Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@20:05:07 GMT

افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در اردبیل

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۴۱۶۸

افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در اردبیل

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عباس جنگی مرنی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تامین آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت مرکز استان اولویت اصلی شرکت در شرایط خشکسالی است و به رغم مدیریت صحیح در مصرف آب باز شاهد افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و تلاش براین است با مصرف بهینه آب از سوی شهروندان میزان مصرف آب کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به وقوع خشکسالی شدید سال جاری در حوضه آبریز سد یامچی اظهارکرد: به دلیل اولویت تامین آب آشامیدنی پایدار امسال برج آبگیر سد یامچی افتتاح شد تا در تامین آب آشامیدنی موقع تابستان و پاییز دچار تنش آبی نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: برغم افزایش بی‌سابقه دمای هوا، کاهش بارش‌ها، خشک شدن رودخانه‌ها و کاهش آب ورودی سد‌ها جلوی تنش آبی در استان گرفته شده و با راه‌اندازی پمپ‌های شناور در سطح مخزن سد یامچی و بهره‌برداری اضطراری از برج آبگیر آب موردنیاز شهروندان تامین شد.

جنگی مرنی بیان کرد: بر اساس آمار از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ میلیون متر مکعب آب ورودی به سد یامچی ثبت گردیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش دارد و به دلیل وقوع خشکسالی شدید در حال حاضر قریب به ۸۰ درصد ظرفیت مخزن سد یامچی کاهش یافته است.

او بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: توجه مردم استان به برنامه‌های فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول گرم سال مثمرثمر واقع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

جنگی مرنی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب شرب و صنعتی برطرف شود.

بر اساس آمار‌های موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد.

حوضه آبریز سد یامچی در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است که پس از بهم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلی چای را تشکیل می‌دهند، این سرشاخه‌ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مصرف آب خشکسالی سد سازی آب شرب سد یامچی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، سید رضا احمدنیا مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی استان با تاکید بر مدیریت سفر و مصرف بنزین توسط شهروندان و مسافران اظهار داشت: با آغاز تعطیلات و افزایش سفرهای نوروزی به استان، مصرف بنزین در مرکز استان و نواحی تابعه نه درصدافزایش یافته است.

وی افزود: با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین از ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ لغایت چهارم فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۹ درصد رشد داشته و در حال حاضر متوسط مصرف بنزین روزانه به ۱ میلیون و ۱۵۷ هزار لیتر رسیده است. که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹ درصد رشد یافته است.

وی افزود:در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ ، بیش از ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر بنزین در استان مصرف شد که رکوردی بی‌سابقه در مقدار مصرف بنزین کل استان به‌شمار می‌آید.

خبرنگار: فواد چاهی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225409 برچسب‌ها بنزین عید نوروز

دیگر خبرها

  • افزایش ۸/۸ درصدی ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ استان اردبیل در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۸/۸ درصدی مأموریتهای اورژانس ۱۱۵ استان اردبیل در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین در فارس
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین درفارس
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • رشد مصرف بنزین در روزهای نخست سال ۱۴۰۳ در منطقه اردبیل
  • افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین در خراسان شمالی
  • افزایش ۵۰ درصدی اعتبار طرح‌های عمرانیِ راهداری استان اردبیل
  • کاهش ۵ درصدی تردد در راه‌های استان اردبیل