Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - شغل بهورزی یکی از مشاغل مخاطره‌آمیز حوزه بهداشت و درمان بوده که اصلی‌ترین هدف فعالان این شغل محرومیت‌زدایی از چهره روستاهاست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، مراقبت‌های بهداشتی اولیه از اساسی‌ترین اقدامات در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع محسوب می‌شود و گسترش شبکه بهداشتی درمانی در کشور ضمن دسترسی مستقیم مردم به خدمات بهداشتی اولیه، نقش بی‌بدیلی را در ایجاد و توسعه سلامت تا دور افتاده ترین مناطق کشور برعهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش در راستای بهبود وضعیت سلامت همگانی مردم و آگاه‌سازی آنان از اصول بهداشتی در مناطق مختلف به‌ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار یکی از مسئولیت‌های سنگین حوزه بهداشت و درمان کشور بوده که بهورزان این مسئولیت خطیر را عهده‌دار شده و آن را انجام می‌دهند.

بی‌شک بهورزان کلیدی‌ترین زنجیره‌های موفقیت شبکه‌های بهداشتی هستند، از دل روستا برخاسته و با دردهای روستانشینان سخت عجین و تضمین‌کننده سلامت آنان هستند و در خط مقدم نظام سلامت واژه ایثار را با چاشنی عشق و اخلاص معنا می‌بخشند.

12شهریور در تقویم رسمی کشور و نظام سلامت به منظور تکریم و پاسداشت جایگاه بهورزان این طلایه‌داران عرصه خدمت در  خط اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در خانه‌های بهداشت نام‌گذاری شده  و فرصتی مناسبت برای تقدیر از زحمات این قشر پرتلاش را فراهم کرده است.

«مهنوش رستمی» یکی از بهورزان شهر شویشه از توابع شهرستان سنندج است که  که بعد از 9سال خدمت در این شغل و تجربه‌های سنگین و پرخطر که تمام اوقات خود را وقف خدمت‌رسانی به خلق خدا کرده و در مسیر ارتقای سلامت روستاییان از هیچ کوششی دریغ نکرده است، با وی گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید...

وی در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک بهورز با تجربه در مورد شغل بهورزی و انجام مراقبت‌های اولیه سلامت در روستاها برای کسانی که با این حرفه آشنایی ندارند، چه سخنی دارید، گفت: کسی که در روستا کارهای اولیه بهداشتی انجام می‌دهد و در خانه بهداشت فعالیت می‌کند بهورز تلقی می‌شود، بهورزان در دورافتاده ترین روستاهای کشور  خدمات بهداشتی ضروری را به روستاییان ارائه داده و با این اوصاف از اشاعه بیماری در جامعه جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در هر خانه بهداشت بر حسب جمعیت تحت پوشش یک یا چند بهورز  فعالیت دارد و بر اساس  موقعیت جغرافیایی آن یک یا چند روستا راتحت پوشش خود قرار می‌دهد.

رستمی می‌گوید: روستایی که خانه بهداشت درآن مستقر است روستای اصلی و بقیه روستاهای تحت پوشش به عنوان روستای قمر شناخته می‌شوند.

سفرنامه تسنیم به قلب محرومیت استان هرمزگان ـ 3|منطقه‌ای در حسرت یک بهورز / مسئولان از درد مردم نوگین و گیشدان خبر دارند؟ + فیلمروز‌های سخت کرونایی در استان زنجان/ رنج‌های نادیده‌ مدافعان سلامت/ ایام نفس‌گیر کادر درمان + فیلم

وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین رسالت و کارهای روزانه یک بهورز را توضیح دهید، اظهار کرد: هر صبح با شروع ساعت کاری و ورود به خانه بهداشت بعد از گفتن بسم الله وظایف و کارهای روزانه بهورز آغاز می‌شود.اولین و مهم ترین کار چک کردن دمای یخچال واکسن است تا از سلامت واکسن ها اطمینان حاصل کنیم، سپس کلرسنجی ازآب آشامیدنی روستا و بعد از آن ورود به سامانه سیب و پیگیری افراد مبتلا به کرونا، زنان باردار، کودکانی که نوبت واکسن آنها فرا رسیده و همچنین بیماری‌های واگیر و غیرواگیر از دیگر دغدغه های روزانه ماست.

این بهورز کردستانی بیان کرد: روزانه ضمن انجام مراقبت‌های الزامی و آموزش چهره به چهره مراجعه‌کنندگان در زمینه مسائل مختلف بهداشتی، جلسات شورای بهداشت روستا نیز به صورت مرتب تشکیل شده و خوشبختانه برنامه‌های ابلاغی در زمینه حل مشکلات بهداشت محیط، مؤثر واقع شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر که نقش و جایگاه بهورزان درارتقای سطح سلامت و بهداشت روستاها در ابعاد مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: شناخت موقعیت جغرافیایی و جمعیت منطقه، بیمار یابی و گزارش موارد جدید به مراکز بهداشتی  درمانی، درمان‌های ابتدایی، آموزش بهداشت، واکسیناسیون، مراقبت‌های دوران بارداری، مراقبت‌های کودکان زیر 8سال، مراقبت از افراد با بیماری‌های مزمن، بررسی بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای ، بهداشت مدارس و غیره از جمله این وظایف است.

رستمی به نحوه فعالیت‌ بهورزان در روزهای کرونایی و غربالگری افراد دارای علائم پرداخت و عنوان کرد: در دوران کرونا حجم کاری ما نیز مانند سایر پرسنل کادر بهداشت و درمان چند برابر شده است، وظایفی که به بهورزان محول شدخ شامل  انجام سه مرحله غربالگری کرونا از جمعیت تحت پوشش از طریق سامانه 3040 بوده و سؤالات مربوط به غربالگری از افراد پرسیده و جواب آنها در سامانه سیب ثبت و بر اساس این پاسخ‌ها سالم یا مشکوک بودن فرد را تشخیص و جهت انجام تست کرونا ارجاع داده می‌شوند، اگر تست فرد مثبت باشد پیگیری و آموزش فردی و خانواده وی به صورت تلفنی صورت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/486/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خانه بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۵ خدمت شاخص سپاه الغدیر استان یزد در سال ۱۴۰۲ + فیلم

سپاه الغدیر استان یزد طی یک سال گذشته ۴۵ اقدام متنوع و خدمات ارزنده بسیاری در استان یزد در راستای خدمت‌رسانی به مردم انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، یکی از مجموعه‌های پر تلاش در امر خدمت‌رسانی به مردم سپاه الغدیر استان یزد است که طی سال ۱۴۰۲ خدمات ارزنده‌ای را در قالب ۴۵ خدمت شاخص در استان یزد اجرا کرده است.

از جمله فعالیت‌های سپاه در امر خدمت‌سانی به جامعه و مناطق محروم، آسفالت راه‌های روستایی، اعطای ۸.۵ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی، توزیع ۱۳۰۰ سری جهیزیه، ۱۰۰۰ یادواره شهدا در طرح آبروی محله، کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد بوده است.

همچنین ارائه خدمات درمانی دندانپزشکی در مناطق محروم، کمک به ساخت منازل محرومین توسط گروه‌های جهادی، راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، حمایت از طرح‌های اقتصادی، برگزاری جشن تولد کودکان سرطانی و افتتاح پاتوق دختران ریحان از دیگر فعالیت‌های سپاه بوده است.

کد خبر 746738

دیگر خبرها

  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی
  • جذب ۷۰۰ نیروی جدید در شبکه بهداشت اصفهان
  • ۴۵ خدمت شاخص سپاه الغدیر استان یزد در سال ۱۴۰۲ + فیلم
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • بهره‌مندی بیش از ۸۹ هزار نفر از خدمات آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی تربت حیدریه
  • ارائه بیش از ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت بهداشتی در سال ۱۴۰۲
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • آزمون جذب مراقبت سلامت وزارت آموزش و پرورش ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود