Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، علیرضا ایزدپور گزارشی از اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) ارائه و اظهار کرد: در حال حاضر برنامه غربال‌گری بینایی با استفاده از دو روش «ای‌چارت» و دستگاه غربا‌گر عیوب انکساری توسط غربالگر انجام و در صورت وجود مشکل به اپتومتریست و چشم پزشک ارجاع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به اینکه از اهداف WHO افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماری‌هایی ازجمله آمبلیوپی و عیوب انکساری است، برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی (تنبلی چشم) به عنوان یکی از اولویت های برنامه پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: این برنامه از سال ۱۳۷۴ توسط سازمان بهزیستی با هدف غربال بینایی و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و مداخلات درمانی به موقع برای کودکان از استان هرمزگان آغاز شده و به مرور در استان‌های دیگر نیز به اجرا درآمد در سال ۱۳۸۷ بهزیستی کشور اقدام به الزامی کردن استقرار پایگاه‌های دائمی غربالگری بینایی در سراسر کشور کرد و تاکنون هرساله این برنامه توسط بهزیستی انجام می‌شود.

ایزدپور گروه‌های هدف این طرح را کودکان سه تا ۶ سال دانست و هدف از اجرای آن را شناسایی، تشخیص و درمان به موقع اختلالات عیوب انکساری و تنبلی چشم در کودکان عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تشخیص آمبلیوپی و اختلالات بینایی در زمان مناسب می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی در مداخلات درمانی به موقع، کاهش اثرات منفی روی روند زندگی مبتلایان و خانواده آنان داشته باشد؛ بنابراین انجام غربالگری برای کودکان سه تا ۶ سال به صورت مکرر مورد تأکید است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: پایگاه‌های دائمی غربالگری بینایی زیر نظر بهزیستی در استان سمنان و در کل ایام سال به سنجش کودکان می‌پردازند؛ در سال‌های گذشته برنامه هرساله به صورت رسمی از آبان‌ماه تا پایان آذرماه اجرا می‌شد که با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر اجرای برنامه غربالگری بینایی از اردیبهشت‌ماه در کشور انجام و با توجه به شرایط و مصوبات ستاد کرونا دستورالعمل‌هایی در راستای اجرای برنامه به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ می‌شود.

ایزدپور اضافه کرد: طی اجرای برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در استان سمنان در سال‌های گذشته در سال ۹۷ تعداد ۲۱ هزار کودک، در سال ۹۸ تعداد ۲۴ هزار کودک و در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و مراجعه نکردن والدین به پایگاه‌ها ۱۶ هزار کودک مورد غربال قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۶۵۰ کودک به اپتومتریست و ۱۳۰ کودک به چشم‌پزشک در برنامه برای پیگیری‌های تخصصی ارجاع شدند و بهزیستی برای ۷۰ کودک کمک‌هزینه تهیه عینک و دو مورد کمک هزینه جراحی چشم پرداخت کرده است.   

مدیرکل بهزیستی استان سمنان خاطرنشان کرد: در سال‌ جاری ۳۰ پایگاه غربالگری بینایی ازجمله مؤسسات مجری طرح و مراکز مثبت زندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان فعالیت دارند که به تفکیک در سمنان ۹ پایگاه، شاهرود هفت پایگاه، گرمسار دو پایگاه، دامغان پنج پایگاه، آرادان دو پایگاه، میامی دو پایگاه، مهدی‌شهر دو پایگاه و سرخه یک پایگاه غربالگری بینایی کودکان را عهده‌دار هستند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان غربالگری بینایی کودکان آمبلیوپی بهزیستی استان سمنان غربالگری بینایی اجرای برنامه دو پایگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۱۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد

مهشید سلیمانی سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک مرکز دولتی شیرخوارگاه در استان فعال است، گفت: هم اکنون ۱۰ کودک در این شیرخوارگاه امام علی (ع) شهرکرد نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید

اختصاص سه میلیارد اعتبار ملی به مراکز بهزیستی چهارمحال و بختیاری

وی افزود: این کودکان شیرخوار بدون سرپرست هستند و تا مشخص نشدن وضعیت سرپرست این کودکان امکان واگذاری آنها به افراد وجود ندارد.

سلیمانی گفت: تعداد کودکان شیرخوار در این مرکز به دلیل واگذاری به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی و همچنین واگذارشدن به خانواده خودشان متغییراست و تا مشخص نشدن شرایط حقوقی این کودکان امکان واگذاری به خانواده خودشان و یا خانواد‌های متقاضی فرزندخوانده وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • اجرای پویش «نذر خون» در استان سمنان/ مراکز آماده پذیرایی است
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه (س)
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • فعالیت هفت مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در قم