Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در اولین روز هفته چقدر شد؟، ۳۰ تقاضای جدید برای تاسیس کارگزاری، چین مقصد نخست کالا‌های صادراتی ایران شد، وام ۴۵۰ میلیون تومانی مسکن به چه شهر‌هایی تعلق می‌گیرد؟، آیا طلا نیروی کافی برای شکستن قیمت بالاتر خواهد یافت؟ و جهش ۲ رقمی سود صنعت چین در ماه جولای را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه سیر صعودی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای!

در حالی که در اولین روز هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۵۵۵۵ واحدی معادل ۱.۶۵ درصد به یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۶۳ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد 4800 واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از معاملات امروز

ارزش سهام عدالت در اولین روز هفته چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۵ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۹۱۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۶ درصد معادل ۲۴۳ هزار و ۸۷۷ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است.

۳۰ تقاضای جدید برای تاسیس کارگزاری معاون نظارت بر نهادهای مالی بورس، از دریافت ۳۰ تقاضا برای تاسیس کارگزاری و شرایط دریافت مجوز خبر داد. محمد حسن ابراهیمی سرو علیا با بیان اینکه ۱۲ سال از صدور آخرین مجوز کارگزاری می‌گذرد و در این مدت مجوز جدیدی صادر نشده است، اضافه کرد: براساس افزایش رقابت و ایده‌های نوآورانه، هیئت مدیره بورس تصمیم گرفت تا مجوز تاسیس کارگزاری صادر کند. تاکنون ۳۰ درخواست تاسیس مجوز کارگزاری به سازمان بورس ارسال شده که با ۴ شرکت مصاحبه انجام شد و از این تعداد یک کارگزاری مجوز تاسیس دریافت کرده است. وی با بیان اینکه در بازار سرمایه, ۱۰۸ کارگزاری فعال وجود دارد تصریح کرد: در گذشته با توجه به دلایلی، چون عدم گسترش بازار سرمایه، مجوز تاسیس صادر نمی‌شد، اما اکنون با توجه به اینکه کارگزاری‌ها مانند سایر فعالیت‌های اقتصادی نیاز به رقابت دارند، تصمیم بر آن شد تا انحصار شکسته و مجوز صادر شود.   جزئیات مصوبه جدید درباره پیش فروش خودرو

اعضای شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آرا مقرر کردند: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودرو‌های انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

چین مقصد نخست کالا‌های صادراتی ایران شد

مجموع تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۴ درصد و از حیث ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد. رئیس کل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد افزایش داشت. مهدی میراشرفی افزود: در پنج ماهه نخست سال‌جاری همچنین ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۵ دهم درصد کاهش و از حیث ارزش ۲۱ درصد رشد داشت. وی اظهار داشت: بدین ترتیب تراز تجاری پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیارد دلار  بود.

رئیس کل گمرک ایران پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور را چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۲ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، امارات با پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار برشمرد و گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران را در این مدت متانول، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، بنزین، پروپان مایع شده، میله‌های آهنی، اوره و قیر نفت تشکیل می‌داد.

شرط وزیر کار برای افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی

حجت الله عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانه‌ها موافق هستید؟ گفت: قطعاً این یارانه‌ها که الان پرداخت می‌شود خیلی اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد و پارسال هم مصوب شد یارانه‌های معیشتی و یارانه‌های دیگری پرداخت شود، اما تبعیض در پرداخت یارانه‌ها دیده می‌شود. وی تصریح کرد: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم. وزیر تعاون افزود: یارانه آن‌هایی که متمول‌تر هستند باز تاکید می‌کنم به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا می‌کند یا قطع می‌شود و آن‌هایی که متوسط هستند یارانه‌های بیشتری می‌گیرند. عبدالملکی گفت: ساماندهی پرداخت یارانه‌ها یک مسئله در سطح ملی و در سطح حاکمیت است، بنده در وزارت رفاه قطعاً نمی‌توانم تصمیم جدید منهای دولت و کلیات دولت بگیرم، اما در دولت برای اینکه بتوانیم به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری بکنیم، اتفاق نظر وجود دارد.

میانگین قیمت مسکن در تهران اعلام شد

بانک مرکزی گزارش عملکرد معاملات مسکن مردادماه شهر تهران را اعلام کرد و بر اساس آن در مرداد امسال ۵ هزار و ۴۹۹ فقره معامله به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۱۴۰۰) رشد ۸.۴ درصدی داشته ولی نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۹۹) کاهش ۳۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان رشد ۳.۱ درصدی داشته است. این در حالی است که در مرداد سال گذشته متوسط هر متر واحد مسکونی ۲۳ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان بود و متوسط قیمت مسکن در مردادماه امسال ۳۴ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است.

شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در تهران در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز رشد ۳۷.۸ درصدی داشته است. این شاخص در کل کشور از افزایش ۴۱.۲ درصدی حکایت دارد. بیشترین تعداد معاملات مسکن در مردادماه امسال به منطقه ۵ با ۸۸۸ فقره و پس از آن منطقه ۱۰ با ۵۹۲ و منطقه ۴ با ۴۳۹ فقره اختصاص دارد.

بیشترین متوسط قیمت مسکن در منطقه یک با متری ۶۴ میلیون و ۵۵۸ هزار تومان و منطقه سه با متری ۶۱ میلیون و ۲۲ هزار تومان برآورد شده و در رتبه‌های بعدی مناطق ۲ و ۶ با متوسط به ترتیب متری ۴۷ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان و۴۴ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان قرار دارند. کمترین تعداد معاملات مسکن در مردادماه در منطقه ۱۹ با ۴۱ فقره ثبت شده. همچنین کمترین متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ با متری ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

وام ۴۵۰ میلیون تومانی مسکن به چه شهرهایی تعلق می گیرد؟

رئیس هیئت مدیره بانک تخصصی بخش مسکن گفت: سازندگان حرفه‌ای می‌توانند در ۱۲ شهر از حداکثر تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به ازای هر واحد استفاده کنند. عیسی کاظم نژاد گفت: میانگین سهم ساختمان، خدمات و مستغلات از کل تولید ناخالص داخلی کشور طی ۵ سال منتهی به ۱۳۹۸، ۱۹.۲ درصد بوده، که ۵.۹ درصد آن سهم بخش ساختمان است. وی افزود: سازندگان حرفه‌ای که دارای مدارک لازم بوده و در ساخت‌وساز خود از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند، می‌توانند در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت از حداکثر تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد استفاده کند. در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، این سقف حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان است که بخش عمده‌ای از هزینه ساخت را پوشش می‌دهد.

آیا طلا نیروی کافی برای شکستن قیمت بالاتر خواهد یافت؟

پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم جکسون هال، طلا فورا افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا در بازار معاملات آتی کامکس به یکباره بیش از ۲۵ دلار افزایش یافت و در نهایت با ۲۴ دلار و ۳۰ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش، در ۱۸۱۹ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و برای کل هفته دو درصد رشد هفتگی داشت. پاول در خصوص تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه، محتاط تر از سایر مقامات بانک مرکزی آمریکا به نظر رسید و تاکید کرد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است تعدیل برنامه خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلاری اوراق قرضه را امسال آغاز کند. وی گفت: در نشست ژوییه کمیته بازار آزاد فدرال دیدگاه من مانند اکثر مقامات این بود که اگر اقتصاد همان طور که انتظار می رود بهبود گسترده ای داشته باشد آغاز تعدیل روند خرید اوراق قرضه در سال جاری مناسب خواهد بود. دیدگاه من این است که آزمون "پیشرفت بیشتر قابل ملاحظه" برای تورم محقق شده و پیشرفت واضحی به سوی اشتغال حداکثری وجود داشته است.

فرانک چالی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" به کیتکونیوز گفت: بازار طلا از اظهارات پاول مایوس نشد. بازار طلا مانند بازارهای سهام علاقه دارد سیاست پولی انبساطی ادامه پیدا کند. امیدوارم که در مقطعی نرخهای بهره عادی سازی شود و طلا در آن زمان برای پذیرش این اتفاق آماده خواهد شد. در حال حاضر طلا در یک بازه محدود مهار شده و اکنون در اوج این بازه قرار دارد. حرکت قیمت طلا در هفته جاری به سرمایه گذاران خواهد گفت آیا اظهارات پاول برای خارج کردن طلا از بازه ۱۷۸۰ تا ۱۸۱۰ دلار کافی بوده است یا خیر. تا زمانی که طلا قیمت بالاتری را شکسته و بتواند به ۱۸۲۰ تا ۱۸۲۵ دلار صعود کند، متقاعد نمی شوم که به ۱۷۵۰ تا ۱۷۲۰ دلار عقب نشینی نخواهد کرد زیرا طلا پس از ریزش سنگینی که اوایل اوت داشته، بهبود خوبی پیدا کرده و اکنون منتظر یافتن مسیر جدید است. بازار طلا هفته جاری به معاملات دلار آمریکا توجه دقیقی خواهد داشت به خصوص پس از ریزش روز جمعه دلار که کمک کرد قیمت طلا بالاتر رود.

طوفان «آیدا» در بازار نفت

قیمت نفت در حالی معاملات خود را در هفته گذشته آغاز کرد که شیوع کرونای دلتا در جهان موجب کاهش قیمت در این بازار شده بود.  با این حال خبر تایید کامل واکسن فایزر در جهان، در ابتدای هفته گذشته امیدها را برای کنترل همه‌گیری این ویروس بیشتر کرد و باعث شد تا قیمت نفت افزایش پیدا کند.  در کنار این خبر، نزدیک شدن طوفان آیدا به خلیج مکزیک از اواخر هفته قبل نیز بر قیمت نفت تاثیر مثبت داشت، زیرا این طوفان باعث شد تا آمریکا روز پنجشنبه ۵۹ درصد از تولید خود را در این منطقه بکاهد.  بنابر اعلام دفتر ایمنی و اقدام‌های زیست‌‎محیطی فدرال، ۴۹ درصد از تولید گاز طبیعی خلیج مکزیک نیز متوقف شده است.

این دو عامل، رشد قیمت نفت را به دنبال داشت. با این حال افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک‌پلاس و خبر فروش حدود ۲۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی آمریکا اجازه نداد تا قیمت نفت بیش از این بالا برود.  این عوامل سبب شد تا قیمت نفت برنت که هفته را با ۶۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه آغاز کرده بود در پایان معاملات روز جمعه با جهشی ۱۱.۵ درصدی به ۷۲ دلار و ۷۰ سنت برشد.  نفت شاخص آمریکا نیز از ۶۲ دلار و ۱۴ سنت به ۶۸ دلار و ۷۴ سنت رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۰.۶ درصدی قیمت در هر بشکه است.  به گزارش ایرنا، اگرچه قیمت نفت در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه تثبیت شده اما تا زمانی که شیوع کرونا در جهان به پایان نرسد، ممکن است قیمت طلای سیاه با نوسان همراه شود.  از همین رو اعضای اوپک‌پلاس برای آن‌که ابزاری برای تعادل قیمت در اختیار داشته باشند، توافق کاهش تولید را که قرار بود تا بهار سال آینده به اتمام برسد دست‌کم تا پایان تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی تمدید کردند. 

جهش ۲ رقمی سود صنعت چین در ماه جولای

داده‌های اداره آمار چین نشان می‌دهد سود شرکت‌های صنعتی این کشور در ماه جولای با جهشی ۱۶.۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۰۳.۶۷ میلیارد یوآن (معادل ۱۰۸.۶ میلیارد دلار) رسیده است. البته رشد سود شرکت‌های صنعتی چین نسبت به رشد ۲۰ درصدی ماه قبل کندتر شده است که کارشناسان عامل آن را افزایش قیمت مواد اولیه و اختلالات زنجیره تأمین می‌دانند. در بازه ژانویه تا جولای سود شرکت‌های صنعتی چین ۵۷.۳ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرد و به ۴.۹۲ میلیارد دلار رسید. سود شرکت‌های چینی در نیمه اول ۲۰۲۱ با جهشی ۶۶.۹ درصدی روبرو شده بود. در پایان جولای بدهی شرکت‌های صنعتی ۸.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. رشد بدهی نسبت به رشد ۸.۵ درصدی در پایان ژوئن کند شده بود. در گزارش سود شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های بزرگی که درآمد سالانه آنها از ۲۰ میلیون یوآن فراتر می‌رود پوشش داده می‌شوند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم روح الله رستمی پارالمپیک دلار بورس محرم طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم روح الله رستمی پارالمپیک سود شرکت های صنعتی ۴۵۰ میلیون تومانی تاسیس کارگزاری هزار تن به ارزش پیش فروش خودرو میلیارد دلار سال گذشته قیمت مسکن میلیون دلار نسبت به ماه متوسط قیمت سهام عدالت بانک مرکزی هزار تومان یارانه ها مشابه سال بازار طلا قیمت نفت ۵ هزار ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا سقوط کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت طلا در بازار جهانی با کاهش ۲.۵ درصدی، به زیر کانال ۲ هزار و ۳۴۰ دلار رفت.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

بر همین اساس، قیمت اونس طلا افت ۶۰دلاری را تجربه کرد و در بازار جهانی ۲ هزار و ۳۳۰ دلار قیمت خورد.

کاهش قیمت طلا از اولین معاملات روز دوشنبه آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته اونس طلا ۴۳ دلار کاهش داشته است. اما همچنان عملکرد یک ماهه بازار، افزایش ۱۷۷ دلاری طلا را نشان می‌دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به‌دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.

پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228116 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • پیش‌بینی قیمت دلار برای فردا
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ثبات دلار کوتاه‌مدت است؟