Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خشکسالی دامنه‌دار در خراسان رضوی این روزها همچنان گریبان دامداران را گرفته و با معضلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، خشکسالی، تهدیدی مشترک برای مراتع و معشیت دامداران شهرستان گناباد است که در این روزها به شدت دامداران شهرستان را تحت فشار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این پدیده مختص به شهرستان گناباد نیست و در بیشتر مناطق استان خراسان رضوی با پدیده خشکسالی روبرو هستیم و باید که تمهیدات خاص و ویژه‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

محمدرضا نخعی؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد در این زمینه اظهار داشت:کاهش چشمگیر بارندگی در سال جاری و خشکسالی پیاپی سنوات گذشته یکی از تهدیدهای جدی مراتع شهرستان به شمار می‌رود.

وی افزود: شهرستان گناباد 580 هزار هکتار مساحت دارد که 500 هزار هکتار آن را اراضی مرتعی و جنگلی تشکیل می‌دهد که در شرایط عادی قادر است 200 هزار راس دام سبک شهرستان را تعلیف کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد خاطرنشان کرد: عوامل اقلیمی یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهایی است که به طور مستقیم بر مراتع تاثیر می‌گذارد و نهایتا کاهش بارندگی در سال 1400 خسارت شدیدی بر مراتع تحمیل و روش‌های اصلاح و احیاء را با شکست مواجه کرده است.

نخعی گفت: از آنجا که تولید علوفه و چرای دام و بهره برداری از گیاهان مرتعی به طور مستقیم از مراتع صورت می‌پذیرد و اساس زندگی خانوارهای روستایی بر پایه دامداری و بهره‌برداری از گیاهان مرتعی قرار دارد؛ بنابراین نقصان بارندگی تهدیدی برای معیشت خانوارهای روستایی نیز محسوب می‌شود و تبعاتی از قبیل کاهش سرانه دام در خانوار روستایی، افزایش اختلافات و تنازعات بین دامداران مراتع مجاور، افزایش مهاجرت به شهرها را به دنبال دارد.

700 کیلومترمربع به مساحت خشکسالی در سیستان و بلوچستان اضافه شدخطر خشکسالی در بیخ گوش کشاورزی اردبیل/کشت زودهنگام پاییزه کم‌آبی را تشدید می‌کندعقب ماندگی مردم خراسان شمالی در پرداخت خسارات «سیل و خشکسالی» / آیا خبری از کمک‌ها هست؟

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد درباره بیابان «گیسور» نیز اظهار داشت: منطقه بیابان «گیسور» در مسیر بادهای غالب شهرستان و بادهای 120 روزه سیستان و در مجاورت 8 روستا با جمعیتی بالغ بر 3000 نفر قرار گرفته و تمام محدودیت‌های محیطی را در خود جای داده است.

 نخعی ادامه داد: با عنایت به وسعت 570 هزار هکتاری شهرستان گناباد و 230000 هزار هکتاری اراضی بیابانی که 15000 هکتار آن به بیابان منطقه گیسور اختصاص یافته و مبارزه با ریزگردها، حفظ جاده مواصلاتی گناباد – دوغارون ، ایجاد پوشش گیاهی و تولید علوفه و در نهایت ایجاد معیشت پایدار و کاهش مهاجرت روستا نشینان ضرورت انجام طرح مطالعاتی مدیریت بیابان را در این منطقه دوچندان نموده است.

وی تصریح کرد: اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی شهرستان بیش از 146 هزار هکتار بوده که از این میزان بیش از 127 هزار هکتار آن در قالب دو کانون فرسایش بادی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به همیاری و مشارکت فعال مردم منطقه گیسور در اجرای طرح‌های بیابان زدایی و اجرای طرح کمربند سبز برای انجام طرح مطالعاتی مدیریت این بیابان نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد از کسب رتبه اول خراسان رضوی طی سال‌های 1398 و 1399 در بین استان‌های بیابانی کشور و رتبه اول بیابان زدائی استان خبر داد.

وی افزود: شهرستان گناباد به دلیل قرار گرفتن در حوزه‌های کویر مرکزی و لوت دارای اقلیم گرم و خشک و بیابانی است که حدود 231 هزارهکتار از مساحت این شهرستان را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد و 127313 هکتار در محدوده کانون‌های بحرانی فرسایش بادی قرار می‌گیرد.

نخعی گفت: عملیات بیابان‌زدائی از سال 1345 در این شهرستان آغاز و تاکنون بیش از 60 هزار هکتار از این عرصه‌ها احیاء شده است.

وی افزود: طی سال‌های 98تا99 اعتباری حدود 4.5 میلیارد تومان به عملیات بیابان‌زدائی و تثبیت شن‌های روان از محل صندوق توسعه ملی و اسناد خزانه به این شهرستان تخصیص یافته که در قالب طرح‌های نهالکاری، مدیریت هرزاب، تله رسوب گیر، بادشکن، مبارزه با آفات، مدیریت جنگل‌های دست کاشت اجرا است.

انتهای پیام/281/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد خراسان رضوی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی عصر امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: سرمایه انسانی مهمترین واساسی ترین منبع حیاتی هرکشوری است. رشد وپیشرفت درحوزه ای ازنیاز های جامعه مرهون موتورمحرکه ای به نام جوان است. رشداقتصادی بدون وجود نیروی جوان در عرصه کاروتولیدوفن آوری ممکن نیست.

وی ادامه داد: اقتدارنظامی وابهت بین اللمللی بدون جوان متعهدغیوردرعرصه دفاع وآماده رزم تحقق نمی یابدرشدعلمی وسایرمقوله هایی که هرجامعه برای بقا وحیات به آن نیازدارد بدون سرمایه انسانی آماده وبانشاط میسر نخواهد بود.

یوسفی افزود: متأسفانه از دهه هفتادتاکنون مسئولین وقت دراشتباهی بزرگ موضوع تهدیدنسل را دربرنامه های خود قرار دادند وبه جای مدیریت درست سرمایه جوان کشورآن را معضل دانسته والان پنجره جمعیتی کشور در حال بسته شدن است واز دغدغه‌ای همه دلسوزان آینده کشوربحث رشد جمعیتی است. رهبر عزیزدر این رابطه ضمن عذر خواهی ازخدا ومردم ادامه این روند را غلط دانستند ودر توصیه‌های مکرر خود مسئولین وآحاد مردم بخصوص نخبگان وخواص رامتوجه خطربزرگ کاهش نسل نمودند.درمورد فرمایشات ارائه شده در خصوص ازدواج، تکثیر نسل و پیری جمعیت، مسئولین ونخبگان نظام اسلامی وظایف متعددی برعهده دارند.

یوسفی گفت: حل معضل پیری جمعیت وافزایش نسل، نیازمندهمکاری وتلاش همگانی همه آحاد جامعه، به ویژه مسئولین ونخبگان نظام اسلامی است.بااتخاذرویکردی جامع و چندجانبه، وبااستفاده ازابزارها و روش‌های مختلف، می‌توان به تدریج شاهدبهبود وضعیت ازدواج و فرزندآوری درکشورو ارتقای سلامت و پویایی جامعه بود.

کد خبر 6088187

دیگر خبرها

  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • افزایش ۴۱ درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند