Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-20@00:06:35 GMT

افزایش بهره وری در دانشگاه فنی و حرفه ای

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۴۵۴۸

افزایش بهره وری در دانشگاه فنی و حرفه ای

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای گفت:تسهیل فرایند تبدیل وضعیت کارشناسان نخبه و شاخص به عضو هیئت علمی سبب بهبود شاخص های آموزشی و افزایش بهره وری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای می شود.

به گزارش برنا؛ حسین سلمانی عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: بیش از یک دهه از تاسیس نخستین دانشگاه مهارتی در ایران با تاریخی 175 ساله از دارالفنون، مدرسه پست و تلگراف، هنرستان های عالی، انستیتو تکنولوژی تا دانشگاه فنی و حرفه ای می گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این یک دهه نزدیک به دو میلیون دانشجو از این دانشگاه در مقطع کاردانی وکارشناسی فارغ‌التحصیل شده اند. بر اساس مطالعات آماری از فارغ‌التحصیلان سال های 1394 تا 1397 بیش از 60% از دانش آموختگان در اغلب رشته ها و در تعدادی از انها نظیر طراحی دوخت تا 80%  جذب بازارکار در بخش غیر دولتی شده اند.

در حال حاضر نیز 180 هزار دانشجو در 179 واحد آموزشی فعال در 111 شهرستان مشغول به تحصیل می باشند.

او گفت: با توجه به ماهیت عملی بودن دو سوم از سرفصل های درسی در 3000 کارگاه و آزمایشگاه توسط بیش از 680 عضو هیئت علمی (رسمی و پیمانی) و 286 مدرس رسمی و 16000 مدرس مدعو تدریس می شود.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در طول برنامه ششم توسعه و از ابتدای سال 1397 تا ماه مهر 1399 تعداد جذب اعضای هیئت علمی47  مورد به بیش از 220 نفر از طریق فراخوان و بورسیه افزایش یافته و در سال جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم این عدد به 300 نفر افزایش می‌یابد که رشد 6 برابری داشته است .

کادر آموزشی در موسسات آموزش عالی  کشور از طریق فراخوان جذب متمرکز وزارت علوم، معرفی بورسیه، انتقال از سایر دانشگاه ها و موسسات دولتی و تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیئت علمی تامین می گردد.

در سال های اخیر با وجود رشد 6 برابری جذب عضو هیئت علمی در دانشگاه از طریق فراخوان های جذب متمرکز و بورسیه های معرفی شده توسط  وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، فرایند نظام سهمیه بندی دانشگاه ها، اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی، تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه محدودیت هایی را برای این روش ایجاد نموده است.

سلمانی خاطر نشان کرد:تجربه انتقال از سایر دانشگاه ها هم با موانعی نظیر تجانس رشته تحصیلی با نیاز واحد‌های آموزشی، موافقت مبدا و مقصد، انتقال ردیف بودجه و سایر عوامل مواجه گردیده است.

در این میان راهکار تبدیل وضعیت اعضای غیر هیئت علمی به عضو هیئت علمی در رشته های مورد نیاز دانشگاه مکمل روش های دیگر می باشد. تجربه تبدیل و تطبیق وضعیت نیروهای آموزشی در این دانشگاه و سایر موسسات آموزشی در زمان رشد و بلوغ، سبب توسعه نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش، بهبود نسبت هیئت علمی به دانشجو، کاهش هزینه حق التدریس گردیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: بدون تردید از میان بیش از 5700 عضو غیر هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای افراد نخبه و توانمندی بر اساس رشته، مقطع تحصیلی، سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی، حضور در صنعت یافت که حائز شرایط و معیارهای لازم برای تبدیل وضعیت به عضو هیئت علمی را داشته باشند .بدون شک حمایت از این اقدام به همراه اصلاح مصوبات برای  تطبیق باقیمانده کادر آموزشی (مدرس، دبیر و هنر آموز)  توسط هیئت امنا و مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم علاوه بر تکمیل زنجیره نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دروس عملی و نظری به افزایش بهره وری، صیانت و نگهداری بهینه ازسرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی  منجر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عضو هیات علمی دانشگاه ایران مدرسه فنی و حرفه ای دانشجو روابط عمومی رشد عضو هیئت علمی وزارت علوم سازمان برنامه و بودجه بودجه نیروی انسانی کاهش هزینه هیئت علمی دانشگاه صنعت حسین سلمانی دانشگاه فنی و حرفه ای علمی دانشگاه فنی عضو هیئت علمی تبدیل وضعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۴۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

فیض گفت: تکمیل ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر نقش مهمی در ارایه خدمات در زمینه مهارت آموزی و اشتغالزایی برای جوانان مهدیشهری دارد.

وی ادامه داد: ساخت ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر از ۱۳۹۸ آغاز شد و تا پایان سال گذشته ۲۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت این مرکز هزینه شد که با تخصیص این اعتبارات، طرح پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد دارد.

وی بیان کرد: ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر دارای اسکلت بتنی با زیربنای ۲هزار و ۴۵۰ متر مربع در سه طبقه است.

وی اضافه کرد: چهار کارگاه سنگین آموزشی، ۲ کارگاه سبک آموزشی، ۲ کارگاه آموزش گردشگری و هتل‌داری، سالن جلسات و فضای اداری از جمله ظرفیت‌های ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات
  • حرایم بهداشتی دامپروری نیاز به بازبینی دارد
  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • مهارت آموزی ۴ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در خراسان جنوبی