Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، پس از شیوع کرونا در کشور و بنا به تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا، گروه‌های شغلی درجه‌بندی‌ شدند و در مواقع حساس، این ستاد با صدور اطلاعیه‌ای دستور تعطیلی اصناف برای عدم شیوع بیشتر ویروس را صادر می‌کند.

در این راستا جمعی از کسبه شهر نطنز با ثبت درخواستی در سامانه «فارس من» به این موضع معترض شدند که خبرنگار فارس با تهیه گزارشی به بررسی ابعاد بیشتر این موضوع پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست کسبه نطنز از استاندار اصفهان

در قدم اول این ماجرا کسبه شهر نطنز در نامه‌ای به استاندار اصفهان عنوان کرده‌اند: بر خود لازم دانسته عده‌ای از کسبه شهرستان نطنز که در ردیف شغلی ۲ و ۳ قرار داشته و اخیراً با شیوع ویروس منحوس کرونا در این شهرستان برای بار سوم در وضعیت قرمز قرار گرفتند که در این راستا این مشاغل حدود ۲۵ روز با نظر ستاد مبارزه با کرونای شهرستان تعطیلی شدند و اگر مورد بررسی قرار دهیم، همان‌طور که خود آگاه‌ هستید، خسارات زیادی را از جمله هزینه سنگین خانواده، کرایه مغازه و پرداخت به مالکین، معوقه‌های بانکی، چک‌های برگشتی و... متحمل شده‌اند.

در این نامه آمده است: در اوایل کار طی جلسه‌ای که با حضور فرماندار وقت و امام‌جمعه و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر و کسبه تشکیل شد، فرماندار قول‌های مساعد زیادی به کسبه داد، از جمله پرداخت وام و مساعدت‌های دیگر برای دل‌خوشی این کاسب‌ها، اما چنانچه مشهود است هیچ‌یک از آنان اعمال نگردید و حتی بانک‌ها معوقه‌ها و دیرکردها را تا ریال آخر دریافت کردند.

در ادامه نامه اضافه شده است: حال وجدانا قضاوت کنید، در اکثر نقاط کشور این وضعیت قرمز حاکم نشد و بنا به بررسی به‌عمل‌آمده کسبه و اصناف مشاغل ۲ و ۳ از مزایای زیادی بهره‌مند شدند و حتی وام‌هایی با بهره کم دریافت کردند؛ مگر نه این است که این شهرستان هم باید از این امتیازها برخوردار شوند و این خود جای سؤال است که چرا هیچ کدام از قول‌ها اعمال نشد؛ حال تقاضا داریم در حد امکان حداقل در پرداخت وام، به طریق ممکن دستوراتی فرمایید تا شاید حدودی از خسارات جبران شود.

در همین زمینه یکی از آرایشگران شهرستان نطنز اظهار داشت: نه‌تنها تعطیلات چندمرحله‌ای در نطنز باعث شد چک‌هایمان عقب بماند و حتی صاحبان مغازه کرایه خود را نبخشند، بلکه تاریخ مصرف برخی از اقلام نیز به اتمام رسید و مجبور هستیم آن‌ها را دور بریزیم.

یک لباس فروش هم در این زمینه بیان داشت: یکی از مشکلات صنف لباس‌فروشان فصلی بودن هر لباس است و هر لباسی در هر فصل مورد استفاده مردم است، این نمی‌شود که ما لباس را تهیه می‌کنیم ولی با تعطیلی فصل لباس می‌گذرد و این لباس‌ها تا سال دیگر در مغازه خاک می‌خورد و دیگر پولی برای ما باقی نمی‌ماند که برویم لباس فصل جدید بیاوریم.

یکی از فعالان صنف خرازی‌فروشان نیز گفت: در تعطیلات ادوار قبل، ضررهای فروانی متحمل شدیم؛  برای مثال با تعطیلاتی که یک ماه طول کشید، فقط این نبود که ما یک ماه کاسبی نکردیم بلکه با بازگشایی مغازه باید چند روز منتظر بمانیم تا کاسبی رونق پیدا کند و تا رونق خود را به دست می‌آورد، دوباره تعطیلات دیگری ایجاد شد که ضرر فراوانی متحمل شدیم واقعاً مسؤولان ما را درک نمی‌کنند.

یکی دیگر از کسبه هم گفت: شغل دو و سه در نطنز با جمعیت کم، مراجعین زیادی ندارد و این تعطیلی‌ها هیچ اثری در مهار کرونا نداشت و ما این را به گوش مسؤولان رساندیم ولی کو گوش شنوا؟

همکاری ویژه اصناف با ستاد مبارزه با کرونا و ضرورت توجه بیشتر مسؤولان به اصناف

رحمت‌اله مرادی در این خصوص اظهار کرد: اصناف شهرستان طی ۱۸ ماه گذشته همکاری بسیار خوبی با ستاد کرونا داشته‌اند؛ هرزمان که تصمیم بر بستن واحدهای صنفی گرفته‌ شده، اصناف با مشکلات اقتصادی مواجه شدند که طی این دو سال به دلیل تورم بی‌سابقه، پایین آمدن توان خرید مردم و افزایش هزینه‌ها، واحدهای صنفی را تعطیل کردند ولی هیچ کمکی به آنها نشده است.

رئیس اتاق اصناف نطنز ادامه داد: به برخی از تصمیماتی که توسط دولت و یا دیگر مسؤولان گرفته‌شده، عمل نشده است و خیلی از آن‌ها هم شامل حال کسبه در شهرهای کوچک نشده است و یا تأثیر آن‌چنانی نداشته و هیچ مشکلی از کسبه را حل نکرده است؛ تقاضا داریم دولت جدید و مسؤولان مربوطه توجه بیشتری به اصناف داشته باشند.

پرداخت 90 فقره تسهیلات کرونایی در نطنز

علی نجاتیان در این زمینه هم اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل به‌طور کامل تعطیل و برخی به‌طور محدود اجازه فعالیت داشتند؛ بسیاری از این واحدها که با درآمد روزانه، هزینه خود را تأمین می‌کردند، با دغدغه و نگرانی‌هایی از جمله چک‌های پرداختنی، حق بیمه، اجاره‌بها و... مواجه شدند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت نطنز افزود: پیک و موج‌های متعدد که باعث تعطیلی هرازچندگاه اصناف و اعمال محدودیت در ساعات فعالیت آنان می‌شد، باعث شده بود که متصدیان واحدهای صنفی در بلاتکلیفی به سر برده و آنان را دچار خسارت و زیان فراوان کند.

وی تصریح کرد: در این راستا دولت به جهت حمایت از واحدهای آسیب‌دیده از کرونا با اضافه کردن پنجره‌ای در سامانه کارا نسبت به ثبت‌نام از مشمولان دریافت تسهیلات در مشاغل ۱۳ گانه اقدام کرد که در شهرستان نطنز بالغ‌ بر ۹۰ فقره تسهیلات توسط شعب عامل پرداخت صورت گرفت.

نجاتیان خاطرنشان کرد: از دیگر حمایت‌های صورت گرفته و اطلاع‌رسانی شده به واحدهای صنفی آسیب‌دیده می‌توان به استمهال حق بیمه سهم کارفرما، مستثنی شدن محدودیت متعارف و ناظر بر چک‌های برگشتی در زمان اجرای اعطای تسهیلات و ودیعه مسکن و همچنین تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده و امکان برخورداری از ۱۰۰٪ بخشودگی جریمه عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر اشاره کرد تا بتوان از این طریق بخشی از زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا جبران را کرد.

رمضانعلی فردوسی، فرماندار شهرستان نطنز نیز اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال‌شده بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا بوده و اصناف نطنز مطابق سایر نقاط کشور در ایام شیوع ویروس در وضعیت قرمز مجبور به تعطیلی شده و مطابق تصمیم ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا تسهیلاتی در نظر گرفته‌ شده که اصناف برای جبران ضرر خود از آن استفاده کرده‌اند.

با توضیحات اصناف و مسؤولان به نظر می‌رسد این مشکل در کل کشور وجود دارد و باید برای آن چاره‌اندیشی ویژه شده تا از ورشکستگی اصناف گروه‌های 2 و 3 جلوگیری به عمل آید.

 

انتهای پیام/63025/ق30/

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من فرماندار نطنز خسارت کسبه مشاغل گروه 2 و 3 مشاغل گروه 2 مشاغل گروه 3 مبارزه با کرونا شهرستان نطنز واحدهای صنفی شیوع ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۹۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

اغلب به دلیل خشکسالی‌ها که برای زراعت کشاورزان خطرناک است کارت‌های آبیاری را در اختیار کشاورزان می‌گذارند تا با توجه به سهمیه‌ای که دارند مزارع خود را آبیاری کنند. اما به گفته یکی از کشاورزان شهرستان نطنز باقی مانده و ذخیره سهمیه آبیاری کشاورزان باطل شده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام، چرا اداره آبیاری کشاورزی شهرستان نطنز شارژ‌های آبیاری کشاورزانی را که در کارت‌های خود به دلیل بارندگی‌های اخیر ذخیره کرده اند را باطل کرده است. کشاورزان به دلیل بارندگی‌های اخیر موتور چاه‌های کشاورزی را مدتی خاموش کردند و شارژ‌های آبیاری را ذخیره کردند، اما اداره اقدام به سوزاندن شارژ‌های قبلی کشاورزان کرده است و این اتفاق برای اولین بار صورت گرفته است. خواهش میکنم پیگیری کنید.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز
  • پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور
  • دستگیری سارق باغ‌های جهرم با ۱۵ فقره سرقت
  • پرداخت ۹۶ فقره تسهیلات برای درمان زوج‌های نابارور
  • تکمیل ۴۰۰ واحد مسکن نیمه‌کاره ۲۰ ساله در رزن
  • پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در ماکو
  • پرداخت ۹۹۲ میلیارد کمک معیشت به مددجویان گلستانی
  • پرداخت تسهیلات ۵۵۰میلیاردی به مددجویان اردستان
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام