Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آغازین روزهای دولت سیزدهم، میراث بزرگترین بحران دولت‌های قبلی، خودنمایی کرده و در نوزدهم مرداد ماه با رکورد شکنی اوج مصرف برق در کشور، سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرد شکاف عرضه و تقاضای برق به «بیش از ۱۲ هزار مگاوات» رسیده است.

متعاقب این اعتراف رسمی، حدنصاب‌های اوج میزان مصرف به رکوردشکنی ادامه داد، به گونه‌ای که به نظر خبرگان حوزه انرژی، اکنون پیش از معرفی پایان بررسی صلاحیت وزرای کابینه، به نزدیک ۱۳ هزار مگاوات رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با متوسط رشد سال‌های گذشته (و نه رشد جهش گونه ۱۴۰۰) انتظار می‌رود در اوج مصرف تابستان آینده در صورت عدم عرضه جدید، این شکاف به ۱۶ تا ۱۷ هزار مگاوات برسد.

حال اگر فرض را بر رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو بگذاریم و کار را هم برای آقای محرابیان ساده‌تر کرده و فرض کنیم کسری عرضه سال آتی برق در ایران تنها ۱۵ هزار مگاوات باشد! آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟

وزیر پیشنهادی نیرو در صفحه ۲۸ برنامه خود اعلام کرد، برای ایجاد ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید برق، نیازمند ۳۸۸ هزار میلیارد تومان و ۱۷.۵ میلیارد دلار منابع است؛ لذا ایشان برای ایجاد ۱۵ هزار مگاوات و حذف قطع برق خانوارها و صنایع از دامن دولت و نظام، ۱۹۴ هزار میلیارد تومان و ۸.۷۵ میلیارد دلار، معادل ۳۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام نیاز دارد. (نرخ ارز وفق قانون بودجه ۱۴۰۰).

منابع طرح‌های تملک دارایی بخش برق در بودجه سال جاری ۲۳ هزار میلیارد تومان است. یعنی آقای محرابیان برای رفع بی برقی تا تابستان سال آینده (با فرض اینکه برخورداری از توان مدیریت اجرایی کار) متقاضی بودجه‌ای شده که ۱۳ برابر بودجه در اختیارش است!

البته می‌توان بودجه ۱۴۰۱ برق در وزارت نیروی ایشان را بیشتر نمود، اما طی سه ماهه اول سال آینده، اثر کمتری بر نتیجه نخواهد داشت. همین وضعیت در بخش آب جاری است که در برابر بودجه ۷۶۰۰ میلیارد تومانی وزارتخانه در سال جاری، محرابیان ۱۵۸ هزار میلیارد (سالی ۳۹.۵ میلیارد) تقاضا کرده است!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که امروز قرار است برنامه‌های محرابیان را بررسی کرده و صلاحیت او برای نشستن بر کرسی وزارت را به بحث بگذارند، به ذکاوت می‌دانند که نامزد وزارت نیرو، با قرار دادن تقاضای فوق در برابر واقعیات جاری بودجه دولت و اقتصاد کشور، از هم اکنون بی برقی و بی آبی خانوارها و صنایع به وضعی برابر سال جاری (اگر نه بدتر) را کتبا تضمین کرده و دست نمایندگان مجلس داده است.

نمایندگان ملت در بهارستان به مسئولیت بسیار حیاتی و سرنوشت ساز خود از امروز توجه داشته باشند که رای آن‌ها غیر از منافع و امنیت ملی، آبرو و حیثیت حرفه‌ای خودشان را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد.

223223

کد خبر 1548334

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت نیرو رای اعتماد برق نیروگاه برق کم آبی خشکسالی هزار میلیارد تومان هزار مگاوات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه توسعه در صحن بررسی می‌شود، گفت که تا نیمه اردیبهشت‌ماه تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شده و تبدیل به قانون می‌شود.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح آخرین روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه هفتم توسعه گفت: بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی مجددا شورا ایراداتی را وارد دانست که ناظر بر اصل ۷۵ مربوط به بار مالی بود.

وی توضیح داد: مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در ماده ۱۱۸ برنامه اعمال کرد که با این اصلاحات شورای نگهبان برخی احکام را مشمول اصل ۷۵ دانست همچنین برخی ابهامات جزئی هم وجود داشت. امروز جلسه‌ای در شورای نگهبان برگزار شد که بخش عمده‌ای از ایرادات بررسی و حل شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: امیدوارم نهایتا هفته آینده ایرادات در صحن مورد بررسی قرار گرفته و به شورای نگهبان ارسال شود.

زنگنه در مورد این‌که چه زمانی برنامه هفتم نهایی خواهد شد، تصریح کرد: قانون بودجه سال ۱۴۰۳ براساس توافق صورت گرفته با دولت طبق احکام برنامه هفتم توسعه نوشته شد منتها به دلیل انتخابات و ایام عید تاخیری در رفع ایرادات صورت گرفت. امیدوایم تکلیف برنامه هفتم توسعه تا نیمه اردیبهشت‌ماه مشخص شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح خط اتوبوس‌های برقی توسط وزیر کشور در البرز
  • آیین بهره برداری از ۴۰ اتوبوس برقی در کرج با حضور وزیر کشور
  • آیین بهره برداری از 40 اتوبوس برقی در کرج با حضور وزیر کشور
  • قانون برنامه هفتم در روزهای آینده نهایی می‌شود
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
  • تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد
  • احتمال بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از هفته آینده در مجلس
  • زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود