Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@11:40:04 GMT

صادرات بنزین ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۳۸۳۲

صادرات بنزین ایران چقدر است؟

دبیرانجمن صنعت پالایش کشور گفت: کشور ما هم اکنون ۱۰ میلیون لیتر مازاد بر مصرف، بنزین تولید می‌کند که صادر می‌شود، اما در صورت تداوم رشد مصرف، تا چند سال آینده وارد کننده بنزین خواهیم شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشست خبری گفت: پالایشگاه‌های نفت کشور هم اکنون در مجموع ۱۰۰ میلیون لیتر انواع بنزین تولید می‌کنند و مصرف کشور ما بطور متوسط روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین است بنابراین هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف تولید می‌شود که به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: پالایشگاه‌های کشور هم اکنون بصورت سه شیفت مشغول تولید هستند و از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین بی نیاز شدیم و به مرور به صادر کننده این فراورده تبدیل شدیم، اما در صورت تداوم روند رشد و بی توجهی به مدیریت مصرف و تولید، درآینده‌ای نزدیک و در سال‌های آینده به واردات بنزین نیازمند خواهیم شد.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، توجه به مدیریت مصرف از طریق کارت سوخت و همچنین توسعه صنعت خودروسازی کم مصرف و پایه گازسوز و همچنین توسعه سوخت سی ان جی از راهکار‌هایی است که دولت باید در سیاست‌های کلی بخش سوخت خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: ساخت هر پالایشگاه از طراحی تا اجرا حداقل ۶ سال زمان می‌برد بنابراین باید دولت جدید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید باشد.

عاشوری ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور همه با حداکثر ظرفیت مشغول به کار هستند و جایی برای افزایش ظرفیت ندارند و تولیدشان بیش از ظرفیت اسمی آنهاست بنابراین توسعه پالایشگاه‌های جدید امری ضروری برای کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های کنونی همگی بدون وابستگی به خارج در حال تحریم هستند گفت: حتی اگر تحریم‌ها شدیدتر از اینکه هستند شوند، مشکلی در تداوم تولید ان‌ها بوجود نمی‌آید، اما ساخت پالایشگاه‌های جدید کاری زمان بر است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص افزایش تولید پالایشگاه‌های کنونی نیز افزود: فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرایند اصلاحی دارد و با اصلاحی که در فرایند تولید خود انجام داد از ۳۶۰ هزار بشکه ظرفیت اسمی به ۴۰۰ هزار بشکه رسید و با اصلاحات مهندسی تا ۴۴۰ هزار بشکه هم ظرفیت تولید دارد ضمن اینکه در کنار این فاز، پالایشگاه جدیدی با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه بنزین در مرحله طراحی است که خوراک اصلی ان نیز مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات است.

وی در خصوص صادرات توضیح داد: انجمن و پالایشگاه‌ها نقشی در صادرات فراورده‌های اصلی ندارند و پالایشگاه‌ها فراورده‌های اصلی را تولید و تحویل دولت می‌دهند و صادرات آن با نظارت و مدیریت دولت انجام می‌شود، اما مصرف داخل را از طریق ساز و کار بورس عرضه و مدیریت می‌کنیم و هر ۱۵ روز یک بار قیمت‌های جدید را به بورس اعلام می‌کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت مهمترین مشکل شرکت‌های پالایشی را قیمت خوراک و مشخص نبودن آن دانست و گفت: شرکت‌های پالایشی اکثراً بورسی هستند و باید صورت‌های مالی خود را هر سه ماه یک بار تهیه کنند و سالی یک بار به مجمع ارائه دهند، اما قیمت خوراک به موقع اعلام نمی‌شود و مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

وی در خصوص کمبود بنزین سوپر در سطح جایگاه‌های عرضه سوخت نیز افزود: در سال‌های اخیر کیفیت بنزین تولیدی به سطح بنزین یورو ۴ و ۵ رسیده و ارتقا یافته است که این امر، در کنار تفاوت قیمت بنزین معمولی با سوپر، موجب کم شدن مصرف و کاهش تقاضای بنزین سوپر شده است، اما پالایشگاه‌ها در صورت نیاز، آمادگی تولید و عرضه بنزین سوپر را به هر میزان به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی پخش دارند.

عاشوری همچنین در خصوص توسعه پالایشگاه‌ها نیز گفت: ساخت چندین پالایشگاه جدید در کشور به تصویب رسیده و خوراک آن تأمین شده، اما هر یک بدلایلی متوقف مانده اند، اما پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و پالایشگاه پارس در استان فارس در مرحله طراحی هستند.

وی سن بالا و پیری پالایشگاه‌های موجود در کشور را موجب تحمیل هزینه‌های سرسام آور به این مجموعه‌ها برای ادامه کار و بروز رسانی دانست و افزود: تحریم‌ها مشکلاتی برای بروز رسانی پالایشگاه‌های کشور ایجاد کرده است و اگر تولید با حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها نبود، ممکن بود مشکلی در تولید بنزین هواپیما‌ها یا سوخت رسانی به استان‌ها بوجود بیاید، اما خوشبختانه این مشکلات را در کشور مدیریت کردیم و نگذاشتیم وقفه‌ای در تولیدات بوجود بیاید.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، پالایشگاه‌ها را از مهمترین ساختار‌های اقتصادی نقش آفرین در ارز آوری، تولید درآمد ریالی، پرداخت مالیات و ایجاد اشتغال دانست و گفت: هم اکنون همه پالایشگاه‌های کشور توسط مهندسان ایرانی اداره می‌شود و حتی یک مشاور خارجی هم در این صنعت فعال نیست.

عاشوری همچنین با توجه به اهمیت این صنعت در ایجاد درآمد برای کشور خواهان توجه دولت به درامد اختصاصی این بخش شد و افزود: همانطور که حقوق یک عضو هیأت علمی یا یک قاضی در قانون پرداخت‌های کشور بصورت خاص دیده شده و باید مبنای جداگانه‌ای داشته باشد، معتقدیم با توجه به تخصصی بودن این صنعت باید حقوق و مزایای فعالان این بخش که در شرایط سخت فعالیت می‌کنند نیز بطور خاص و جدا از نظام پرداخت‌های هماهنگ کل کشور محاسبه و پرداخت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پایان گفت: یک متخصص این صنعت که در دمای بیش از ۵۰ درجه و در وسط دریا و زیرآب جوشکاری می‌کند می‌گفت اگر ۱۵ کیلومتر آن طرف‌تر برای یک شرکت خارجی کار بکنم ۱۵ برابر حقوق فعلی‌ام دریافت خواهم کرد، اما حداقل توقع من این است که حقوق من مانند فردی که در پایتخت زیر باد کولر می‌نشید و کار می‌کند نباشد و سختی شغل به من تعلق بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صادرات بنزین بنزین مازاد تولید بنزین پالایشگاه های کشور پالایشگاه ها میلیون لیتر هزار بشکه هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۳۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ ایدون اظهار کرد: در سال گذشته با جایگزینی سی ان جی در خودرو‌های دوگانه سوز استان، بیش از ۴۷ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده و به طور میانگین روزانه ۱۳۲ هزار متر مکعب سوخت پاک در استان مصرف شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام تصریح کرد: برای تأمین سوخت جایگزین بیش از ۱۵۰۰ دستگاه نفتکش اضافی باید در جاده تردد می‌کرد، که با توزیع سی ان جی در ۲۴ جایگاه، شامل: ۹ جایگاه تک منظوره سی ان جی و ۱۵ جایگاه دو منظوره از این موضوع جلوگیری شده است.

 

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • اعطای تسهیلات به صنعت داروسازی و اظهار امیدواری معاون وزیر صمت
  • مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • اجرای طرح کیفیت بخشی محصولات سنگین، اولویت پالایشگاه بندرعباس است
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام