Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پژوهش محوری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم تا مردم احساس کنند که نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور جدی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور در وزارتخانه و شروع اولین روز کاری خود در جمع خبرنگاران گفت: اولین نکته‌ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم، آینده‌سازان و آینده‌داران مملکتمان تحت مدیریت وزارت علوم برای آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: همکاران ما و اساتید باید بدانند که سر کلاس آنها، دانشمندان، اندیشمندان و متفکران، رؤسای جمهور، مدیران، هنرمندان و همه بزرگان کشور نشسته‌اند، باید این را قدر بدانیم، در وزارت علوم کار آن‌ها را راه بیندازیم، باید تلاش کنیم آن‌ها قَدر ببینند و در صدر بنشینند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همه تلاش خود را می‌کنیم که آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم یعنی از طریق پژوهش در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری، شیوه پژوهش را به آن‌ها آموزش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه و اثرگذاری آن‌ها بیشتر شود که مردم احساس کنند نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور جدی است؛ برای انجام چنین اقدامی برنامه مدونی داریم؛ جزو اهداف من است و آن را پیگیری می‌کنم.

زلفی‌گل از دیگر برنامه‌های خود به کاربردی کردن تحقیقات اشاره کرد و گفت: تحقیقات ما به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود و در حال حاضر بیشتر وزارت علوم برای تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی کرده است و در این دوره تلاش می‌کنیم ضمن حفظ آن موقعیت و جایگاه علمی که رتبه اول علمی را در منطقه داریم که نتیجه تحقیقات بنیادی است، از آن صیانت کنیم و همچنین تلاش می‌کنیم سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم تا تحقیقات کاربردی بروز و ظهور بیشتری پیدا کند و بخش قابل توجه پتانسیل‌های پژوهشی کشور منجر به تحقیقات کاربردی شود که اثرات آن را در جامعه بیشتر کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آموزش الکترونیکی نیز گفت: خوشبختانه وزارت علوم در مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی انجام داده و ما از این تجربیات و مطالعات استفاده خواهیم کرد؛ با باز شدن دانشگاه‌ها سعی می‌کنیم از این تجربه دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی اساتید حضوری تدریس می‌کنند، سیستم انگیزشی، ترغیبی و سنجشی را برایشان ایجاد می‌کنیم تا به صورت آفلاین و مجازی برگزار کنند و دانشجویانی که سر کلاس حضورشان کامل نشده، بتوانند مجدداً از آموزش مجازی آفلاین استفاده کنند.

زلفی‌گل بیان کرد: این تجربیات نشان داد که ما می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر برای آموزش یا سمینار‌های علمی استفاده کنیم و مانند قبل لازم نیست فرد برای داوری طی‌طریق کند بلکه می‌تواند به صورت مجازی این کار را انجام دهد. ما همچنین می‌توانیم در راستای دیپلماسی علمی از این روش استفاده کنیم و اساتید ما و خارج از کشور در سمینار‌های علمی بین‌المللی شرکت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که فوری‌ترین برنامه‌ای که در دستور کاری خود از امروز دارید، چیست؟ گفت: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و مجلس اجازه داده که هیئت امنا داشته باشند و با توجه به مقررات دانشگاه و سلیقه خود، قوانین خاص دانشگاه خود را تصویب کنند. نکته‌ای که مغفول مانده نقش نظارتی هیئت امناست که سعی می‌کنیم آن را احصاء و برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پژوهش از آن استفاده کنیم.

زلفی‌گل درباره اینکه آیا از عملکرد وزیر سابق راضی است یا خیر، افزود: آن کار را باید جامعه علمی قضاوت کند؛  غلامی یکی از استوانه‌های علمی و اجرایی کشور ما و از استادان محجوب، باوقار و باشخصیت و خدمات شایسته‌ای برای آموزش عالی داشته، ولی قضاوت عمومی و همگانی باید توسط جامعه فرهیخته انجام شود؛ بنده به عنوان شاگرد ایشان قدر وی را می‌دانم.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه‌ها از مهرماه به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد، گفت: در این خصوص ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و ما تابع آن هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمدعلی زلفی گل وزارت علوم بازگشایی دانشگاه ها آموزش مجازی تحقیقات و فناوری استفاده کنیم دانشگاه ها وزارت علوم پژوهش محور وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، طی حکمی از سوی محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «محمد دوستار» به عنوان سرپرست دانشگاه گیلان منصوب کرد.

در حکم انتصاب خطاب به دوستار سرپرست دانشگاه گیلان تاکید شده است: انتظار می‌رود با اتکا به خداوند متعال و استعانت از حضرت ثامن الائمه (ع) و با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش‌محور، پژوهش آموزش‌محور، مهارت‌افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرید.

گفتنی است، دکتر محمد دوستار (زاده رشت ،۱۳۵۰) دانش‌آموخته رشته مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با مرتبه دانشیار است که از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان گیلان، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دفتر برنامه و بودجه دانشگاه گیلان اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات دکتر فرید نجفی رئیس سابق دانشگاه گیلان در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

نجفی از آذر ۱۴۰۰ به سمت سرپرستی دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

کد خبر 6080206

دیگر خبرها

  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • واحد علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند
  • سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد
  • «میز آزمایشگاهی سیار» طراحی و ثبت اختراع شد
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • عملیات «وعده صادق» نماد قدرت علمی کشور است