تعطیلی اصناف و خانههای سینما، تئاتر و موسیقی صحت ندارد
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۴۰۰۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه (11 شهریورماه) با حضور در برنامه «شهر فرنگ» در مورد چشماندازهای حوزه فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم سخن گفت.
گروه فرهنگی: به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به اولین پرسش در مورد مسائل مطرح شده مبنی بر بیگانگی وی با حوزه فرهنگ گفت: بنده یک سابقه 23 ساله حضور در فضای فرهنگ و هنر دارم و طبیعتاً با این حوزه بیگانه نیستم و نگاه من اساساً غیرکارشناسی نیست، البته انتقاد و تنوع نگاه افراد را به موضوعات میپذیرم و تلاش بنده و همکارانم براین است که فضای گشادگی و انبساط حوزه فرهنگ و هنر را تأمین کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهدنبال تقویت آموزشهای هنری هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سفر استانی خود به اصفهان و اعلام برنامه کوتاه مدت برای کاهش آسیبهای ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: در آغاز این سفر به یکی از هنرستانهای اصفهان که در سال 1315 افتتاح شده بود سر زدیم، در همین راستا استاد فرشچیان پیام داده بودند که از هنرستانها حمایت کنیم و هدف ما هم از رفتن به این هنرستان حمایت از بحث آموزشهای هنری بود.
اسماعیلی یادآور شد: اصفهان یکی از پایتختهای فرهنگ و هنر ایران زمین است، در همین سفر که به مناسبت هفته دولت تدارک دیده شده بود، از برنامه کوتاهمدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خبر دادیم، در این برنامه گام اول ما واکسیناسیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شد. از طرفی دیگر بستههای حمایتی را در نظر گرفتیم که تلاش ما بر این است که بتوانیم آن را در ستاد مقابله با کرونا به تصویب برسانیم.
او افزود: خوشبختانه در خصوص بستههای حمایتی رئیس محترم جمهوری هم نظر مساعد داشته و حمایت همهجانبه خود را اعلام کردند، در این بسته حمایتی یک سری کمکهای بلاعوض و همچنین تسهیلات با سود کم را خواهیم داشت، از این رو کسانی که هنرکارت دارند از این بسته حمایتی بهره خواهند برد و سعی ما بر این است که یک بسته کامل ارائه کنیم. هفته گذشته در شورای معاونان از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه خواستیم این کار را به پیش ببرند و همکاران ما تا سهشنبه هفته جاری طرح را کامل کردند و روز چهارشنبه هم در جلسهای با حضور دکتر رئیسی مورد بررسی قرار گرفت.
وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جلب اعتماد هنرمندان هم تصریح کرد: هنر حاکمیت باید این باشد که اعتماد همه مردم را جلب کند و در حوزه فرهنگ این امر مضاعف است زیرا هنرمندان روحیه لطیفی دارند، بنده و همه همکارانم وظیفه داریم فضای اعتماد عمومی بین دولت و مردم بویژه هنرمندان ایجاد کنیم.
اسماعیلی در خصوص وعده خود در مجلس مبنی بر مبارزه با ویژهخواری، بیعدالتی و فساد اقتصادی، ابراز داشت: عدالت در هنر باید در همه کشور اجرا شود زیرا فرهنگ و هنر مختص تهران نیست. ما هنرهای فراموش شده در بسیاری از اقوام داریم، به همین منظور تلاش ما بر این است که دسترسی عادلانه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم کنیم. نباید بگذاریم گلوگاههایی ایجاد شود که منشأ فساد است. او ادامه داد: برای نمونه در خصوص موضوع هنرستانها و آموزشهای هنری سعی داریم در هر استان و شهرستان یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم تا فضای رشد هنر فراهم شود، در واقع هنرستانها مخصوص تهران نیست و این امکان باید برای سایر استانها هم فراهم شود، همچنین فضای اشتغال نیز باید فراهم شود، ضمناً جشنوارههای استانی را باید ایجاد کنیم تا امکان رشد کارهای هنری در حوزه هنرهای نمایشی، سینمایی، موسیقی و... شکل بگیرد. دولت وظیفه احیا و تسهیلگری دارد، رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند:«همه کارهای دولت باید پیوست عدالت داشته باشد.» و فرهنگ هم از این امر مستثنی نیست و باید همه استانها از یک فضای یکسان فرهنگی و هنری بهره ببرند. تلاش ما بر این است که سند تحول اقتصاد فرهنگی را نهایی کنیم، بخش قابل توجهی از هنرمندان ما احساس نارضایتی دارند زیرا معتقدند که امکان نمایش و حضور در صحنه را ندارند و این یعنی حلقههای محدودی وجود دارد که امکان کار برای دیگران را سلب میکند، باید به همه اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت، بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر باید ابزار بروز هنر خود را داشته باشند.
تعطیلی اصناف صحت ندارد
اسماعیلی در مورد رابطه خود با اصناف خانه موسیقی، سینما و تئاتر گفت: در زمان اخذ رأی اعتماد با مدیران خانه تئاتر، سینما و موسیقی جلسه گذاشتم و سخنان این تلاشگران عرصه هنر را شنیدم، دقیقاً زمانی که گلایهها از برنامه پیشنهادی ما وجود داشت این جلسه برگزار شد و شائبهها از بین رفت، البته شخصاً تلاش کردم بدون حاشیه از این گلایههای به وجود آمده عبور کنم و در عمل به خواسته هنرمندان برنامهها را تبیین کنم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه تعطیلی اصناف و خانههای سینما، تئاتر و موسیقی را رد کرد و افزود: ما در برنامه پیشنهادی یک بخش با عنوان گزارش وضعیت موجود و در بخش دیگر برنامههای پیشنهادی را داشتیم و آن گزارش وضعیت موجود برای شفافسازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم و برنامه ما برای آنها چه خواهد بود.
اسماعیلی در رابطه با ناامنی بازار محصولات فرهنگی -هنری خاطرنشان کرد: در حوزه آثار نمایشی این امر کاهش پیدا کرده و اپلیکیشنها و VODها کمک کرد تا جذابیت باندها و سارقان آثار هنری از بین برود و مردم با یک دسترسی آسان و هزینه کم آثار خوبی را ببینند، اما در حوزه نشر همچنان سرقت ادبی وجود دارد، گاهی یک کتاب برجسته میشود و به محض دیده شدن همان کتاب را فوراً تکثیر میکنند و حق ناشر و مؤلف را هم نمیپردازند و تلاش ما در این حوزه بر این است که از این اتفاقات جلوگیری کنیم.
چابکسازی متناسب با فناوریهای نوین
او در مورد تغییر در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا چابکسازی این وزارتخانه گفت: در این راستا با دو موضوع متضاد روبهرو هستیم، از یک سو اصحاب فرهنگ و هنر علاقه ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود و یک علقه سازمانی دارند و این وزارتخانه را خانه خود میدانند، از طرفی چابکسازی در برخی بخشها نیاز است اما ما نمیخواهیم حوزه قلمرو را از بین ببریم، برخی از معاونتها از نظر ساختار و اهداف دچار تغییر شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کاملاً عوض شده است، فناوریهای نوین امروز در عرصههای مختلف ورود کرده است و از این رو ساختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات تحولی خود را تنظیم کند تا عقب نیفتد، اگر ما تغییرات را ایجاد نکنیم حوزه فرهنگ و هنر از تحولات جدید عقب میماند و از این رو در برنامههای تحولی ما چابکسازی ساختاری متناسب با فناوریهای نوین دیده شده است و امیدواریم در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد. اسماعیلی تأکید کرد: در حال حاضر یکی از اولویتهای ما آمادهسازی همین برنامه تحولی است که پیش از حضور بنده در این وزارتخانه مجموعه قبل کار را آغاز کرده بود و خوشبختانه در حوزه دیجیتال کارهای خوبی را انجام داده بودند، البته نواقصی هم وجود دارد که برطرف میکنیم و هدف ارتقای ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بههمین منظور همافزا با برنامههای قبلی به پیش میرویم. او یادآور شد: در حال حاضر بهدنبال تغییرات ساختاری در مدیریت ادارات کل استانی هستیم، در مجلس شورای اسلامی خیلی از نمایندگان به موضوع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشتند، البته سهم حوزه فرهنگ و هنر از نظر بودجه مناسب نیست، بههمین منظور برخی از ادارات کل ما در شهرهای مختلف کشور با حداقل نیرو و بودجه کم اداره میشود.
جشنوارهها محلی برای دیده شدن هنرمندان
اسماعیلی در مورد اینکه آیا جشنوارهها به علت هزینههای گزاف حذف میشوند، گفت: جشنواره فلسفه و ماهیتش این نیست که به خاطر هزینه بخواهیم با آن اینگونه برخورد کنیم، بسیاری از جشنوارهها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است، بنده با این نظر مخالف هستم، اینکه تغییرات یا ادغامهایی در جشنوارهها صورت بگیرد منطقی است اما تعطیلی نخواهیم داشت، با تغییرات و ادغامها اسراف مالی کم میشود اما در عین حال کارهای فرهنگی هنری بخوبی پیش میرود. او بالا بردن کیفیت جشنوارهها را یکی از برنامههای این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور گسترش فرهنگ و هنر و به مثابه یک فرصت برای این حوزه قلمداد کرد.
ملی شدن صنعت نشر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص امکان تعدیل قیمت کاغذ گفت: باید بهسمت ملی شدن صنعت نشر برویم، در حال حاضر بیش از 90درصد اقلام ما از جمله کاغذ، فیلم و زینک، جوهر و دستگاههای تکثیر و دیجیتال وارداتی است، ما میتوانیم جلوی تورم این اقلام را بگیریم و اگر ملیسازی صنعت نشر رخ دهد و در داخل کشور بخشی از این فضا را با وزارت صمت، شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها ایجاد کنیم به ثبات خواهیم رسید و از نوسانها جلوگیری میشود، در حال حاضر اگر با این شرایط به پیش برویم در ماههای آینده در این حوزه از جمله کاغذ با مشکل روبهرو خواهیم بود. اسماعیلی از گلایه برخی از فعالان عرصه چاپ مبنی بر سختگیریهای قوانین و آییننامهها خبر داد و گفت: بخش عمدهای از مشکلات در آییننامهها و قوانین است، ما آنچه را به آییننامهها مربوط میشود حل خواهیم کرد و آنچه را در حوزه قوانین باشد نیز با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در میان گذاشته و بررسی و برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.
آرایش ما در حوزه رسانه منفعل است
وی در رابطه با مهمترین نیاز امروز رسانهها تصریح کرد: یکی از حوزههایی که بنده خیلی در آن کار کردم حوزه رسانه بوده است. از اینرو در این حوزه بهعنوان کارشناس رسانه حرف میزنم، آرایش ما در حوزه رسانه منفعل است، وقتی هشتگها و ترندها را در رسانهها میبینیم ضعف رسانهای ما دیده میشود، رهبر معظم انقلاب در جلسه تنفیذ به آرایش رسانهای اشاره کردند و ما باید در این حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی و استفاده از فناوریهای نوین را در دستور کار قرار دهیم. درواقع آرایش رسانهای ما از رویکرد پدافندی به رویکرد آفندی تغییر کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در امر رسانه باید فضای رشد به جوانان بدهیم، فعالان ما در حوزه رسانه نسبت به همسایگان بالاتر هستند ولی نسبت به تراز جهانی ضعفهایی داریم، بعضی از خبرنگاران و عکاسان ما درآمد بسیار پایین دارند و باید از جامعه رسانهای دفاع کرد. اسماعیلی در رابطه با اینکه فرهنگ و هنر سیاستزده است، خاطرنشان کرد: بخشی از فرهنگ و هنر سیاستزده است، گاهی در انتخابات و فضاهای سیاسی شاهد این موضوع هستیم، اینکه گاهی حس میکنیم که استفاده ابزاری از اهالی فرهنگ و هنر میشود خوب نیست، زیرا اصحاب فرهنگ و هنر گرامی هستند و باید به آنها احترام گذاشت.
برنامههای جدید ونیروهای تازهنفس
او در رابطه با تغییر معاونان و مدیران این وزارتخانه نیز افزود: ما جلساتی را با معاونان و مدیران فعلی داشتهایم، برخی از مدیران از خستگی و فشارهایی که در چهارسال گذشته داشتند صحبت کردند و خودشان داوطلب برای رفتن هستند اما ما از همکاری آنها استقبال میکنیم، البته برنامه جدید نیاز به افراد جدید هم دارد، در این میان برخی از مدیران فعلی با این برنامهها همراه هستند و از سایرین نیز خواستهایم تا لحظهای که هستند حداکثر تلاش خود را بکنند.
اسماعیلی همچنین در مورد پیام استاد علی نصیریان به وی گفت: من بلافاصله بعد از این پیام با ایشان تماس گرفتم و ابراز تشکر کردم، ایشان یکی از شخصیتهای برجسته هنر کشور ما هستند، ایشان تنها بازمانده از نسل استادانی همچون جمشید مشایخی، عزتالله انتظامی، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز هستند که باید از حضورشان بیشتر بهره ببریم که متأسفانه کرونا امکان دیدار حضوری با ایشان را محقق نکرد.
علاقههای یک وزیر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا شما موسیقی گوش میدهید، گفت: بله موسیقی بخشی از سبک زندگی همه ما است، اغلب در ماشین گوش میکنم و حتی چندی پیش بهدنبال یک موسیقی نوستالژیک از استاد قرهباغی بودم که به سختی آن را پیدا کردم. البته خوانندههای جوان ما نیز بسیار توانا و خلاق هستند. اسماعیلی در مورد آخرین فیلمی که دیده بود،گفت: من فیلم زیاد میبینم، چون در صداوسیما هم مدیرکل نظارت بودم بسیار فیلم نگاه میکردم، البته سینما به خاطر اپیدمی کرونا با محدودیتها و تعطیلیهایی همراه بود و سعی کردم در این شرایط سخت از طریق پلتفرمها فیلم ببینم و آخرین فیلم سینمایی که دیدم فیلم آقای مجید مجیدی بود. اسماعیلی دربخشی دیگر از صحبتهای خود از انیمیشن یا همان پویانمایی هم حرف زد و گفت: من به همراه فرزندم انیمیشن هم نگاه میکنم و یکی از برنامههای ما در حوزه پویانمایی است و بهدنبال تقویت و حمایت از این حوزه هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد رابطه خود با کتاب و شعر تصریح کرد: آخرین کتاب بنده هفته پیش برای چاپ آماده شد و با کمک مجموعه همکارانم در چاپ دانشگاه تهران کار به پیش رفته است، به حوزه شعر نیز علاقهمند هستم و حتی عموی بنده یکی از شاعران برجسته منطقه ما است و تندیس ایشان در میدان شهر نصب شده است.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه فرهنگ و هنر فناوری های نوین اصحاب فرهنگ حال حاضر هنرستان ها جشنواره ها حوزه رسانه ما در حوزه برنامه ها تلاش ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی ایران مدیریت یکپارچه میخواهد/ مرثیهای برای موسیقی دهه ۶۰
به گزارش خبرنگار مهر، هم زمان با فرا رسیدن هفته هنر انقلاب نشست تخصصی آسیب شناسی موسیقی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه به میزبانی مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی و سخنرانی مسعود کوثری و رضا مهدوی در سالن جلسات اندیشکده ادبیات پایداری برگزار شد.
مسعود کوثری استاد دانشگاه تهران در ابتدای این نشست که با کارشناسی و اجرای پدرام جوادزاده برگزار شد، ضمن ارایه توضیحاتی از وضعیت موسیقی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه بازار اقتصادی و سیاستهای هنری برخی دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی چندان پر رونق نبوده و بسیاری از مدیران در این زمینه مقصر بودهاند. ما در مدیریت موسیقی ایران نتوانستیم به اقتصاد موسیقی سر و سامان دهیم و به دلیل همین اقتصاد کوچک، بسیاری از استعدادها فرصت بروز ندارند. ما در موسیقی مهاجرت پنهان نیز زیاد داریم که گاهی برخی هنرمندان ما مجبور میشوند، مهاجرت و ترک وطن را بپذیرند.
رضا مهدوی آهنگساز، مدرس، نوازنده و مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به حمله تنبیهی جمهوری اسلامی ایران گفت: موسیقیدان در واکنش اخیر نظام باید کار خودش را نشان دهد؛ چرا الان هنرمند ما در سکوت است؟ اگر هنرمندان مثل نظامیها جواب دندان شکن ندهند، قافیه را باختهاند؛ منظورم واکنشی است که مثل شهید آوینی کارستان کند. این فضا در شرایطی است که امروز صدا و سیما پولهای میلیونی به خوانندگان میدهد که حتی زحمت خواندن به خودشان نمیدهند و پلیبک میخوانند. من مطمئن هستم اگر شهید آوینی زنده بود این وضعیت را برنمیتابید چون این شهید بزرگوار واقعا موسیقیشناس بود.
بعد از دهه هفتاد مسیر را گم کردیم
این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما دهه ۶۰ پرباری برای موسیقی بعد از انقلاب اسلامی داشتیم. چهرههایی آمدند و جانانه با وجود محدودیتها کار کردند، با اینکه عدهای محدودیتها را برنتابیدند و رفتند و برخی خودیها که از بیگانه بدترند، بیمهری کردند. به عنوان مثال جناب استاد میرزاده نابغه موسیقی بود. این هنرمند بیش از ۷۰ درصد از آثار مرتبط با موسیقی جنگ و انقلاب را تنظیم کرد اما متاسفانه هیچ وقت اسمش نیامد و حقوقی هم نمیگرفت و چه بد که هیچ وقت هم از او تجلیل نشد. از سوی دیگر مرحوم اسفندیار قرهباغی هم قبل از انقلاب قرار بود در ایتالیا اپرا بخواند اما چون انقلابی بود، ماند و غیر از سرودهای انقلابی هیچ اثر دیگری نخواند و چه بد که از این هنرمند هیچوقت در جشنواره فجر تجلیل نشد. به نظرم این بیمهریها باعث شد، بعد از دهه ۷۰ مسیر را گم کنیم.
مهدوی در بخش دیگری از صحبت های خود بود که به موضوع حضور هنرمندان موسیقی قبل از انقلاب در جریان فعالیت های موسیقایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: به نظر من بسیاری از موسیقی دانان قبل از انقلاب وفادارترین چهره ها به انقلاب بودند. زیرا آنهایی که در ایران ماندند، تلاش کردند به موسیقی ایرانی متعهد بمانند اما بی مهری دیدند. بعدها با در دولت سازندگی نیز به موسیقی چسبیدیم که تعدادی از خوانندگانش با زیر ابرو برداشتن و شلوارهای پاره درآمدهای میلیاردی کسب کردند. اصلا چه طور می شود که بعد از دهه شصت به نوعی از موسیقی می پردازیم که اصلا ایرانی و مردم دوست نیست و متاسفانه نتایج آن را امروز می شنویم و می بینیم. شرایطی که موقعیتی را به وجود آورد که بسیاری از موسیقیدانان برجسته ما تبدیل به چهره ای بین المللی شوند و اتفاقا موسیقی ایرانی را به درست ترین شکل ممکن به جهان معرفی کنند. اتفاقا آن چهره ای که امروز در جهان درخشیده عضو گروه موسیقی «مردان خدا» به خوانندگی جلال الدین محمدیان بوده است. اصلا از خود سوال کرده ایم این گروه تنبورنوازان به کجا رسیدند؟ در حالی که همه این ها در توسعه کمی و کیفی موسیقی بعد از انقلاب اسلامی بسیار موثر بودند. من بر این باورم ما نباید همه جریانات را سیاسی می کردیم.
یک حکایت متفاوت از مرکز حفظ و اشاعه موسیقی
حذف گونههای مختلف موسیقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر سلیقه موسیقایی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی موضوع بعدی این نشست تحلیلی بود که در این بخش مسعود کوثری و رضا مهدوی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون این موضوع و رشد بی حد و حصر موسیقی سرگرم کننده پرداختند.
مسعود کوثری درباره این موضوع گفت: یک نگاه موزه ای در بنیانگذاران مرکز حفظ و اشاعه وجود داشت که آنها به شدت روی این موضوع تمرکز داشتند که موسیقی مد نظر آنها باید باقی بماند و تغییری هم نکند. در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی نگاه خانقاهی و روحیه اهل اخوتی وجود داشت که باعث خروج هنرمندان چون محمدرضا لطفی از مرکز شد، زیرا سیستم سفت و سختی وجود داشت که این عزیزان را ناگزیر کرد از این مرکز خارج شوند. از سوی دیگر اصلا تعریفی هم از «سنت» وجود نداشت. کما اینکه خود سنت در ارتباط با مدرنیته ادامه پیدا کرده است. اینها گره ای است که اهالی مرکز حفظ و اشاعه گرفتار آن شدند و این موضوع سبب شد که این مرکز آن چنان که باید شکوفا نشود.
با کلید واژه «سنت» از قافله موسیقی دنیا عقب ماندیم
این مدرس دانشگاه افزود: من معتقدم باید در موسیقی ایرانی، «سنت» را دوباره تعریف کنیم. این مهم ترین نکته ای است که می بایست برای توسعه موسیقی روی آن تمرکز داشته باشیم. ما باید بدانیم موسیقی در دنیا به سمت و سویی هدایت شده که می توانیم در آن گرایش های زیادی را پیدا کنیم. گرایش هایی که برای پیدا کردن آن کمی تعلل کردیم و این موضوع باعث شد که کمی از قافله عقب بمانیم. ای کاش جلساتی درباره کند و کاو آسیب شناسی موسیقی ایرانی داشته باشیم.
رضا مهدوی در این بخش از نشست بود که با اشاره به عقب ماندگی موسیقی در زمینه موسیقی پاپ بیان کرد: موسیقی اکنون وارد مراحل جدیدی شده که در حوزه تنظیم و آهنگسازی و امثالهم دچار تغییرات اساسی شده است. در این چارچوب ما در دهه های اول انقلاب شاهد اتفاقاتی بودیم که صدای خوانندگانش به نوعی کاور خوانندگان قبل از انقلاب بود و این موضوعی بود که موجب عدم پیشرفت ما در موسیقی پاپ شد، از سوی دیگر ما در حوزه تربیت نسل جوان موسیقی پاپ غافل ماندیم و این نسل میانی ما بود که وارد جریان اصلی موسیقی پاپ شد. این در حالی است که ناکارآمدی مدیریتی و بدسلیقگی در این زمینه موجب ظهور و بروز اتفاقاتی شد که می بایست روی این موضوع هم تمرکزی داشته باشیم. در واقع ما با مدیران لایق شیوه مدیریتی نالایقی را تجربه کردیم که باعث آسیب های زیادی شد.
یک انتقاد خیلی جدی از رسانه ملی در روزهای پیروزی
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه صحبت های خود با اشاره مثال هایی از برخی فعالیت های موسیقایی انجام گرفته در حوزه اشاعه موسیقی انقلاب اظهار کرد: حسام الدین سراج سال ها پیش اثری را با شعر مرحوم حمید سبزواری در حوزه هنری منتشر کرد که رادیو و تلویزیون در دهه شصت آن را مدام پخش می کردند و من نمی دانم چرا هیچ مجموعه ای حاضر نمی شود چنین اثر ارزشمندی را در این دوران به ویژه روزهای منتهی به عملیات غرور آفرین جمهوری اسلامی ایران در سرزمین های اشغالی به مخاطبان ما ارایه دهد. آیا دوره این موسیقی گذشته است؟ پس اگر گذشته است باید گفت دوره شعر حافظ هم گذشته است؟ آیا این نگاه درستی است؟ قطعا پاسخ منفی است. هنرمندی مانند حسام الدین سراج هنرمندی فرهیخته است که باید هر سال به او مدال بدهیم و بگوییم که آقای سراج ما قدر کارهای خوب شما را می دانیم. ما در این سال ها آثاری داریم که هنوز روی دست آنها چیزی منتشر نشده است. تضمین کننده این جریان هم الگوسازی است که رسانه ملی مهم ترین ابزار آن است. رسانه ای که در زمانی که از تبلیغات تلویزیونی خبری نبود به جای آگهی های رنگارنگ، موسیقی پخش می کرد. موسیقی های ارزشمندی که واقعا در ارتقای سطح فرهیختگی مردم نقش ایفا می کرد.
وی با ارایه توضیحاتی درباره نحوه اداره حوزه هنری انقلاب اسلامی در دهه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: چرا در این چند روز که به واسطه عملیات جنگی در خاک رژیم صهیونیستی یکی از مهم ترین اتفاقات دنیا افتاده و همه به توانایی دانشمندان ما پی برده اند از آثار ارزشمند موسیقی انقلاب در دهه ۶۰ استفاده نمی کنند. به نظر من پول هست اصلا هم نگویید که نیست چون من می دانم که هست. پس چرا از چهره های پیشگام مومن به موسیقی انقلاب استفاده نمی کنید؟ اینها آسیب های جدی است که باید برای آن پاسخ داد. باور کنید هنوز بخشی از مردم هستند که می روند موسیقی جدی و فیلم های جدی می شنوند و نگاه می کنند در حالی که اگر سنت های خودمان را دچار مباحث اقتصادی نمی کردیم ماجرا به این شکل هدایت نمی شد.
«مدیریت یکپارچه» و موسیقیهایی که با فرهنگ ایرانی سنخیت ندارند
این کارشناس موسیقی ضمن انتقاد از شرایط این روزهای موسیقی پاپ تصریح کرد: ما قبل از انقلاب هنرمندی به نام کورش یغمایی داشتیم که حتی بعد از انقلاب هم در ایران ماند و آلبوم منتشر کرد. اما نمی دانم چرا این هنرمندان را کنار زدیم و به جای آن به سراغ تقلیدی رفتیم که پول در آن حرف اول را می زند. موسیقی هایی که واقعا با فرهنگ خانواده ایرانی اصلا سنخیت ندارد و می بینیم که در بسیاری از سالن های بزرگ ایران شاهد اتفاقات صفر و صدی هستیم که بسیاری از آنها نسبتی با هنر انقلاب و موسیقی انقلاب ندارند.
رضا مهدوی در بخش دیگری از صحبت های خود بود که به موضوع اولویت های اجرایی رسیدن به نقاط مطلوب در موسیقی اشاره کرد و گفت: مدیریت یکپارچه موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. به عنوان نمونه همین الان ما موضوع سند موسیقی داریم که مدتی است به تصویب رسیده است. اما متاسفانه بنده اطلاع دارم که تعدادی از مجموعه ها هستند که گویا موضوع سند را نپذیرفته اند. این همان موضوع مربوط به مدیریت یکپارچه است که باعث بروز مشکلاتی شده است. این بی مدیریتی ها باعث بروز مشکلات فراوانی شده که در زمان انقلاب و جنگ نبود. اگر مدیریت ها مانند مدیریت چمران و آوینی شد آن وقت من می توانم به هنر انقلاب باور بیشتری داشته باشم. مدیریت این نیست که بیاییم پشت تریبون و سخنرانی کنیم.
«نقد فرهنگی»، «شجاعت فرهنگی» و چند نکته درباره سند موسیقی
در بخش دیگری از این نشست بود که مسعود کوثری به حذف برخی از هنرمندان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما باید اول به این نقد فرهنگی، جدی فکر کنیم که رابطه موسیقی ما با فرهنگ ما چگونه بوده است؟ پاسخ به این پرسش می تواند ما را به موضوع نشست امروز هم نزدیک کند. شرایطی که بهتر است اول به جداسازی هنر انقلاب و غیرانقلاب نپردازیم. به نظر من هنوز شفافیتی که به آن اشاره کردم همچنان وجود ندارد و هنوز یک فئودالیسم فکری در هنر وجود دارد که حاصل آن یک شی تکه پاره به هم وصل شده ای است که همین موضوع و نقد آن نیازمند یک شجاعت فرهنگی است که می بایست روی آن تمرکز بهتری داشته باشیم. امروزه هرج و مرج و آنارشی که می بینیم نتیجه نگاه نادرستی بوده که به هنر داشتیم و این موضوع می بایست مقدمه یک بازنگری اساسی در سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باشد که بتوانیم به فضای مطلوبتری برسیم. ما در عرصه هنر امروز دچار فلاکت هنری شدیم. مسیری که واقعا در آن کج آمدیم و همین موضوع موجب اتفاقات ناخوشایندی شد.
مسعود کوثری ضمن ارایه نقطه نظرات خود درباره سند موسیقی اظهار کرد: به نظر من سند موسیقی در ایران فایده چندانی ندارد. چون تجربه نشان داده وقتی سندی نوشته و تصویب می شود یعنی کار تمام است. نکته دوم هم موضوع فساد است که وارد جریانات فرهنگی هم شده است. این فساد هر سندی را از بین می برد و حتی با ژاپنی شدن حل نمی شود. چون آن سیستم با سیستم ما اصلا سنخیتی ندارد. ما قبل از اینکه بخواهیم کاری کنیم باید تلاش کنیم که صداهای مختلف شنیده شود تا از استخراج این صداهای مختلف، موضوع نقد فرهنگی برای طراحی آینده لحاظ شود.
کد خبر 6080036 علیرضا سعیدی