Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@01:02:18 GMT

رشد عجیب بورس در راه است؟

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۹۶۰۵

رشد عجیب بورس در راه است؟

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه، درحال‌حاضر نرخ دلار در وضعیت نوسانی به سر می‌برد و برخی کارشناسان دلار ۳۰ هزار تومانی را تا آخر سال برای کشور متصور هستند، بر این اساس وضعیت بازار سرمایه با دلار ۳۰ هزار تومانی به چه صورت است؟، اظهار کرد: روند بلندمدت بازار سرمایه نشان می‌دهد که بورس تابعی از نوسانات نرخ ارز است و در هر برهه‌ای که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، بورس حتی در کوتاه مدت نیز رشد زیادی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در صورتی که دلار به نرخ ۳۰ تومان برسد، بازار سرمایه نیز به عنوان یکی از بازار‌های دارایی در کشور رشد خواهد کرد و شاخص بورس به رقم‌های بالاتر از رقم‌های فعلی می‌رسد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، دلار ۳۰ تومانی کدام صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟، گفت: زمانی که نرخ دلار افزایش می‌یابد، سهام بنگاه‌ها عمدتا رشد خوبی را تجربه می‌کنند، ولی رشد برخی بنگاه‌ها بیشتر و برخی کمتر است.

او بیان کرد: رشد سهام بنگاه‌های صادرات محور از جمله، صنایع فلزی، شیمیایی و پتروشیمی نسبت به سایر بنگاه بیشتر است.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که، آیا شاخص هم وزن نیز با افزایش نرخ دلار رشد می‌کند؟، گفت: با افزایش نرخ دلار، شاخص هم وزن نیز رشد خواهد کرد، اما رشد شاخص هم وزن همانند رشد شاخص کل نیست. زیرا بنگاه‌های بزرگ مثل، پالایشی، پتروشیمی، کانی فلزی، بانک (از نرخ تسعیر ارز) بیشترین سود را از افزایش نرخ ارز می‌برند.

او بیان کرد: با افزایش نرخ دلار، فقط شرکت‌های بزرگ تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و به طور کلی تمام بنگاه‌ها با میزان متفاوت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، با رسیدن نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان، آیا شاخص بورس به ۲ میلیون واحد می‌رسد؟، اظهار کرد: با افزایش نرخ دلار به طور قطع نمی‌توان گفت که شاخص بورس به ۲ میلیون واحد می‌رسد، زیرا بازار سرمایه فقط تابع نرخ ارز نیست. اما در میان مدت با توجه به رشد شتابان نقدینگی، تورم زیاد و بسیاری دیگر از عوامل، دست یابی شاخص به ۲ میلیون واحد دور از ذهن نیست.

او در پایان تاکید کرد: باید مقامات سیاستگذار در کشور اجازه رشد بورس با توجه به متغیرهای کلان را بدهند و دخالتی در رشد یا کنترل شاخص‌های بورس نداشته باشند./باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: فردا

کلیدواژه: رشد عجیب بورس دلار ۳۰ تومانی پاسخ به این پرسش افزایش نرخ دلار بازار سرمایه نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،اکو ایران نوشت: در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در شاخص کل با رشد ۳۹۰۰ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد تا خود را در کانال جدید تثبیت کرده باشد.

ارزش بازار نیز بعد از مدت‌ها به کانال ۸ هزار همتی رسید، اما ارزش معاملاتی همچنان در محدوده‌های ۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد که خیلی برای اهالی بازار سرمایه امیدوار کننده نیست، اما به هر حال شاخص در مسیر صعودی گام برداشته است.

نماد بوعلی و فملی بیشتری تاثیر مثبت را بر بازار روز جاری داشتند و نماد فولاد پس از رشد در دو روز اخیر کمی عقب نشست و حتی بار منفی را بر روی شاخص کل ایجاد کرد.

فلزات اساسی برترین گروه بازار روز جاری در ارزش معاملات بودند و بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. گروه خودرویی نیز ۲۹۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای روز جاری ثبت کرد تا در جایگاه دوم قرار داشته باشد و شیمیایی‌ها نیز در جایگاه سوم بماند. ارزش معاملاتی انجام شده در گروه شیمیایی در بازار امروز بورس تهران رقم ۲۶۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

خبر‌هایی از مجلس برای بازار سرمایه امروز مخابره شد که نشان می‌داد یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسیده است و گفته می‌شود که این موضوع در دستور کار روز‌های آینده مجلسی باشد.

همچنین گفته می‌شود در این روز‌ها بیش از ۱۲ شرکت تامین سرمایه به وزیر اقتصاد در خصوص بند س بوجه ۱۴۰۳ اعتراض کردند و پیامد‌های زیان‌بار این بند را به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس در مجلس یازدهم این طور عنوان کره است که بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت نشویم.

اما امروز نمایندگان مجلس بحث‌های دیگری در مورد بازار سرمایه داشتند و موضع واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس هم مطرح شد. نمایندگان مجلس از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس گله کردند و این اقدام را غیرقانونی عنوان کردند و درخواست خود را به رییس جمهور برای جلوی گیری از این اقدام اعلام کردند.

اما روی تابلوی معاملاتی نماد استقلال خریداران صف نشینی کردند و بلوک استقلال و پرسپولیس در روز جاری معامله شدند تا تیتر واگذاری دستور روی رسانه‌های خبری بازار سرمایه درج شود.

اما مجلس امروز باز هم حال و هوای بازار سرمایه را داشت و پورابراهیمی به فرزین هشدار داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس به رییس بانک مرکزی این طور هشدار داده است که اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد. امیدواریم راهکار‌های لازم جهت بهبود بازار ارز که در نامه کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور بود، اجرایی و عملیاتی شود.

اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرده است که در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
بعد از رشد شارپی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز‌های ابتدای در هفته جاری شاخص کل به محدوده‌های رسیده است که تکنیکالیست‌ها این انتظار را دارند کمی از سرعت شاخص کل کند شود چرا که باز هم یکی از نمایندگان مجلس با ارسال مطلبی در صفحه شخصی خود این نگرانی را ایجاد کرده است که احتمالا این موضع درگیری‌های سیاسی در منطقه همچنان ادامه‌دار است. جواد کریمی قدوسی تلویحاً نوشته که فاصله ایران با بمب هسته‌ای در صورت اِذن رهبری فقط یک هفته است. این در حالی است که کمی قبل از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه با توئیت دیگری از جواد کریمی شاهد واکنش‌هایی در فضای مجازی بودیم.

اما به هر حال آن چه در بحث تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد این موضوع است که شاخص در حال واکنش به سقف کانال صعودی است که مدت‌ها است آن را ترسیم کرده‌ایم و این محدوده با واکنش‌هایی در طول یک سال و نیم گذشته همراه بوده است و نظر می‌رسد شاخص برای شکست این مقاومت کمی تردید دارد!

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟