Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-18@17:08:03 GMT

از سیاه چاله‌ ها چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۹۸۹۸

از سیاه چاله‌ ها چه می‌دانید؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آندریا قز، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰، زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان ستاره شناس و اخترفیزیکدان وقف یافتن پاسخ سوالاتی نظیر اینکه آیا واقعاً این امکان وجود دارد که در هسته هر کهکشان یک سیاه چاله ابرجرم وجود داشته باشد، کرده است.
اگرچه جامعه علمی وجود سیاه چاله‌ها را تایید کرده، اما ماهیت آن‌ها همچنان یک راز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاکنون هیچ گونه توضیح منطقی برای چگونگی شکل گیری سیاه چاله‌های عظیم و نقش آن‌ها در پیدایش و تکامل کل کهکشان‌ها ارائه نشده است.
براساس یک نظریه رایج، آن‌ها ممکن است در اثر ادغام سیاه چاله‌های ستاره‌ای ایجاد شده باشند.
در مورد کهکشان راه شیری، اکنون به طور کلی از نظر نظری و تجربی پذیرفته شده که یک سیاه چاله ابرجرم در مرکز آن وجود دارد و نام آن Sagittarius A است.
در حال حاضر راینهارد جنزل، مدیر موسسه ماکس پلانک و آندریا قز، استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه کالیفرنیا قاطع‌ترین شواهد تجربی را ارائه کرده اند.
سیاه چاله‌ چیست؟
از دیدگاه فیزیکی، سیاه چاله‌ها در واقع اجسام بسیار فشرده‌ای با جرم فوق العاده زیاد و نیروی گرانش قوی هستند، به حدی که هر چیزی را که به منطقه ورودی آن‌ها راه پیدا می‌کند، به درون خود می‌کشند.

ستارگان، خورشید و حتی نور نمی‌توانند از یک سیاه چاله فرار کنند. جنزل و قز از فناوری و ابزار اندازه گیری پیشرفته‌ای شامل تکنیک‌های نوری و تصویربرداری با وضوح بالا برای اثبات شی نامرئی و فوق العاده سنگین در قلب راه شیری استفاده کردند.
فیلیپ جتزر، اخترفیزیکدان و استاد دانشگاه زوریخ می‌گوید استعداد استثنایی قز در ساختن سازه‌ها به او امکان می‌دهد تا به طور مداوم فناوری اندازه گیری مورد نیاز برای مشاهده سیاه چاله‌ها را توسعه داده و بهبود بخشد.   جتزر در حال تحقیق درباره شکل گیری سیاه چاله‌های فوق العاده بزرگ در ارتباط با ماهواره تحقیقاتی ESA LISA  است.   محققان ETH زوریخ در این پروژه مشارکت دارند که انتظار می‌رود داده‌های اندازه گیری جدیدی در مورد امواج گرانشی از فضا ارائه دهند.
قز بر فناوری‌های اندازه گیری متمرکز است که می‌تواند برای رصد ستارگان و فضای بین آن‌ها و همچنین کهکشان‌ها و مراکز آن‌ها از زمین مورد استفاده قرار گیرد.   او معمولاً تصاویر خود را با استفاده از تلسکوپ‌های ۱۰ متری واقع در رصدخانه کک در هاوایی ثبت می‌کند.
یافته های قز و همکارانش
قز از دهه ۱۹۹۰ تاکنون تکنیک‌های نوری و آشکارساز‌های مادون قرمز را در مورد اجرام آسمانی و شی‌های نامرئی تصحیح کرده و تصاویر با کیفیتی از آن‌ها را به ثبت رسانده است.

او تشخیص داد که هزاران ستاره در اطراف یک شی نامرئی در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارند. علاوه بر این، این جسم مرکزی باید بسیار کوچک باشد، زیرا ستارگان بدون برخورد با آن‌ها بدون هیچ گونه تلاقی از مدار خود پیروی می‌کنند.
سرعت بالای ستارگان تا چهار درصد سرعت نور نیز نشان می‌دهد که این جسم فوق العاده سنگین است و با حرکت گرانشی عظیم خود بر حرکت ستارگان تأثیر می‌گذارد.

در واقع، جرم این جسم تقریباً چهار میلیون برابر خورشید ما است. بر اساس این یافته‌ها به نظر می‌رسد که این جسم یک سیاه چاله ابرجرم باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سیاه چاله یک سیاه چاله سیاه چاله ها اندازه گیری فوق العاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار ویدئوی خسارت موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم توسط اسرائیل + فیلم

با وجود انتشار فیلم‌های متفاوت از سوی فلسطینی‌ها که برخوردهای موشک‌های ایرانی به‌هدف را به‌تصویر کشیده بودند، رژیم صهیونیستی برای برای نشان دادن آنچه که خسارات ناچیز خوانده بود، ابتدا فیلمی به مدت 19 ثانیه از پایگاه نواتیم منتشر کرد که واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌همراه داشت.‌کاربران با تمسخر این فیلم می‌گویند «انگار این چاله‌ها با لودر کنده شده» و حتی «خاک این چاله‌ها هم در کنار آن تپه شده است». ‌آن‌ها به نبود «اثر سوختگی ناشی از برخورد موشک» اشاره کردند و یکی از کاربران هم نوشته بود که «بهتر است دوربین را بچرخانید تا خسارات واقعی را ببینیم».

کد خبر: 1227312 برچسب‌ها رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • مرگ مرد ۷۰ ساله با سقوط در چاله آسانسور
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)
  • یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین
  • انتشار ویدئوی خسارت موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم توسط اسرائیل + فیلم
  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)
  • موشک چاله کن و بی‌بی‌سی فارسی؛ ماجرای یک راستی‌آزمایی