Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هزاران نفر در پی کنترل طالبان بر افغانستان، پس از تقریبا دو دهه حضور نظامی تجاوزگران آمریکایی در این کشور برای فرار از افغانستان تلاش می‌کنند.

اردوگاه‌های پناهندگان در کشور‌های مختلفی وجود دارد که نسل‌های متوالی افغان‌ها در آنجا زندگی می‌کنند و مدت هاست که آن‌ها بخشی از بافت محلی جامعه را تشکیل می‌دهند، اما با این وجود از حقوق خود محروم شده و دائماً به اخراج تهدید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان ملل متحد هشدار داده است که تا نیم سال آینده نیم میلیون نفر از افغانستان فرار می‌کنند و از کشور‌های همسایه خواسته است که مرز‌های خود را باز نگه دارند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حتی قبل از باز پس گیری طالبان در ماه اخیر، بیش از ۵۵۰ هزار نفر به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه‌های خود شده بودند. این بدان معناست که حدود ۳.۵ میلیون افغان در حال حاضر در داخل این کشور آواره شده اند.

چه تعداد از مردم افغانستان کشورشان را ترک کردند؟

عملیات تخلیه به فرماندهی آمریکا برای تخلیه افراد از طریق مرز هوایی در حال حاضر به پایان رسیده است. پس از تسلط طالبان بر کابل، پایتخت افغانستان در ۱۴ اوت، بیش از ۱۲۳ هزار غیرنظامی از سوی نیرو‌های آمریکایی و شرکای ائتلاف آن تخلیه شدند اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها اتباع افغان بودند.

 ازبکستان که با شمال افغانستان هم مرز است، گذرگاه اصلی کشور خود را برای تأمین امنیت به روی افغان‌ها بسته است و هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی آن ندارد.

کدام کشور‌ها مهاجران افغانستان را پذیرش می‌کنند؟

 آمریکا به همراه ۹۸ کشور دیگر اعلام کردند که آماده ارائه پناهگاهی امن به پناهجویان افغانستان هستند. تاکنون، لیست کشور‌هایی که در واقع مهاجرانی را پذیرش کرده اند یا تعهد جدی برای ارائه ویزا داده اند کمتر از ۲۰ کشور است و شامل آلبانی، استرالیا، کوزوو، مقدونیه شمالی، اسپانیا، انگلستان، آمریکا، کانادا، اوگاندا، رواندا، مکزیک، آلمان، فرانسه، ایران، پاکستان، اسپانیا و تاجیکستان می‌شود.

تعدادی از کشور‌ها از جمله  سوئیس و ترکیه به صراحت اعلام کرده اند که تعداد زیادی از مهاجران  را نخواهند پذیرفت. برخی دیگر از جمله اتریش، چین و روسیه گفته اند که هیچ مهاجری را پذیرش نمی‌کنند.

وضعیت افغانستانی‌ها پس از مهاجرت

اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه و تفکرات ضد مهاجرتی در اکثر مناطق اروپا به این معنی است که تعداد کمی از افغان‌ها در این قاره پذیرش خواهند شد. 

بسیاری از کسانی که از افغانستان خارج شده اند به اردوگاه‌هایی در چندین کشور از جمله اسپانیا، آلمان، قطر و ازبکستان منتقل شده اند. سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مطبوعاتی در ۲۰ آگوست گفت: «اکثریت قریب به اتفاق افغان‌ها نمی‌توانند کشور را از طریق مسیر‌های امن و معمولی ترک کنند و افرادی که در این کشور درمعرض خطر هستند، راه روشنی برای خروج خود نمی بینند.»

بیشتر بخوانید:

سیاست آمریکا در افغانستان مبتنی بر دروغ، بی اطلاعی و بی منطقی بود وقوع جنگ داخلی در افغانستان؛ پیش بینی جدید ارتش آمریکا پنتاگون از اسکان ۵۰ هزار افغانستانی در پادگان‌های ارتش آمریکا خبر داد آینده نامعلوم مهاجران

گروه‌هایی از مهاجران افغانستان که با ناامیدی به فررودگاه کابل برای ترک کشورشان به مقصد آمریکا رفتند، هنگام فرود پروازشان در قطر برخی از افغان‌ها پس از پیاده شدن با گریه به زانو در می‌آیند زیرا گمان می‌کردند که به آمریکا رسیده اند اما این امید پس از انتقال و اسکان آن‌ها در یک مرکز پذیرش پناهندگان که از سوی ارتش آمریکا در یک آشیانه هواپیما در فرودگاه العدید قطر، از بین رفت و متوجه شدند که برای رسیدن به آمریکا مسیر طاقت فرسا و نامعلومی پیش رو خواهند داشت.

افزایش مهاجران بیش از آنچه انتظار می‌رفت، مشکلات متعدد قانونی، بوروکراتیک و لجستیک ایجاد کرده است. ممکن است بسیاری از افغان‌هایی که از افغانستان خارج شده اند، واجد شرایط اسکان مجدد در آمریکا نباشند. همچنین این تعداد از مهاجران در پناهگاه‌ها با مشکلاتی از قبیل کمبود غذا و مراقبت‌های پزشکی و.. روبه رو شده اند.

زهرا، ۲۸ ساله، که هفته گذشته به دوحه، پایتخت قطر رفت،  در خصوص این مسئله گفت: «وضعیت روحی و روانی خانواده ام اصلا خوب نیست. ما نمی‌دانیم که در صورت ورود به آمریکا، چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد. آیا شغلی پیدا می‌کنیم، آیا در مکان خوبی ساکن می‌شویم، آیا زندگی بهتری برای خود رقم می‌زنیم؟»  زهرا نیز از تهدید نیرو‌های طالبان مبنی بر اینکه در صورت خروج از کشور دیگر اجازه بازگشت به کشور را ندارد، ابراز نگرانی کرد.

مهاجران افغان در داخل این آشیانه هواپیما در شرایط سختی زندگی می‌کنند. کودکان خسته‌ای که روی تکه‌ای از تخت‌های سبز ارتش خوابیده اند، برخی از نوزادان نیاز به پوشک داشتند. تهویه  هوا نامناسب است و آنجا از بطری‌های پلاستیکی و فضولات و زباله‌های انسانی پر شده است.

هجوم اولیه افغان‌ها از قابلیت بررسی و غربالگری آن‌ها پیشی گرفته و نگرانی‌ها را در مورد وقوع فاجعه انسانی در مراکز پذیرش پناهجویان افزایش داده است. پس از گذراندن روز‌ها در این آشیانه، بسیاری از مهاجران افغان به اردوگاه «سیلیه»، پایگاه سابق ارتش آمریکا در خارج از دوحه منتقل شده اند.

این اردوگاه برای پروسه غربالگری افغانستانی‌هایی که با دولت آمریکا کار می‌کردند و درخواست ویزای مهاجرت ویژه کرده بودند، در نظر گرفته شده بود - گروهی که چند ماه پیش، انتظار نمی‌رفت تعداد آن‌ها بیش از چند هزار نفر باشد.

مقامات وزارت خارجه قطر در ملاقات‌هایی با همتایان آمریکایی خود از بدتر شدن شرایط بهداشتی و امنیتی و ازدحام بیش از حد در پایگاه هوایی «العدید» و اردوگاه «سیلیه» و بحران‌های رو به رشد در هر یک از آن‌ها ابراز نگرانی کردند.

مردم در این اردوگاه هر روز حوالی ساعت ۵ صبح، در بیرون سالن غذاخوری جمع می‌شوند و ساعت‌ها منتظر ورود به این سالن می‌مانند و گرمای بی امان آن‌ها را می رنجاند. از طرفی برخی اردوگاه‌ها نیز از کمبود غذا نیز شکایت کرده اند.

میرویس، ۳۱ ساله، نیز از کسانی است که با هواپیمای آمریکایی به پایگاه هوایی العدید قطر رسید. او که مترجم سابق نیرو‌های آمریکایی و سازمان‌های بین المللی بود، هنگام ورود طالبان به کابل مخفی شد و سپس  تصمیم به ترک کشورش گرفت. وی گفت: اگر من در افغانستان بودم، همین الان مرده بودم. اما هر روز که در اردو می‌گذرد، امید من برای شروع زندگی بهتر از بین می‌رود.

میرویس پس از چند روز تلاش مایوس کننده برای تماس با خانواده خود، گفت: «از اینکه تصمیم به مهاجرت گرفته ام پشیمانم و امکان سفر به آمریکا قطعی نیست. من نه گذرنامه دارم و نه ضمانتنامه. اگر نتوانم به آمریکا بروم، چه بلایی سر من می‌آید؟ چگونه از خانواده خود حمایت خواهم کرد؟»

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از پناهندگان هنگام سوار شدن به هواپیما از مقصد خود اطلاعی ندارند و برخی حتی هنگام فرود نمی دانند که در کدام کشور هستند.

در برخی از کشور‌هایی که پناهندگان وارد شده اند از جمله اوگاندا، برخی از مردم این کشور در مورد تهدید مهاجران افغانستان و شروع جنگ در کشورشان ابراز نگرانی کرده اند.

در کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه که خود را مهد دموکراسی می‌دانند و مدافع حقوق افرادی تبعیدی سایر کشور‌ها هستند، در برابر مهاجران افغانستان استاندارد دوگانه‌ای را اتخاذ کرده اند و از هجوم مهاجران افغانستان به این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

دیدیه لاسکی، رئیس دفتر مهاجرت فرانسه، درباره  پذیرش پناهجویان و ورود آن‌ها به جامعه گفت: «چالش واقعی، اقامت فوری آن‌ها نیست، بلکه کمبود مسکن است. موضوعی که نیازمند تلاش دولت و همچنین جوامع محلی است. مهاجرانی که در ۳۱ اوت به این کشور وارد شده اند در خانه‌های متروک در نزدیکی شهر لیون فرانسه اسکان داده شده اند .»

کارشناسان فرانسوی معتقدند که این مسئله بحران ساختاری در زمینه پذیرش پناهجویان در فرانسه را نشان داد، که یک مکانیسم کاملاً فلج و پوسیده است. هنوز تعداد زیادی از افغان‌ها در خیابان هستند. هزاران نفر هنوز در چادر‌ها اسکان دارند.

پناهندگان افغانستانی یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان در جهان هستند. در چهار دهه گذشته، بسیاری از مردم افغانستان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند و دیگر به آنجا بازنگشته اند، برخی از آن‌ها نیز پس از مدتی به کشورشان باز گشتند اما با آغاز مجدد درگیری‌ها دوباره مجبور به مهاجرت شدند.

گرداوری و تنظیم: فاطمه دخیلی

انتهای پیام/

منابع

(۳ سپتامبر ۲۰۲۱) /ده‌ها هزار مهاجر افغان در سراسر جهان پراکنده شده اند و سال‌ها با بلاتکلیفی روبرو هستند

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/afghan-refugees-america-uk-help-b۱۹۱۴۰۱۵.html

(۲۹ اوت ۲۰۲۱) آینده‌ای نامعلوم در انتظار پناهجویان افغانستانی
https://www.nytimes.com/۲۰۲۱/۰۸/۲۹/world/asia/afghan-refugees-future.html

(۲۹ اوت ۲۰۲۱) آینده نامعلومی در انتظار تخلیه شدگان افغان است که از پایگاه هوایی رامشتاین

https://abcnews.go.com/International/uncertain-future-awaits-afghan-evacuees-passing-ramstein-air/story?id=۷۹۷۰۰۰۴۴

(۲۱ اوت ۲۰۲۱) پیش بینی مهاجران افغان در اوگاندا

https://www.voanews.com/south-central-asia/afghan-refugees-expected-uganda

(۳۰ اوت ۲۰۲۱) کاهش گزینه‌های فرار افغان‌ها از حکومت طالبان

https://www.thenewhumanitarian.org/analysis/۲۰۲۱/۸/۳۰/Afghan-refugees-escape-Taliban-rule

(۱ سپتامبر ۲۰۲۱) افغانستان: چند پناهجو وجود دارد و کجا خواهند رفت؟

https://www.bbc.com/news/world-asia-۵۸۲۸۳۱۷۷

(۱۸ اوت ۲۰۲۱) وضعیت جهان در مورد مهاجران افغان چگونه است؟

https://www.aljazeera.com/news/۲۰۲۱/۸/۱۸/which-countries-will-take-in-afghan-refugees-and-how-many

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات افغانستان گروه طالبان پناهندگان افغان بحران پناهجویان مهاجران افغانستان مهاجران افغان ابراز نگرانی ارتش آمریکا افغان ها اوت ۲۰۲۱ کشور ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۴۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

پارلمان بریتانیا لایحه‌ی بحث برانگیز مربوط به اخراج پناهجویان از بریتانیا را امضا کرد که به موجب آن دولت بریتانیا این اجازه را دارد تا پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند را اخراج و به رواندا منتقل کند.

به گزارش فارس، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در راستای تصویب این لایحه قانونی اعلام کرده است که پرواز‌های اخراج مهاجران این کشور از ماه ژوئیه آغاز می‌شود.

سوناک به همراه اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا به دنبال تصویب قانونی هستند که قضات این کشور را ملزم کند، کشور آفریقای شرقی را به عنوان یک کشور ثالث امن در نظر بگیرند.

آن‌ها همچنین قصد دارد تا به وزرا و قانونگذاران در مورد رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی این اختیار را بدهند تا بخش‌هایی از قوانین بین‌المللی و داخلی حقوق بشر را جهت دور زدن حکم دادگاه عالی بریتانیا مبنی بر غیرقانونی بودن ارسال مهاجران با بلیط یک طرفه به کیگالی، پایتخت رواندا را نادیده بگیرند.

به این ترتیب پس از کشمکش‌های فراوان میان اعضای مجلس اعیان و عوام انگلیس بر سر اصلاح لایحه مذکور، در نهایت این للایحه بدون هیچ اصلاحیه‌ای پذیرفته و به مرحله تصویب رسید. به واسطه تصویب این لایحه در هر دو پارلمان در نهایت، لازم‌الاجرا شدن آن قطعی شد.

در عین حال، موسسات خیریه بریتانیا ضمن مخالفت با این طرح عنوان کرده‌اند که اجرای آن غیرممکن بوده و کمک چندانی به کاهش حجم درخواست‌های پناهندگی در این کشور نمی‌کند.

با این حال ریشی سوناک ضمن حمایت از آن عنوان کرده است که تا ده الی دوازده هفته دیگر اولین پرواز پناهجویان به رواندا انجام خواهد گرفت و تاکید کرده است که اجرای این قانون بدون هیچ «اما و اگری» عملی خواهد شد.

وی در جریان حمایت از لایحه مذکور عنوان کرد: پرواز‌ها را آغاز خواهیم کرد و قایق‌هایی راکه مهاجران غیرقانونی را به این کشور می‌آورند، متوقف می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • پارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • سرنوشت لایحه ضد پناهندگی دولت انگلیس
  • رایزنی قطر و ازبکستان بر سر چگونگی اجرای پروژه کریدور ترانس افغان
  • اخراج اجباری پناهجویان با مدرک روابط با کابل را تیره می‌کند
  • تاکید کابل-اسلام‌آباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان