Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود هادیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این نکته که این بار هم همانند آتش سوزی های گذشته عامل انسانی که به نظر  عمدی نیز بوده باشد ، عامل این چالش زیست محیطی بوده است،افزود :این آتش سوزی از بامداد روز یکشنبه  در اراضی منطقه موسوم به " شور " و "تاشتک"  رخ داد که آتش پس از ۱۷ ساعت تلاش مداوم همه نیروهای محیط زیست و مردم منطقه مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توضیح این نکته که اگر امکانات آتش نشانی یعنی حداقل یک دستگاه خودرو آتش نشانی به موقع وارد عمل می شد ، حجم و وسعت آتش سوزی و خسارت به مراتب کمتر بوده است، بیان داشت: اگر چه شماری از مردم علاقمند به محیط زیست در کنار ماموران یگان حفاظت محیط زیست به صورت انفرادی تلاش زیادی را برای مهار آتش داشته اند که باید قدردان همه آنان باشیم ، اما این پناهگاه بین المللی نیاز به امکانات آتش نشانی مستقر در محل دارد.

هادیان از همکاری و اعزام خودرو آتش نشانی بندر امیر آباد که عامل مهار آتش سوزی روز گذشته شده است، قدردانی کرد و گفت: طبق قوانین مدریت بحران ، مدیریت جهاد کشاورزی باید در این زمینه سرمایه گذاری لازم را در مقوله اطفای حریق داشته باشد که هنوز این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان این که به طور یقین خطای انسانی که به نظر می رسد با توجه به شرایط آب و هوایی  کاهش دما و آسمان نیز ابری و نیمه ابری روز گذشته ،آتش سوزی نیز عمدی بوده است ،توضیح داد: با همکاری بازرسان و دستگاه امنیتی استان در حال بررسی و شناسایی این افراد هستیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر به تعداد ورودی  به پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی اشاره کرد و گفت: این امر سبب شد تا کنترل ورود و خروج افراد  بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن باشد ، به همین دلیل در صدد اجرای طرح کاهش دسترسی عمومی به این منطقه و ایجاد مسیر مشخص ورود و خروج هستیم.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله درشرق استان مازندران قرار دارد که دارای ۶۸ هزار هکتار مساحت است که بیش از ۲۰ هزار هکتار از این وسعت را پناهگاه حیات وحش میانکاله تشکیل می دهد که انارستان ، سازیل و تمشک از گونه های گیاهی موجود در این اراضی است که مورد استفاده پرندگان مهاجر برای تغذیه و تخم ریزی است.

بر اساس آمارهای اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۲ مورد آتش‌سوزی در میانکاله رخ داد که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی حدود ۲۰۰ هکتار از زمین‌های این زیستگاه شد. ۷۰ درصد از این میزان با پوشش سازیل و ۳۰ درصد نیز انارستان طعمه حریق شد. سال ۱۳۹۹ در پناهگاه حیات وحش میانکاله ۱۶ مورد آتش‌سوزی رخ داد که مجموع مساحت این اراضی ۳۸۰ هکتار  بود.

طبق آمار سال ۱۳۹۸نیز  حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی این پناهگاه براثر آتش سوزی از بین رفت.

تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است. این تالاب که در دل شبه جزیره میانکاله واقع شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به ویژه مواد غذایی مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می‌رود.

برچسب‌ها آتش سوزی ساری مازندران تالاب میانکاله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی ساری مازندران آتش سوزی ساری مازندران تالاب میانکاله پناهگاه حیات وحش بین المللی آتش نشانی محیط زیست آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست

حمزه صالحی  با اشاره به اینکه در حال حاضر دو پناهگاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در کرج فعال است، گفت: یکی از این مراکز در حلقه دره و دیگری در باغستان است که هر کدام ظرفیت نگهداری از ۵۰۰ قلاده سگ را دارند.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: در هر یک از این مرکز یک دامپزشک، یک تکنسین و چهار پرسنل برای حفظ و نگهداری فضای پناهگاه و غذارسانی به سگ‌ها فعالیت دارند.

وی با اشاره به نحوه غذارسانی به سگ‌های این مراکز گفت: روزانه ۵۰۰ کیلوگرم غذا در هر یک از این پناهگاه‌ها توزیع می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: طبق دستورالعمل وزارت کشور ما وظیفه داریم سگ‌های بلاصاحب را از مناطق مختلف کرج جمع آوری و به این مراکز انتقال دهیم و بعد از عقیم سازی مجددا در محل قبل خود رها کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ساکنین برخی مناطق از تعداد بالای سگ‌های بلاصاحب در محل خود گلایه دارند و شکایت‌ها در این خصوص زیاد است، گاه مجبور می‌شویم سگ‌هایی که از یک محل یا محدوده جمع آوری کرده‌ایم را در مناطق دیگر رهاسازی کنیم.

صالحی افزود: سگ‌هایی که جمع آوری می‌شوند در مرحله اول به پناهگاه انتقال داده شده و بعد از معاینه به بخش قرنطینه منتقل می‌شوند تا از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار بگیرند.

وی گفت: اگر سگ‌ها مشکلی نداشته باشند عقیم سازی و برای ۲۰ روز به فضای فنس دار پناهگاه انتقال داده می‌شوند و پس از گذراندن این مدت، مجددا به محلی که جمع آوری شده بوند بازگردانده می‌شوند.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: البته برخی سگ‌ها که ممکن است بیماری غیرقابل درمانی داشته باشند و سایر سگ‌ها را نیز درگیر کنند و در چنین شرایطی به تشخیص دامپزشک یوتانایز می‌شوند.

وی گفت: البته با توجه به حساسیت‌های حامیان حیوانات و مسائل انسانی، آمار یوتانایزهایی که در سال انجام می‌شود بسیار پایین است.

صالحی با اشاره به تعداد سگ‌هایی که ماهانه عقیم سازی می‌شوند، تصریح کرد: طبق قرارداد، باید ۲۰۰ سگ بلاصاحب در هر ماه عقیم سازی شود ولی با توجه به اهمیت کنترل جمعیت این حیوانات در فضای شهری این آمار بیشتر است و در برخی ماه‌ها به ۴۰۰ قلاده هم می‌رسد.

وی افزود: برنامه عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب در برنامه‌ای میان مدت اثر بخش است و به کاهش جمعیت آنها در کرج منجر می‌شود به همین دلیل شهروندان باید صبور باشند و نباید انتظار داشته باشند، با اولین تماس تلفنی دیگر خبری از سگ‌های بلاصاحب در محله‌ای که زندگی می‌کنند، نباشد.

صالحی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین شکایات شهروندان در خصوص تجمع سگ‌های بلاصاحب مربوط به منطقه ۳ است و دلیل اصلی آن همجواری این منطقه با چهارباغ است.

این مسئول تصریح کرد: در تلاشیم طرح جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در کل استان توسط یک پیمانکار و به صورت یکپارچه انجام شود چون تا زمانی که شهرستان‌های استان در این خصوص با هم هماهنگ نباشند، ساماندهی به درستی نتیجه نمی‌دهد.

وی گفت: سگ‌ها در حال تردد هستند و اگر برنامه عقیم سازی در شهرستانی به خوبی اجرایی نشود، وضعیت کرج هم تغییر محسوسی نخواهد کرد و هدفگذاری برای کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب آن طور که باید و شاید محقق نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های آبخیزداری کلید مقابله با خشکسالی
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آیا کیفیت آب سد چمشیر مشکلی دارد؟
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی