Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدجواد ساداتی نژاد روز جمعه که به همراه رییس جمهوری به خوزستان سفر کرده در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا پس از رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی افزود:یکی از اولویت‌های کاری دولت سیزدهم در بخش کشاورزی ، گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری واقتصادی است تا تولید محصولات روی دست کشاورز نماند و بهره بردار ما بر اساس نیاز داخلی و بازارهای صادراتی و جهانی، محصول خود را منطبق با استاندارد شناخته شده با قیمت مناسب به فروش برساند و دلالان و واسطه‌ها نتوانند در بازار دخالت موثری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی کشاورزی دانش بنیان با هدف بهره وری بالا و اشتغال پایدار را از رویکردهای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: محور اساسی حرکت بخش کشاورزی در این دولت، توسعه کشاورزی تجاری و دانش بنیان خواهد بود تا جمهوری اسلامی ایران بتواند در این زمینه جایگاه اصلی و واقعی خود قرار بگیرد.
ساداتی نژاد ادامه داد: برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه که از نظر ظرفیت‌ها و تنوع اقلیمی قابل مقایسه با کشور ما نیستند روی صندلی اقتدار غذایی ایران نشسته‌اند.

تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی
وزیر جهاد کشاورزی تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از اولویت‌ها کاری دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: در کنار تولید باید زنجیره تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی ایجاد شود تا ارزش افزوده محصول نیز افزایش یابد و درآمد کشاورزان بالا رود.
ساداتی نژاد افزود: بدون تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی، این بخش به سوددهی لازم نخواهد رسید ضمن آنکه اشتغال مولد و جنبی در این بخش نیز شکل نمی‌گیرد.
وی گفت: به عنوان مثال چغندرقند در خوزستان تولید می‌شود ولی با هزینه زیاد به دیگر کارخانه‌های فرآوری در خارج از استان حمل می‌شود در حالی که زنجیره تکمیلی و تبدیلی این محصول باید در همین استان به سرانجام برسد.  

اجرای طرح جامع کشاورزی بر اساس الگوی کشت
وی از اجرای طرح جامع کشاورزی بر اساس الگوی کشت یا کشت قراردادی براساس ظرفیت و اقلیم هر منطقه خبر داد و افزود:الگوی کشت در برخی استان ها اجرا شده که خوزستان در این زمینه پیشتاز است.
ساداتی نژاد کشت قراردادی را با هدف جلوگیری از هدر روی سرمایه‌های بخش کشاورزی را گامی بلند در راستای کشاورزی تجاری بیان کرد و بیان کرد: کشت سلیقه ای در زمانی که خریداری برای محصول آن نداشته باشیم ضرر و زیان زیادی به کشاورزان تحمیل می‌کند.

جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی
وزیر جهادکشاورزی جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را از دیگر اولویت‌ها کاری دولت سیزدهم بیان کرد و بیان کرد:با صدور سند برای اراضی کشاورزی و تقویت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی می‌توانیم از تغییرکاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم.
وی استفاده از فناوری جدید را برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی ضروری برشمرد و افزود: می‌توانیم با احکام قضایی با ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی مقابله و آنها را تخریب کنیم ولی تخریب کردن عوارض و پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد ضمن آنکه تخریب بناها تلف کردن سرمایه ملی نیز هست.
ساداتی نژاد با بیان اینکه اراضی کشاورزی یک ثروت بین نسلی است و حفاظت از آن یک وظیفه ملی و میهنی است گفت: در این دولت اجازه نمی دهیم برخی برای ثروت اندوزی به جان اراضی کشاورزی افتاده و این سرمایه ملی را به نابودی بکشانند.

پیش از شروع کشت، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین می‌کنیم
وزیرجهادکشاورزی گفت: طبق قانون، پیش از شروع فصل کشت (پیش از پاییز) قیمت تضمینی محصولات اساسی را اعلام می کنیم تا کشاورز برای کشت محصول مورد نظر تصمیم بگیرد.
ساداتی نژاد افزود:دوشنبه هفته آینده در جلسه شورای قیمت گذاری، قیمت محصولات کشاورزی را اعلام خواهیم کرد.

استفاده از تشکل‌های صنفی کشاورزی
وزیرجهادکشاورزی استفاده از ظرفیت تشکل‌های صنفی مردمی کشاورزی برای تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های بخش کشاورزی را یکی از برنامه های دولت سیزدهم در بخش کشاورزی بیان کرد و افزود:با تقویت تشکل‌ها صنفی کشاورزی، اآنها می‌توانند در تنظیم بازار ، حذف رانت ها و دلالان، و نظارت بر بازار نقش آفرینی کنند.

توسعه مکانیزاسیون
وزیرجهادکشاورزی گفت: در دولت سیزدهم توسعه مکانیزاسیون به ویژه در باغ ها، مورد توجه خواهد بود چرا که در این زمینه عقب هستیم.
ساداتی نژاد با بیان اینکه در تولید برخی از محصولات باغی در جهان همچون تولید خرما مقام سوم را داریم افزود: توسعه مکانیزاسیون، علاوه بر کمیت، کیفیت محصولات را نیز افزایش خواهد داد از این رو برای حضور بهتر در بازارهای جهانی به توسعه مکانیزاسیون نیاز داریم..

حذف تمرکز گرایی
وزیر جهادکشاورزی گفت: حذف تمرکزگرایی، واگذاری برخی تصمیم گیری‌ها و اختیارات به قطب‌های تولید محصولات کشاورزی همچون خوزستان یکی از رویکردهای ما در چهارسال آینده خواهد بود.
وی بیان کرد: منطبق با تجویز اختیارات استانی و قطب‌های تولید در بخش‌های بازاریابی، صادرات و ارزآوری  مدیران باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
ساداتی نژاد اضافه کرد: تمرکز زدایی و دادن اختیارات به مدیران استانی، می‌تواند برای توسعه بخش کشاورزی و تصمیم گیری کارساز باشد.

توسعه کشت دیم
وزیرجهادکشاورزی گفت: توسعه کشت دیم یکی از اولویت های اصلی وزارت جهادکشاورزی در چهار سال آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: در مناطق غربی کشور اراضی و دشت‌های زیادی وجود دارد که در گذشته در این اراضی کشت انجام می‌شد ولی هم اکنون این اراضی به حال خود رها شده‌اند.
ساداتی نژاد افزود: در دولت سیزدهم کشت در اراضی دیم مود توجه قرار خواهد گرفت و مشوق هایی نیز برای کشت این اراضی در نظر گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه در جهان بیش از ۷۰درصد محصولات کشاورزی از زمین‌های دیم به دست می آید ولی در کشور ما ۷۰درصد تولیدات کشاورزی از زمین‌های آبی به دست می‌آید اضافه کرد:در کشور ظرفیت زیادی برای توسعه کشت دیم با استفاده از الگوی کشت وجود دارد که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم.

آمار و اطلاعات ما در بخش کشاورزی دقیق نیست
وی گفت: متاسفانه آمار و اطلاعات ما در بخش تولیدات مجموعه بخش کشاورزی دقیق نیست و بیشتر بر اساس "برآورد" است.
وی ادامه داد:قتی که آمار و اطلاعات دقیقی در دست نداشته باشیم طبیعی است هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی برای بخش کشاورزی به جایی نخواهد رسید.

تامین نهاده‌های کشاورزی برای کشت پاییزه
وزیرجهادکشاورزی گفت: برای تامین نهاده‌های کشاورزی برای کشت پاییزه مشکلی نداریم و دیروز پنجشنبه در نشستی با معاونان وزارت، هماهنگی لازم برای تامین نهاده‌ها در کشور انجام شد.
وی بیان کرد:در خوزستان سعی می‌کنیم توافق نامه‌ای با وزیر نیرو برای تامین آب و اینکه چه مقدار می‌تواند آب در اختیار بخش کشاورزی بگذارد داشته باشیم تا بر اساس دریافت آب، برای اراضی زیرکشت برنامه ریزی کنیم.
ساداتی نژاد افزود: وزارت نیرو قول داده میزان آبی که می‌تواند در بخش کشاورزی خوزستان در اختیار ما قرار دهد در یک هفته آینده اعلام کند.

تامین کالاهای اساسی
وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما تامین کالاهای اساسی کشاورزی برای ایجاد آرامش در بازار است.
ساداتی نژاد افزود: بخش مهمی از کالاهای اساسی دربنادر تخلیه شده و هم اکنون در حال حمل به سایر نقاط کشور است البته باید نظارت دقیق روی توزیع کالاهای اساسی صورت گیرد.

رییس جمهوری صبح روز جمعه در نخستین سفر استانی کابینه سیزدهم، برای بررسی مشکلات خوزستان از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید قاسم سیلمانی وارد اهواز شد. رییس جمهوری را در این سفر وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و رییس سازمان برنامه و بودجه همراهی می‌کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کالاهای اساسی کشاورزی خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کالاهای اساسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کالاهای اساسی کشاورزی خوزستان توسعه مکانیزاسیون ساداتی نژاد تولیدات کشاورزی محصولات کشاورزی بخش کشاورزی کالاهای اساسی اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی اولویت ها دولت سیزدهم تصمیم گیری وزیر جهاد الگوی کشت برای کشت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۰۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل

سیاوش نیرومند گفت: ۱۳۵ مورد از این تعداد تغییر کاربری با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و ۳۹ مورد نیز به استناد ماده ۳ این قانون طبق احکام قطعی صادره از مراجع قضایی قلع و قمع شد و مابقی موارد شناسایی شده نیز در دست اقدام است.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل سطح اراضی کشاورزی آزاد شده تغییر کاربری داده شده شهرستان اردبیل طی یک سال گذشته قریب به ۴۸ هزار متر مربع اعلام کرد.
او حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی را یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی امانتدار اراضی زراعی است و باید حافظ و مدافع بهره برداری اصولی و صحیح از اراضی کشاورزی متعلق به نسل آینده باشد.

نیرومند هدف از اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را حفظ حقوق مردم و دولت دانست و اظهار کرد: مردم باید نسبت به موضوع حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و بهره برداری اصولی و صحیح از آن مطلع شده و با جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.
او همچنین از تمامی مالکان زمین‌های کشاورزی خواست تا قبل از هر گونه تغییر کاربری، برای اخذ مشاوره و کسب مجوز قانونی لازم به مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های حوزه خود مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • صدور ۱۲۴۰ سند مالکیت زراعی در سال گذشته
  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل
  • بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران
  • اصلاح طرح آبیاری قطره‌ای اراضی ۱۷۰ هکتاری آب‌پخش در دولت سیزدهم