Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@06:59:15 GMT

آثار موزه هنرهای معاصر تهران کتاب شد

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۱۰۷۹

آثار موزه هنرهای معاصر تهران کتاب شد

گزیده آثار موزه هنرهای معاصر تهران در قالب ۴ کتاب نفیس چاپ و رونمایی شد.

به گزارش برنا؛  مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران با حضور سید مجتبی حسینی معاون وزیر در امور هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، دوشنبه ۸ شهریورماه در این موزه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی در ابتدای این نشست گفت: چندی پیش دستاوردهای معاونت هنری از جمله ۳۲۳ عنوان کتاب در تالار وحدت به نمایش درآمد.

وی افزود: موزه‌ها در جهان‌های جدید به سمتی رفته‌اند که اهمیت خود را با داده هایشان معرفی کنند و برای هر اثر داده‌های متفاوت در قالب‌های گوناگون را بیافریند تا اهمیتش را به مخاطب یادآور شود. به خاطر دارم شال ۲۰۰۵ بیش از یک میلیون قطعه فرهنگی با الهام از یک اثر در یک موزه تولید شد. 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران هم با توجه به گنجینه‌ای که دارد، ظرفیت آن را دارد که نامبردار شود و نشر این کتاب‌ها، دسترس پذیری آثار را افزایش می‌دهد و در نتیجه محققان و پژوهشگران می‌توانند روی آنها مطالعه کنند.

حسینی، بسته بودن موزه هنرهای معاصر برای مرمت را دلیل بر تعطیلی فعالیت آن ندانست و گفت که اصلاح شناسنامه‌ها، مرمت آثار، تهیه کتاب‌ها و... از جمله فعالیت‌های این مدت بوده است. کتاب‌های منتشره عمدتاً با مشارکت بخش‌های دیگر و جلب حامیان همراه بوده‌است.

مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد در ادامه این نشست،

از رونمایی 4 کتاب نفیس خبر داد و گفت: موزه هنرهای معاصر تهران: گزیده آثار بینالمللی (شامل 232 اثر)، موزه هنرهای معاصر تهران: گزیده آثار چاپ بینالمللی (شامل 239 اثر) ، موزه هنرهای معاصر تهران: گزیده آثار عکس بینالمللی (شامل ۱۲۷ اثر) و شاهنامه شاه طهماسب (شامل ۲۶۳ اثر که کاملترین نسخه تا امروز است) این کتابها هستند، علاوه بر این کتابهای پرسونا ، ارمغان (مجموعه آثار اهدایی زنده یاد میرعمادی) و موزه هنرهای معاصر تهران (مرمت، بهسازی، نوسازی) هم چاپ شده است و امروز رونمایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از آثار اهدایی منیژه میرعمادی به موزه هنرهای صنعتی کرمان و برخی دیگر از موزه های عرضه کرد. در مجموع 1885 قطعه محتویات 2044 صفحه محتویات این کتابها هستند.

آقایی رییس موزه هم گفت: هر کتاب بین ۶ تا ۱۵ نویسنده دارد و سعی شده برخی آثار مشهوری که در موزه هم به نمایش در نیامده است، در این کتاب چاپ شود.

وی درباره شاهنامه شاه طهماسب هم گفت: این کامل‌ترین نسخه موجود است که برگ برگ آن از تمام نقاط گردآوری و ۲۵۸ نگاره آن چاپ شده، ضمن اینکه عناوین مجالس هم اصلاح شده است.

آقایی تصریح کرد: موزه در دوره جدید گونه‌ای را راه‌اندازی کرده و جستارنویسی را جایگزین بیانیه نویسی کرده است. تفاوت دیگر کتاب‌های این دوره با دوره‌های قبل این است که فیپا و شابک هم دریافت کرده‌اند و این موضوع کار پژوهشگران را برای یافتن در کتابخانه‌های دیگر ساده کرده است. 

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: یک تیم پژوهشی حدوداً ۲۰ نفره روی این کتاب‌ها کار کرده‌اند تا اغلاط کتاب‌ها و اطلاعات اشتباه، اصلاح شود و از آنجا که چاپ آنها به دلیل هزینه‌های سنگین دشوار بود، حامیان خصوصی هم به مدد ما آمدند تا این موضوع میسر شود.

وی در پاسخ به این سوال که کتاب‌های مذکور به صورت دیجیتال هم منتشر میشوند یا خیر گفت که هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

آقایی درباره حامیان مالی اظهار داشت: آن‌ها دنبال سودآوری نبودند و علاقه‌مند به این ماجرا بودند و هدفشان کمک به موزه بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موزه معاون وزیر هنرهای معاصر فرهنگ و ارشاد هنرهای تجسمی شاهنامه کتاب رونمایی از کتاب موزه هنرهای معاصر تهران موزه هنرهای معاصر تهران گزیده آثار کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «های هانیه های» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «های هانیه های» نوشته نرگس روزبهانی به تازگی توسط نشر صاد منتشر و روانه بازار نشر شده است. این رمان در یازده فصل دارای زمینه و موضوعی خانوادگی است.

این کتاب همراه چهار اثر دیگر در بخش روایت و داستان سومین دوره مسابقه خودنویس حضور داشت که هر چهار کتاب، اثر داستان‌نویسان نوقلم بودند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

ما بچه‌های یک طایفه بودیم. یک خانه، یک پدر یک مادر. ما سر یک سفره بزرگ شدیم. سر سفره دا. بابام می‌گفت: «جعفر از خیالشه تهران لیره ریختن کف خیابون.» دلم نمی‌خواست از دهات بروند. هنوز خیلی کم سن و سال بودم. عمو محمد سیب گاز می‌زد. نشسته بود روی طارمی عین خیالش هم نبود دعوا سر چیست. دا که آن موقع ما بچه‌ها بهش می‌گفتیم: «مامان بزرگ» و خیال می‌کردیم امروزی‌تر از داست گفت: «روله تهران خونه و زندگیت چی می شه؟ خونه هِسا؟ زندگی هِسا؟» و عمو جعفر با اطمینان کله اش را تکان داد و گفت هست بهتر از اینجا هست.

هوشنگ خان با سیگار گوشه لبش بازی می‌کرد. عادتش بود. می‌آمد دهات عشق می‌کرد با آن حیاط. عمه جمیله بزک دوزک کرده با فارسی لهجه دارش گفت: «داداش تهران دریاییه برا خودش. هوشنگ با بانک و بنگاه و ماشین جخ ما رو می رسونه سر برج!»

عمو محمد مسخره اش می‌آمد به بانک و بنگاه گفتن عمه، جلوی رو نه ولی پشت سرشان گفته بود: «آبدارچی بانک و پادوی بنگاه این همه فیس نداره که.» زیر لب گفت: «طوری می گه انگار بانک مرکزی سر شست هوشنگ می چرخه.» عمو پوزخند زد. عمه جمیله چشم غره رفت بهش.

هانیه کار نداشت به حرف بزرگ ترها. برعکس من که مات مانده بودم به دهانشان گفت: امین، امین بیا برام سرمه دون برنجی رو بیار بالای پیش بخاریه دستم نمی رسه.»

هنوز عقلش به این نمی‌رسید که سرش غیرت دارم. پیراهنم را کشید. گفت: «بیا قدت بلنده بیا…» بهش اخم کردم. یکه خورد. هل خورد عقب. ترسید ازم. ترس را توی چشم‌های براقش دیدم. سادگی را. زنانگی را. وقتی فقط پنج سالش بود.

عمو محمد جمعمان کرده بود دور حوض. دنبک می‌زد. همه می‌رقصیدند توی دست و پای هم. می‌خواند: «چن وقته شیم یه دل و جو وارد خسوره ام / ‏‬جوری که مُخفتم لوی بو وارد خسورم.» عشقی می‌کردیم تابستان‌ها. چه آسمان صافی بود. چه هوای خنکی. عمو جعفر هنوز کوچ نکرده بود تهران. عمو محمد هنوز نرفته بود دانشگاه. عمه جمیله می‌آمد دهات و چه عشقی می‌کرد هانیه، از بوی عطر و ادکلنش از قرمزی ماتیکش از سرمه دان برنجیش. مریض شده ام بس که گفتم کاش دنیا توی آن سال‌ها می‌ایستاد و کاش زندگی یک جایی همان جاها متوقف می‌شد.

این کتاب با ۹۳ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6062044 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کتاب «های هانیه های» روانه بازار نشر شد
  • تصاویر| موزه شوش در ایام نوروز
  • موزه تخصصی ایلخانی کشور در مراغه میزبان ۴ هزار گردشگر
  • ثبت سه اثر تاریخی منطقه ۵ در فهرست ثبت آثار ملی/ برگزاری چهار جشنواره در سال جاری
  • ایرانی که عاشق ایران بود!
  • ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • قلعه جونقان پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور
  • افتتاح نمایشگاه «ماه نگاره‌های آسمانی» در نگارستان امام خمینی(س) اصفهان+تصاویر