Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@04:09:10 GMT

چارچوب مذاکرات وین ایراد دارد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۴۴۷۲

چارچوب مذاکرات وین ایراد دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: روش مذاکره در دولت روحانی ایراد داشت و باید پلتفرم و روش جدیدی در مذاکرات هسته‌ای دنبال شود. به گزارش پول نیوز، وحید جلال‌زاده درباره روند مذاکرات ایران و ۱+۴ در دولت سیزدهم، اظهار داشت: همان‌طور که رئیس‌جمهور در زمان انتخابات و در برنامه خود به مجلس مطرح کرد، دولت به دنبال برقراری یک سیاست خارجی متوازن و متعادل با اولویت ارتباط با کشور‌های همسایه و آسیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: البته تعیین تکلیف مذاکرات موضوع مهمی بوده که از دولت قبل به دولت رئیسی به ارث رسیده است و مذاکرات وین قطعاً باید به سرانجام برسد. دولت سیزدهم هم همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرد، مذکره را نفی نمی‌کند، اما مذاکره بر اساس منافع جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادامه و استمرار مذاکرات به گونه‌ای دنبال شود که لغو کامل تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن هم به دقت پیگیری شود.

جلال‌زاده ادامه داد: اعتقاد ما این بود که پلتفرم و چارچوبی که در مذاکرات وین و در دولت قبلی دنبال شد، ایراد داشت و اگر بتوانیم چارچوب جدیدی را در مذاکرات مطرح کنیم، قطعا می‌توانیم منافع بیشتری را عاید ملت ایران کنیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس اولویت اول سیاست خارجی ما در دولت جدید روشن کردن و تعیین تکلیف موضوع مذاکرات است. همچنین ما باید به دوستان خود در منطقه پالس مثبت دهیم و باید با کشور‌های همسایه یک رابطه جدی را تعریف کنیم چرا که برخی از این کشور‌ها اعتمادشان را نسبت به ما از دست داده‌اند و می‌گویند که شما به لبخند اروپایی‌ها، کشور‌های همسایه و دوستان قدیمی خود را فراموش می‌کنید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لذا ما باید یک اطمینانی به کشور‌های همسایه دهیم که اولویت اول سیاست خارجی ما افزایش و ارتقای روابط با کشور‌های دوست و همسایه خواهد بود.

جلال زاده در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تغییر می‌کند، گفت: ما روش‌های مختلفی را امتحان کردیم و به اعتقاد بنده قبل از تیم مذاکره‌کننده، تعیین جایگاه مذاکرات اهمیت دارد؛ به این معنا که باید ببینیم آیا وزارت امور خارجه مذاکرات را دنبال خواهد کرد یا شورای عالی امنیت ملی و زمانی که این مسئله مشخص شود، در آن زمان هم تیم مذاکرات معین می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کمیته تطبیق چارچوبی برای مذاکرات در نظر گرفته شد، ادامه داد: عراقچی و دیگر تیم مذاکره کننده ما در ۶ دوره مذاکرات وین رفتند و به تعبیر خودشان به ۹۰ درصد آن چه می‌خواستیم رسیدند که به نظر ما مذاکرات وین دستاورد ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

وی بیان کرد: ما در برجام یکسری تعهدات را پذیرفته و یکسری از تعهدات را هم طرف مقابل پذیرفتند، اما آنان به تعهدات خود عمل نکردند. اولین حرف ما آن است که آنان باید به تعهدات برجامی خودشان عمل کنند.

جلال زاده اظهار داشت: این در حالی است که آمریکا در همین موضوع هم جرزنی می‌کند. لغو تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران یکی از این نمونه‌ها است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ باید سال گذشته برداشته می‌شد، اما آمریکا به دلایل واهی از زیر بار انجام این تعهد خود شانه خالی می‌کند و این مسئله نشان می‌دهد که آنان می‌توانند در مسائل دیگر هم همین کار را انجام دهند و باز هم تحریم‌ها را ادامه دهند.

وی تاکید کرد: بنابراین چارچوب و پلتفرمی تیم مذاکره کننده قبلی ما ایراد داشت و اگر یک پلتفرم جدیدی وجود داشته باشد، بنده معتقدم که می‌توانیم غربی‌ها را به اجرای کامل تعهداتشان واداریم.

کد خبر ۵۲۹۱۵۸۹

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: وحید جلال زاده مجلس شورای اسلامی تحریم های آمریکا برجام اقتصاد ایران تیم مذاکره کننده کشور های همسایه سیاست خارجی مذاکرات وین امنیت ملی جلال زاده کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

بهادری جهرمی گفت: این دولت در طول دوره گذشته تعامل خوبی با مجلس یازدهم داشت، همین مسیر تعاملی دولت با مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه طی سخنانی ضمن گرامیداشت شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا به طبس و قدردانی از مردم سمنان برای استقبال پرشور از رییس‌جمهور و هیات دولت در سفر استانی اخیر اعضای کابینه، بیان کرد: اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند.

وی افزود: رییس‌جمهور هم‌اکنون در سفر به پاکستان هستند و سعی می‌شود برای تحقق شعار سال از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده شود. ایشان فردا به سریلانکا خواهند رفت و توافقات دوجانبه وجود خواهد داشت و یک پروژه افتتاح خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هم‌چنین هفته گذشته سومین جلسه معاون اول رئیس جمهور با فعالان بخش خصوصی برگزار شد و این جلسات با توجه به شعار سال و لزوم دخیل کردن مردم و بخش خصوصی در اقتصاد برگزار و دنبال می‌شود.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر فردای رییس‌جمهور به سریلانکا گفت: سفر رییس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا با محوریت توسعه روابط است و با توجه به اقدامات تروریستی و اقدامات خرابکارانه در منطقه، توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور نیز دنبال می‌شود و در زمینه تبادلات اقتصادی اهمیت دارد. حجم تجارت خارجی دو کشور افزایش یافته و صادرات ما به پاکستان هم افزایش داشته است. پاکستان در سال گذشته ششمین مقصد صادراتی برای ما بوده و میزان صادرات از ۱.۵ میلیارد دلار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. در این سفر هدف‌گذاری شده که حجم تجاری تبادلات به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: در سفر رییس‌جمهور به کشور سریلانکا، یک پروژه و طرح انتقال آب، سدسازی و نیروگاه با حجم گسترده و توان فنی گسترده توسط نخبگان ایرانی اجرا شده که فردا با حضور رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد. ارزش این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که توسط دولت سریلانکا تامین شده و کار اجرا توسط نخبگان ایرانی انجام شده است.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • روبن آموریم با وست هم به توافق نرسید
  • تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر | مذاکره با چهره سرشناس برای آمدن به ایران
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان