Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی اصل سعیدی پور در یادداشتی کوتاه پیرامون اهمیت دریای خزر در اقتصاد منطقه گفت تجارت هم افزا و همگرا کشورهای حاشیه دریای خزر با یکدیگر، یکی از نقش‌های مهم این دریا در اقتصاد دنیا به شمار می‌آید که بررسی و مطالعه بر موقعیت استراتژیکی بنادر واقع در نوار ساحلی این دریا، روند تأثیرپذیری بر منافع کشورهای مشترک المنافع را به خوبی نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نقش نواحی شرقی دریای خزر را به دلیل وجود بندر امیرآباد در توسعه اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای حوزه دریای خزر را عامل مهمی برشمرد که منجر به افزایش قابل ملاحظه مراودات و مبادلات تجاری دوجانبه با این کشورها می‌شود.

مدیرکل بندر امیرآباد از سویی دیگر، به تمایل کشورهای حوزه خزر به تنوع بخشی در صادرات با توجه به جایگاه ویژه ژئوپولیتیکی مهم ایران و استفاده از ظرفیت راهبردی بنادر شمالی به ویژه بندر امیرآباد اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در کنار صادرات غلات، چوب و سایر کالاهای غیر نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر و نیازشان به صادرات نفت از طریق سوآپ به ایران، به سبب عدم دسترسی به آبراه‌های آزاد بین المللی و هزینه بالای صادرات نفت از طریق راه‌های زمینی، منافع اقتصادی خود را تأمین کند.

وی به موقعیت استراتژیک ایران که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دارا بودن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مرز ساحلی از بندر ترکمن تا آستارا، اشاره و بر ایجاد ظرفیت‌های فوق العاده جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورهای ساحلی دریای خزر با دیگر کشورهای منطقه، همزمان با تأمین منافع اقتصادی کشور تاکید کرد.

سعیدی پور ابراز امیدواری کرد: با تقویت اتحاد و اعتماد جمعی کشورهای منطقه، شاهد ایجاد یک بلوک اقتصادی- سیاسی قوی در دریای خزر باشیم.

کد خبر 5285540 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: سواپ نفت بندر امیرآباد ویروس کرونا قیمت نفت افغانستان قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا نفت خام واکسن کرونا تعطیلات کرونایی صادرات غیرنفتی رمز ارز کرونای دلتا اقتصاد آمریکا قیمت طلا سازمان هواپیمایی کشوری بندر امیرآباد دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۹۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، گفت: در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم، موانع و مشکلات بخش صادرات خراسان رضوی باید تسهیل و برطرف شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تایباد، حسن نوری زاده در سفر تایباد و در کمیته هماهنگی مرز دوغارون، اظهار داشت: ایجاد رضایتمندی در بین سرمایه‌گذاران و فعالان بخش‌های خصوصی و اقتصادی باید در اولویت کاری همه مسئولان به‌ویژه دستگاه‌های اجرایی در مناطق مرزی استان باشد.

وی، افزود: برای رشد و پویایی اقتصاد هر منطقه باید زیرساخت‌های لازم در آنان نیز تقویت شود که این نیاز به تلاش، هم افزایی و تلاش مضاعف مدیران و نهادهای متولی دارد.

نوری‌زاده تصریح کرد: خراسان رضوی با کشورهای مصرف کننده خود همجوار است  و این موضوع خود یک فرصت طلایی برای شکوفایی بخش صادرات استان به شمار می رود که باید نهایت استفاده از را آن داشته باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ساکنان مناطق مرزی باید از فعالیت‌های اقتصادی مرزها در چارچوب قانون بهره‌مند شوند، گفت: خانواده های مناطق مرزی و محروم نقش بسزایی در تامین امنیت پایدار مرزهای کشور دارند، فعالیتهای اقتصادی قانونی باید برای آنان باید پیش بینی شود که این خود رضایتمندی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای لازم و بالا بردن سطح کیفیت محصولات ایرانی باید در دستور کار تولیدکنندگان باشد، افزود: داشتن تناسب بین صادرات و واردات کالا در بین کشورهای همسایه یک اصل مهم است که این خود افزایش سطح تعاملات را به همراه دارد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • قزاقستان ساخت خط لوله در دریای خزر را بررسی می‌کند
  • فروردین ماه پررونق در بزرگترین بندر شمال 
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • آغاز رکورد شکنی بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۳