Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@23:46:02 GMT

نُت‌های کوهستان‌های زاگرس

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۷۱۷۴

نُت‌های کوهستان‌های زاگرس

جنگ، تازه تمام شده بود و بختیاری این بخت را داشت که خنیاگرشان بخواند اما نه به‌نام خویش و «مال کنون» آبهمن علاالدین با نام «مسعود بختیاری» منتشر گردید.

من نوجوانی بودم که هنوز بیستمین بهار عمرش از راه نرسیده بود. مال‌کنون را پیش از آن در زمزمه غم‌ها و شادی‌های مادرم شنیده بودم و اما آن صدا معجزه بود و به هیچ چیز شباهت نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نثر بی‌بدیل اردشیر صالح‌پور معرّف مال‌کنون بود. کلمه به کلمه‌ای که تو را با کوه و رودخانه و دشت می‌آمیخت و بختیاری‌ات می‌کرد. موسیقی زاگرس هر کجا که شنیده شود همین حس و حال را دارد که من این سال‌ها داشته‌ام. به دعوت دوستی، مفتون سرنانوازی احسان عبدی‌پور شده بودم. سرنا که می‌نواخت انگار همه جانش را می‌نواخت و من با همه جان می‌گریستم که لااقل این روزها یک عمر گریستن به این همه غم بدهکاریم. نت‌های غمناکی که مرا به خودم‌ بر می‌گرداند، به غم‌ها و شادمانی‌های صیقلی دیروزها و سوگواری‌های عمیق گذشته! به روزهایی که شادی شادی بود و عزا، عزا!
احسان با همه جانش می‌نواخت؛ یاد همسایه‌هایی افتادم که در عزا و عروسی، خانه‌هایشان را به میزبانی فرش می‌کردند و با تو سفید می‌پوشیدند و با تو سیاه به تن‌ می‌کردند. دلم شعله‌ور بود عین جنگل‌های بلوطی که در خودشان خودکشی کردند و حتماً راحت شدند. ای کاش اردشیر صالح‌پور بودم و می‌توانستم این آتش را بنویسم و آرام بگیرم. این ملکوت را که در سرنای احسان قد می‌کشد ای کاش در غم‌روزها و ماتم‌شب‌ها بیشتر شنیده شود. همین قدر دلخوشم که به تماشای قیامتی که در ساز آن جوان رعنا شنیده می‌شود به خودمان نزدیک‌تر می‌شویم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروند گمشده کولاک پیرانشهر هنوز پیدا نشده است

اهالی همجوار کوهستان ارتفاعات قیزقاپان از گمشده‌ای صحبت می‌کنند که دیروز در این کوهستان بود که متاسفانه به دلیل کولاک شدید ناپدید شده است.

اهالی منطقه و دوستان این شهروند گم شده از زمان خبردار شدن ماجرا به دنبال او در مناطق احتمالی گم شده می‌روند و خبری هم به نیرو‌های امدادی نمی‌دهند.

تا اینکه این خبر به گوش هلال احمر رسید و آنها نیز با واکنش سریع به ماجرا وارد می‌شوند.

حمید محبوبی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: عملیات جست‌وجو با بسیج شدن نیرو‌ها و امکانات برای یافتن فرد مفقودی از صبح دیروز آغاز شده و تا زمان پیدا شدن فرد گمشده ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس گزارش مفقودی فردی با هویت معلوم در ارتفاعات قیزقاپان پیرانشهر، سه تیم امداد و نجات هلال احمر شعبه پیرانشهر و یک تیم داوطلب کوهنوردی به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: به دلیل مه شدید و کولاک برف در ارتفاعات و عدم دید کافی نجاتگران، امشب عملیات دچار وقفه شد و امدادگران به پایین دست کوهستان بازگشتند.

محبوبی با اشاره به مدیریت موضوع از طریق معاونت امداد و نجات هلال و شعبه هلال احمر پیرانشهر تاکید کرد: با بسیج تمام امکانات و استفاده از نیرو‌های متخصص و ویژه واکنش سریع جمعیت هلال استان نسبت به جستجوی فرد مفقودی ادامه دارد و بلافاصله پس از اتمام کولاک دوباره به دنبال این شهروند پیرانشهری خواهیم بود.

شهروند گم شده پیرانشهری در کوهستان‌های لب مرز مفقود شده و با توجه به کولاک بودن این کوهستان، اکیپ‌های هلال احمر به دنبال این فرد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • هفته‌ای ایمن و بدون حادثه را در کوه صفه پشت سر گذاشتیم
  • اجرای زیبای احسان یاسین در برنامه محفل
  • «توسعه» یعنی صدای هنرمندان تئاتر شنیده شود
  • آبشار «ازنادر» تجلی زیبایی خلقت در لرستان
  • آبشار «ازنادر» لرستان
  • پیکر شهروند گمشده پیرانشهری پیدا شد +فیلم
  • زنگ خطر برای اکوسیستم زاگرس مرکزی به صدا درآمد
  • نگین زاگرس، پذیرای مسافران نوروزی
  • شهروند گمشده کولاک پیرانشهر هنوز پیدا نشده است
  • لحظه انفجار در نوشهر + فیلم | صدای انفجار در چالوس هم شنیده شد