Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:57:04 GMT

بحران پناهجویان افغان؛ تکرار مسئولیت گریزی غرب

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۰۴۳۶

بحران پناهجویان افغان؛ تکرار مسئولیت گریزی غرب

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله ایالات متحده، انگلیس، فرانسه از پذیرش مترجمان و کارکنان افغان که با ارتش های این کشور همکاری می کردند، آن هم برای جلوگیری از افشای اطلاعات و حفظ اسرار و منافع خود خبر دادند اما در حقیقت رهبران اروپایی در تلاش هستند تا از موج گسترده پناهجویان به قاره سبز جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که بازگشت طالبان به قدرت به معنای شکست کل طرح سیاسی آمریکا و غرب در افغانستان بوده و برآیند این تحولات، مناسبات جدید جهانی را به وجود آورده که در آن آمریکا و ناتو نقش پیشین خود را از دست داده‌اند. رهبر حزب دموکرات-مسیحی‌ آلمان گفت که در آستانه چرخش مهم تاریخی قرار گرفته ایم. به گفته او با بازگشت طالبان به قدرت، ناتو متحمل بزرگترین شکست سیاسی خود بعد از تأسیس شده است.

این درحالی است که پیشروی سریع طالبان سبب شد تا کشورهای مختلف از جمله اعضای ناتو، سراسیمه نسبت به خروج هیئت‌های دیپلماتیک،کارکنان و شهروندان خود از خاک این کشور آسیایی اقدام کنند اما  صحنه‌های رنج‌آور تلاش مردم افغانستان در فرودگاه کابل برای سوار شدن به هواپیمایی که در حال حرکت در باند فرودگاه بود، در میان روسای کشورهای اتحادیه اروپا تنها به نگرانی از بحران احتمالی پناهجویان تفسیر شده است. 

 به گزارش رادیو فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با همتایان روس و آمریکایی خود و همچنین با نخست وزیر ایتالیا، گفتگوهای تلفنی جداگانه‌ای درباره بحران افغانستان انجام داد. در بیانیه‌ای که کاخ الیزه به همین مناسبت منتشر کرد، آمده است که در گفتگو با جو بایدن، امانوئل ماکرون بر ضرورت مطلق هماهنگی میان متحدان غربی با یکدیگر تأکید کرد و آن را لازمه خارج کردن شهروندان‌شان از افغانستان و همچنین آن دسته از افغان‌هایی دانست که با کشورهای غربی همکاری کرده و اکنون جان شان از سوی طالبان در خطر است.   

در فرانسه حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن کارزاری را برای مخالفت با "ورود انبوه پناهجویان افغان" به راه انداخته است.  حزب راست افراطی فرانسه که مبارزه با مهاجرت را یکی از شعارهای اصلی خود می‌داند بیانیه‌ای را برای جمع‌آوری امضا در اینترنت منتشر کرد. در این متن که تحت عنوان "افغانستان: نه به شاهراه جدید مهاجرت" انتشار یافته، آمده است: "الویت برای ما، حمایت از هم‌وطنان‌مان است".

همچنین جوسپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادی اروپا، جوزپ بورل در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که طالبان در جنگ پیروز شده اند و باید با آنان گفتگو کرد. وی افزود که این اقدام به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست. هدف از این گفتگو، به گفته جوسپ بورل، بیرون آوردن چهارصد افغان و خانواده های آنان از کابل است که با اتحادیه اروپا در افغانستان همکاری کرده‌اند.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپایی از کشورهای اروپایی درخواست کرده تا بخشی از سهمیه پذیرش پناهجویان را به افغان ها اختصاص دهند و در این راستا، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفت و گو با روزنامه فرانسوی ژورنال دودیمانش از بررسی تمام پرونده های درخواست پناهندگی افغان ها خبر داده است اما پیامی که رهبران اروپایی به پناهجویان افغان می‌فرستند این است که اگر باید از کشورتان بروید به کشورهای همسایه بروید اما اینجا، به اروپا نیایید. 

به نوشته روزنامه کانادایی "لاپرس" ، کارل نیهامر، وزیر کشور اتریش گفت: «هدف ما باید نگهداشتن اکثریت مردم در منطقه باشد.» همچنین سباستین کورتس صدراعظم اتریش اعلام کرد که با پذیرش اتباع افغانستان در این مقطع زمانی مخالف است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس به یک یادداشت دیپلماتیک محرمانه از دولت آلمان دست یافته است که نشان می‌دهد وزرات کشور اتحادیه اروپا در نشست هفته جاری مهمترین درس بحران سال ۲۰۱۵ را این دانسته‌اند که افغان‌ها را به حال خود رها نکنند چرا که بدون کمک‌های بشردوستانه، آن ها به سمت اروپا حرکت خواهند کرد.

چندین سیاستمدار آلمانی از جمله آرمین لاشت، نامزد راست میانه برای جانشینی آنگلا مرکل، هفته گذشته هشدار دادند که نباید بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ تکرار شود

صدراعظم آلمان در مصاحبه با کانال تلویزیونی "پولس ۲۴"  در مورد افغان هایی که در حال فرار از کشورشان هستند، گفت: افرادی که در حال فرار از افغانستان هستند باید جایی در کشورهای همان منطقه پیدا کنند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز دوشنبه تاکید کرد که اروپا نمی تواند به تنهایی عواقب وضعیت افغانستان را تحمل کند و این اتحادیه باید آینده را پیش بینی و از خود در برابر سیل مهاجرات غیرقانونی محافظت کند.

یلوا یوهانسون، کمیسیر امور داخلی اتحادیه اروپا نیز گفته است که اروپا نباید منتظر بماند تا مردم به مرزهای اتحادیه برسند.

یونان که جزایر نزدیک به ترکیه‌اش، شش سال پیش محل ورود صدها هزار پناهجوی عمدتا سوری، عراقی و افغان به اروپا بود، اعلام کرده است که نمی‌خواهد آن بحران دوباره رخ دهد و ترکیه را مکانی امن برای افغان ها توصیف کرده است.

با وجود رویکرد منفی مقامات اروپایی نسبت به مهاجران افغان و تمایل آنها برای ممانعت از حرکت آنها به سمت اروپا، به گفته ناظران هنوز نشانه‌های موج گسترده مهاجرت افغان‌ها مشاهده نشده است.

متین کورباتیر، رئیس مرکز تحقیقات پناهندگی و مهاجرت مستقر در آنکارا گفته است که اخیرا «افزایش اندکی در ورود مسافران از مرزهای ایران را شاهد بوده‌ایم اما مهاجرت جمعی گسترده وجود ندارد.»

موج گسترده مهاجرت از افغانستان بستگی به رفتار طالبان در هفته‌های آینده دارد. یان ایگلند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژ می گوید اگر با فروپاشی خدمات عمومی در افغانستان مواجه شویم و یک بحران بزرگ غذایی ایجاد شود، در این شرایط مطمئنا یک حرکت توده‌ای از سوی مردم برای مهاجرت را شاهد خواهیم بود.

 کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد اعلام کرد که اکثر افغان ها نمی توانند سرزمین مادری خود را ترک کنند و کسانی که ممکن است در معرض خطر باشند، راه مشخصی پیش روی خود ندارند.

شابیا مانتو سخنگوی کمیساریا، در یک کنفرانس خبری گفت: تنها تعداد اندکی از افغان ها توانسته اند وارد ایران و پاکستان شوند. این دو کشور در حال حاضر میزبان ۹۰ درصد از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده افغان هستند که ظرف دهه های گذشته از کشورشان گریخته اند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.  پس از سقوط دولت کابل هزاران شهروند افغان به فرودگاه کابل هجوم آوردند تا از افغانستان خارج شوند.

برچسب‌ها قاره اروپا افغانستان طالبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره اروپا افغانستان طالبان قاره اروپا افغانستان طالبان اتحادیه اروپا افغان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۰۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان

اداره ملی خط آهن طالبان از جابجایی بیش از ۷۴ هزار تُن کالا در یک هفته گذشته از طریق خطوط آهن افغانستان خبر داد.

به گفته این اداره این کالاها از طریق خطوط آهن هرات – خواف، تورغندی، آقینه و حیرتان جابجا شده است.

اداره ملی خط آهن طالبان گفت در اوایل هفته جاری هم برای اولین بار کالای اففغانستان از طریق خط اهن از مسیر ایران به ترکیه صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • پارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد