Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در شرایط حال حاضر کشور از بعد تحریم ها و مسائل اقتصادی، یکی از بهترین مدل هایی که می تواند اقتصاد را جهش داده و آن را به سمت مردمی شدن سوق داده و مشارکت عمومی و عدالت اجتماعی را ایجاد کند موضوع تعاون است.
به گزارش روابط عمومی تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بهزاد سام دلیری در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز تعاون اظهار کرد: استان مرکزی با توجه به ویژگی ها و توانمندی هایی که دارد جزو استان های پیشرو در حوزه تعاون است چراکه مفهوم واقعی تعاون در استان به خوبی مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان مرکزی در حوزه تشکیل تعاونی های مختلف از جمله گل و گیاه و سنگ های معدنی، پیشرو است.
وی افزود: در حال حاضر حدود 2300 تعاونی فعال با ظرفیت اشتغال حدود 23 هزار نفر در سطح استان با گرایش های مختلف فعالیت دارند که این تنوع در سایر استان های کشور، اینچنین ملموس نیست. تعاون در شرایط حال حاضر کشور از بعد تحریم ها و مسائل اقتصادی، یکی از بهترین مدل هایی است که می تواند اقتصاد را به سمت مردمی شدن و مشارکت عمومی و عدالت اجتماعی سوق دهد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: کاهش فاصله طبقات اجتماعی، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس عمومی و ایجاد ارتباط اخلاقی در کار گروهی از جمله ویژگی های حوزه تعاون است و اگر تعاون به طور جد دیده شود قطعا می تواند در حوزه اقصادی نقش آفرینی خوبی داشته باشد.
سام دلیری بیان کرد: حدود 30 تا 40 درصد تعاونی ها در حوزه تولید فعالیت دارند لذا نقش تعاونی ها در توانمندی و ارتقا تولید ملی نقشی مهم و موثر است، همچنین تعاون در سایر حوزه ها از جمله سرمایه گذاری های مولد اقتصادی، تجمیع سرمایه اندک اشخاص حقیقی و حقوقی، ترویج کارآفرینی، رفاه اجتماعی و اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و... نقش آفرینی موثری دارد.
وی عنوان کرد: 200 هزار تعاونی در کشور به ثبت رسیده که تنها 50 درصد این تعداد فعال هستند و در چرخه اقتصادی نقش دارند. 998 هزار و 253 نفر عضو تعاونی‌های استان مرکزی هستند که از این تعداد 722 هزار و 487 نفر مرد و 275 هزار و 466 نفر زن است.
وی گفت: اجرای سند توسعه بخش تعاون در فعالیت مجدد تعاونی‌های غیرفعال و افزایش چند برابری سهم این بخش در اقتصاد نقش دارد و این مهم در اولویت برنامه‌های وزارتخانه است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: افزایش آگاهی نسبت به جایگاه تعاون، آموزش در بخش‌های مختلف و حمایت‌های تسهیلاتی با توجه به طرح‌های توجیهی، از دیگر مواردی است که برای احیای تعاونی‌های غیرفعال دنبال می‌شود.
خسروبیگی، رئیس هیئت مدیره اتاق تعاون اراک نیز در این نشست گفت: هدف تعاونی ها بر خلاف سایر بنگاه های اقتصاد و تجاری تنها دستیابی به ثروت نیست بلکه علاوه بر بهبود شرایط و تامین نیاز اعضا، ایجاد عدالت و مسئولیت پذیری و همکاری گروهی مورد توجه است.
وی افزود: بخش تعاون توانمندی های زیادی دارد به طوری که 80 درصد بخش حمل و نقل و حدود 34 درصد تولید گوشت و حدود 23 درصد تولید میگو در کشور برعهده بخش تعاون است، نقش آفرینی تعاون در 8 سال دفاع مقدس در تامین مایحتاج مردم نیز مشهود بوده است.
خسروبیگی بیان کرد: متاسفانه تعاون از برنامه های پنجم و ششم خود عقب ماند که علت آن هم رها شدن بخش تعاون از سوی دولتی ها بود که وزارتخانه های تعاون و کار را ادغام کردند. از دیگر مشکلات موجود در حوزه تعاون نبود آموزش در این حوزه است که می طلبد در دانشگاه ها واحدهایی را در این زمینه تدریس کنند.
مصلح آبادی معاون بانک توسعه و تعاون استان مرکزی نیز در این نشست گفت: گذشته از سوی بانک توسعه تعاون استان 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که نسبت به سال ماقبل آن افزایش دو برابری داشته است که در قالب 6 هزار پرونده پرداخت شده است.
وی ادامه داد: طبق قانون می بایست بانک 70 درصد تسهیلات و امکانات را به بخش تعاون پرداخت کند که در استان مرکزی بیش از 70 درصد در بخش تعاون تسهیلات پرداخت شده است. بانک توسعه تعاون نسبت به سنوات گذشته در سال های اخیر رشد خوبی داشته است. بانک توسعه تعاون در پایان سال 99 حدود 90 درصد تعهدات خود را تحقق بخشید و در سال 99 به سبب عملکرد خوب رتبه بانک استان یک درجه ارتقا داشته است.
مصلح آبادی خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته تعاون مقرر شده که تسهیلات به تعاونی های تولیدی در بحث رونق تعاون با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 48 ماهه، تعاونی های خدمات با نرخ 15 درصد با بازپرداخت 48 ماهه و اعضای تعاون با نرخ 18 درصد با بازپرداخت 36 ماهه تعلق گیرد.
امیدی، سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست بیان کرد: مطابق بند ب سیاست های اصل 44 سهم تعاونی ها در اقتصاد تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 25 درصد می رسید که نرسید که یکی از علل آن تجمیع وزارتخانه های تعاون و کار و رفاه بوده است.
وی افزود: در این هفته 4 طرح افتتاحی و بیش از 40 برنامه در سطح استان مرکزی برگزار خواهد شد. تعاونی پوران سنگ محلات با فرصت شغلی 17 نفر و 25 میلیارد تومان سرمایه گذاری، تعاونی کیان قزل با فرصت شغلی 4 نفر و سرمایه گذاری 300 میلیون با 7 نفر عضو، تعاونی صنعتگران هنر سلطان آباد با 8 فرصت شغلی و یک میلیارد سرمایه گذاری با 7 نفر عضو، تعاونی تولید مکمل های دارویی با 25 فرصت شغلی و 17 میلیارد تومان سرمایه گذاری با 7 نفر عضو، طرح های افتتاحی در این هفته هستند.
امیدی در خصوص تعاونی های برتر گفت: امسال سه تعاونی برتر استانی و 12 تعاونی شایسته تقدیر از 64 تعاونی ثبت نام شده انتخاب شده است.
15 شهریور 1400 09:10
روابط عمومی تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی |
کد خبر : 244,485
کلیدواژه ها: بهزاد سام دلیری,هفته تعاون,مدیر کل تعاون،کارو رفاه اجتماعی,استان مرکزی
نظرات بینندگان

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی سرمایه گذاری مدیرکل تعاون بانک توسعه بخش تعاون تعاونی ها فرصت شغلی نفر عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه جهانی تعاون (ICA) سالانه گزارشی را تحت عنوان «پایش جهانی تعاون» و با هدف معرفی ۳۰۰ تعاونی برتر در جهان منتشر می‌کند و این گزارش در قالب کتاب کاوشی در اقتصاد تعاون ترجمه و منتشر شده است.

در این کتاب اطلاعات جامعی بر اساس گردش مالی ۳۰۰ تعاونی برتر جهان، ۲۴۰۹.۴۱ میلیارد دلار برآورد شده است. در این رتبه‌بندی ۳۰۰ تعاونی برتر بر اساس گردش مالی، مجموعاً ۲۴۰۹.۴۱ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی (۱۰۵ شرکت) و بخش بیمه (۹۶ شرکت) و پس از آن تجارت عمده و خرده‌فروشی (۵۷ شرکت) قرار دارند.

۵ تعاونی برتر بر اساس گردش مالی

تعاونی بانکداری «گروپ کردیت اگریکول» با گردش مالی ۱۱۷.۰۱ میلیارد دلار از کشور فرانسه تعاونی مصرف «REWE» با گردش مالی ۸۲.۰۳ میلیارد دلار از کشور آلمان تعاونی بانکداری«BPCE» با گردش مالی ۶۴.۰۶ میلیارد دلار از کشور فرانسه تعاونی کشاورزی «نونک هیوپ» با گردش مالی ۶۱.۱۷ میلیارد دلار از کشور کره جنوبی تعاونی مصرف «Leclerc» با گردش مالی ۶۰.۵۶ میلیارد دلار از کشور فرانسه

همان طور که ملاحظه می‌شود پر درآمدترین تعاونی‌های دنیا از حوزه بانکداری، مصرف و کشاورزی هستند.

همچنین در این کتاب، می‌توان به دسته بندی جغرافیایی این تعاونی‌های اشاره داشت به طوری که ۱۶۶ عدد از این تعاونی‌ها در منطقه اروپا، ۹۴ عدد از این تعاونی‌ها در منطقه آمریکا و ۴۰ عدد از این تعاونی‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند. ضمناً در بررسی ۵ ساله این گزارش می‌توان به روند افزایش گردش مالی تعاونی‌های جهان به شکل زیر رسید:

کد خبر 6086736

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • «کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی
  • اجرای ۴۰۰ ویژه برنامه در هفته کار و کارگر استان مرکزی
  • بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و تولید
  • ضرورت تقویت بخش تعاون در راستای تحقق اشتغال‌زایی