Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مسئله اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تاب‌آوری صنعت فولاد کشور پرداخت.
به گزارش شانا به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات تولیدی این مرکز در گزارشی به بررسی مسئله اصلاح حامل‌های انرژی و تاب‌آوری صنعت فولاد کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش آمده است: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا و اولین تولیدکننده آهن اسفنجی بر پایه گاز در جهان است. تولید فولاد ایران در سال 1398 به مقدار 2.27 میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به مرز 30 میلیون تن برسد، هم‌اکنون زنجیره ارزش فولاد حدود 12 درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است، به‌طوری که علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور به محصولات زنجیره فولاد، امکان توسعه بازارهای صادراتی نیز به‌وجود آمده است.
در ادامه این گزارش بیان شده است: این در حالی است که در دهه 80 شمسی، ایران از واردکنندگان شمش فولاد و محصولات فولادی نظیر میلگرد ساختمانی بود. پایش طرح‌های در حال احداث و قابل تحقق زنجیره ارزش فولاد نشان می‌دهد اهداف کمّی این صنعت (ایجاد 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام در چشم‌انداز 1404) محقق می‌شود، تلاش چند نسل از مدیران و متخصصان صنعتی کشور سبب شده است امروزه زنجیره ارزش فولاد کشور به سطحی از بلوغ صنعتی و مدیریتی برسد.
در این گزارش تصریح شده است: دسترسی به گاز طبیعی و انرژی برق با نرخ‌های یارانه‌ای، همواره از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش فولاد کشور بوده است، اما مشوق‌های سرمایه‌گذاری در هیچ بخشی از اقتصاد نمی‌تواند بدون محدودیت زمانی و همیشگی باشد، زیرا سبب افت پیوسته بهره‌وری و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری در سطح جهانی می‌شود، با توجه به گذار بخش فولاد کشور از دوره رشد و نمو اولیه و دستیابی به بلوغ صنعتی و مدیریتی، انتظار می‌رود استمرار توسعه و تداوم تولید در این بخش بدون نیاز به مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی نیز امکان‌پذیر باشد.
در بخش دیگری از این گزارش بیان شده است: یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که با افزایش 200 درصدی قیمت انرژی برق و گاز طبیعی، نسبت سود ناخالص به بهای تمام‌شده اغلب شرکت‌های فولادی پس از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بازه 15 تا 20 درصد قرار می‌گیرد که حاشیه سود مطلوبی برای این صنعت است. حاشیه سود ناخالص صنایع فولادی فاقد زنجیره ارزش کامل به‌ویژه شرکت‌های فولادی بخش خصوصی (با فناوری کوره القایی) که تنها روی مرحله فولادسازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، احتمال دارد به زیر 10 درصد کاهش می‌یابد که با توجه به هزینه سربار پایین آنها، تداوم تولید تهدید نخواهد شد.
در این گزارش تأکید شده است: مصارف انرژی شرکت‌های معدنی بالادستی زنجیره ارزش نسبتاً پایین است و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تأثیر چندانی در وضع سوددهی آنها نخواهد داشت. رکود بخش ساخت‌وساز در کشور و عدم دسترسی به بازارهای صادراتی جذاب سبب می‌شود که شرکت‌ها پس از اصلاح نرخ حامل‌های انرژی رکود شدیدتری را تجربه کنند.
در گزارش اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تصریح شده که الگوی کسب‌وکاری که بر مبنای آن واحدهای متعدد در دهه 80 شمسی ایجاد شدند، امروزه منقضی شده و تعطیلی بسیاری از این واحدها در میان مدت اجتناب‌ناپذیر است. راهکارهایی نظیر انتقال خطوط تولید به کشورهای منطقه و تجمیع واحدهای صنعتی و افزایش مقیاس تولید از جمله راهکارهایی است که در مجموع سبب توسعه صنعت فولاد کشور می‌شود.
در ادامه گزارش آمده است: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تأثیری بر قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار و در نتیجه قدرت خرید مردم نخواهد داشت، زیرا قیمت نهایی شمش و محصولات فولادی بر اساس مکانیسم‌های بازار (عرضه و تقاضا) و متناسب با قیمت‌های جهانی (و گاه بالاتر از قیمت‌های جهانی) تعیین می‌شود.
در این گزارش تصریح شده که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی زنجیره فولاد از مراحلی است که باید در بسته جامع اصلاح ساختار زنجیره فولاد کشور انجام شود. اصلاح نظام عرضه و تقاضا، آزادسازی قیمت‌های محصولات کل زنجیره (از طریق عرضه در بورس کالا و کشف قیمت) و اصلاح عوارض و تعرفه‌های صادرات و واردات از دیگر اقدام‌هایی است که باید به‌طور هم‌زمان عملیاتی شود تا آسیب‌پذیری صنعت فولاد کشور به حداقل برسد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اصلاح قیمت حامل های انرژی صنعت فولاد کشور زنجیره ارزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه این پژوهشگاه در زمینه تحقیق و توسعه فناوری فعالیت‌های متعددی انجام داده است، گفت: جایزه‌ای که به طرح منتخب پژوهشگاه در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه تعلق گرفت، قدردانی از تلاش‌های چندساله وزارت نفت برای جمع‌آوری این گازها بود که تعهد بلندمدت وزارت نفت برای صیانت از منابع گازی و جلوگیری از هدررفت آن را نشان می‌دهد.

عظیم کلانتری‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به اینکه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با هدف هماهنگی و هم‌افزایی در مسائل مختلف این حوزه همانند تولید، فناوری‌ها، سیاست‌ها، بازارها و مسائل کلان کشورهای تولید و صادرکننده در حوزه گاز تشکیل شده است، اظهار کرد: ایران، قطر، روسیه و الجزایر بازیگران اصلی این مجمع هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل کلی صنعت گاز مربوط به تحقیق و توسعه فناوری است، افزود: نمایندگان کشورهای صادرکننده گاز به‌منظور تبادل و اشتراک تجربه‌ها و تحقیق درباره مسائل آینده به‌صورت مشترک، تصمیم به تأسیس مؤسسه تحقیقات گاز جی‌ئی‌سی‌اف گرفتند که کارگروه علمی و فنی این مؤسسه وظیفه بررسی طرح‌های تحقیقاتی برگزیده کشورهای عضو برای آینده گاز را به‌عهده دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: با تصمیم جی‌ئی‌سی‌اف، الجزایر به‌عنوان میزبان مؤسسه تحقیقات گاز انتخاب شده است و نماینده کشورها در کارگروه علمی و فنی آن عضویت دارند که برای تأثیرگذاری بیشتر این مؤسسه بودجه مشخصی نیز برای حمایت از طرح‌های آینده‌نگرانه در نظر گرفته شده است.

کلانتری‌اصل با بیان اینکه ایران در صنعت نفت به‌طور کلی و مشخص در صنعت گاز صاحب تجربه زیادی است، اظهار کرد: کشور ما با اتکا به دانش فنی بومی دارای تجارب ارزشمندی در زمینه مهندسی، طراحی، تحقیقاتی و عملیاتی بر پایه فناوری در صنعت گاز است که تعدادی از آنها در قالب طرح به مؤسسه تحقیقات گاز جی‌ئی‌سی‌اف ارائه شده است.

ایران بازیگر قابل احترام در صنعت گاز

وی با اشاره به اینکه ایران بازیگر قابل احترامی در صنعت گاز است، افزود: متناسب با جایگاه ایران از نظر منابع و ذخایر گازی، کشور با دارا بودن مراکز تحقیق و توسعه معتبری همچون دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت و مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی، نقش مؤثری در فعالیت‌های پژوهش‌محور این صنعت به‌عهده دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه در نهادهای بین‌المللی از کسانی که در رشد و شکوفایی مسائل مورد اجماع و علاقه کشورها در سطح بین‌المللی مشارکت دارند قدردانی می‌شود، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تحقیق و توسعه فناوری فعالیت‌های متعددی انجام داده و جایزه‌ای که به طرح منتخب پژوهشگاه درباره جمع‌آوری گازهای همراه تعلق گرفت، قدردانی از تلاش‌های چندساله وزارت نفت برای جمع‌آوری این گازها بود که نشان‌دهنده تعهد بلندمدت وزارت نفت برای صیانت از منابع گازی و جلوگیری از هدررفتن آن است.

کلانتری‌اصل ادامه داد: امسال در رویداد نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بیش از ۳۰ طرح‌ متناسب با ظرفیت کشورهای عضو در حوزه صنعت گاز مانند طرح ال‌ان‌جی، جمع‌آوری گازهای مشعل و مباحث زیرزمینی ازسوی کارگروه علمی و فنی ارزیابی شد که از میان آنها طرح مدیریت و جمع‌آوری گازهای مشعل در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و در فرآیند تولید و فرآوررش نفت کشور که جزو طرح‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است، در میان طرح‌های برگزیده قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • سال بد برای صنعت؛ چطور شرکت‌های ایرانی از بازار عراق حذف شدند؟
  • ناترازی‌های مالی، منشا اصلی ناترازی برق در کشور
  • فولاد خوزستان با ویسی به دنبال نجات در لیگ برتر
  • منشاء ناترازی برق در کشور ناترازی‌های مالی است
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی