Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

آب سد گاوشان که قرار بود سال۱۳۹۴ به شهرکرمانشاه برسد، امسال در اوج بحران آب دراین استان، به کرمانشاه منتقل شد، اما این انتقال به‌دلیل شکستگی و برخی مشکلات دیگر چندان دوام نیاورد و در میانه راه متوقف شد. این‌درحالی‌است که میزان آب موردنیاز شهرکرمانشاه در شرایط کنونی تا سال1415، بیش‌از 133میلیون مترمکعب است‌ که با احتساب 70میلیون مترمکعب آب سالانه موجود در خود کرمانشاه، به‌صورت متوسط 63میلیون مترمکعب آب در سال باید از سد گاوشان به این‌شهر منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تأمین آب اراضی کشاورزی برای حدود31هزارهکتار زمین زراعی و تأمین 63میلیون مترمکعب آب آشامیدنی موردنیاز شهرکرمانشاه باهدف رفع نیازهای آبی دوره درازمدت، ازجمله اهداف طرح انتقال آب از سد گاوشان بوده‌است. اما با وجود مشکل تأمین آب آشامیدنی برای شهر یک‌میلیون نفری کرمانشاه که درتابستان سال‌جاری به اوج خود رسید، هنوز این خط انتقال به کرمانشاه نرسیده‌است. این‌درحالی‌است که درسال‌جاری شاهد قطع آب در نقاط مختلف این شهر بودیم و شهروندان با مشکلات زیادی دراین حوزه مواجه بودند.

پایان ترمیم خط انتقال آب سد گاوشان
فرماندار کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پایان ترمیم خط انتقال آب سد گاوشان به کرمانشاه گفت: تعمیرات محل حوضچه‌ها به پایان رسیده و خط آماده آزمایش است.

«فضل‌الله رنجبر» افزود: این اقدام ۲روز زمان‌ می‌برد که با توجه به وضعیت گرمای کنونی هوا در کرمانشاه و همچنین اوضاع نامناسب همه‌گیری ویروس کرونا، انجام این آزمایش را به روزهای آینده محول کرده‌ایم. برای انجام آزمایش باید به‌مدت ۴۸ساعت آب شهری قطع شود. بنابراین منتظریم در یک شرایط عادی، این آزمایش‌ها انجام و آب خط لوله گاوشان به شهر کرمانشاه متصل شود.  

وی با بیان اینکه شهرکرمانشاه با کمبود روزانه هزارلیتر آب برای تأمین نیازهای آشامیدنی خود به‌صورت کامل مواجه است، اظهارکرد: برای رفع این مشکل نیاز است که هرچه سریع‌تر آب سد گاوشان منتقل شود.

رنجبر ادامه داد: برای جبران کمبود آب آشامیدنی شهروندان کرمانشاهی از سال1392 آب از سد گاوشان به کرمانشاه انتقال پیدا کرد که در سال‌جاری این مقدار از هزارلیتر به ۲هزارلیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرد و این موضوع سبب بروز خسارت‌هایی در مسیر خط انتقال آب سد گاوشان شد.

فرماندار کرمانشاه عنوان کرد: در مسیر خط انتقال ۷۲کیلومتری آب سد از گاوشان به کرمانشاه، ۱۲۷فلکه آب وجود دارد که به‌دلیل افزایش حجم انتقال آب، فلکه‌ها دچار نشتی شدند.

رنجبر افزود: خط انتقال آب سد گاوشان دچار شکستگی نشده‌است. لوله‌های استفاده شده در خط انتقال آب از جنس چدن است که شکستگی ندارد و فقط فلکه‌ها دچار نشتی شدند که مشکل رفع شد.

کمبود اعتبار
فرماندار کرمانشاه عنوان کرد: با انتقال آب سد گاوشان به کرمانشاه در کنار چاه‌های آب «میان دربند»، «ده‌پهن» و «سراب‌قنبر»، میزان قطعی و افت فشار آب در مناطق ناحیه‌های یک و دو نیز کاهش می‌یابد. وی درباره مشکل کمبود مخازن آب آشامیدنی شهرکرمانشاه نیز گفت: با کمبود ۱۱۵هزارمترمکعب مخزن آب در کرمانشاه مواجه‌ایم که باید این مخازن ازسوی شرکت آب و فاضلاب استان راه‌اندازی شود. درحال‌حاضر به‌دلیل نبود اعتبار، نمی‌توان این مخازن را راه‌اندازی کرد.

نیاز بیشتر به آب سد گاوشان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه در ۲۷نقطه از خط انتقال آب از سد گاوشان نقص وجود داشت، گفت: درحال‌حاضر هیچ آبی اضافه بر آنچه در گذشته از سد گاوشان برداشت می‌کردیم، به ظرفیت تأمین آب آشامیدنی کرمانشاه اضافه نشده‌است.

«علیرضا کاکاوند» با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در روزهای اخیر در زمینه انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه افزود: این طرح قراربود سال۱۳۹۴ و با ظرفیت ۲هزارو۶۰۰لیتر در ثانیه به کمک تأمین آب شهر کرمانشاه بیاید، اما این کار انجام نشد و بهره‌برداری کامل از آن صورت نگرفت.  

وی ادامه داد: درحال‌حاضر با یک خط موقت به‌طورمیانگین بین ۲۰۰ تا هزارلیتر در ثانیه آب خام از سد گاوشان تحویل تصفیه‌خانه «شهید نظری» کرمانشاه می‌شود.

این مسئول درباره مشکلات به‌وجود آمده درباره انتقال خط لوله آب از گاوشان به کرمانشاه نیز عنوان کرد: کمبود آب و تنش آبی که با آن مواجه شده‌ایم، سبب شد نیاز به تأمین آب از سد گاوشان بیشتر شود.

کاکاوند با بیان اینکه آب سد گاوشان جزو با کیفیت‌ترین آب‌های کشور است که با یک کلرزنی قابل استفاده‌است، اظهارکرد: با این وجود قبول نکردیم آب بدون تصفیه و فقط از طریق کلرزنی وارد شبکه شود، بلکه فیلتراسیون را نیز در دستورکار قرار دادیم، اما با این وجود رنگ آب کدر و سبب نگرانی برخی از همشهریان شد.

وی با تأکید بر سلامت آب کرمانشاه افزود: آلودگی‌های چند روز قبل آب کرمانشاه به‌دلیل حوادثی بود که برای خط انتقال آب پیش آمد که رفع شد. نیروهای شرکت آب‌وفاضلاب کرمانشاه و دانشگاه علوم‌پزشکی استان، آب را در ۲نوبت مورد آزمایش و کنترل کیفی قرار می‌دهند تا آب آشامیدنی مردم بدون هیچ مشکلی به منازل برسد.

وعده رفع کمبود آب آشامیدنی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان سال‌جاری مشکل کمبود آب آشامیدنی شهرکرمانشاه رفع شود، گفت: تا پایان تنش آبی در تابستان، از خط انتقال آب گاوشان استفاده نمی‌کنیم.

کاکاوند اظهارکرد: درصورت انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه، تا افق سال۱۴۱۵ شهر کرمانشاه با مشکل قطع آب روبه‌رو نخواهد شد.

وی تصریح کرد: برای تحویل تمام‌وقت آب به مردم، به ۴هزارو۷۰۰لیتر آب در ثانیه نیاز داریم که درحال‌حاضر ۳هزارو۷۰۰لیتر آب داریم و نیازمند تأمین هزارلیتر دیگر هستیم.

کاکاوند دلیل افت فشار و قطع آب در برخی محله‌های کرمانشاه را کمبود مخزن و وصل نبودن مخازن به‌هم اعلام و اضافه‌کرد: درحال‌حاضر ۱۲۹هزارمترمکعب مخزن داریم که ۱۲۵هزارمترمکعب آن کارایی دارد. کرمانشاه نیازمند ۲۵۰هزارمترمکعب مخزن است.

کد خبر 624136 برچسب‌ها آب و هوا - ایران استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب و هوا ایران استان کرمانشاه انتقال آب از سد گاوشان خط انتقال آب سد گاوشان سد گاوشان به کرمانشاه سد گاوشان آب آشامیدنی درحال حاضر شرکت آب تأمین آب سال جاری کمبود آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل آبرسانی روستاهای بخش ارم دشتستان رفع شد

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن عالی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح‌های بسیار مهمی در حوزه آب استان بوشهر در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها با جدیت در دستور کار است.

وی از اجرای خط انتقال آب از سد شهدای تنگ‌ارم خبر داد و بیان کرد: خط انتقال مجتمع آبرسانی ارم دهرود دشتستان در آستانه فصل گرما به مرحله بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر حل مشکلات آبرسانی روستاهای دشتستان را از ویژگی‌های خط انتقال مجتمع آبرسانی ارم به دهرود دانست و گفت: با احداث این خط انتقال به طول ۳۴ کیلومتر از سد شهدای تنگ ارم به شهر و روستاهای انتهایی بخش ارم روستاهای دهرود علیا و سفلی مشکل آبرسانی این مناطق برطرف شد.

وی با بیان اینکه مجتمع آبرسانی ارم دهرود شهر تنگ ارم و ۶ روستا سه هزار و ۵۰۰ خانوار بخش ارم دشتستان را تحت پوشش قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر انشعاب آب شهر تنگ ارم و ۲ روستا به این خط آبرسانی متصل شده است.

لزوم توجه به مصرف بهینه آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر سرمایه‌گذاری احداث و بهره‌برداری از خط انتقال مجتمع آبرسانی ارم دهرود دشتستان را ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: پروژه خط انتقال مجتمع آبرسانی ارم دهرود دشتستان یکی از پروژه‌های شاخص شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

عالی، منبع تأمین آب این مجتمع آبرسانی را سد شهدای تنگ ارم دانست و گفت: خط انتقال این سد از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی احداث شده و با اتصال شبکه آبرسانی چهار روستای باقیمانده وضعیت تأمین آب شهر و روستاهای بخش ارم متحول می‌شود.

وی از افتتاح طرح‌های مختلف آبرسانی در آستانه فصل گرما در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: در استان بوشهر پروژه‌های متعددی با هدف عبور موفق از پیک بار تابستان اجرایی شده که پیش‌بینی شده تا قبل از تابستان وارد مدار بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با تأکید بر توجه به مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی از این ماده حیاتی اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات جوی استان بوشهر در ماه‌های اخیر انتظار است مشترکان آب با درک راهبردی از این شرایط نسبت به مصرف بهینه آب توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 6084034

دیگر خبرها

  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور
  • تکمیل آبرسانی به ۱۶۲ روستا تا پایان سال جاری
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان
  • بخش آب‌پخش نیاز مبرم به نصب ایستگاه پیش تصفیه آب دارد
  • کمبود دارو و شیرخشک در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها والدین چابهاری را نگران کرد
  • علائم کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟
  • مشکل آبرسانی روستاهای بخش ارم دشتستان رفع شد