Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، اهمیت دادن به میزان کافی ویتامین B۱۲ در رژیم غذایی خود دشوار است. این ویتامین به تولید گلبول‌های قرمز خون، DNA و عملکرد طبیعی سیستم عصبی کمک می‌کند. اگر این شما را قانع نکند، ممکن است با اثرات شدید سطوح پایین B۱۲K، که می‌تواند توانایی شما در عملکرد را مختل کند، متقاعد شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکان هشدار می‌دهند که اگر علیرغم داشتن یک خواب خوب، خسته از خواب بیدار شوید، این می‌تواند به معنی سطح پایین B۱۲ باشد. این به این دلیل است که کمبود این ویتامین می‌تواند باعث ضعف و خستگی مداوم شود.

بر اساس گزارشی که توسط روزنامه انگلیسی اکسپرس منتشر شده است، ویتامین B۱۲ به تشکیل گلبول‌های قرمز و انتقال اکسیژن توسط آن‌ها از ریه‌های شما به تمام نقاط بدن کمک می‌کند و اکسیژن برای ماهیچه‌های شما و برای بهبودی بعد از تمرین یا ورزش مهم است.

علاوه بر این، ویتامین B۱۲ همچنین به متابولیسم پروتئین کمک می‌کند، که برای عضله سازی مهم است. این بدان معناست که هر چقدر هم که شب خوب بخوابید و در طول روز ورزش کنید، اگر ویتامین B۱۲ کافی دریافت نکنید، باز هم احساس خستگی و ضعف خواهید کرد.

علائم دیگر کمبود ویتامین B۱۲ عبارتند از:

- تنگی نفس

- احساس ضعف

- سردرد

- پوست رنگ پریده

ضربان قلب قابل توجه (تپش قلب)

- شنیدن صدا‌هایی که از داخل بدن می‌آید و نه از منبع خارجی (وزوز گوش)

- از دست دادن اشتها و کاهش وزن

اگر همیشه این علائم را احساس می‌کنید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص با علائم

بر اساس گزارش این روزنامه، "این موارد اغلب بر اساس علائم و نتایج آزمایش خون قابل تشخیص است. " تشخیص و درمان کمبود ویتامین B۱۲ در اسرع وقت اهمیت مضاعفی دارد. دو عامل خطر اصلی برای کمبود B۱۲ کم خونی خطرناک و رژیم غذایی است.

علت اصلی کمبود ویتامین B۱۲ کم خونی خطرناک است؛ کم خونی خطرناک یک وضعیت خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های معده یعنی پروتئینی که بدن شما برای جذب ویتامین B۱۲ از آن استفاده می‌کند، حمله می‌کنند.

برخی از افراد در نتیجه عدم دریافت کافی ویتامین از رژیم غذایی می‌توانند دچار کمبود ویتامین B۱۲ شوند. گیاهخواران کاملاً در خطر ابتلا به کمبود ویتامین B۱۲ هستند، زیرا این ویتامین عمدتا در گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت می‌شود.

کمبود ویتامین B۱۲ چگونه درمان می‌شود؟

درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ یا اسید فولیک بستگی به علت بیماری دارد. اکثر افراد را می‌توان به راحتی با تزریق یا قرص برای جایگزینی ویتامین‌های از دست رفته درمان کرد. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ (تعداد کم گلبول‌های قرمز خون) معمولاً با تزریق ویتامین B۱۲ درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید

ویتامین‌های ضروری برای زنان

۳ علامت دردناک کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواب مناسب کمبود ویتامین گلبول های قرمز کمبود ویتامین B۱۲ کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۳۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های موثر برای درمان ترک خوردن لب

ترک خوردن لب‌ها: علت‌ها و راه‌های درمان – ترک خوردگی لب‌ها یک مشکل رایج است که اغلب به دلیل عدم مراقبت مناسب از لب‌ها، عاداتی مانند کندن پوست لب یا گاز گرفتن لب‌ها در زمان استرس رخ می‌دهد.

به گزارش فرطب، این مشکل بیشتر در هوای سرد مشاهده می‌شود، ولی ممکن است در دیگر زمان‌های سال نیز بروز کند. ترک خوردگی شدید لب‌ها می‌تواند منجر به درد نیز شود. در این مقاله، ما به تفصیل به بررسی علل و روش‌های مقابله با این مشکل پوستی می‌پردازیم.

چرا لب‌های ما ترک می‌خورند؟ ۴ علت اصلی ترک خوردگی لب‌ها

۱) شرایط آب و هوایی: نقش سرما و نور خورشید در ترک خوردگی لب‌ها
سرمای هوا و هوای خشک زمستانی می‌تواند باعث از دست رفتن رطوبت لب‌ها شود و در نتیجه، آن‌ها را خشک و ترک‌خورده نماید. علاوه بر این، قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور مستقیم آفتاب نیز می‌تواند به لب‌ها آسیب رسانده و منجر به ترک خوردگی شود.

۲) کم‌آبی بدن: چگونه آب کافی نوشیدن از ترک خوردن لب‌ها جلوگیری می‌کند
ننوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند باعث خشکی پوست و در نتیجه ترک خوردگی لب‌ها شود. هیدراتاسیون مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست، از جمله پوست لب‌ها، ضروری است.

۳) تأثیر مواد غذایی محرک بر لب‌ها
بعضی مواد غذایی مانند رنگ‌های قرمز یا مواد دارای طعم دارچین در آبنبات‌ها، قرص‌ها و آدامس‌ها می‌تواند به پوست لب‌ها آسیب رسانده و ترک خوردگی آن‌ها را تشدید کند. آب مرکبات نیز می‌تواند باعث تحریک و خشکی لب‌ها شود.

۴) واکنش‌های پوستی به ویتامین‌ها: علل و پیشگیری
مصرف بیش از حد ویتامین A و واکنش به مکمل‌های ویتامین B12 می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و تورم لب‌ها شود، به ویژه اگر بدن در معرض باد و خورشید قرار گیرد. مصرف مناسب ویتامین‌ها برای جلوگیری از این واکنش‌ها مهم است.

درمان و پیشگیری از ترک خوردگی لب‌ها: راه‌های مؤثر برای دستیابی به لب‌هایی سالم

۱) راهکارهای مرطوب‌سازی: استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز و بخور برای مقابله با خشکی لب‌ها، استفاده از رطوبت‌ساز و دستگاه بخور در محیط زندگی و کار می‌تواند کمک‌کننده باشد. این دستگاه‌ها رطوبت هوا را افزایش داده و به حفظ رطوبت لب‌ها کمک می‌کنند.

۲) پماد هیدروکورتیزون: یک درمان دارویی در موارد شدید ترک خوردگی لب‌ها، پزشکان ممکن است پماد هیدروکورتیزون ۲.۵% را تجویز کنند. این پماد استروئیدی با وجود قدرت پایین، در کاهش خشکی و التیام لب‌ها تأثیر بسزایی دارد و باید روزانه چهار مرتبه استفاده شود.

۳) نوشیدن آب کافی: تأثیر هیدراتاسیون بر سلامت لب‌ها نوشیدن آب کافی، به ویژه در صورتی که علت خشکی لب‌ها کم‌آبی بدن باشد، ضروری است. بزرگسالان باید هر روز بین ۹ تا ۱۲.۵ لیوان آب بنوشند، به خصوص اگر فعالیت بدنی زیادی دارند.

۴) استفاده از کرم‌ها و بالم‌های نرم‌کننده برای مقابله با ترک خوردگی لب‌ها، استفاده از نرم‌کننده‌ها مانند وازلین و بالم‌های لب حاوی موم بسیار مؤثر است. استفاده منظم از این محصولات به بهبود وضعیت لب‌ها و جلوگیری از خشکی مجدد آن‌ها کمک می‌کند.

جمع بندی

ترک خوردگی لب‌ها را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز و پماد هیدروکورتیزون درمان کرد. نوشیدن آب به میزان کافی نیز برای حفظ رطوبت لب‌ها ضروری است. علاوه بر این، استفاده منظم از نرم‌کننده‌های لب مثل وازلین یا بالم‌های حاوی موم، به حفظ سلامتی و زیبایی لب‌ها کمک می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ویتامینی که کمبود آن سبب احساس خستگی می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب سردرد می‌شود | ویتامینی برای ساخت گلبول‌های قرمز
  • کمبود این ویتامین سبب سردرد می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب سر درد می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب احساس خستگی می‌شود
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • عرق بدن‌تان بوی بدی می‌دهد؟ دچار کمبود این دو ویتامین هستید
  • راه‌های موثر برای درمان ترک خوردن لب
  • از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟ + علائم و درمان انواع آب مروارید
  • تضمین سلامت قلب با این ویتامین