Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی ادار کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی اظهار کرد: طرح جامع کاداستر (حدنگار) تثبیت دقیق و یکپارچه اراضی ملی و دولتی از طریق ایجاد نقشه‌های رقومی زمین مرجع با لایه های اطلاعاتی متصل به آن است.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه‌های کاداستر بستر برنامه‌ریزی مدیریت اراضی را فراهم می‌کند، افزود: تا پیش از اجرای طرح کاداستر نقشه‌ها به صورت آنالوگ و بهره‌برداری از آن زمان بر بوده ولی با اجرای کاداستر عملیات اجرایی بر روی آن بسیار سریعتر صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به این ترتیب اگر عملیات برای پاسخ استعلامی در چرخه قانونی یک ماهه انجام می‌گرفت همان عملیات با اجرای طرح جامع حدنگار در زمان پنج دقیقه به انجام می‌رسد.

وی افزود: آنچه که اهمیت کاداستر را در اراضی ملی و منابع طبیعی کشور دوچندان می‌کند علاوه بر تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های منابع طبیعی موجب حفظ حقوق بیت‌المال شده و از تضییع حقوق مردم جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: از آنجا که حدود ۸۵ درصد اراضی کشور، اراضی ملی است اتمام این طرح از لحاظ استراتژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: سهم استان از اراضی ملی و دولتی حدود ۹ میلیون و ۳۶۸ هزار هکتار است که اجرای این طرح تا سال ۱۳۹۹ حدود هشت میلیون و ۳۶۸هزارهکتار  کاداستر انجام و تثبیت شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری نیز یک میلیون هکتار دیگر باقی مانده است، تصریح کرد: با اجرای طرح کاداستر سند مالکیت دولتی برای تمام اراضی ملی استان صادر می‌شود.

مرادی‌حقیقی به مزایای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات مکانی و توصیفی، تثبیت اراضی ملی و دولتی، فراهم کردن بستر برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه اراضی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی ازجمله این مزایا است.

وی صدور اسناد مالکیت و شناسنامه‌دار کردن اراضی، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تصرف اراضی ملی، ایجاد بستر طرح آمایش سرزمین، کمک به ایجاد زیرساخت ملی اطلاعات مکانی و کمک به تدوین لوایح قانونی مرتبط با املاک در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی کشور را از دیگر این مزایا برشمرد.

بر اساس این گزارش، استان سمنان حدود ۹ میلیون و ۷۰۰هزار هکتار وسعت دارد که بخش اعظم آن حدود ۹ میلیون و ۳۶۸ هزار هکتار را اراضی ملی و دولتی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: استان سمنان منابع طبیعی کاداستر اراضی ملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اراضی ملی و دولتی استان سمنان منابع طبیعی اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۵۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است

غلامی  در حاشیه تشکیل میز خدمت و ارتباطات مردمی در جهاد کشاورزی استان سمنان به عنوان‌نماینده رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اجرای طرح «کاداستر» اراضی ملی و دولتی از اهداف برنامه ششم توسعه با همکاری سازمان ثبت و اسناد املاک و حسب قانون مربوطه بیش از ۹۹درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: حدنگاری اراضی ملی، دولتی و موات یکی از راهبردها و برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی یادآور شد: حدنگاری یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می‌شود و حدنگاری اراضی ملی بر اساس قانون مربوطه و اعتبارات تخصیصی از سال ۹۴آغاز و تداوم یافته است.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۳۶ میلیون هکتار تثبیت مالکیت اراضی ملی، دولتی و موات درکشور انجام شده و زمینه جلوگیری از دغدغه‌ و سرگردانی های ارباب رجوع با این اقدام فراهم‌گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در ۲۰۰ هکتار اراضی سمنان آغاز شد
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی ۹۹ درصد پیشرفت داشته است
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری