Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در روز دوم از سی‌ویکمین همایش بانکداری اسلامی، روسای سابق بانک مرکزی در میزگرد تخصصی با عنوان «بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب» شرکت کردند و درخصوص دستاوردهای به دست آمده در دوره ریاست خود و توصیه به تیم اقتصادی دولت سیزدهم سخنرانی کردند. 

روسای کل سابق بانک مرکزی بر استقلال بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی، ناترازی بانک‌ها و عدم پرداخت تسهیلات اتفاق نظر داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری؛ آفت بزرگ نظام بانکی 
«طهماسب مظاهری» در این میزگرد گفت: تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری سه آفت بزرگ نظام بانکی است و مشکلاتی را برای بانک‌ها ایجاد کرده و به دولت و مجلس فعلی توصیه می‌شود که نسبت به اصلاح دستورالعمل های اعطای تسهیلات اقدام کنند.

وی با تاکید بر تک نرخی شدن ارز گفت: چند نرخی شدن ارز صدمات بسیاری را وارد کرد و به دولت سیزدهم توصیه می‌شود به عنوان یک کار جدی به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند و این موضوع را بداند که حذف قاچاق، تولید بهتر و انجام صادرات بیشتر، همه در گرو ارز تک نرخی است. 

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: یک اصل اساسی این است که سپرده ها و منافع بانک متعلق به دولت و سهامداران نیست و دولت و سهامداران موظف هستند از این سرمایه‌ها در جهت فعالیت‌های اقتصادی بهره‌مند شوند. 

 درک صحیح سیاستگذاران شرط لازم استقلال بانک مرکزی

«سید محمد حسین عادلی» نیز در این میزگرد در خصوص بانکداری اسلامی گفت: تکامل بانکداری در دو مساله اتفاق می افتد، یکی آنکه مسائل بانکداری تبیین شود و دومی آنکه ابزارهای جدیدی در این زمینه ایجاد شود. 

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی با سرمایه گذاری رخ می دهد و برای آن باید پس انداز ملی را افزایش دهیم و این مهم زمانی اتفاق می افتد که سیستم بانکی ارزش پول پس انداز کنندگان را نگهداری کند. وقتی چنین نیست، مردم به سراغ طلا و دیگر سرمایه ها می روند.

وی با تاکید بر استقلال بانک مرکزی گفت: شرط لازم استقلال بانک مرکزی این است که درک صحیحی در میان سیاستگذاران اصلی کشور از کارکرد بانک مرکزی وجود داشته باشد؛ چرا که اگر این درک صحیح نباشد و اهمیت کار بانک مرکزی را در نظر گرفته نشود، به طور حتم هرچه قانون بگوید را یا گوش نمی‌دهند یا از قانون تخطی می‌کنند.

عادلی شرط کافی استقلال بانک مرکزی را قانون مترقی دانست و تاکید کرد که قوانین در این خصوص باید اصلاح شوند. 

وی اظهار داشت: ضروری است کارشناسان قوی در بانک مرکزی حضور داشته باشند؛ کارشناسان بانک مرکزی باید از میان کسانی که دارای تخصص و دانش بالا هستند، انتخاب شوند و همواره ابتکار عمل داشته باشند و وقتی کسی پیشنهاد مبتکرانه روی میز می‌گذارد، باقی افراد را متقاعد کند و این میسر نیست، مگر آنکه بانک مرکزی کارشناسان متبحر و زبده داشته باشد.

دولت سیزدهم خصوصی سازی را شروع کند
محمود بهمنی به عنوان دیگر رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز در این میزگرد تاکید کرد: لایحه اصلاح قانون بانکداری باید توسط دولت تقدیم مجلس شود و بانک مرکزی مستقل باشد. 

وی با بیان اینکه حفظ ارزش پول به استقلال بانک مرکزی بازمی‌گردد، تصریح کرد: بانک‌ها نباید حیات خلوت دولت‌ها باشند بلکه به عنوان بازوی یاری رسان دولت باشند و دولت به کمک کارشناسان و توان سیستمی بانک‌ها بر مشکلات فائق آید. 

بهمنی خاطرنشان کرد: باید اقتصاد مردمی شود و دولت سیزدهم خصوصی سازی را شروع و طرح‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند. 

ناترازی نظام بانکی برطرف شود 

«ولی الله سیف» نیز در این میزگرد مهمترین اقدام انجام گرفته در دوره فعالیت خود را ساماندهی موسسات غیرمجاز دانست و گفت: موسسات غیرمجاز در سال ۹۲ همچون بهمن بزرگی بودند که هر روز مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آوردند و دامنه خسارت‌ها به واسطه فعالیت آنها گسترش می یافت. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، صورت‌های مالی بانک‌ها است که واقعی نیست و براین اساس سودهای کاذب نیز ایجاد می‌کنند و با این سودهای غیرواقعی به دولت و سپرده‌گذاران نیز سود می‌پردازند. 

سیف با بیان اینکه سه ناترازی در نظام بانکی وجود دارد که هرچه سریعتر باید حل شود، اظهار داشت: نخست ناترازی درآمد و هزینه که درآمدها کفاف هزینه بانک‌ها را نمی‌دهد و زیان ایجاد می‌کند. 

وی افزود: ناترازی دارایی و بدهی که براساس آن دارایی‌ها پاسخگوی بدهی بانک‌ها نیست و هر روز شکاف‌ها بیشتر می‌شود و آخرین مورد نیز عدم تعادل نقدینگی است که دارایی غیرمولد ایجاد کرده و بازدهی ندارد؛ نتیجه این موضوع هم اضافه برداشت از بانک مرکزی و ایجاد تورم است. 

برچسب‌ها سید محمد حسین عادلی طهماسب مظاهری بانکداری اسلامی بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طهماسب مظاهری بانکداری اسلامی طهماسب مظاهری بانکداری اسلامی بانک مرکزی استقلال بانک مرکزی دولت سیزدهم نظام بانکی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۳۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند

به گزارش جماران؛ به نقل از منیبان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با کارنامه دولت سیزدهم گفت: رئیسی قبل از اینکه مسئولیت در دولت را بپذیرد در ارتباط با برجام، اف ای تی اف، سیاست‌ خارجی و به تبع در ارتباط با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اعلام می‌کرد که اصلا نباید اقتصاد مملکت یا معیشت را به سیاست خارجی یا برجام گره بزنیم. بعد از اینکه مسئولیت پذیرفت، به مرور زمان متوجه شد این شعار عملی نیست و این‌ها همه با هم ارتباط دارند، یعنی سیاست داخلی با سیاست خارجی و سیاست خارجی با مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی با جذب سرمایه و نرخ تورم همه باهم ‌ مرتبط است، رییسی پس از عهده‌دار شدن ریاست جمهوری متوجه شد که بدون حل برجام، اف‌ای‌تی‌اف، سیاست خارجی، فعال شدن در صحنه بین‌المللی و خارج شدن از انزوایی که ایران دارد نمی‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند.

او افزود: در حال حاضر هر چقدر به این در و آن در می‌زنند نرخ ارز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و تورم هم افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذاری خارجی که اصلا وجود نداشته و سرمایه گذار داخلی هم مشکل پیدا کرده و کشور با خروج سرمایه مواجه است. متاسفانه دولت سیزدهم موفقیتی در سیاست خارجی و اقتصادی ندارد و فشارها بر روی مردم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

صدر تاکید کرد: یکی از خطراتی که نه تنها دولت بلکه نظام را تهدید می‌کند این است که این فشارهای معیشتی و اقتصادی بر اعتراضات، مسائل فرهنگی و سیاسی که در گذشته ‌وجود داشته اضافه شده و در نتیجه اعتراضات گسترش جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین خطری است که نه تنها دولت بلکه سران سه قوه و کل مجموعه نظام باید برای آن فکر کنند و تغییرات اساسی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاورند.

او با اشاره به یکی از خطرات آتی یعنی لجاجت با مردم با طرح لوایحی مثل عفاف و حجاب گفت: لایحه عفاف و حجاب که در مجلس مطرح شد از هنرمندی‌های بخش تندرو مجلس است چون نه قوه قضائیه و نه دولت چنین لایحه‌ای را به مجلس نبرده‌اند. من با اژه‌ای هم صحبت کردم، ایشان گفتند لایحه‌ای که ما تهیه ‌کردیم ۶ ماده بود، وارد دولت که شد به ۱۲ ماده تبدیل شد و بعد به مجلس رفت و به ۷۰ لایحه تبدیل شد که حتی حاضر نشدند این لایحه را در صحن علنی مجلس به رای بگذارند. این لایحه آنقدر مشکل دارد که بخشی از آن توسط شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی رد شد و این لایحه اگر به اجرا گذاشته شود نارضایتی‌های مردم به ویژه بخش زنان که نیمی از جامعه ما هستند و اکثرشان هم معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی هستند، بیشتر می‌شود و در مقابل نظام موضع گیری کنند و در نهایت با خطرات جدی مواجه می‌شویم.

صدر تصریح کرد: در مورد لایحه عفاف و حجاب این شک وجود دارد که آیا نفوذ خارجی، دشمنان اسلام و دشمنان ایران پشت پرده هستند و به همان بخش تندرو مجلس دستور دادند که این لایحه را تهیه و ارائه کنند. امیدوارم مسئولین نظام به این مسئله توجه کنند که نفوذ خارجی نه تنها در بخش‌های امنیتی، اقتصاد و نفت بلکه می‌تواند در بخش فرهنگی هم باشد و یک چنین ایده‌هایی ضد اسلام و ضد جمهوری اسلامی را از طریق برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند، به نظام تحمیل می کنند.

او همچنین درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند. یکی از همان مواردی که من فکر می‌کنم دشمنان اسلام و انقلاب پشت آن هستند همین بند است. متاسفم که این مسائل بعد از انتخابات مطرح می‌شود و اینگونه به مردم تلقین می‌کند که انتخابات گذشت، حال دوباره هرکاری دلشان می‌خواهد، انجام می‌دهند که این هم باعث خدشه دار شدن چهره نظام می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین
  • محمد صدر: لایحه حجاب، بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • محمد صدر: لایحه حجاب بانک‌ها را هم ورشکسته می‌کند
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • استقبال گسترده و کم نظیر علاقمندان از موزه بانک ملی ایران در ایام نوروز
  • ادعای یک خبرنگار اقتصادی؛ استقلال را به بانک زیان‌ده دادند!