ...
  • تکمیل طرح پمپاژ دایجوند با تزریق ۷۰ میلیارد ریال اعتبار
  • عکس‌های مدلینگ بازیگر نقش باوان در سریال نون خ! / تصاویر زیبای مهرنوش طوسی را ببینید!
  • قصه یک معدن پرماجرای طلا! | آمار عجیب محبوبیت نون خ
  • ماجرای تذکر یکی از نیرو‌های مراقبتی مجموعه حافظیه به شعرخوانی کودکی بر سر آرامگاه حافظ
  • رونمایی از شبکه نفوذ