Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان ذخیره فعلی سد را ۲۸۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در متوسط بلند مدت ۸۴۰ میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: این مقدار نسبت به سال قبل هم که ۳۳۷ میلیون متر مکعب ذخیره آب داشتیم ۱۷ درصد کمتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: ورودی به سد ۵.۶ و خروجی از آن ۲۵.۵ متر مکعب بر ثانیه است.

چیتیان به اهمیت توجه هر چه بیشتر در مصرف بهینه در بخش‌های گوناگون آشامیدنی، کشاورزی و صنعت اشاره و تاکید کرد: بدون شک بی توجهی به مصرف بهینه، تامین آب را در ماه‌های آینده با چالش مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد: وضعیت بارش‌ها و خشکسالی در این منطقه جدیست و نیاز است که همگان برای سازگاری با کم آبی مشارکت کنند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب منطقه ای اصفهان سد زاینده رود میلیون متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۸۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲۴۶ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی

رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: متوسط بارش استان طی سال آبی جاری تا ۲۵ فروردین ماه حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته ۳۳ میلی متر معادل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

آزاد توحیدی افزود: بارش‌ها در شمال استان نسبت به بلند مدت افزایش چشمگیری دارد و بیشترین افزایش در شهرستان ماکو با ۵۳ درصد رشد است.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی ثبت شده در ماکو ۱۹۳.۶ میلی‌متر است که نسبت به سال زراعی گذشته که ۱۲۵.۶ میلی‌متر بوده ۵۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد افزایش دارد.

رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارندگی‌ها در جنوب استان ادامه داد: در شهرستان پیرانشهر حدود ۴۱۴ میلمیتر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال زراعی گذشته ۳۰ درصد افزایش بارش و نسبت به بلند مدت پنج درصد افزایش داشته است.

رییس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی اظهار کرد: شهرستان سردشت نیز به عنوان پر بارش‌ترین شهر استان در سال زراعی جاری ۶۳۶ میلمیتر بارندگی داشته که هشت درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش دارد ولی نسبت به بلند مدت زراعی تغییر چندانی برای آن ثبت نشده است.

وی گفت: بارندگی‌ها در مرکز آذربایجان غربی، ارومیه ۱۶۶ میلی متر است که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۸ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت نرمال ۳۲ درصد کاهش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب
  • خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت
  • ثبت ۲۴۶ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی
  • حجم سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسید
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است