جمعههای انتظار| از یاری امام حسین( ع) تا یاری امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۰۵۷۶
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام محمدحسین حدائق، در ادامه مبحث جمعههای انتظار طی یادداشتی عنوان کرد: وجود مقدس امام حسین (ع) در شب عاشورا برای یاران با وفایش بهعنوان شهادت به ایمان ایشان دو ویژگی، بیان نمود که به واسطه این دو ویژگی اصحاب الحسین (ع) در زمره بهترین صحابه تاریخ قرار گرفتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"ایشان فرمود: فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْفَی وَلَا خَیرًا مِنْ أَصْحَابِی، وَلَاأَهْلَ بَیتٍ أَبَرَّ وَلَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی؛ فَجَزَاکمُ اللَهُ عَنِّی خَیرَ الْجَزَآءِ."
من حقّاً اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم، و نه اهل بیتی نیکوکارتر و با صِله و پیوندتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم؛ پس خداوند شما را از طرف من به بهترین جزائی پاداش دهد!
اولین ویژگی که امام حسین(ع) برای یاران خودشان بیان کردند ویژگی وفاداری به امام حسین (ع) که برگرفته از معرفت شناخت و بصیرت بود آنچنان شناخت و معرفتی که باید انسان در زندگی اول نسبت به پروردگار و دوم نسبت به خود و سوم نسبت به وظیفهاش و چهارم نسبت به دشمنانش پیدا کند چنین شناختی انسان را از گزند آفات و آلودگی ها پاک کرده و در مسیر سعادت و هدایت بشری قرار می دهد.
وجود گهربار امام صادق (ع) در روایتی در تشریح علم راستین میفرماید: وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ.
همه علم مردم را در چهار چیز یافتم: اول اینکه پروردگار خود را بشناسی. دوم اینکه بدانی با تو چه کرده(بخلقت موزون و حکیمانه ات و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال کتب پی ببری)سوم اینکه بدانی او از تو چه خواسته است، چهارم اینکه بدانی چه چیز ترا از دینت خارج کند(گناهان و موجبات شرک و ارتداد را بشناسی).
لذا شناخت و معرفت مهمترین عنصر در اوج گرفتن انسان و رشد و ترقی معنوی و روحی می باشد تا جایی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در صحرای عرفات و قبل از انشاء دعای عرفه فرمود:
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ
ای مردم! همانا خداوند متعال بندگان را نیافرید، مگر برای آنکه او را بشناسند. پس در آن هنگام که او را شناختند، بندگی او را خواهند کرد. و آن هنگام که او را بندگی کردند، با عبادت او از عبادت غیر او بینیاز میگردند.
شخصی پرسید: ای پسر رسول خدا! پدر و مادرم به فدایت، معنای شناخت خدا چیست؟ ایشان فرمودند: معرفت خدا عبارت است از اینکه اهل هر زمان امامی را که اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسد.
راه بی نیازی از خلق و آزادگی از مسیر بندگی گذشته وراه بندگی از مسیر شناخت و معرفت گذشته و راه معرفت و شناخت پروردگار از مسیر شناخت امام زمان میگذرد آنچه به عنوان درس مهم از این ایام محرم حسینی و عزاداریهای ماه محرم و صفر و آرمان های امام حسین (ع) در کربلا باید گرفته و در زندگی به کار ببندیم این است که خدای خود را بشناسیم راه شناخت خدا و معرفت پروردگار از مسیر شناخت ولی الله العظم امام زمان میگذرد پس باید بدانیم که آنچه امام حسین برای آن به شهادت رسید بیداری و شناخت و آگاهی ملت بود و رهانیدن مردم از جهالت و ضلالت گمراهی ها،تا جایی که امام صادق (ع) در زیارت اربعین در توصیف شخصیت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمود:
و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ
[بارخدایا! من گواهى مى دهم که آن بزرگوار] ... خون خود را در راه تو نثار کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگشتگىِ گم راهى برهاند.
ما نیز به تاسی از یاران باوفای امام حسین (ع) می بایست امام زمان (عج) خود را شناخته و آنچه باعث هر چه نزدیک تر شدن ما به او می شود را در خودمان ایجاد نماییم.
امروز برای قرار گرفتن در جرگه صحابه امام زمان (عج) باید تمام تلاشمان را کرده تا دو ویژگی را در خودمان نهادینه کنیم. همان که سفارش امام صادق علیه السلام بود که فرمود:
مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ
کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى (عج) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود.
آری برای یاری امام زمان (عج) امروز کافیست که اولاً پاک زندگی کرده و دوم اخلاق نیکو داشته باشیم که اگر چنین شد ما نیز مانند یاران امام حسین برای مهدی فاطمه (عج) هستیم.
انتهای پیام/م/ن
منبع: فارس
کلیدواژه: امام حسین امام شهادت انسان امام زمان عج امام زمان امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امشب: مراسم سالگرد آیتالله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
عصر ایران- به مناسبت شصتوپنجمین سالگرد درگذشت مرجع فقید جهان تشیع - آیتالله العظمی حسین طباطبایی بروجردی- غروب امروز ( سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم برگزار می شود؛ مسجدی که یادگار اوست و تولیت آن با نوادۀ مرجع فقید که اکنون خود از چهره های شاخص حوزۀ علمیه به حساب میآید.
آیتالله فقید البته در سال 1340 خورشیدی درگذشته ولی مطابق سنت حوزوی سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه میکنند و از این رو شصتو پنجمین سالگرد گفته میشود.
انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخنران هم از این حیث قابل توجه است که بر سنت استقلال مرجعیت و حوزهها از نهادهای قدرت تأکید شود.
گرامی داشت یاد او بعد از 5
63 یا 65 سال به سبب آن است که از آیتالله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع تام یاد میشود و مراد این است که همه بر سر او توافق و اتفاق نظر داشتند و در حیات او مرجع دیگری چندان مطرح و محل مراجعه نبود. حال آن که بعد از ایشان مراجع متعددی محل مراجعۀ شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس نهاد قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار گرفتند نیز مراجع متعدد مطرح بودند و مرجعیت در انحصار امام خمینی نبود که خود در زمرۀ شاگردان برجستۀ مرحوم بروجردی بود.
به بهانۀ انتشار این خبر نقل یاداشت سید مهدی حسینی دورود - دینپژوه- هم مناسبت دارد که در کارنامۀ زندگی و فقهی آیتالله العظمی بروجردی سه ویژگی و اثرگذاری را برجسته و شاخص دیده و نوشته است:
1. به احیای حوزه علمیه قم پرداخت و آن را به عنوان نهادی دینی- مردمی، معرفی و پایه های را که حاج شیخ عبدالکریم موسس حوزه بنا نهاده بود تثبیت کرد. همچنین حوزه را هم از گزند افراطیون و کجاندیشانِ درون و هم از خطرات سیاست و حوادث بیرون مصون داشت.
2. دیگری کادر سازی و فراهم ساختن زمینه حضور عالمان برجسته در بلاد مختلف داخل و خارج کشور و همچنین تشویق دیگر بزرگان برای نوشتن رسالههای عملیه بود. بهطوری که در آن تاریخ پرآشوب هیچ ردپایی از بیتدبیری، تحکّم و آفت سیاست زدگی در روش آقای بروجردی نمی توان یافت.
3. اوضاع کشور و جامعه را آرام نگاه داشته و به دلیل رابطه تعریف شدهای که با حکومت از خود بروز داده بود در بین مردم و در چشم حاکمان به خصوص شخص شاه محبوب و مقتدر بود.