Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مشاوران رئیس جمهوری سابق افغانستان جزئیات آخرین لحظات حکومت وی یعنی زمان فرارش از افغانستان به امارات را فاش کرد.

مشاور اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان به شبکه "سی ان ان" گفت، غنی و مشاورانش از سرعت پیشروی طالبان در کابل متحیر شدند به ویژه که غنی آماده ورود نظامیان این جنبش نبود و به همین دلیل تنها با لباس‌هایی که به تن داشت، فرار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرار غنی پس از ملاقات یکی از اعضای ارشد کابینه افغانستان در کابل با یکی از اعضای برجسته گروه متحد با طالبان و القاعده صورت گرفت که به وی گفتند، دولت باید تسلیم شود. هرچند چند روز قبل از ورود طالبان به کابل، دولت افغانستان در حال کار روی توافق با ایالات متحده برای واگذاری صلح آمیز قدرت به یک دولت فراگیر و استعفای غنی بود.

یک روز پس از ورود طالبان به کابل، امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان از شمال به دره پنجشیر فرار کرد. همچنان که بسیاری دیگر در مدت کوتاهی هنگامی که تیراندازی در خارج از کاخ صورت گرفت، از ساختمان ریاست جمهوری فرار کردند.

مشاور غنی می گوید، او با عجله افغانستان را ترک کرد و به ترمذ در ازبکستان رفت و یک شب را در آنجا ماند و بعد هم از آنجا به امارات رفت. او تاکید می‌کند که غنی تنها چیزی که با خود برد، لباس‌هایش بود.

این منبع گفت، تحولات چند روز گذشته ثابت کرد که دولت غنی نمی‌توانست طولانی مدت در کابل دوام بیاورد به همین دلیل تمرکز اصلی روی راه حل مذاکره بود که کابل و شهروندانش را در امان نگه دارد. از طرفی هم نگرانی در مورد وقوع جنگ در شهر شش میلیون نفری وجود داشت و از این رو دولت افغانستان متوجه شد که اگر غنی برود، جنگی رخ نمی‌دهد.

وی گفت، ایالات متحده از غنی درخواست کناره گیری نکرد اما برنامه‌ای برای انجام یک روند فوری مذاکره وجود داشت که پس از آن او قدرت را به یک دولت انتقالی فراگیر واگذار می‌کرد. تیم مذاکره کننده قرار بود روز دوشنبه به مقصد دوحه عزیمت کند اما کابل روز یکشنبه سقوط کرد.ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز