Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@06:06:00 GMT

درآمد حاصل از سهام شستا به جیب بازنشستگان رفت؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۱۲۰۶

درآمد حاصل از سهام شستا به جیب بازنشستگان رفت؟

هر چند در سال‌های گذشته بخشی از سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا در بازار سرمایه عرضه شده بودند، اما روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۹۹، در اتفاقی تاریخی سهام خود این شرکت در بورس، عرضه اولیه شد.

مقامات دولتی و موافقان این عرضه، کمک به معیشت اقتصادی کارگران، افزایش نظارت، شفافیت بیشتر و فسادستیزی را از جمله مزیت‌های آن می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل منتقدان برای مخالفت خود به دلایلی چون تعلق شستا به بیمه‌شدگان، بین نسلی بودن سرمایه آن، ابهام در هزینه‌کرد درآمد حاصل از عرضه اولیه، احتمال صرف آن برای هزینه‌های جاری دولت و شفاف نبودن شرایط بورس ایران اشاره می‌کنند.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی و علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز عرضه سهام شستا در بورس را گامی مثبت به سمت شفافیت می‌دانند اما تاکید می‌کنند مشخص نیست که درآمد حاصل از فروش سهام، به جیب بازنشستگان رفته باشد.

شفافیت بیشتر با عرضه در بورس

الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد می‌گوید: شستا در مقاطعی عرضه‌های بسیار تاثیرگذار و درآمدزایی را داشته است اما اطلاعات دقیقی در مورد شیوه هزینه کرد این درآمد وجود ندارد و مشخص نیست چقدر از درآمد این عرضه‌ها در نهایت به جیب بازنشستگان رفته است.

او می‌افزاید: به طور کلی ورود یک سازمان غیرشفاف به بورس می‌تواند اتفاق بسیار مثبتی باشد؛ چرا که از جمله اصول بازار سرمایه، شفافیت و انتشار صورت‌های مالی است. در نتیجه شرکت‌ها نیز ناچار هستند به این سو حرکت کنند.

برای قضاوت در مورد ارزش سهام زود است

این کارشناس بازارهای مالی، در مورد شرایط ارزش سهام شستا نیز توضیح می‌دهد: بازه زمانی یک سال و نیم کوتاه‌تر از این است که بتوان در مورد این موضوع قضاوت کرد. در بازار سرمایه به ارزش سهم‌ها در بازه ۳ یا ۴ ساله نگاه می‌شود.

الیاس‌کردی تاکید می‌کند: اگر دولت به شعارهای خود در مورد بورس در عمل پایبند باشد و به بازار سرمایه به عنوان محلی به منظور تامین مالی برای صنایع و اشتغال نگاه کند، شرایط این بازار بهبود می‌یابد.

به گفته او، زمانی که ارزش بازار افزایش یابد به تبع آن، ارزش سهام شستا و زیرمجموعه‌های آن نیز بالا می‌رود که در نهایت می‌تواند به نفع بازنشستگان باشد.

تردید در مورد واگذاری درآمد به شستا

دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران نیز عرضه سهام شستا به بورس را گامی رو به جلو برای شفافیت می‌داند اما تاکید می‌کند از آنجا که بیمه‌شدگان از امکان نظارت بر عملکرد این شرکت برخوردار نیستند، نسبت به مراحل بعد از آن تردیدهایی وجود دارد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به تجربه‌های گذشته، مطالبات بالای سازمان از دولت و شرایط موجود، نمی‌توان اطمنیان داشت که درآمد حاصل از عرضه‌ها به شستا بازگشته باشد.

این فعال صنفی می‌افزاید: با وجودی که دولت مدعی است که این پول‌ها به حساب شستا واریز می‌شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر، این شرکت به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده است و اکنون نیز هیچ اعتمادی وجود ندارد که آیا شستا درآمدهای خود از بورس را دریافت کرده یا دولت آنها را به هزینه‌های جاری خود اختصاص داده است.

اموال شستا، سرمایه بین‌ نسلی است

دهقان‌کیا، توضیح می‌دهد: اموال شستا، سرمایه بین‌ نسلی بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و نطارت بر سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی انجام شود اما متاسفانه، از سال ۱۳۸۹ به این سو در عمل، دولت، مدیریت شستا را که یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شود، بر عهده گرفته و کفه نمایندگان دولتی در تصمیم‌گیری‌ها سنگین‌تر است.

به گفته او، همین شرایط باعث شد، با وجود وعده‌های وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری دو درصد از سهام شستا به بازنشستگان، این موضوع به تایید دولت نرسد.

دهقان‌کیا می‌کند: تشکل‌ها اعتقاد داشتند که اگر قرار است سهام شستا به فروش برسد، باید به صاحبان اصلی آن عرضه شود. در ادامه نیز سازمان می‌توانست هزینه آن را از حقوق بیمه‌شدگان کسر کند اما چنین اتفاقی رخ نداد.

گامی به سمت شفافیت اما …

با وجود همه این چالش‌ها، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران معتقد است با توجه به تجربه‌های پیشین که برخی از اموال شستا بسیار کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری و عرضه شدند یا در آستانه واگذاری بودند، ورود این شرکت به بورس گامی به سمت شفافیت است.

او توضیح می‌دهد: در گذشته متاسفانه تعدادی از شرکت‌های سودده شستا، بدون نظارت دقیق فروخته یا در ازای بدهی سازمان به بانک رفاه تهاتر شدند.

دهقان‌کیا می‌افزاید: برای مثال در سال ۸۵ کارخانه شیر ملارد را ۱۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده بودند در حالی که بررسی‌ها نشان داد ارزش واقعی آن ۷۲ هزار میلیارد تومان بود که جلوی عرضه آن گرفته شد. اما پالایشگاه بندرعباس، در سال‌های گذشته به قیمت حدود شش هزار میلیارد تومان به بانک واگذار شد در حالی که امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

به گفته این فعال صنفی، تا زمانی که ساختار تامین اجتماعی اصلاح نشود و به دوران سه‌‌جانبه‌گرایی بازنگردد، نمی‌توان به صورت شفاف مشخص کرد که آیا درآمد حاصل از بورس به شستا بازگشته یا صرف هزینه‌های جاری دولت شده است./ تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: بورس بازنشستگان سهام شستا میلیارد تومان درآمد حاصل بازار سرمایه سهام شستا بیمه شدگان دهقان کیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲.۳۷ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۳.۶۹ درصدی در پله ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۰۸ درصدی در ارتفاع ۲۴هزار و ۶۱۵ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت وسایل ارتباطی با افزایش ۰.۹۸ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت فلزات اساسی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت منسوجات با افت ۱.۰۶ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۳ هزار و ۴۴ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان، یکشنبه هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲ هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته ۲ هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

محدودیت دامنه نوسان برای جلوگیری از تاثیر هیجانات منفی

در ادامه وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار شنبه ناشی از خبر‌های سیاسی منطقه، در منفی‌های سنگین معامله شد و صندوق‌های اهرمی و اختیار منفی سنگین را تجربه کردند. خروج پول حقیقی از بورس، روند صعودی دلار و مثبت سنگین صندوق‌های طلا نشانه فضای ریسک گریزی در بازار‌های داخلی بود. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: یکشنبه طبق نظر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله برای مابقی روز‌های کاری هفته مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شد.

او افزود: در طول هفته بازار تقریبا راکدی را شاهد بودیم و فقط کمی از تلاطم ابتدای هفته کاسته شد، توجه به نقدشوندگی و حمایت بیشتر از شاخص‌ساز‌ها و سهام بزرگ توجه اهالی بازار را جلب کرده و روز‌های بهتری را سپری کردند. در طول معاملات این هفته بورس کالا، ورق سرد فولاد مبارکه با رشد قابل توجه نسبت به آخرین حراج اسفند معامله شد و عملا امیدواری خاصی نسبت به این سهم و صنعت فلزات اساسی شکل گرفت. معاملات وکیوم باتوم هم برای محصولات شتران و شبندر با تقاضای بالا همراه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فروشندگان در بورس کالا به واسطه‌ رقابت کمی نرخ فروششان با تعدیل مواجه شده است، اما نیم نگاه صادرکنندگان خصوصا شرکت‌های پتروپالایشی به صدور اجازه برای رشد نرخ دلار نیما است. معاملات خاص در بورس کالا، احتمال رشد نرخ دلار نیما و نیم نگاهی به مجامع پیش رو و مجوز‌های افزایش نرخ محصولات صنایع مختلف در کنار قیمت‌های جذاب سهام شرکت‌ها؛ همگی عواملی هستند که جای حرف های بسیاری برای این بازار به جا می‌گذارند. این‌بار نوع فروش از بابت عدم ارزندگی سهام یا خبر مرتبط با صنعت خاصی نبود و در صورت بهبود شرایط می‌توان انتظار بازار بهتر و متعادل تری در هفته پیش رو داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • بورس در پی جبران سریع