Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@17:51:18 GMT

راز دلبستگی شیعیان به حضرت عباس(ع)

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۱۲۸۸

راز دلبستگی شیعیان به حضرت عباس(ع)

یک کارشناس مذهبی بیان کرد: راز دلبستگی عاطفی شیعه به حضرت عباس(ع) همان دلیل دلبستگی امام زمان(عج) به ایشان است که در زیارت نامه ابوالفضل العباس نیز می خوانیم.

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن تاسوعای حسینی که به عزاداری شیعیان و محبان آل الله (ع) برای علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) اختصاص دارد و به منظور بررسی عواملی که به آن حضرت (ع) جایگاهی ویژه بخشیده با حجت الاسلام سیّدعباس موسوی مطلق، کارشناس و سخنران مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: راز دلبستگی و ارتباط عمیق عاطفی شیعه با حضرت عباس علیه السلام چیست؟
 راز دلبستگی و ارتباط عمیق عاطفی شیعی به حضرت عباس علیه السلام همان راز علاقه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عموی بزرگوارشان است چنانچه در زیارت آن حضرت (ع) منقول است: او جان خویش را در راه امام و برادر خویش فدا نمود «المُواسی أخاهُ بِنَفسِهِ»؛ او از زندگی خود و دیروز خود برای آخرت که دار قرار است توشه چید، «الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادی لَهُ»؛ او در راه امام زمانش جانبازی کرد وخود را فدای اونمود، « الفادی له، الواقی» او خود را سپر بلای ولی جامعه و حجت خدا کرد: «السّاعی إلَیهِ بِمائِهِ» و همچنین دستان پاک و مطهر و گره کشای خود را در راه دفاع از دین خدا و امام معصوم (ع) تقدیم کرد: «المَقطُوعة یداه».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 
وجود چه ویژگی هایی در حضرت عباس بن علی (ع) ایشان را باب الحوائج نه فقط شیعه بلکه ارامنه و پیروان دیگر ادیان کرده است؟
 یکی از عارفان روشن ضمیر می فرمود: دستان آقا ابوالفضل العباس سلام الله علیه بدین جهت گره گشا شد که در راه امام (ع) دستانش را داد آن هم در نهایت ادب و تسلیم. «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ» آن حضرت (ع) امام خویش را تصدیق کرد و خداوند هم واسطه بودن و عظمت ایشان را تصدیق می کند. وفاداری و ادب ایشان ‌نسبت به امام حسین علیه السلام همانند وفاداری امیرالمومنین (ع) به پیامبر اعظم (ص) بود. قمر منیر بنی هاشم (ع) اهل عبودیت بود، آنهم عبد صالح پروردگار و در عوض این خصوصیت خداوند متعال او را تعالی بخشید: «از عبادت نی توان الله شد/ می توان موسی کلیم الله شد».
 
وجود سنت هایی همچون علم گردانی، یوم العباس (ع)، برگزاری سفره حضرت عباس (ع) و ... چه جلوه هایی از عشق و توسلات به حضرت ابوالفضل (ع) را نشان می دهد؟
 علم گردانی نمادی بزرگ در فرهنگ عزاداری در بین شیعیان ایران است و یادآور حیات و عظمت و تاثیر گذرای حضرت قمر بنی هاشم (ع) در واقعه عاشورا می شود و از دیگر سو این سنت و این علم نشان می دهد ما راه را گم نمی کنیم چون علم و نشانه و راهنما داریم. سفره حضرت عباس (ع) نیز از یکسو نشان می دهد که آن حضرت (ع) نماد سخاوت و کرم هستند و از دیگر سو مردم به این سخاوت و کرم نیاز دارند.

 
آیا عشق و رابطه برادری با امام معصوم سبب مقامات حضرت عباس (ع) است یا این مهم دلیل دیگری دارد؟
 دلیل عظمت ومقامات حضرت عباس علیه السلام منحصر در قرابت و ظاهر و برادری با امام حسین (ع) نمی شود چرا که حضرت سیدالشهداء (ع) برادران دیگری چون جناب محمد حنفیه علیه السلام را هم دارد بلکه راز اخذ این مقامات در مطیع بودن خدا، رسول خدا (ع) و حجج الهی بوده است: «اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ».

 
ولایتمداری و ادب حضرت عباس (ع) و همراهی ایشان با امام زمان خود چه آموزه ای برای منتظران امام عصر (عج) دارد؟
 حضرت عباس (ع) نمونه کامل ادب در محضر امام زمان خود هستند «کالمَیِّتِ فی یَدی الغاسِلِ» به قول حافظ حکم آنچه تو فرمایی. ایشان مطیع محض ولی خدا است بر منتظران امام زمان (عج) است که شاخصه های حضرت ابوالفضل (ع) را در خود ایجاد کنند.
انتهای پیام منبع: آستان نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شیعیان حضرت عباس ع زیارت علیه السلام حضرت عباس ع امام زمان آن حضرت حضرت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۱۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سال‌ها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجب‌التعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته می‌شود.

به همین بهانه، حجت‌الاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.

وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرموده‌اند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) می‌تواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفته‌اند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.

عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در کتاب «شناخت‌نامه حدیث» عنوان کرده‌اند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کرده‌اند. حضرت عبدالعظیم سال‌ها پیش از سید رضی که نهج‌البلاغه را تدوین کند، کتاب خطبه‌های حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمع‌آوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حق‌طلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشته‌اند.

وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.

عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری می‌آیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سوی‌دیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.

معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسش‌های که از سوی بزرگان این فرق مطرح می‌شد پاسخ می‌داد و از کیان مکتب شیعه دفاع می‌‍‌کرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایت‌هایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.

وی افزود: در سال‌ها و قرن‌های بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاش‌ها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزه‌های علمیه عالمان و فقیهان برجسته‌ای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیت‌الله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهره‌هایی بودند که در مدارس و حوزه‌های علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟