Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم، گفت: در دولت دوازدهم حدود ۱۰۰ زن معاون وزیر و هم تراز با معاون وزیر داشتیم. در این دوره خانم‌ها در وزارت نیرو وارد هیئت مدیره شرکت‌هایی شدند که ۱۰۰ درصد مردانه بود که امیدوارم در دولت سیزدهم نیز به این موضوع توجه شود.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم رونمایی از دو فیلم مستند معاونت امور زنان در دولت دوازدهم با عناوین "مدیریت زنان" و "تجربه زیسته یک زن؛ اشرف بروجردی همسر و خواهر شهید" که با حضور اشرف بروجردی برگزار شد، با بیان اینکه طبق آخرین گزارش گیری حدود ۱۰ هزار زن در دولت دوازدهم وارد چرخه مدیریت شدند، اظهار کرد: انتصاب ۳۰ درصد مدیران دولت از بین زنان و جوانان مصوبه سال ۹۶ آقای روحانی در شورای عالی اداری بود که پشتوانه‌اش را در دوره‌های پیشین خانم‌ها مولاوردی، حبیبی و شجاعی فراهم کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این مصوبه شورای عالی اداری دو امتیاز برای انتصاب زنان و جوانان قائل می‌شد تا با سرعت بیشتری مسیر را برای رسیدن به حد نصاب انتصاب مدیریت در سطح عالی و میانی و استانی طی کنند.

وی ادامه داد: کار پر فراز و نشیبی بود و برخی‌ها علنی و غیر علنی مخالفت خود را اعلام کردند اما رئیس جمهوری چون این  مطالبه و شایستگی را در زنان دیده بودند، محکم بود. در آن زمان سازمان اداری و استخدامی گزارشی ارائه داد که مشخص شد ۴۱ درصد کارکنان دولت خانم‌ها هستند و سطح تحصیلات کارکنان خانم دولت از مردان بیشتر است. برخی سوال می‌کردند چرا برای انتصاب زنان سهمیه گذاشتید؟، در حالی که به صورت طبیعی سالهای بعد از انقلاب امام فرمودند که زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند و از میان دو سفیری که به دیدار گرباچف اعزام کردند یک زن و یک مرد بود و این در شرایطی بود که اصلا بحث سفیر زن مطرح نبود و خانم دباغ سفیر امام بودند. بنابراین سالهای بعد از انقلاب در این زمینه پایه گذاری خوبی اتفاق افتاد اما گاهی رها می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم با بیان اینکه تحولی در حوزه انتصاب زنان اتفاق افتاد، ادامه داد: در این سالها ما پنج سفیر زن و ۱۶ معاون استاندار زن داشتیم و حتی در فرمانداری‌ها خانم‌های توانمند منصوب شدند که تا پیش از این چنین فضایی نبود.

به گفته ابتکار، در حال حاضر۲۵.۲ درصد از مدیران دولت دوازدهم از بین زنان منصوب شدند که اگر مصوبه انتصاب ۳۰ درصدی مدیران از بین زنان و جوانان لغو نمی‌شد شاید این رقم به ۳۰ درصد نیز می‌رسید.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم با بیان اینکه در جهت انتصاب مدیران زن تحولی در دولت ایران اتفاق افتاد  و با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انتصاب ۳۰ درصدی زنان و جوانان، یادآور شد: مانع تراشی‌ها در راستای انتصاب مدیران زن زیاد بود تا اینکه یک نفر مصوبه شورای عالی اداری را به دیوان عدالت اداری برد و این مصوبه را در سال ۹۹ لغو کرد. این فرد از جریانهای خاص سیاسی بود و می‌خواست خودش معاون فرماندار شود در حالی که برای این سمت یک خانم را در نظر گرفته بودند. اقدام کرد تا این مصوبه را لغو کند و دیوان عدالت اداری بدون توجه به دفاعیه جدی معاونت حقوقی ریاست جمهوری این مصوبه را لغو کرد. البته در آن زمان اتفاقی که باید افتاده بود و زنان وارد چرخه مدیریت شده بودند.

وی با بیان اینکه اتفاق بزرگی در عرصه مدیریت زنان در دولت دوازدهم رخ داد، تاکید کرد: امیدوارم این روند استمرار یاید و این ظرفیت بزرگ را رئیس جمهوری فعلی قدر بداند و از آن استفاده کند چراکه این ظرفیت اگر نادیده گرفته شود لطمه‌ای به پیشرفت جامعه ایران و تحولات بزرگی که در آینده در پیش است وارد می‌کند. این پاسخی به مطالبات جوانانی است که می‌خواهند آینده‌ روشن و جلوه آرزوهای خود را در افراد فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجرایی کشور ببینند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری معصومه ابتکار انتصاب مدیران زن زنان شورای عالی اداری دولت دوازدهم زنان و جوانان رئیس جمهوری امور زنان خانم ها ۳۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان‌های عامه ما، ریشه در واقعیت دارند/ ردّپای کهن الگوها در روایت‌های زنان/ مضامین متنوع لالایی‌ها و شعرهای زنانه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از انجمن مستندسازان سینمای ایران، بیست‌وششمین نشست‌ ماهانه‌ی «مستندهای ایران‌شناسی» به نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند «طرقه» ساخته محمدحسین دامن‌زن اختصاص داشت. این فیلم یکی از پر افتخارترین و موفق‌ترین فیلم‌های سینمای مستند ما در عرصه‌ی بین‌المللی است. «طرقه» در بیش از هشتاد کشور دنیا به نمایش در آمده است.

محمدحسن دامن‌زن در مستند «طرقه»، در همراهی با چهار زن نوازنده‌ی شمال خراسان زندگی، زمانه و احوالات آنها را روایت می‌کند. با پایان اکران اثر، محمدحسن دامن‌زن کارگردان «طرقه»، حمید جعفری مستندساز و رئیس هیئت مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران، دکتر زهرا محمدحسنی فولکلوریست و دکتر علیرضا حسینی مردم‌شناس درباره وجوه مختلف اثر به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. حمید جعفری، در سخنان ابتدایی، بعد از خوش‌آمدگویی به حاضران بحث را به مهمانان سپرد.

دکتر زهرا محمدحسنی فولکلوریست راجع به تأثیری که تجربه تماشای «طرقه» بر او داشته است، عنوان کرد: این دومین باری است که فیلم را می‌بینم و می‌توانم بگویم که با لحظه لحظه آن ارتباط برقرار کردم و تأثیر عجیبی روی من داشت. با توجه به حوزه‌ی تخصصی‌ام که زنان در فرهنگ و ادبیات عامه‌ ایران است، باید بگویم صدای ساز زنان و شعر زنانه که کلا در ادبیات عامه ما دیده می‌شود برخلاف ادبیات و فرهنگ رسمی است. در ادبیات رسمی تا قبل از فروغ، دست کم صدای شعر زنانه نداریم. پروین اگر شعر می‌گوید، هیچ فرقی با شعر بهار ندارد. یعنی صدای شعر تا فروغ زنانه نیست ولی در ادبیات عامه ما و فرهنگ ما، از گهواره ها و آوازها، احساسات زنانه و طنین صدای آنها کاملا لمس می‌شود. این مستند به خوبی به این موضوع قدرت زنان و صدای زنان پرداخته بود. محمدحسن دامن‌زن کارگردان اثر، طریقه جلب اعتماد سوژه‌ها برای باز کردن سفره دلشان را این گونه شرح داد: خیلی زمان برد. اول اینکه من در یک محیط زنانه بزرگ شدم. پدرم خیلی زود فوت کرد و مادرم مرا بزرگ کرد از این رو اطراف من بیشتر خانم‌ها حضور داشته‌اند. به هر حال، آشنایی من با این خانم‌ها زمان برد. من به شیروان رفتم و یک خانه اجاره کردم. هشت ماه را در آنجا سپری کردم تا اینکه این خانم‌ها، به مرور پیدا شدند.

او درباره اینکه جرقه ساخت اثر چگونه زده شد، گفت: موقعی که خارج از کشور بودم، نواری به من کادو دادند. نوار درباره موسیقی شمال خراسان بود و آخر این نوار، چند تا لالایی بود و برای اینکه این لالایی‌ها مجوز پخش بگیرند، روی این لالایی‌ها، یک صدای نخراشیده ای دکلمه می‌کرد. من این لالایی‌ها را گوش کردم و دیدم چه زیباست! با خودم گفتم این خانم‌های شمال خراسان که اینطوری لالایی می‌خوانند، پس حتما به موسیقی اشراف دارند. متأسفانه، مادرم آلزایمر گرفت و من به ایران برگشتم. این موضوع، مرا له کرد. به شیروان رفتم، خانه‌ای اجاره کردم و هشت ماه در آنجا زندگی کردم، تا به مرور با این خانم‌ها آشنا شدم و در نهایت، این فیلم ساخته شد. چون وقتی هم‌زبانی پیش می‌آید، همه‌چیز راحت طرح می‌شود و پیش می‌رود.

حمید جعفری با اشاره به توضیح کارگردان گفت: می‌بینید که یک مستندساز برای ساخت مستندی که ممکن است به نظر بسیار ساده بیاید، چه مسیری را طی می‌کند، در روستا یا شهر دیگری خانه‌ای اجاره می‌کند و هشت ماه جور دیگری زندگی می‌کند، تا بتواند به آدم‌های فیلمش نزدیک شود و مسیر ساخت فیلم را هموار کند.

دکتر علیرضا حسینی مردم‌شناس راجع به چرایی برقراری ارتباط راحت‌تر با مردم کرمانج گفت:نکته مهم درباره آنها، سادگی و بی‌آلایش بودن است. چون قسمتی از کرمانج ها در شمال خراسان، عشایری هستند که ییلاق و قشلاق می‌کنند. این جو سرزمینی و سرسبزی این سرسبزی آنجا باعث می‌شود به راحتی به دیگران اعتماد کنند. زهرا محمدحسنی درباره نقش موسیقی در اعتماد به دیگران بیان کرد: نمی‌توان به ضرس قاطع در این باره نظر داد اما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

زهرا محمدحسنی در سخنان پایانی، این باور که شعرها و لالایی‌های زنانه تماما شکوه ها و گلایه‌های زنانه هستند را غلط نامید و گفت: دیدگاه غالبی که درباره ادبیات عامه ما وجود دارد، این است که لالایی‌ها و شعرهای زنانه عمدتاً شکوه‌ها و گلایه‌های زنانه هستند. اگر کلیدواژه «لالایی» را در مقاله‌های حوزه فولکلور جستجو کنید، همه اش همین است که: «لا لا لا، بابات رفته زن بگیرد» و این لالایی که در مناطق مختلف به اقسام گوناگون تکرار شده است را مورد استناد قرار داده‌اند و گفته‌اند لالایی‌ها عمدتاً شکایت زنانه و بیان سرخوردگی‌های زنانه است.

چند سال پیش طی یک پژوهش، هزار لالایی را از شهرهای مختلف بررسی کردم و از این هزار لالایی، تنها سه درصد به شکوه از مرد مربوط می‌شد در صورتی که باقی لالایی‌ها، خیرخواهی برای مرد را می‌خواستند، دعا کردن برای مرد یا ناز و عتاب عاشقانه بود. حتی شامل دلتنگی و از دست دادن یار هم می‌شد مثل «گلی از دست رفته و خار مانده است/ به من جور و جفا بسیار مانده است».

بعضی پژوهشگران گفته‌اند که این ناز و عتاب عاشقانه با یک معشوق خیالی است. در نواهایی که این خانم‌ها در فیلم می‌خواندند هم این گفتگو با معشوق وجود داشت. از نظر من، این دیدگاه غالب که لالایی‌ها و شعرهای زنانه ضدمرد هستند، بیانگر ظلم به زنان است دور از واقعیت و تقلیل آواهای زنانه است. اتفاقاً این ساز زدن که خود یک کار ممنوعه است، شکستن همان محدودیت‌ها برای زنان است و شکستن همان چهارچوب‌ها است که دارد به آنها قالب می‌شود. در این فیلم هم دیدیم که هم ساز مرد و هم ساز زن را شکسته بودند و فقط ساز خانم نبود. چون اجرای موسیقی در کشور ما کلا با چالش مواجه است.

بیست‌وششمین نشست‌ ماهانه‌ی «مستندهای ایران‌شناسی»، به همت انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن دوستداران شاهنامه البرز (اشا) و با همکاری سازمان نظام پزشکی کرج، غروب روز دوشنبه، ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، در سالن آمفی‌تئاتر سازمان نظام پزشکی کرج برگزار شد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896476

دیگر خبرها

  • داستان‌های عامه ما، ریشه در واقعیت دارند/ ردّپای کهن الگوها در روایت‌های زنان/ مضامین متنوع لالایی‌ها و شعرهای زنانه
  • ۷۲ درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • اجرای کامل ۷۲ درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان
  • خانم‌گل فوتبال زنان ایران به کدام تیم و بازیکن ایرانی علاقه دارد؟
  • خانم‌گل فوتبال زنان ایران طرفدار چه تیمی است؟!
  • سطح دغدغه مدیران تلویزیون: کتانی قرمز مجری خانم!
  • سطح دغدغه های مدیران تلویزیون را ببینید: کتانی قرمز را از پای مجری خانم دربیاورید!
  • رنگ استقلال و پرسپولیس برای من مهم نیست! | اگر شرایط خوب باشد پیشنهاد خارجی را قبول می‌کنم