Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@06:54:49 GMT

افزایش یارانه بنزین در راه است ؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۷۰۲۷

افزایش یارانه بنزین در راه است ؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه معیشتی شهریور ماه 1400 طبق ماه های قبل ساعت 24 روز 10 ام شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

ماجرای تغییر سهمیه‌بندی بنزین مدت‌هاست که در مجلس مطرح است. حالا هم صحبت از طرح وان در مجلس است که بر اساس آن قیمت انرژی به روز حساب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنطور که از گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس مشخص است، قرار است به جای یارانه پنهان پول آن را به مردم پرداخت کنند. اما نگاه مردم به این مساله چیست؟

افزایش مبلغ یارانه بنزین؟

یارانه بنزین شهریور ماه مانند ماه های قبل واریز شد. یارانه بنزین شهریور ماه سال ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۰شهریور ماه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ یارانه بنزین شهریور ماه نیز مانند ماه های قبل بدون تغییر واریز شد. قابل ذکر است که قسط وام کرونا از یارانه بنزین کسر شد. شرح جزئیات یارانه بنزین جدید به شرح زیر است.

«قیمت حامل‌های انرژی نباید گران شود، باید واقعی شود.» این گفته فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس است.

عباسی با اشاره به اینکه در این مورد طرح‌هایی در مجلس در حال پیگیری است، گفته بود: «اگر قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود متعاقب آن مصرف انرژی کنترل می‌شود و باید به آن‌هایی که نیازمند واقعی هستند پرداخت‌هایی صورت گیرد.»

کلیک کنید: مرد روحانی جوان همسر تازه عروسش را کشت + عکس

توضیحات این نماینده درباره طرح وان است. طرحی که پیش از این هم در مجلس مطرح بود و عباسی اواخر مردادماه سال ۹۹ نیز در این مورد گفته بود: «براساس این طرح به هر فرد، مقداری «وان» داده می‌شود. در واقع یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد بدهد به شکل «وان» خواهد بود، به این صورت که یک فرد ماهانه ۵۰ وان دارد که می‌تواند آن را مصرف کند و باقیمانده «وان» خود را در بورس بفروشد.»

سعید جلیلی، یکی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ نیز میان برنامه‌های انتخاباتی خود از طرح وان گفته بود. او با بیان اینکه حق برخورداری از «وان» را به صورت برابر به افراد جامعه می‌دهیم، گفته بود: «مدیریت مصرف وان در اختیار مردم قرار می‌دهیم. مردم می‌توانند مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند.»

آنطور که از گفته‌های آنها مشخص است، قرار است به جای یارانه پنهان، پول آن را به مردم پرداخت کنند. اما حالا که بار دیگر عباسی، نماینده مجلس از واقعی شدن قیمت بنزین گفته، بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند. برخی می‌گویند «یارانه نمی‌خواهیم به جای آن، درآمدها و قیمت کالاها را واقعی کنید.»

زمان واریز یارانه معیشتی شهریورماه مشخص شد

سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ماه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ماه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

احتراماً؛ بدین وسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند (بیست و دومین) مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴: ۰۰ روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.

لازم به ذکر هست، این ماه نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت نموده اند کسر خواهد شد.

یارانه معیشتی شهریور ماه چه زمانی پرداخت خواهد شد؟

زمان پرداخت یارانهمعیشتی شهریور ماه مشخص شده است. بیست و دومین مرحله یارانهمعیشتی ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند از این ماه کسر خواهد شد

یارانه کم درآمدها افزایش می یابد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه ۴۵ هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ایجاد نمی‌کند، گفت: به دنبال رفع تبعیض در پرداخت یارانه هستیم.

حجت الله عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانه‌ها موافق هستید؟ گفت: قطعا این یارانه‌ها که الان پرداخت می‌شود خیلی اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد و پارسال هم مصوب شد یارانه‌های معیشتی و یارانه‌های دیگری پرداخت شود، اما تبعیض در پرداخت یارانه‌ها دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم.

وزیر تعاون افزود: یارانه آن‌هایی که متمول‌تر هستند باز تاکید می‌کنم به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا می‌کند یا قطع می‌شود و آن‌هایی که متوسط هستند یارانه‌های بیشتری می‌گیرند.

عبدالملکی گفت: ساماندهی پرداخت یارانه‌ها یک مسئله در سطح ملی و در سطح حاکمیت است، بنده در وزارت رفاه قطعاً نمی‌توانم تصمیم جدید منهای دولت و کلیات دولت بگیرم، اما در دولت برای اینکه بتوانیم به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری بکنیم، اتفاق نظر وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از میزان دستمزد کارگران و بازنشسته‌ها با خبر است، تاکید کرد: با کنترل نرخ تورم، سفره‌های آن‌ها رنگین‌تر می‌شود.

 عبدالملکی گفت: از میزان دستمزد کارگران با خبرم، درآمد کمی دارند و البته از میزان حقوق بازنشستگان هم اطلاع دارم که نسبت به قبل افزایش داشته است و ما به عنوان وزارت مردمی درخواست کاهش و کنترل تورم را داریم تا دخل و خرج این اقشار با هم بخواند.

وزیر تعاون گفت: به عنوان وزارت مردم درخواست داریم سیاست‌های کلان کشور طوری اصلاح شود که ما تورم نداشته باشیم و تا زمانی که این چرخه معیوب اصلاح نشود، نرخ تورم بالا می‌رود و اقشار مختلف تقاضای افزایش درآمد و حقوق دارند.

وی در ادامه گفت: این چرخه معیوب باعث می‌شود مدام شاهد کسری بودجه در دولت و صندوق‌ها و دنبال خلق پول باید باشیم و با این چرخه ما باید به دنبال تورم بدویم؛ در دولت هم اتفاق نظر داشتیم که این چرخه معیوب باید اصلاح شود تا اوضاع رفاهی مردم بهتر شود.

افزایش یارانه ها در راه است؟

وزیر کار خبر داده است که در دولت رئیسی برای افزایش یارانه نقدی اجماع نظر وجود دارد اما با وجود کسری بودجه، دولت چگونه می‌خواهد مبلغ یارانه را بیشتر کند و مجلس نسبت به این موضوع چه نظری دارد؟

ظاهرا افزایش مبلغ یارانه نقدی یکی از برنامه‌های جدی دولت ابراهیم رئیسی است. رئیس‌جمهور دولت سبزدهم در برنامه‌های انتخاباتی خود بارها گفته بود که مبلغ یارانه خانوارهای ایرانی را کافی نمی‌داند و به معیشت سخت مردم اشاره کرده بود.

حالا حجت عبدالملکی، وزیر کار هم در یک مصاحبه به صدا و سیما گفته است که درباره افزایش یارانه نقدی در دولت رئیسی اجماع نظر وجود دارد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان اقتصاد با این مساله مخالفت کرده‌اند و با طرح سقوط درآمدهای نفتی و تحریم شدید اقتصاد ایران که منجر به کسری بودجه شده است، گفته‌اند که افزایش یارانه نقدی به معنی چاپ پول بیشتر و در نتیجه تحمیل تورم سنگین‌تر است.

با این حال وزیر کار دولت رئیسی از برنامه جدید دولت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی گفته است.

مبلغ یارانه چقدر می‌شود؟

حجت عبدالملکی، وزیر کار خبر داده است که مبلغ یارانه احتمالا تغییر می‌کند. او تاکبد کرده است: قطعا یارانه‌ای که در حال حاضر پرداخت می‌شود اثر رفاهی خاصی بر جامعه و مردم ندارد و آنچه که مدنظر ما است تبعیض در پرداخت یارانه است، یعنی اینکه پرداخت یارانه افرادی که شرایط مالی بهتری دارند کاهش پیدا کند تا یارانه افراد نیازمندتر بیشتر شود.

البته عبدالملکی گفته است: مسئله اصلاح نظام یارانه‌ها یک موضوع بسیار کلان در سطح ملی و در سطح حاکمیت است وبه تنهایی در یک وزارتخانه نمی‌توانیم تصمیم خاصی اتخاذ کنیم.

به گفته وزیر کار دولت در حالت کلی به اینکه به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری صورت کند، اتفاق نظر دارد.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی پیش از این گفته بود که بنا دارد یارانه هر نفر را ۳ تا ۴ برابر افزایش دهد.

او وعده داده است که برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد در نظر گزفته شود.

همچنین به گفته رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق بگیرد.

مجلس درباره افزایش یارانه چه نظری دارد؟

نمایندگان مجلس و حتی شخص رئیس مجلس یعنی محمدباقر قالیباف هم بارها در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که وضعیت معیشت مردم دشوار است و یارانه نقدی جوابگوی مخارج زندگی افراد نیست.

البته شماری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس پیش از این گفته‌اند که بنا ندارند یارانه معیشتی را افزایش دهند زیرا این موضوع مشروط به افزایش درآمد از محل فروش بنزین است که این مساله می‌تواند به معنی افزایش قیمت بنزین باشد.

این نمایندگان گفته‌اند از آنجا که بعید می‌دانند قیمت بنزین افزایش داشته باشد بنابراین افزایش مبلغ یارانه معیشتی منتفی است.

با تمام این اوصاف اگر دولت سیزدهم هم بخواهد لایحه افزایش یارانه نقدی را به مجلس ببرد باید نمایندگان را قانع کند که منبع تامین اعتبار آن را در نظر گرفته است و چون شرایط درآمد و بودجه کشور در وضعیت نامساعدی است احتمالا افزایش یارانه نقدی در مجلس رای نیاورد. مگر اینکه دولت مدلی را پیاده کند که وزیر کار از آن صحبت کرده و یارانه ثروتمندان را به نفع فقرا کاهش دهد.

خبر خوش برای یارانه‌بگیران

بانک مرکزی در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و همچنین بهبود فرایند تأمین مالی زنجیره تولید، نسبت به ابلاغ شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تأمین مالی زنجیره تولید به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» با سهمیه هر بانک حداقل دویست هزار فقره کارت و سقف فردی هر متقاضی هفتاد میلیون ریال اقدام کرده است.

بر اساس این شیوه‌نامه، همه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزانی از سهام خود را نفروخته‌اند و همچنین کلیه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، امکان استفاده از این کارت‌ها را دارند. مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص مؤسسه اعتباری، حداکثر ۱۸ ماه است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که در راستای اجرای تصمیمات جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و نامه معاون اقتصادی رییس جمهوری درباره «اعطای کارت رفاهی و تأمین مالی زنجیره تولید»، بانک‌های عامل بر اساس شیوه‌نامه تعیینی، نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند.

همچنین، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی انجام شده، این ماه دوازدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی مرحله نخست وام کرونا از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

خبر خوش از پرداخت یارانه جدید

بابک دین‌پرست، معاون وزیر کشور، با اعلام اقدامات سازمان برنامه و بودجه در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، به موضوع بند (۳) مصوبات جلسه ۶۴ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ با عنوان اجازه به خزانه جهت پرداخت منابع مورد نیاز مربوط به تبعات کرونا از ردیف دیگر اشاره کرد و گفت:

 «بر اساس این مصوبه با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن و لزوم افزایش برخی از هزینه‌ها به‌ویژه تقویت تأمین اجتماعی، به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود که مازاد منابع وصولی ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۲، نسبت به رقم پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را بدون رعایت ماده ۲۹ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور در سقف بودجه عمومی، در موارد مربوط به تبعات کرونا و تصمیمات ستاد ملی کرونا تخصیص دهد و پرداخت کند.»

او تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای این مصوبه و جهت تأمین کسری اعتبار صندوق بازنشستگی کشوری، مبلغ ۱۴۴۸۸ میلیارد تومان و صندوق بازنشستگی لشکری، مبلغ ۷۱۵۲ میلیارد تومان، به اعتبار مصوب سال ۱۳۹۹ این صندوق‌ها اضافه کرده است.

زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ماه

یارانه معیشتی ساعت 24 به حساب سرپرستان خانوار واریز می ‌شود. مبلغ یارانه معیشتی این ماه نیز مانند ماه های قبل بدون تغییر واریز می شود. قابل ذکر است که قسط وام کرونا از یارانه معیشتی کسر خواهد شد. شرح جزئیات یارانه معیشتی شهریور ماه به شرح زیر است.همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند از این ماه کسر خواهد شد.

بیش از یک هفته از آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و ابراهیم رئیسی در حال معرفی کابینه خود است. یارانه جدید یک میلیون تومانی کی واریز می‌شود؟

سهمیه بنزین خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها، بامداد اولین روز شهریور ۱۴۰۰، در کارت‌های سوخت شارژ شد. اما دولت در این ماه، پرداختی‌های دیگری را نیز باید به حساب مشمولان واریز کند.

در ششمین ماه سال ۱۴۰۰ مطابق ماه‌های گذشته، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت هوشمند سوخت خودرو‌های شخصی و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ ۱۵۰۰ تومان واریز شد.

همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز شد.

بر این اساس، سهمیه بنزین خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها در ساعت صفر بامداد امروز (اول شهریور ماه) در کارت‌های سوخت شخصی شارژ شد.

سهمیه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها طبق جدول زیر به کارت‌های شخصی واریز شده است (باشگاه خبرنگاران جوان):

یارانه‌های واریزی شهریور کدام‌ هستند؟

در این میان، دولت جدید باید روند واریز یارانه‌های ماه‌های گذشته را در ماه پیش‌رو ادامه دهد و در شهریور دو یارانه ثابت نقدی و معیشتی بنزین را واریز کند.

یارانه معیشتی بنزین

براساس اطلاعیه‌هایی که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هر ماه منتشر می‌کند، باید بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۱۰ شهریور) به حساب سرپرستان خانواده‌های واجد شرایط واریز شود.

مبلغ این یارانه همانند دوره‌های قبل برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان، خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

یارانه نقدی

صد و بیست و هفتمین مرحله یارانه نقدی نیز در شهریور پرداخت می‌شود.

واریز یارانه نقدی نیز زمان‌بندی مشخصی دارد، این یارانه باید در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ شهریور واریز شود.

طی سال‌های گذشته مبلغ یارانه نقدی به طور ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ هزار بوده، اما خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور مبلغی بیش از این مقدار را می‌گیرند.

حقوق و وام بازنشستگان

در خصوص حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی باید واریز حقوق‌ها را از ۲۰ شهریور آغاز کند. همچنین براساس گفتگو رئیس کانون بازنشستگان استان تهران دومین نوبت وام هفت میلیون تومانی نیز در شهریور به حساب متقاضیان دریافت این وام واریز می‌شود.

در خصوص بازنشستگان لشگری و کشوری نیز باید در پایان شهریور، چهارمین نوبت وام ۱۰ میلیون تومانی به حساب بیش از ۲۰ هزار نفر واریز شود.

آنچه دیگران می خوانند قتل ناموسی هولناک تازه عروس 14 ساله توسط شوهر روحانی او + عکس قیمت پراید کاهش یافت ؟ + خبر خوش درباره قیمت خودرو خبر خوش درباره قیمت مسکن + این خانه ها را ارزان بخرید! افزایش یارانه بنزین در راه است ؟ شهرت همسر نوید محمدزاده جهانی شد + تصاویر دیده نشده

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه ثروتمندان یارانه دارویی یارانه شهریور کی واریز می شود یارانه حمایت معیشتی یارانه 120 هزار تومانی یارانه جدید یارانه کالا های اساسی یارانه کمک معیشتی کرونا یارانه ۱۰۰ هزار تومانی یارانه چه کسانی قطع می شود یارانه معیشتی کی واریز می شود حساب سرپرستان خانوار واریز زمان واریز یارانه معیشتی شهریور یارانه معیشتی شهریور ماه همانند دوره های قبل افزایش یارانه نقدی افزایش مبلغ یارانه یک میلیون تومانی پرداخت یارانه روز چهارشنبه یارانه بنزین مرحله یارانه بودجه کشور واریز می شود کسر خواهد شد ماه سال ۱۴۰۰ هزار تومان دومین مرحله معیشتی ساعت ماه های قبل وزیر تعاون یارانه ها خودرو ها کم درآمد وزیر کار گفته اند ستاد ملی واریز شد خبر خوش بر اساس کارت ها ساعت ۲۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود

شهرام دبیری در نشست مشترک با علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است و باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفت نیز ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان‌ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا‌ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مد نظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز‌های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل‌های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آن‌ها محیط‌زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته‌های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا‌های کشور و شورای عالی استان‌ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا‌ها و سازمان محیط زیست می‌توانند قدم‌های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: کار‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار‌های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور‌ها مردم باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می‌شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می‌شود، شهرداری‌ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو‌ها و آلایندگی آن‌ها نیز، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر‌ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می‌توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می‌خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

دبیری در پایان اظهارداشت: امیدواریم نتایج این نشست در آینده نزدیک بررسی و اثربخشی آن مشخص شود.

دیگر خبرها

  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • واریزی ۴ میلیونی برای این دسته از بازنشستگان
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟
  • سوپرایز مهم برای پدر و مادران جوان | افزایش ۲۵ درصدی یارانه کودکان
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین