Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ طی هفته گذشته نوسان بازار ارز عمدتا کاهشی بود و قیمت دلار از ۲۸۳۰۰ به ۲۷هزار تومان رسید؛ دلار که در اولین روز معاملات هفته به ۲۸۳۰۰تومان صعود کرده بود، در پی دستور رییسی بر کنترل بازار ارز به سرعت در مدار نزولی قرار گرفت و تا یکشنبه به سطح ۲۷هزار تومان رسید، اما در طول هفته انتشار اخباری مبنی بر عدم آمادگی دولت جدید برای از سرگیری مذاکرات تا حداقل سه ماه آینده، منجر به افزایش جزیی قیمت دلار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند انتظار ورود دلار به کانال ۲۶هزار تومان برآورده نشد، اما برخلاف پیش‌بینی برخی معامله‌گران افزایشی، بازار به روند قبلی بازنگشت و حتی با شروع هفته جدید شاهد افت ۲۰۰تومانی دلار نسبت به پنجشنبه و رسیدن به سطح ۲۷۰۵۰تومان بودیم.

حالا به گفته برخی فعالان بازار ارز، با سقوط غافلگیر‌کننده قیمت دلار طی هفته گذشته، احتیاط معامله‌گران بیشتر شده و تمایل ندارند در چنین شرایطی که ریسک خرید و فروش بالاست بی‌گدار به آب بزنند؛ بنابراین کاهش دامنه نوسان دلار طی چند روز گذشته نتیجه نگرانی معامله‌گران از ورود شوک جدید به بازار و همچنین احتمال جو نزولی با انتخاب رییس بانک مرکزی بوده که منجر به توقف خرید و فروش‌ها شده است.

از طرفی، برخی تحلیلگران هم معتقدند که اصلاح قیمت دلار بعد از یک دوره روند افزایشی طبیعی است. در‌واقع معامله‌گران بعد از دو ماه سود‌گیری از روند صعودی دلار، در قیمت ۲۸۳۰۰تومان تصمیم به عقب‌نشینی از بازار گرفته‌اند؛ به همین دلیل با افزایش حجم فروش‌ها قیمت دلار کاهش یافت و در کنار این موضوع، اظهارات ارزی رییسی جو نزولی بازار را تشدید کرد.

دو دیدگاه متفاوت نسبت به آینده دلار

اما فارغ از چرایی خروج معامله‌گران، میزان ماندگاری بازار در مدار نزولی و تداوم دامنه محدود نوسان دلار اهمیت بیشتری دارد که در این رابطه اظهارات متفاوتی از سوی کارشناسان مطرح شده است؛ عده‌ای از فعالان بازار همچنان با امیدواری نسبت به حصول توافق و آزادسازی دارایی‌های ارزی کشور در دولت جدید، به کاهش قیمت دلار خوشبین هستند.

اما وجود عواملی همچون کسری بودجه بالا، ادامه روند صعودی تورم، طولانی شدن تصمیم‌گیری درباره برجام، فشار آمریکا بر خریداران نفت از ایران تا تعیین تکلیف این موضوع و در نتیجه کاهش درآمد‌های ارزی که محرک‌های قوی برای افزایش انتظارات تورمی و رشد بیشتر قیمت دلار هستند، مانع پیش‌بینی تداوم روند نزولی بازار از سوی برخی دیگر از معامله‌گران شده است.

قیمت دلار در بازار فردا از منظر تحلیلگران فنی

در حال حاضر دو مرز مقاومتی ۲۷۲۰۰ و ۲۶۸۰۰تومان برای دلار، تعیین‌کننده روند بازار و حرکت بعدی معامله‌گران است؛ به گفته تحلیلگران فنی، چنانچه دلار بالای سطح ۲۷۲۰۰تومان نوسان داشته باشد تمایل به خرید ارز افزایش خواهد یافت اما درصورت ادامه روند نزولی و کاهش نرخ این ارز تا مرز ۲۶۸۰۰تومان، همچون هفته گذشته خرید‌ها متوقف و فروشندگان وارد بازار خواهند شد.

پربیننده ترین پراید ۱۵۵میلیون شد/ قیمت ساینا، کوییک و تیبا + جدول قیمت تیگو ۵ مدیران خودرو + جدول پرفروش ترین موتورسیکلت های بازار چند؟ (شهریور۱۴۰۰) قیمت پژو ۴۰۵، به مرز ۲۱۷ میلیون تومان رسید + جدول پراید ۱۵۵میلیون شد/ قیمت ساینا، کوییک و تیبا + جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دلار معامله گران قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همراهی نفت و طلا در روند نزولی

به گزارش همشهری آنلاین، در بازارهای جهانی نفت، قیمت‌ها در پی فروکش کردن ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد و بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۲۱ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید.

در بازار جهانی طلا نیز قیمت‌ها با بازار نفت همراهی کرد و تحت تأثیر بازدهی بالاتر خزانه‌داری ایالات‌متحده و فروکش نکردن تنش‌ها در خاورمیانه کاهش یافت.

در معاملات دیروز بازار جهانی طلا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۸۱ دلار و ۳۶ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا نیز با ۰.۷ درصدی روی رقم ۲۳۹۵ دلار و ۸۰ سنت ایستاد.

بر اساس آمارهای آمریکا، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده به ۴.۶۴۷۵ درصد رسیده که باعث می‌شود شمش بدون بازده برای سرمایه‌گذاران جذابیت کمتری داشته باشد.

گرچه در آمریکا با رشد نرخ بهره، بازدهی جذابی برای اوراق قرضه ایجاد شده؛ اما در این سوی جهان، بهبود وضعیت اقتصادی چین، مانع افزایش نرخ بهره شده است. بانک خلق چین همان‌طور که به‌طور گسترده انتظار می‌رفت، در بحبوحه برخی بهبودهای اخیر اقتصادی، نرخ اولیه وام معیار خود را بدون تغییر برای وام یک‌ساله ۳.۴۵ درصد و برای وام ۵ ساله ۳.۹۵ درصد نگه داشت.

پس‌ازاینکه بانک خلق چین (PBoC) تصمیم گرفت نرخ بهره خود را بدون تغییر نگه دارد، شاخص‌های عمده سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه بالاتر رفتند و شاخص هانگ سنگ هنگ‌کنگ بیش از ۲ درصد افزایش یافت. همچنین شاخص استرالیا ۰.۹۳ درصد افزایش یافت و کوسپی کامپوزیت کره جنوبی در همان ابتدای معاملات با رشد ۰.۸۲ درصدی مواجه شد.

در کره جنوبی، دیگر اقتصاد قدرتمند شرق آسیا نیز اطلاعات آماری نوید چشم‌اندازی روش برای رشد اقتصادی دارند. بر اساس داده‌های جدیدی کره جنوبی، صادرات این کشور در ماه آوریل، با شروعی سریع مواجه شده و ۱۱.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته درحالی‌که واردات ۶.۱ درصد رشد کرده و کسری تجاری به ۲.۶ میلیارد دلاری رسیده است.

در اروپا، آمارهای اقتصادی بیش از هر چیز از نامساعد بودن وضعیت خودروسازان حکایت دارد. انجمن خودروسازان اروپا با اشاره به تأثیر تعطیلات عید پاک و رکود بازار اعلام کرد فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در ماه مارس ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که اولین کاهش امسال و بزرگ‌ترین کاهش از جولای ۲۰۲۲ است.

آمارهای انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودرو در ماه مارس سالانه ۶.۲ درصد در آلمان، ۴.۷ درصد در اسپانیا، ۳.۷ درصد در ایتالیا و ۱.۵ درصد در فرانسه کاهش یافته است.

خبر دیگری که دیروز مورد نظر اقتصاد جهانی قرار گرفت، اعلام نتایج تحقیقات در مورد هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ بود. طبق داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد، هزینه‌های نظامی جهانی در سال گذشته میلادی برای نهمین سال متوالی رشد داشته و بیشترین افزایش را طی ۱۴ سال گذشته ثبت کرده است.

آمارها نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۲ هزار و ۴۴۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و بیشترین افزایش سالانه از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. بیشترین هزینه نظامی ثبت شده در سال گذشته، مربوط به آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی بود که مجموعاً ۶۱ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دادند.

کد خبر 846448 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان بورس‌ جهان

دیگر خبرها

  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی