Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@15:16:47 GMT

رصد یک پنج‌گانه نادر توسط هابل

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۹۶۴۴

رصد یک پنج‌گانه نادر توسط هابل

تلسکوپ فضایی هابل تصویر یک پنج‌گانه شامل یک جفت کهکشان و یک تلاقی اختروش را در پدیده‌ای به نام "همگرایی گرانشی" ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در این تصویر مسحور کننده که توسط تلسکوپ فضایی "هابل" گرفته شده است، تقریباً به نظر می‌رسد که شش جرم آسمانی در مرکز آن وجود دارد. اما در حقیقت، فقط سه مورد وجود دارد که شامل یک جفت کهکشان و یک اختروش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختروش یا کوازار(Quasar) یک هسته‌ی فعال به شدت نورانی و دوردست است که وابسته به یک کهکشان جوان است. آنها در رده یک کلاس از اجرام به نام "هسته کهکشانی فعال" قرار دارند.

آژانس فضایی اروپا(ESA) در وبسایت خود آورده است: داده‌های هابل نشان می‌دهد که یک نقطه هفتم از نور نیز در مرکز تصویر وجود دارد که پنجمین تصویر کمیاب از یک اختروش دوردست است. این پدیده نادر در اثر وجود دو کهکشان در پیش زمینه ایجاد می‌شود که به عنوان یک عدسی عمل می‌کنند.

بنابراین در این تصویر دقیقاً چه خبر است؟ آنچه در اینجا می‌گذرد را می‌توان به پدیده‌ای به نام "همگرایی گرانشی"(gravitational lensing) نسبت داد که قبلاً توسط "آلبرت اینشتین" پیش‌بینی شده بود.

"همگرایی گرانشی" هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه‌ی درخشان بسیار دور(مانند یک اختروش) در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری(مانند یک خوشه کهکشانی) بگذرد و مسیرش خمیده شود. جسم میانی "عدسی گرانشی" نامیده می‌شود. این پدیده یکی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین است.

براساس نسبیت عام، جرم می‌تواند فضا-زمان را خمیده کند و در نتیجه یک میدان گرانشی بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند. این پدیده را نخستین بار "آرتور ادینگتون" در سال ۱۹۱۹ در جریان یک خورشیدگرفتگی آزمود که در آن نور ستاره‌ای که از نزدیک خورشید می‌گذشت کمی خم شده و در نتیجه مکان ظاهری ستاره کمی جابه‌جا شد.

نتیجه نهایی در تصویر حاضر، یک "حلقه اینشتین" است که در آن نور یک اختروش در پس زمینه با عبور از میدان گرانشی دو کهکشان در پیش زمینه، بزرگتر می‌شود. جرم دو کهکشان پیش زمینه به قدری زیاد است که هر نوری که به این جفت نزدیک شود با اعوجاج و بزرگنمایی وارد تلسکوپ‌های ما می‌شود.

در نهایت ما به دلیل "همگرایی گرانشی" یک پنج‌گانه می‌بینیم. "همگرایی گرانشی" باعث می‌شود بافت فضا به هم پیچیده شود، به طوری که نوری که از یک جسم دور در آن فضا حرکت می‌کند به اندازه کافی خم و بزرگ می‌شود تا انسان‌ها در سراسر زمین بتوانند چندین تصویر بزرگنمایی شده از این جرم آسمانی دوردست را مشاهده کنند.

بنابراین اساساً ما شاهد نوعی توهم هستیم. اختروش در این تصویر در واقع از زمین دورتر از آن دو کهکشان میان آنها قرار دارد، اما نور آن به دلیل جرم عظیم آنها خم شده است تا بزرگنمایی پیدا کند. این مسئله این توهم را ایجاد می‌کند که این جفت کهکشان توسط چهار اختروش احاطه شده‌اند. با این حال حقیقت این است که یک اختروشِ تنها، بسیار دورتر از این دو کهکشان و دور از دسترس آنها قرار دارد.

فضا همیشه ما را شگفت زده می‌کند و این اولین بار نیست که "هابل" از "همگرایی گرانشی" عکس می‌گیرد. ماه گذشته از این تکنیک برای ثبت تصویر یک کهکشان دور استفاده شد.

آخرین و مهم‌ترین نکته این است که می‌توان از این تکنیک برای تشخیص سیاه‌چاله‌ها نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی هابل همگرایی گرانشی اختروش کهکشان همگرایی گرانشی یک اختروش دو کهکشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ستاد سیل خدمات شهری در کنار ستاد سفر شهر اصفهان

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با بارندگی‌های نوروزی، ستاد سیل در کنار ستاد سفر در باغ فدک مستقر می‌شوند، همچنین اکیپ‌های ستاد سیل در سطح مناطق پانزده‌گانه فعال هستند.

رامین میرعسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمیته خدمات شهری در حال خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلفی از جمله نظافت شهری و اقداماتی همچون اسکان مسافران نوروزی، هدایت مسافران، ستادهای هدایت و ساماندهی اسکان مسافران است.

وی افزود: در دو سال اخیر هماهنگی خوبی با اداره هواشناسی صورت گرفته است، از این‌رو یک تا دو روز قبل از بارندگی، ستاد سیل در سطح مناطق پانزده‌گانه این کلان‌شهر فعال می‌شود.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: با بارندگی‌های نوروزی، ستاد سیل در کنار ستاد سفر در باغ فدک مستقر می‌شود، همچنین اکیپ‌های ستاد سیل در سطح مناطق پانزده‌گانه فعال هستند.

میرعسگری با بیان اینکه در حال حاضر با مشکل خاصی در زمینه آب‌گرفتگی مواجه نشده‌ایم، گفت: آماده خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافران در زمان‌های بارانی هستیم.

کد خبر 739052

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید نادر اصغریان
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید نادر اصغریان در سراب
  • کشف یک ویژگی پنهان در سیاه‌چاله کلان‌جرم قلب راه شیری
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • نشست همگرایی دستگاه‌های خدمات رسان در روستای آبدهگاه باشت
  • فعالیت ستاد سیل خدمات شهری در کنار ستاد سفر شهر اصفهان
  • کشف هیولایی در کیهان
  • پیدا شدن این پرنده بسیار نادر خبرساز شد
  • پیدا شدن این پرنده بسیار نادر خبرساز شد/ عکس
  • عکس| رسوا شدن ورزشکار حقه‌باز در المپیک