Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@05:08:26 GMT

معادله چند مجهولی مالیات هوشمند

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۲۷۴۷

معادله چند مجهولی مالیات هوشمند

بروز فساد در حوزه مالیات‌ستانی و فرار مالیاتی از سوی ذی‌نفعان حقیقی و نهادهای حقوقی موجب شده سهم انواع مالیات‌ها در درآمدهای اقتصادی کشور بسیار اندک باشد.

  از سوی دیگر دستکاری‌ آمار و ارقام میزان سود توسط افراد و صاحبان کسب‌وکارها یا اقدام‌های تخریبی علیه برخی طرح‌های مالیاتی، عملاً مالیات‌ستانی مؤثر در راستای برقراری عدالت را با مشکل مواجه ساخته است؛ بنابراین مالیات‌ستانی عادلانه و هوشمند، نه‌ تنها به رفع کسری بودجه و افزایش درآمدهای دولت کمک می‌کند، بلکه موجب برقراری عدالت اجتماعی و الزام ثروتمندان به پرداخت سهمشان از فعالیت‌های اقتصادی و مصرف منابع کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ۵۰ درصد رشد کند

در همین راستا سیداحسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد چند روز پیش در جمع مدیران عالی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد «ما هم از شیوه‌های مالیات‌ستانی ناکارآمد و سنتی و هم از شیوه‌های مالیات‌ستانی ناعادلانه که موجب اجحاف به گروه‌های مختلف اجتماعی می‌شود آسیب دیده‌ایم. باید با مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه به افزایش ۵۰ درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی دست یابیم».

وی افزود: «باید این دوران آغازگر تحول در حوزه نظام مالیاتی و نه فقط مالیات‌ستانی و صرف وقت برای تأمین درآمد باشد، بلکه تلاش کنیم حکمرانی مالیاتی کشور را به عنوان طرحی نو دراندازیم».

فرار مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در کشور

مالیات‌ستانی عادلانه و هوشمند از آنجایی اهمیت خود را آشکار می‌سازد که بر اساس آمارهای منتشره سازمان امور مالیاتی، دست‌کم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد. این در حالی است مالیات بر ارزش‌ افزوده کالاها یا مالیات بر حقوق کارمندان و کارگران عادی اجرایی می‌شود، اما عملاً بسیاری از کسب‌وکارهای پولساز و متمولان جامعه از پرداخت مالیات معاف هستند یا طفره می‌روند.

از سوی دیگر در بودجه سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده که به گفته معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در سه‌ماهه ابتدایی سال تنها حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان آن دریافت شده است. گرچه بنا بوده دولت با افزایش میزان و خلق پایه‌های جدید مالیات، از اتکا به درآمدهای نفتی بکاهد و سهم درآمدهای غیرنفتی را در سبد اقتصاد کشور افزایش دهد اما عملکردها بیانگر این است که تعریف و هدف‌گذاری پایه‌های مالیاتی و پیگیری و تصویب طرح‌های کارسازی همچون مالیات بر عایدی سرمایه به حاشیه رفته و بی‌نتیجه باقی ‌مانده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد با مالیات‌ستانی هوشمند از طریق اقدام‌هایی مانند مدرن‌سازی نظام مالیاتی یا تکمیل پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی و بهره‌مندی از پایانه‌های فروشگاهی می‌توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری و راه‌های فرار را شناسایی کرد یا گروه‌های هدف جدیدی به مالیات‌دهندگان افزود.

کمک سامانه مؤدیان به تحقق مالیات هوشمند

در همین راستا علی ملک‌زاده؛ کارشناس حوزه مالیاتی در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: از جمله اهداف سازمان امور مالیاتی کشور که در سال‌های اخیر نیز بارها توسط رئیس سازمان بر آن تأکید شده، مالیات هوشمند و مالیات الکترونیکی است؛ بنابراین هدف وزیر اقتصاد از طرح مالیات هوشمند، ابتدا این است مالیات‌ستانی با روش الکترونیکی صورت بگیرد که بستر اساسی آن همان قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

ملک‌زاده ادامه داد: در صورت انجام چنین موضوعی، طبیعتاً بسیاری از مشکلات گذشته و فعلی حوزه مالیات، مسائل سازمان امور مالیاتی، فرارهای مالیاتی و دعاوی و اعتراض‌های مؤدیان رفع می‌شود یا کاهش محسوسی پیدا می‌کند. در واقع، سامانه مؤدیان به تحقق مالیات هوشمند و عادلانه شدن دریافت مالیات‌ها کمک می‌کند و نیز می‌تواند پایه‌ای برای مالیات‌های آینده باشد.

این کارشناس مالیاتی افزود: به نظر می‌رسد مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی با ‌نظر وزیر اقتصاد هماهنگی بیشتری دارد؛ آن‌ هم بدین ‌صورت است که تمامی منابع درآمدی و هزینه‌های اشخاص حقیقی محاسبه ‌شده و فرد بر اساس آن مشمول مالیات پلکانی می‌شود. مالیات بر درآمد افراد در کشورهای دنیا امری مرسوم است و به ‌نظام مالیاتی عادلانه نزدیک‌تر است. در نتیجه آن، نیازی نیست افرادی که درآمد کمتری دارند، مالیات بپردازند و نظام مالیاتی به جای اینکه منبع‌محور باشد به سمت شخص‌محوری حرکت می‌کند.

دستیابی به‌ نظام مالیاتی عادلانه با اجرای مالیات بر مجموع درآمد افراد

وی بیان کرد: با این اقدام، نظام مالیاتی کشور که اکنون تنها منابع درآمدی و شغل‌ها را به رسمیت می‌شناسد، پس از آن به سمت اشخاص می‌رود و در نتیجه درآمدها و هزینه‌های افراد اهمیت می‌یابد. با وجود اینکه مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به ایجاد نظام مالیاتی عادلانه گرایش دارد اما پیاده‌سازی آن کمی زمانبر و پیچیده است، با این ‌حال گام نخست تحقق آن راه‌اندازی سامانه مؤدیان است. البته سامانه مؤدیان با هدف رصد جریان فعالیت‌های اقتصادی در راستای بهینه‌سازی مالیات بر ارزش ‌افزوده پایه‌گذاری شده اما علاوه بر آن می‌تواند معاملات را شفاف کند و بر اجرایی شدن سایر پایه‌های مالیاتی همانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد نیز اثرگذار باشد.

طبیعتاً در مسیر تحول‌آفرینی نظام مالیاتی و حرکت به‌ سوی عدالت اجتماعی، برخی ذی‌نفعان از شرایط ناشفاف فعلی سوءاستفاده کرده و کارشکنی‌هایی خواهند داشت؛ بنابراین یکی از کارهای سخت وزیر اقتصاد و مجموعه نظام مالیاتی، ایستادگی در برابر ذی‌نفعان است. باید ضرورت و فواید طرح‌ریزی نظام مالیاتی عادلانه و مؤثر توسط رسانه‌ها و کارشناسان برای مردم تبیین شود، زیرا نفع آن برای اکثر مردم است و به رونق تولید کمک خواهد کرد. از سوی دیگر تحقق نظام مالیاتی پیشرفته، کشور را تا حدودی از خطر کسری بودجه و چالش‌های بعدی آن نجات می‌دهد. همچنین می‌تواند به هوشمندسازی نظام مالیاتی کمک کند، یعنی در جایی قرار بگیرد که بتواند به اقتصاد جهت بدهد و آن را به شکوفایی نزدیک کند. بر همین اساس باید از فعالیت‌های تولیدی مالیات کمتری دریافت شود، اما در برخی حوزه‌ها که سرمایه‌گذاری غیرمولد صورت می‌گیرد و نفعی برای اقتصاد ندارد، میزان مالیات‌ها افزایش یابد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مالیات مودیان مالیاتی نظام مالیاتی عادلانه سازمان امور مالیاتی سامانه مؤدیان مالیات هوشمند مالیات ستانی مالیاتی کشور هزار میلیارد وزیر اقتصاد مالیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات خودرو‌های لوکس مشخص شد | کدام مدل‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟

اساس احکام مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳، خودرو‌های بالای ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.

 بر اساس بند پ تبصره ۶ احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که نرخ روز خودروی آنها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱) می‌شوند.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند نرخ روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۳ پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم هستند.

ثبت نقل و انتقال خودرو‌هایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است؛ متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودرو‌های مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال ۱۴۰۳ به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

منبع: روزگار خودرو

tags # مالیات ، خودرو لوکس سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • مالیات خودرو‌های لوکس مشخص شد | کدام مدل‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟
  • میزان مالیات خودرو اعلام شد
  • مالیات خودروهای لوکس در سال جدید چگونه محاسبه می شود؟
  • کدام خودروها مشمول مالیات شدند؟