Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@08:10:10 GMT

بخش کشاورزی قادر به تولید قدرت برای کشور است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۵۲۴۱

بخش کشاورزی قادر به تولید قدرت برای کشور است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: ما به دلیل شرایط متنوع اقلیمی، ظرفیت طبیعی خوبی در کشاورزی داریم.در حوزه منابع انسانی نیز ظرفیت خوبی داریم و ۴.۵ میلیون تولیدکننده فعال و حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بخش فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که چنین ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی در بخش کشاورزی داشته باشد و اگر ما به شکل مناسب و معقولانه‌ای از این نعمات استفاده نکنیم، جفا کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ظرفیت کم نظیر کشاورزی ما علاوه بر اینکه می‌تواند غذای مورد نیاز داخل کشور را تامین کند، قادر است برای کشورمان تولید قدرت کند. یکی از ابعاد قدرت ملی کشورها، اقتدار غذایی است. کشاورزان و دامداران ما، علاوه بر اینکه غذای مردم را تامین می‌کنند، تولیدکننده قدرت برای کشور نیز هستند.

ساداتی نژاد بیان کرد: صنعت مرغ در کشور یک صنعت فعال و پویاست که واردات مرغ اجداد از خارج به عنوان داده اصلی و وابستگی در جیره غذایی از نقاط ضعف این صنعت است. 

وی افزود: با وجود آنکه ۲.۵ میلیون تن نیاز پروتئین کشور را صنعت طیور تامین می کند، اما زمانی که وارد بخش می شویم می بینیم که با واردات مرغ لاین از بیرون، این بخش مونتاژی است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۹ میلیون تن ذرت و ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا از طریق واردات تامین‌می شود، بیان کرد: با توجه به آنکه کشت این محصولات جزو کشت های آب بر محسوب می شود، از این رو نمی توان همه آنها را در داخل تامین کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از نقایص سامانه بازارگاه مرتفع شده است، گفت: بحث توزیع بعد از کشتار موجب شده تا قیمت مرغ در بازار واقعی نباشد، هر چند دامنه کنترل و نظارت براین بخش سخت است، اما با همکاری وزارت صمت بدنبال بکارگیری ظرفیت های هوشمند هستیم تا به نابه سامانی ها پایان دهیم.

ساداتی نژاد گفت: در دراز مدت می ‎توانیم بالای ۵۰ درصد نهاده ‎ها را در داخل تولید کنیم. برنامه ما این است که تولید مرغ لاینِ آرین را احیا کرده و مسائل ژنتیکی آن را حل کنیم.

او ادامه داد: مشکلات سامانه بازارگاه تاحدودی برطرف شده و الان مشکل آن تاخیر در رساندن نهاده به دامدار است که درحال رفع آن هستیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‎ باسکول‎ های دیجیتال و پرنده ‎شمار می‎ توان فهمید که مرغِ کسی که نهاده گرفته به کشتارگاه رفته است. با توجه به ظرفیت ‎های هوشمند نابسامانی‎ های توزیع مرغ را کنترل می‎ کنیم.

 وی با تاکید بر اعلام قیمت های دستوری منطبق بر واقعیت های تولید بیان کرد: سال گذشته به رغم آنکه قیمت هر کیلو مرغ زنده بالای ۱۷ هزار تومان بود، اما قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان بود که این امر‌منجر به برهم زدن تنظیم بازار یا تخلف در عرضه می شود که با این وجود تعیین قیمت نباید دستوری و غیرواقعی باشد.

به گفته وی، تعیین قیمت باید واقعی باشد تا تولیدکننده دام و طیور متحمل زیان نشود چرا که این امر به تولید ضربه می زند.

ساداتی نژاد قیمت تمام شده هر لیتر شیر را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: خرید کمتر از این‌نرخ از دامدار برای تولیدکننده غیراقتصادی است و در نهایت منجر به کشتار دام های مولد می شود، درحالیکه گاوداری صنعتی سرمایه ملی در بخش کشاورزی محاسبه می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی برای هر کیلو شیرخام تعیین و ابلاغ شده است و برای تمهیدات مابقی زنجیره هم‌جلساتی تشکیل خواهد شد.

وی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به خودکفایی محصولات استراتژیک بیان کرد: در خودکفایی محصولات استراتژیک همچون گندم تجربه بسیار خوبی داریم. امسال خرید کمتر از ۵ میلیون تن گندم ناشی از خشکسالی است که در نهایت ناچار به واردات بیشتر گندم از طریق واردات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: امروز تمامی کارها برای اعلام‌نرخ خرید تضمینی گندم انجام شده است.

خبر در حال تکمیل است ...

پربیننده ترین بارش‌های پاییز ۱۴۰۰ کمتر از نرمال است دلایل افزایش قیمت رب گوجه فرنگی مازندران بر لبه تیغ خشکسالی! + عکس ۳ دلیل گرانی قیمت جهانی خوراک دام هویج چرا لاکچری شد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: وزیر جهاد کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی ساداتی نژاد میلیون تن ۵ میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۵۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اله‌بخش شامگاه سه‌شنبه در بازدید از واحد تولید و فرآوری محصول تن ماهی در شهرستان نمین اظهار کرد: این واحد تولید صنایع غذایی و بسته بندی تولید کننده فرآورده کنسرو ماهی تن و کنسروهای گوشتی در اردبیل است که توانسته برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه با ظرفیت اشتغال ۱۵۰ نفر و تولید روزانه ۱۲ تن انواع کنسرو ماهی از ظرفیت مهم تولید کنسرو تن ماهی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل افزود: این کارخانه با سرمایه گذاری انجام یافته و طرح توسعه در کوتاه مدت، ظرفیت تولید بیش از ۱۲ کنسروتن ماهی در روز را داشته و با تولید ۵ نوع محصول از انواع ماهیان ماکرل، گیدر، هوور و زرده به صورت بهداشتی و با تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی با تکنولوژی بسیار بالا در سطح کشور در حال تولید و ارسال به سراسر نقاط کشور است.

اله‌بخش با اشاره به اینکه توجه به تنوع محصولات شیلاتی یکی از مهمترین بخش‌های جذاب برای صاحبان سرمایه است، تصریح کرد: رغبت سرمایه‌گذاران به صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی مربوط به ویژه در صنعت کنسروسازی بالاست.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین نکته ‏در این سرمایه‌گذاری چرخه تامین مواد اولیه و دستیابی به بازارهای هدف قابل اعتماد و تضمین فروش محصولات ‏تولیدی است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل با بازدید از خط تولید و آزمایشگاه های کارخانه در دیدار با مدیران کارخانه در جریان روند پیشرفت طرح های توسعه این مجموعه قرار گرفت.

کد خبر 6080675

دیگر خبرها

  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • احیاء ۳۵ واحد پرواربندی با ظرفیت حدود ۱۰ هزار راس دام در لرستان
  • طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند
  • طلاب به بحث تولید علم ورود کنند