Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@19:36:39 GMT

سلمان؛ نقطه‌ عطف سریال‌ سازی

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۵۶۷۶

سلمان؛ نقطه‌ عطف سریال‌ سازی

در این میان، «سلمان‌ فارسی» پس از پشت‌سرگذاشتن مرحله پیش‌تولید، مطابق زمان‌بندی صورت‌گرفته، به‌خوبی پیش رفته و کاروان سلمان علی‌رغم محدودیت‌های کرونا همچنان در حال طی مسیر تولید است.

تاکنون مطابق برنامه‌ریزی‌ها ۲۵درصد از کار تصویربرداری این سریال انجام شده است که درواقع حدود ۱۰ قسمت (مربوط به قسمت‌های میانی) را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید اخیر ریاست سازمان از این پروژه در شهرستان جلفای استان آذربایجان‌شرقی که در واقع سومین دیدار دکتر علی‌ عسکری از عظیم‌ترین سریال تلویزیونی ایران نیز می‌شود، حکایت از عزم ریاست رسانه ملی در به‌ثمرنشستن این آرزوی دیرینه است.

بسته به زمان آماده شدن دکورها، اوضاع محیطی و جوی و نهایی شدن موضوعات گوناگونی مثل استقرار عوامل و ... مقصد بعدی کاروان سلمان‌ فارسی لوکیشن‌های مختلفی مانند آبسرد دماوند، شاهرود، جهرم یا شهرک سینمایی نور خواهد بود.

این سریال علاوه‌بر نمایش یکی از فرازهای مهم در پیوند تاریخ اسلام و ایران، از تنوع لوکیشن بی‌نظیری برخوردار بوده و تعداد قابل‌توجهی از بازیگران از سراسر کشور و همچنین دیگر کشورها نظیر یونان، مراکش، تونس و ارمنستان را به خودش معطوف کرده است.

در این پروژه ۲۰هزار نفر برای بازیگری اعلام آمادگی کردند (در پاسخ به فراخوان گروه) و با ۶۰۰۰ نفر از آنها گفتگو شده و تاکنون حدود۱۵۰۰ نفر بازیگر و هنرور مقابل دوربین رفته‌اند.

علاوه‌براین باید به فعالیت بیش از ۲۴ کارگاه در مسیر تولید این سریال اشاره کرد. بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی، مزیت درخور توجه سریال عظیم سلمان‌ فارسی است.

سریال سلمان‌ فارسی، جایگاهی ویژه در تولیدات رسانه ملی و معاونت سیما دارد؛ پس از تجربیات پربار و موفقیت‌آمیز صداوسیما در به‌ثمررساندن آثار فاخر تاریخی - مذهبی، به‌ویژه محصولاتی چون «امام‌ علی(ع)»، «ولایت‌ عشق»، «یوسف‌ پیامبر» و «مختارنامه»، می‌توان و باید مجموعه سلمان‌فارسی را اوج و قله این نوع آثار دانست.

درواقع، این سریال اثری پیشرو در عرصه جهانی خواهد بود و می‌تواند تراز سریال‌سازی در کشورمان را متحول کند و الگویی برای سایر تولیدات سیما باشد.

به بیانی دیگر، این سریال خواهد توانست عیار تولیدات سیما در این ژانر را بالاتر ببرد و موجب جهش در محصولات تلویزیونی ایران در داخل و خارج از کشور خواهد شد.

علاوه‌براین، با توجه به تحولات روز دنیا و اتفاقاتی که در حوزه رسانه و به‌ویژه تولید سریال رخ می‌دهد، ما باید حرف‌های تازه‌ای در این عرصه داشته باشیم که سلمان‌ فارسی پاسخگوی این نیاز است.

به همین دلیل نیز معاونت سیما با تمام توان و به‌کارگیری همه امکانات و فراهم نمودن تمامی لوازم و الزامات کاری می‌کند که حرکت کاروان سلمان متوقف نشود.

یکی از ویژگی‌های ممتاز سلمان‌فارسی این است که روند پیش‌تولید و تولید این سریال، قابلیت نگاهی آکادمیک را دارد و می‌توان آن را به‌صورت دانشگاهی و کارگاهی به دانشجویان حوزه نمایش آموزش داد.

سلمان‌ فارسی یک الگوی کم‌نظیر در تولید محصول دراماتیک و نمایشی است و تجربه گرانسنگ تولید این سریال نباید فقط محدود به خود آن بماند بلکه روش‌ها و تکنیک‌های خلق این اثر فاخر باید به نسل‌های آینده نیز منتقل شود تا شاهد تولید آثاری از این دست در آینده نیز باشیم.

داوود میرباقری، کارگردان سلمان‌ فارسی هم از مفاخر جمهوری اسلامی ایران است. ایشان با ساخت آثار شاخص و ماندگاری مانند سریال‌های امام‌علی(ع) و مختارنامه امتحان‌شان را پس داده‌اند و سازمان و معاونت سیما به او و گروهش به‌عنوان سرمایه‌ای ارزشمند نگاه می‌کند.

از هم‌اکنون می‌توان به ملت ایران مژده داد که به لطف خدا، بار دیگر اثری فاخر، ارزشمند، چشم‌نواز و شگفت‌انگیز را از این کارگردان خواهند دید.

نگاه ما به سریال سلمان‌فارسی نگاهی فرامرزی‌ است. این سریال فقط محدود به داخل کشور و مردم عزیزمان نیست، بلکه طوری طراحی و خلق می‌شود که مطابق با استانداردهای روز سریال‌سازی در جهان باشد و بتواند مخاطب خارجی با هر ملیت و مذهب و فرهنگی را مجذوب خودش سازد بنابراین سلمان‌ فارسی یک سریال بزرگ بین‌المللی و بین‌الادیانی خواهد بود و از هم‌اکنون به بازارهای جهانی و مخاطبان میلیاردی می‌اندیشیم. ساخت سریال‌های فاخر درجه الف ویژه میراث معنوی غیرملموس سازمان است.

این‌گونه سریال‌ها فراتر از یک اثر نمایشی و سرگرم‌کننده، فرصتی برای بازنمایی تاریخ کهن سرزمین‌مان به‌ویژه در پیوند با تاریخ اسلام و همچنین بازتولید فرهنگ و آیین اصیل و انسانی‌مان برای نسل‌های آینده است. پس باید چنین آثاری را به‌مثابه سند ملی فرهنگی پاس داشت.

معاونت سیما به مردم عزیز ایران این نوید را می‌دهد که ان‌شاءا... این اثر بزرگ و جاویدان تاریخی - مذهبی در انتظار آنهاست.

حمید شاه‌ آبادی - معاون سیما / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حمید شاه آبادی سلمان فارسی علی عسکری مختارنامه ولایت عشق یوسف پیامبر معاونت سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۵۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید فولاد خام ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آخرین گزارش این انجمن درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳)، حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه به ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن رسید که ۴.۳ درصد درمقایسه با همین ماه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

حدنصاب رشد نقطه به نقطه ۲ ماه قبل در ماه ژانویه توسط ایران شکسته شده بود و کشورمان توانسته بود با رشد ۳۹.۹ درصدی در آن ماه، بیشترین رشد نقطه به نقطه را بنام خود ثبت کند.

براساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، ایران و برزیل ماه «مارس» امسال با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام، به ترتیب رشد‌های ۲ و ۵.۶ درصدی را تجربه کردند و در جایگاه‌های دهم و نهم در بین فولادسازان جهان قرار دارند.

ایران ماه ژانویه در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت که در ۲ ماه فوریه و مارس با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد، هرچند در ماه مارس، صنعت فولاد کشورمان با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، هم اندازه برزیل فولاد خام تولید کرد ولی افزایش محدودیت‌های گازی در اسفند پارسال درمقایسه با ماه بهمن، باعث شد ایران نتواند رشد تولید ماه «ژانویه» را در ماه‌های فوریه و مارس تکرار کند.

افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفند بدنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت‌های بسیار زیاد برای فولادسازان کشور شد، بطوری که گاز بیشتر کارخانجات آهن اسفنجی برای ۲ هفته نزدیک به قطعی بود.

براساس آخرین گزارش انجمن فولاد ایران، از ابتدای سال میلادی جاری ایران با تولید هفت میلیون و ۶۰۰ و برزیل با تولید هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ترتیب در جایگاه‌های دهم و نهم فولادسازان بزرگ جهان قرار دارند.
بیش از ۵۲ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

کشور‌های تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «مارس» امسال در مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۰ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، حدود ۷۰ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام در کشور‌های ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۱۳.۷ درصد بیشتر از تولید سه ماه نخست سال گذشته است.

گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه «مارس» ۲۰۲۴ میلادی حاکی از آن است که با وجود کاهش ۴.۳ درصدی تولید جهانی فولاد خام درمقایسه با همین ماه در سال پیش، کشورمان با رشد ۲ درصدی نقطه به نقطه و با افزایش ۱۴.۳ درصدی تولید سه ماهه، افزایش تولید را تجربه کرده است که فولادسازان استان اصفهان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.

چندی پیش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اعلام کرد تولید محصول راهبردی فولاد خام در سال ۱۴۰۲ در کشورمان با افزایش ۵.۵ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است.

این گزارش نیز تصریح دارد: بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ مربوط به تولید شمش فولادی یا همان فولاد خام است که رشد ۹.۲ درصد درمقایسه با سال پیش داشت.

فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ۲ واحد عمده تولید فولاد خام کشور هستند که با ۲ روش متفاوت احیا مستقیم و استفاده از کوره بلند اقدام به تولید فولاد و چدن می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که تمامی کشور‌های بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سریال جدید شبکه سه مشخص شد
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی
  • علی مشهدی و شهرام قائدی با «بدل» به شبکه سه می‌آیند
  • (ویدئو) پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ
  • عکس | بازیگران نون خ در اتاق گریم
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ | ببینید
  • سلمانِ نون‌خ: لطفا کمی صبر کنید
  • بازیگران نون خ در اتاق گریم | عکس
  • ورزشکاران نقش محوری در خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن دارند