Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  از روزگاران قدیم می‌گفتند اجاره نشینی خوش نشینی، اما این روز‌ها کافی است پای درد و دل مستاجران بنشینی حالا این خوش نشستن‌ها بلای جان بی خانه‌ها شده آن‌ها که سقفی بالای سرشان نیست باید در به در به این بنگاه و آن بنگاه باشند و به دنبال یافتن یک خانه مناسب همه جا را زیر پا بگذارند و آن که در خانه اجاره‌ای ساکن است درگیر دغدغه‌های تامین اجاره ون گرانی بالارفتن نرخ‌های خوش نشینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجاره نشینی یعنی خوش نشینی، ضرب المثل قدیمی درباره مستاجران است که حکایت از این داشت این قشر با وسایل مختصر و ذهن راحت هر سال خانه‌ای در مناطق مختلف شهر اجاره و زندگی شاد و با نشاطی داشتند البته این روز‌ها دیگر این ضرب المثل مصادقی این چنین ندارد.

شاید کسی که نخستین بار این مثل را به کار برد، فکرش را هم نمی‌کرد، روزگاری از راه برسد که اجاره نشین‌ها، خانه به دوش شوند و با نزدیک شدن تابستان و فصل جابه جایی‌ها، لرزه بر تن مستاجرین بیافتد.

از همان قدیم‌ها بزرگتر‌ها یکی از دعاهایشان این بود که الهی صاحبخانه شوی و از این دربه دری راحت، تحقق این دعا این روز‌ها به دغدغه اصلی مستاجران تبدیل شده البته خرید خانه که دیگر برای این دسته از مردم آرزویی محال و دست نیافتنی است.

نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم، باعث شده تا سقف آرزوی خانه دار شدن تا اجاره نشینی پایین آمده و در برخی موارد سطح توقع مستاجران روز به روز از وسعت خانه اجاره‌ای مورد نظرشان نیز کاهش پیدا کند.

با از راه رسیدن فصل گرما، فصل بنگاه گردی اجاره نشین‌ها هم آغاز می‌شود، عرق ریزان از این بنگاه به آن بنگاه سر می‌زنند تا خانه مناسب با قیمت در حد توان خود پیدا کنند، چرخه بنگاه گردی از اوایل تابستان شروع و تا اواخر همین فصل نیز ادامه دارد.

این روز‌ها تلاطم بازار و گرانی قیمت اجناس به ویژه نرخ مسکن، حجم سنگین فشار روحی را به خانوار‌ها سرازیر می‌کند البته بیشترین فشار بر دوش سرپرست خانوار است که در این شرایط سخت اقتصادی باید هزینه بالای اجاره خانه را فراهم کند.

رشد فزاینده و بدون کنترل و نظارت اجاره بهای مسکن در سال جاری، وضعیت مستاجران را بدتر از سال‌های گذشته کرده و این مسئله در استان‌های کم برخورداری مثل کردستان، مانند زخمی چرکی سر باز کرده و عفونتش خود را در قالب اجاره یک خانه برای چند خانوار نشان می‌دهد.

تامین مسکن به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر عده زیادی در خراسان جنوبی تبدیل شده است تا جایی که چه زوج‌های جوان و چه آنان که سال‌هاست بار مستاجری را به دوش می‌کشند در مقابل موانع سخت خانه دار شدن به راحتی زانو می‌زنند و در شرایط فعلی تورم و افزایش اجاره بها نیز چاره‌ای جز تحمل ندارند.

این روز‌ها افزون بر رشد فزاینده اجاره بها در استان و به ویژه در بیرجند، نبود خانه خالی هم به دغدغه و کابوس برای مستاجرانی تبدیل شده است که از صاحبخانه جواب رد برای تمدید اجاره نشینی شنیده اند.

یک جوان بیرجندی با بیان این که در روز‌های اخیر برای اجاره مسکن به بنگاه‌های زیادی مراجعه کرده است گفت: اجاره‌ها خیلی بالا است و پرداخت آن از توان مالی ما که تازه زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم خارج است چرا که ما زوج‌های جوان با مشکلات زیادی مواجه هستیم که متأسفانه اجاره‌بها و قیمت مسکن با توجه به گرانی‌های اخیر به این مشکلات افزوده است.

او ادامه داد: مسئولان فقط وعده می‌دهند، اما نظارتی بر بنگاه‌ها نیست و زمان مراجعه به متصدیان بنگاه‌ها آن‌ها می‌گویند صاحبخانه قیمت را مشخص می‌کند.

الهیاری که چند ماه از عقد او و همسرش می‌گذرد و برای شروع زندگی به دنبال خانه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی خود است اظهار داشت: برخی صاحبخانه‌ها فقط رهن کامل می‌خواهند و رهن کامل هم مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است در حالی که تامین چنین رقمی برای من که تازه کسب و کار را شروع کرده ام بسیار زیاد است.

او ادامه داد: قیمت‌ها طوری شده که اصلا نمی‌توان خانه اجاره کرد و اصلا خانه‌ای برای اجاره نیست و فشار روی مردم خیلی زیاد شده است، چون ساخت و ساز خیلی زیاد شده و خانه‌ها مبله شده و اجاره یک روزه می‌دهند.

یکی از بنگاه‌داران بیرجندی هم افزود: در هفته‌های اخیر نمونه‌هایی از این دست زیاد داشته‌ایم، ودیعه و اجاره پیشنهادی صاحبخانه‌ها آنقدر نجومی و غیرمتعارف شده که کمتر مستأجری از عهده آن بر می‌آید.

او اضافه کرد: شاید اجاره یک خانه سه خوابه برای سه خانوار در باور هیچ کس نگنجد، ولی این اتفاقی است که افتاده و خیلی‌ها می‌خواهند مانند گذشته‌ها، چند خانواده در یک خانه باشند، البته فرقش این است که قدیمی‌ها حیاط بزرگی داشتند و چند اتاق جدا از هم در آن بود، ولی الان دیگر از خانه‌های ویلایی قدیمی خبری نیست و برای همین می‌خواهند در یک واحد آپارتمان باهم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

متصدی یک مشاور املاک نیز با بیان این که برخی از صاحبخانه‌ها از روزی که بحث ودیعه مسکن مطرح شده است در تلاش برای افزایش کرایه خانه هستند، افزود: در این شرایط اقتصادی خانه برای کرایه بسیار کم است و اگر هم موجود باشد اجاره‌ها بالا است.

او با اشاره به این که در سال ۹۹ اجاره منزل در خراسان جنوبی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت، تصریح کرد: در منطقه مهرشهر حدود یک سال قبل اجاره منزل به ۵۰۰ هزار تومان رسید و الان به یک میلیون تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند هم با اشاره به این که امسال نیز شاهد رکود در بازار مسکن هستیم، افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی اجاره بها در شهر بیرجند در سال جدید را یادآور شد و افزود: در مرکز استان کمبود مسکن برای اجاره وجود دارد.

اربابی با بیان این که قیمت اجاره در برخی موارد افزایش ۵۰ و ۸۰ درصدی هم داشته است، گفت: قیمت مسکن در شهر بیرجند نسبت به این که جمعیت بالایی ندارد، خیلی بالا است و علت آن هم سرمایه‌گذاری زیاد مردم در بخش مسکن است.

بنا به گفته او از ابتدای امسال در بخش مسکن، خرید و فروش آن چنانی رخ نداده است و می‌توان گفت که این بخش رکود دارد و هم اکنون عرضه مسکن برای فروش زیاد و تقاضا پایین است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند درباره افزایش قیمت اجاره بها در امسال نیز گفت: در زمینه اجاره، تقاضا زیاد، ولی عرضه مسکن پایین است چرا که در چند سال اخیر ساخت و ساز در مرکز استان نسبت به دوره‌های قبل کمتر بوده است.

اربابی از کاهش قیمت معاملات مسکن متری ۵۰۰ تا یک میلیون تومان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ در بیرجند خبر داد و افزود: این امر با توجه به افزایش مصالح ساختمانی صورت گرفته است.

او با اشاره به رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی میزان اجاره‌بها در بخش املاک مسکونی و تجاری در بیرجند گفت: این افزایش با توجه به بالا رفتن قیمت اجاره‌بها در سطح کشور طبیعی بوده است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مسکن افزایش قیمت اجاره مسکن اجاره بها اجاره نشینی روز ها یک خانه خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛  محمدرضا عسگریان ؛فرماندار گلپایگان در کارگروه املاک و مستغلات شهرستان گفت: نظارت مستمر بر بازار مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود و باید با همکاری یکدیگر و با ارائه راهکار مناسب به کاهش اجاره‌بهای مسکن در شهرستان کمک کنیم.
رئیس اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان گلپایگان هم در این جلسه با بیان اینکه طی پنج ماه گذشته ۴۵ مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است؛ افزود: در طی این بازرسی ها واحدهای بدون پروانه اخطار دریافت کرده‌اند و 30 طرح شکایت از بنگاه‌ها ثبت شده است که ۹۰ درصد آن به صلح و سازش منجر شد.


احمد حمزه لو؛ از صدور ۱۴ پروانه کسب جدید، و ابطال هشت پروانه کسب در گلپایگان هم خبر داد وگفت: پس از 6 سال، قانون اصلاح نرخ‌نامه طی فرایند قانونی و با همکاری شورای نرخ‌گذاری و انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان و کمیسیون اقتصادی و نظارت اتاق اصناف انجام شد.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد نرخ اجاره‌بهای مسکن در شهرستان افزایش یافته است، گفت: نرخ اجاره‌بهای مسکن از دوم اردیبهشت هر سال به دلیل تورم، قیمت تعمیر و تجهیز و عقب‌ماندگی عرضه از تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

دیگر خبرها

  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان