Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترک افغانستان توسط نیروهای خارجی و بخصوص آمریکا، در افغانستان، منطقه و جهان آشوب به پا کرده است اما هیچ‌کدام این آشوب‌ها به اندازه آشوبی که در خانه و دل‌های مردم افغانستان افتاده اهمیتی ندارد.

به گزارش ایمنا، در شب سقوط کابل، فرودگاه این شهر تسلیم‌شده برای بسیاری آخرین امید خروج از باتلاق جنگ و ویرانی پیش رو بود؛ وضعیتی که باعث شد هزاران نفر با عبور از پست‌های بازرسی و به خطر انداختن جانشان به هر طریق ممکن خود را به فرودگاه برسانند و تا آویزان‌شدن از هواپیمایی که در حال ترک این فرودگاه بحران‌زده بود، پیش بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند ساعت بعد گزارش‌هایی منتشر شد که می‌گفت روی چرخ‌های یک هواپیمای خروجی از کابل آثاری از جسم کسانی که در این مسیر مرده بودند، دیده می‌شد. خیلی‌ها درباره تصویر سقوط از هواپیمای آمریکایی نوشتند آنها کسانی بودند که از سر نادانی تلاش کردند به هر طریق ممکن خود را به آخرین امید آمریکایی‌شان برسانند اما تصاویر دیگری هم هست که نشان می‌دهد قضاوت درباره افغانستانِ امروز به این راحتی‌ها نیست.

یکی از آن تصاویر، همین نوزادی است که پشت حصارهای فرودگاه کابل توسط والدینش بالا گرفته می‌شود تا سربازان آمریکایی او را بپذیرند. انتشار این عکس، واقعیت رهاشدن مردم افغانستان توسط نیروهای آمریکایی را زیر سایه برده است. در حالی که روی تصویر پرت‌شدن دو نفر از هواپیمای در حال اوج‌گرفتن در آسمان افغانستان، افکار عمومی بخصوص غربی ملتهب و عصبانی به مسئولان و بانیان وضعیت امروز کابل، افغانستان و منطقه تاخته بودند، تصویر دومی که دست به دست می‌شود بیشتر با واکنش احساسی روبه‌رو شد تا منطقی: «مردمی که قرار است در دوران تسلط طالبان بی‌چیز شوند فرزندانشان را به نیروهای آمریکایی می‌سپارند»، «سربازان آمریکایی آخرین امید مردم هستند» و ….

شاید خیلی از این واکنش‌ها آن‌قدرها هم پرت نبود. به غیر از مرزهای زمینی که بشدت توسط طالبان و مرزبان‌های کشورهای همسایه کنترل می‌شود، فرودگاه کابل در حال حاضر تنها راه خروج است. سیاست‌مداران قول می‌دهند که در تخلیه مردمی که در افغانستان با نیروهای خارجی کار کرده‌اند یا آنها که به دلیل فعالیت‌هایشان مورد غضب طالبان قرار دارند کمک کنند اما برای دریافت این کمک‌ها باید اول فرم پر کنید، بعد منتظر تأیید باشید و بعد اگر تا آن وقت در لیست سیاه طالبان قرار نگرفته باشید یا هنوز زنده باشید، شاید بتوانید با ویزا کشور را ترک کنید. راه دیگر این است که خودتان را به فرودگاه کابل که هنوز در اشغال ۶۰۰۰ تفنگدار آمریکایی است برسانید!

داستان عکسی که دست به دست می‌گردد، البته اثری از خروج از کابل ندارد. در حالی که در روزهای گذشته عده زیادی از سرنوشت نوزادی که به نیروهای آمریکایی سپرده شد پرسیدند، امروز یک سخنگوی پنتاگون گفته است خانواده نوزاد که پایین عکس دیده می‌شوند نوزادشان را برای درمان به دست نیروهای آمریکایی سپرده‌اند و نوزاد بعد از اینکه در بیمارستان ارتش آمریکا مستقر در فرودگاه درمان شده، به پدر و مادرش تحویل داده شده است؛ یک داستان انسانی در کنار تمام واقعیت غیرانسانی که در افغانستان جریان دارد.

یکی از نمایندگان کنگره آمریکا هم با انتشار تصاویر نوزاد در آغوش سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل نوشته است: «این آمریکایی است که ما دوست داریم باشیم» و البته نگفته است که این تمام تصویر نیست.

منبع: ایسنا

کد خبر 516181

منبع: ایمنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان نیروهای آمریکایی نوزاد افغانستانی خبر جدید در افغانستان ايران و افغانستان هرات افغانستان اخبار طالبان افغانستان پیشروی طالبان در افغانستان تحولات افغانستان ایران و افغانستان اشغال افغانستان افغانستان طالبان دولت افغانستان طالبان افعانستان گروه طالبان هیئت سیاسی طالبان حمله طالبان طالبان وارد کابل شد طالبان کابل شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سربازان آمریکایی نیروهای آمریکایی فرودگاه کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد تلاش مشترک کابل و مسکو می‌تواند جلو تهدیدات را در منطقه بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ضمیر کابلوف» مدیر دوم بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین برای افغانستان در ادامه دیدارهایش در کابل با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفت مسکو خواستار سپردن کرسی افغانستان در سازمان ملل به نماینده هیئت حاکمه افغانستان است.

وی با اظهار اینکه روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت، تلاش‌های کابل در راستای سرکوب داعش و مبارزه با مواد مخدر را مورد تقدیر قرار داد و بر گسترش مناسبات و ادامه همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، عبدالکبیر نیز در این دیدار تصریح کرد: تلاش مشترک کابل و مسکو می‌تواند جلو تهدیدات را در منطقه بگیرد.

وی همچنین خواستار تفویض عضویت رسمی هیئت حاکمه افغانستان در فرمت مسکو شد.

روسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمطرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا

چندی پیش «نیکی آسیا» به نقل از کارشناسان و تحلیلگران حوزه افغانستان درباره نزدیکتر شدن مسکو به کابل گفته بود، تلاش‌ها مسکو در راستای از بین بردن نفوذ آمریکا در منطقه است.

این رسانه با تأکید بر اینکه طالبان سرسختانه با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده است، تصریح کرده بود: حمله اخیر به مسکو و طالبان انگیزه داده تا نه تنها با داعش بلکه با آمریکا به عنوان تهدید مشترک شناخته شده‌، نیز مقابله کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • خبر خوش برای سربازان؛ آتش‌نشانی هم سرباز می‌گیرد
  • بازگشت اتباع افغانستانی به کشور خود + فیلم
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • «سیگار رایگان» پیشکش انگلیس به نیروهای اوکراینی!
  • مزدوران فرانسوی در خط مقدم جنگ علیه روسیه
  • نمایشگاه خوشنویسی سپهر سهراب + فیلم
  • برای تعامل جهان با طالبان در تلاش می‌کنیم